Side 1 af 2 12 Sidste
Viser resultater 1 til 10 af 17
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Standard Hvor er de grønne bønner blevet af?

Jeg savner grønne bønner! De "rigtige" vel at mærke.... de med de tykke, lange bælge - man havde dyrket før og som visse steder hed: "suppebønner". Uhmmm Hvor er de blevet af?

Jeg haaader Haricots Verts!
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jun 2008
    Lokation
    midtjylland
    Alder
    67

Standard Re: Hvor er de grønne bønner blevet af?

De grønne bønner findes skam endnu.
    Vi havde dem i forretningen sidste sommer (bvadr)
    Jeg foretrækker nu de andre

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Altså Helga Hvorfor "bwadr"? Haricots Verts egner sig kun til en ultrakort blanchering og så op på tallerkenen som pynt for resten af retten. Haricots Verts bliver superhurtigt overkogte, mister farven og er for lange til f.eks. tilsætte i en sammenkogt ret, idet de bliver hurtigt blege og falder fra hinanden. Smagen af en "grøn bønne" er heller ikke specielt markant - så alt i alt mener jeg at Haricots Verts kan kun anvendes begrænset i forhold til mine forventninger til grønne bønner.

Jeg vil gerne have grønne bønner, der smager af noget og der kan holde til at komme i salaten uden at jeg skal kæmpe med de lange, tynde og slappe bælge, der går op i limningen når man skal fange den med en gaffel eller falder fra skeen af "overbalance". Delt i kortere stykker til suppe eller sammenkogt - ligner det ikke en grøn bønne mere - lige så snart der er gået nogle minutter efter tilsætning. Der er ikke noget, der er så upynteligt, som en overkogt Haricot Vert, bleg, slap og khakifarvet selv efter kun kort tid i kasserollen eller på fadet.

De grønne bønner du kalder for "bwadr" bliver kun "bwadr" hvis man håndterer dem som om de var Haricots Verts... dvs. for kort og for lidt. En "ægte" grønne bønne er snitbønne, brydbønne, voksbønne m.fl. Nogle er runde i tværsnit, andre er flade. Bare kogte med smør og salt har de så megen smag, at de kan stå for sig selv, som en selvstændig ret. Det samme gælder de ellers "kedeligt" stuvede bønner dvs. en god madoplevelse og tilmed - mætter, uden at kalorieregnskabet eksploderer, idet de kun tilfører noget i retning af 130 kJ ved 100 gr (glemte lige hvor mange kalorier det giver, men det ikke mange). Grønne bønner byder på meget af A-vitaminet, hele folinsyre-komplekset, C- og K-vitamin, masser af kalium og ikke mindst proteiner fra de umodne kerner og kun meget lidt kulhydrat samt gode kostfibre. Alletiders. I gamle dage skulle man ribbe bælgene før tilberedningen, men de fleste sorter i dag er ribbefrie. En rigtig god grøntsag.

Jeg har (før i tiden) brugt dampede grønne bønner til alle mulige kolde grøntsagssalater - spiller meget fint med friske krydderier af næsten enhver art (selv med hvidløg eller peberrød - varm/kold) og med olie, eller med balsamico, eller med begge dele.... Passer fint med alle slags saucer - varme, kolde.... Jeg har også stuvet og sammenkogt grønne bønner med alle typer af hovedindegrienser - de passer faktisk rigtig godt både med fisk, fjerkræ og alle slags kød. Med/uden tomater.... "hvidt" med creme fraiche eller bare uden noget med lidt salt på... Men det allerbedste (for mig) er hjemmegjorte mælkesyregærede grønne bønner på glas med enten lidt peberrød i, eller med nogle fed hvidløg, eller med en lille tørret chili i.... Kan holde sig i årevis uden konserveringsmidler.

Faktisk kan man have "ægte" grønne bønner på menuen hver eneste dag i et år eller mere, uden at behøve tilberede dem på samme måde to gange. Kan nogen forestille sig den samme mulighed med Haricots Verts? Underlig tanke, ikk`?

Til næste år vil jeg opsætte 3-4 3-benede bambusstativer ude i min have og der vil jeg dyrke rigtige bønner til eget brug. Hele sommeren er der flot løv på og i takt med, at man høster bælgene, kommer der flere og flere flotte blomster på. Bier, sommerfulge og brumbasser elsker dem. Hver dag kan man høste nye, friske grønne bønner. Og det fortsætter helt til efteråret. De grønne plantedele er fulde af næringsstoffer til jorden, så de bliver nedtaget, findelt og gravet ned i jorden igen... Og næste år behøver man ikke tænke så meget på gødning til nye planter. Det er ikke uden grund, at man i den tredje verden ikke vil give slip på denne grøntsag.... og det vil jeg heller ikke.

