Viser resultater 1 til 5 af 5
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Standard Bye, bye løvstikke

For 20 år siden, eller var det 25 - fik jeg af min gode nabo et mindre stykke af en løvstikkeknold.... På størrelse med... hmmm.... en lille bold, måske 18 cm i diameter. Ikke særlig stor.

Denne knold kom rigtig godt i gang næste forår med de vidunderligste skud af velduftende løvstikke til nye kartofler eller andet godt. Den var meget stærk og aromatisk i smagen. "Maggi-urt" har man også kaldt den.

Det gjalt dog om at få løvstikken høstet i en fart, for som den dygtige og sunde staude den er - bliver den bare SÅ grim, kort efter at den går i frø.... Efterhånden som den blev større og større - begyndte det at knibe med pladsen i fryseren. Til sidst var der så meget, at hvert næste sent forår var jeg nødt til at kassere rester af sidste års høst, for at få plads til det nye høst af løvstikken....

De sidste år gad jeg ikke længere at lege med det, da husholdningen skrumpede jo.... men det har ikke forhindret løvstikken hverken i at blive større år for år eller - tilsvarende grim, lige så snart den gik i frø og det grønne løv blev gult og vissent, omkring begyndelsen af juni.

Jeg har, i flere omgange, delt knolden og kasserede det overskydende, blot for at konstatere, at der næsten ingen forskel var i frodigheden når urten kom op igen næste år. Det så ud, som om der var dømt "løvstikke" for resten af mit jordiske liv. http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ale-planto.jpg

Jeg har bedt og tigget folk med haver om at aftage et par kvarte eller tre af knolden. Men øjensynlig foretrækker man de beskedne kviste man kan få i små potter i supermarkedet.... Så dommens dag oprandt i dag og en æra er afsluttet.

I dag, den 4. juli klokken 13:30 har jeg klippet alle frøstande af min gamle løvstikke. Dernæst havde jeg iført mig et ånderætsværn og lange gummihandsker, hvorefter jeg har begået noget, jeg ellers har forsvoret jeg "aldrig nogensinde vil gøre" og sprøjtede de tilbageblevne stængler med Roundup. Rigeligt både på og under bladene.... og så regner jeg med, dens sejlivethed taget i betragtning - at jeg bliver nok nødt til gentage behandlingen om 8-9 dage...

Æv, siger jeg bare.... Men man kan øjensynlig godt få for meget løvstikke... og når den oven i det hele - ligner røv og nøgler bare halvanden måned efter de første skud er kommet op af jorden... og ellers måler noget i retning af 1,5 mtr i højden og ca. 2 mtr i (omkredsens) radius... Ja, så er der nok ikke noget andet at gøre...

Jeg kunne ikke grave den op, uden at den kom igen. Jeg fandt ingen villige aftagere... Jamen, så måtte den endeligt få sprøjten. Skulle jeg så bruge løvstikke igen, må jeg, som alle andre, daffe til supermarkedet og se med et slet skjult foragt på de sølle småstængler i en spagnumpotte..... hvorefter jeg vil gå hjem, glad for, at den bliver spist og aldrig nogensinde få chance til at blive 1,5 mtr stor.... Men alligevel...
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    58

Standard Re: Bye, bye løvstikke

Sjovt, for jeg har længe savnet den jeg havde før vi flyttede.

Nu har jeg fået mig en ny lille løvstik som skal plantes ud. Foreløbig står den i en stor krukke/potte, og det kan godt være den får lov at stå en sådan, netop for ikke at den skal brede sig alt for meget. Jeg kan godt huske at den blev stor.

Men jeg lod den blot passe sig selv dengang. Tog lidt af den ind imellem, frøs vist aldrig noget ned, men lod den være en del af haves planter på godt og ondt.

Jeg spurgte min moster her i Juni om jeg kunne få en bid af hendes, eftersom det var hende jeg havde fået den af i sin tid. Men ak, hun havde netop også taget livet af sin, så også hun havde fået nok

Kærlig hilsen
    Carmen
    Husk, når du sender kærlighed ud, at ramme dig selv først.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Carmen

Hvis min, i det mindste bevarede frodighed eller bare ikke blev så sølle så tidligt på sommeren, havde jeg nok også beholdt den. Men udsigten til synet af det gulnende og slappe krat - endnu et par sommermåneder - havde gjort det af med mine betænkeligheder. Underligt nok, er det langt fra "let", at skulle tage livet af en plante...
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    63

Hva i alle dager er løvstikke? Jeg finner ikke ut av det ved å se på billedet og ikke finner det i ordboken. Høres ut som noe jeg ikke skal gå til anskaffelse av.

Trist for deg da Anina.
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Hej Yvette

Du kan evt. prøve at søge på Levisticum Officinale. Jeg er sikker på, at du kender den, eller har hørt om den. Denne plante bruges faktisk til at fremstille de originale Maggi-terninger. Og kaldes i folkemunde for en "Maggi-urt". Når man lægger en mindre stængel med i gryden til kartoflerne, kan selv de dårligste kartofler komme til at smage himmelsk, bare man ikke lægger for meget ved.

Bookmarks

Regler for indlæg