Viser resultater 1 til 3 af 3
    Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    75

Standard DR2 tema - kvinder møder kvinder

DR2 Tema kører for øjeblikket en serie på 6 udsendelser, om seks britiske kvinder, der i en måned skal leve mellem kvinder fra forskellige såkaldt primitive folkeslag. De seks kvinder kæmper som mange vestlige kvinder med at få en travl dagligdag til at hænge sammen, og de savner noget, de ikke kan sætte navn på, og de håber, at mødet med kvinder med en meget anderledes hverdag vil hjælpe dem til at sætte deres eget liv i perspektiv.

De bliver optaget i familien/gruppen på lige fod med stammens kvinder, og man følger forløbet i denne måned.

Desværre er de to første udsendelser overstået, men jeg vil varmt anbefale de sidste 4 - de to første var fantastiske, så det er resten sikkert også. Man får som kvinde i vesten virkelig noget at tænke over!

Programmerne sendes tirsdage kl. 20.30 og varer en time.

Næste program ser således ud:

DR2 Tema 22. juli 2008 kl. 20:30 på DR2
    Kvinder på vilde eventyr - Afar-folket (3:6)

Dokumentarserie fra BBC fra 2007
    (Tribal Wives)

Afar-folket er et af Etiopiens mest barske nomadefolk. De er hyrder og beskytter deres kvæg- og kamelflokke mod andre rivaliserende klaner og rovdyr med skarpladte våben. Kvinderne bliver omskåret, og deres strikte muslimske kultur forbyder alkohol. Enhver, der drikker, bliver øjeblikkeligt tævet og forvist. Den 28-årige skotske stewardesse Lana Inglis, der skal tilbringe en måned i den lille landsby Agalili med 300 indbyggere, er tørlagt alkoholiker, men det gør hun bedst i at holde for sig selv. Hun har ikke rørt en dråbe i mere end et år, men er stadig plaget af sin fortid. Hun håber, at samværet med afar-folket kan hjælpe hende til endeligt at sige farvel til alkoholikeren Lana.
    DR2's hjemmeside står der, at man kan streame den sidste måneds tema-udsendelser, så det skulle være muligt at se de første to programmer også. Jeg kan bare ikke finde ud af hvor og hvordan .

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Libri's avatar
    Libri er offline Bestyrer af Biblioteket på Overgangsalderen.net
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    62

Icon3 Re: DR2 tema - kvinder møder kvinder

Meget à propos, kan man supplerende dykke ned i bogen Da jeg blev vred af Hanne-Vibeke Holst.

I anmeldelsen på hjemmesiden Løft sløret skriver Kristina Uddin bl.a.:

"Det blev til bogen ”Da jeg blev vred” – femten enestående portrætter af kvinder, som hun mødte på sine rejser til bl.a. Vietnam og Nicaragua, Uganda, Rusland og Egypten. I bogen kommer vi tæt på: En russisk soldatermor, der er gået til modstand mod det mægtige militær; to ugandiske piger der nægter at sælge sig selv; en egyptisk filminstruktør, der har 200 millioner seere til sine sæbeoperaer om kvinders frigørelse i et muslimsk samfund; en 32-årig muslimsk bjergbonde, der drømte om at blive læge; en 45-årig dommer fra Nicaragua, der altid går rundt med en revolver i tasken... og mange flere. (...)

”Da jeg blev vred” handler om alle de handlekraftige og modige kvinder, som gør en forskel. Ofte med små midler, mod alle odds og tit med store personlige omkostninger. Det er en spændende bog, som giver stof til eftertanke om, at forandring er mulig."
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    75

Standard Re: DR2 tema - kvinder møder kvinder

Meget à propos kan man supplerende dykke ned i bogen Da jeg blev vred af Hanne-Vibeke Holst.
    Den bog kender jeg slet ikke, men det er jo nok, fordi jeg aldrig har interesseret mig ret meget for Hanne Vibekes bøger.

Jeg skal i hvert fald læse den, det er helt sikkert. Må kunne lånes på biblioteket, når jeg kommer hjem igen.

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Lignende emner

1. Kvinder i Krise
    By Anina in forum Kvindeliv og andet kvindestof
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 08-10-17, 16:58
  2. Kvinder og mænd - Statistikbankens Ligestilling-hjemmeside
    By Anina in forum Kvindeliv og andet kvindestof
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 17-07-07, 18:52
  3. Kvinder med handicap
    By Anina in forum Blandede - Links
    Svar: 0