Forresten - hvis man gerne vil bruge grønne bønner som garniture dvs. flot, grøn pynt på tallerkenen - skal de koges uden låg. Man kan også tilsætte et par dråber citronsaft eller hvid eddike til kogevandet, så forbliver de grønne og sprøde.... 5-6 minutter er nok. Øvelse gør mester.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    57

Jeg kan huske de grønne bønner :-# Vi fik dem næsten altid da jeg var barn, og FØJ jeg kunne altså ikke lide dem, det går bedre efter jeg er blevet voksen, men du har nu ret Anina... de dersen Haricots Verts er nogle tynde usmagelige str.

Jeg er heldig engang i mellem at finde friske rigtige bønner ved min lokale grønthandler, men han har vist købt dem ved et uheld, for det er efterhånden sjældent han har dem....
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Du kunne jo selv dyrke dem i et par større krukker på Arnes altan til næste sommer... Der kan høstes masser til eget brug af to krukker. Det kan jeg love for... Men hvis altanen hænger over en meget bil-befærdet gade - er det nok ikke så god en idè alligevel

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    57

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Du kunne jo selv dyrke dem i et par større krukker på Arnes altan til næste sommer... Der kan høstes masser til eget brug af to krukker. Det kan jeg love for... Men hvis altanen hænger over en meget bil-befærdet gade - er det nok ikke så god en idè alligevel
    Det er lige ved siden af Godthåbsvej, så der er meget trafik, lige nu er jeg igang med et større slagsmål med vores varmemester om at få lov at have nogle krukker og potter i gården Jeg ved jeg vinder
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Jun 2008
    Lokation
    midtjylland
    Alder
    67

Der er dag godt vi har forskellig smag,
    eller ville en grøntbutik blive noget kedelig at komme
    ind i !
    Øv jeg blev kaldt på arbejde i morges, da grøntafd. stod
    under vand (havde altså 10 tim. i går) Så det var bare afsted
    og trimme afdelingen selvom jeg havde mega ondt i knæ og ryg.
    Havde ellers regnet med lidt rengøring efter et par håndværker,
    der havde svinet lidt (meget) efter en VANDSKADE
    Der kan være at der kommer en nisse og gør rent mens vi er på
    ferie rejser fredag morgen Det kan være at jeg så har smagt italienske
    bønner når jeg kommer hjem Vi får se !!

knuzzz

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    75

Friskkogte bønner er noget af det bedste, jeg ved - jeg havde faktisk helt glemt, hvor godt de smager. Den frosne udgave er jeg ikke så vild med, for jeg synes, de har tendens til at blive "seje" - eller også koger de for meget ud.

Og det er rigtigt, som Anina siger, at de kan anvendes på et utal af måder.

Allerede som barn elskede jeg bønner - især de gule voksbønner, som mine forældre altid havde i haven ved siden af de grønne.

Nu vi er ved bønner, så fik jeg for en del år siden 2 stk. pralbønnekerner. De er store, flotte og lyslilla med små sorte prikker, så de er yderst dekorative. De har lige siden ligget i min syæske, men her i foråret fik jeg så taget mig sammen til at plante dem i en urtepotte, og den ene kom skam, selv om den var så gammel.

Siden har jeg så plantet den ud i haven, så den vokser på en solrig plet, hvor den kan kravle op ad muren.

Den er nu nået op i ca. 2 m højde og hat sat en masse blomster, så det bliver spændende, hvor meget der bliver at høste.

Er der nogen der ved, om pralbønner kan spises, eller er de udelukkende egnet til dekoration?

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    63

Jeg kan bare si èn ting: Jeg aner ikke hva dere snakker om! Men veldig masse lykke til med prosjektene deres.

Til Helga: GOD FERIE!!!
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Registreringsdato
    Jun 2008
    Lokation
    midtjylland
    Alder
    67

Pralbønner er spiselige iflg min kogebog
    ( en af en million )

Side 1 af 2 12 Sidste

Lignende emner

1. Super-hurtig mad til hede dage: grønne bønner m.m.
    By Anina in forum Sund mad, god mad og økologi
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 10-06-08, 00:30

Bookmarks

Regler for indlæg