Side 2 af 2 Første 12
Viser resultater 11 til 17 af 17
    Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

Standard Re: Statiner - kolesterolsænkende lægemidler

Håber at du giver en brifing hen af vejen omkring hvordan det går med dig uden dine piller

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Citer Oprindeligt indsendt af Helle Se indlæg
    men jeg har IKKE tænkt mig at tage dem igen medmindre mit kolesteroltal stiger til uanede højder, jeg skal til kontrol i okt. Og er spændt på hvad mine tal er der....
    http://www.overgangsalderen.net/foru...ad.php?t=10742 (læs info om Guarmin)

Lægen Knut T. Flytlie har sammenfattet en ualmindelig fin forklaring på kolesterolets hemmeligheder Læs dem HER...
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jun 2007

Jeg har lige fundet det her (pga. Lindas indlæg andetsteds ):

Bivirkninger ved statiner (simvastatin, pravastatin, lovastatin, fluvastatin, atorvastatin, rosuvastatin)

Statiner bruges til behandling af forhøjet kolesterol.

Som led i den rutinemæssige overvågning af lægemidlers bivirkninger ser myndighederne i EU i øjeblikket nærmere på følgende typer af bivirkninger:

1. søvnforstyrrelser
    2. hukommelsestab
    3. forstyrrelser i seksualdriften
    4. depression
    5. sjælden lungesygdom.

Disse bivirkninger er rapporteret af læger og patienter.

Bivirkningskomiteen i Det europæiske lægemiddelagentur (EMEA) er i dialog med firmaerne, som markedsfører medicinen, om at skrive risikoen for bivirkningerne ind i indlægssedlen og produktresumeet.

Lægemiddelstyrelsens anbefalinger
    Lægemiddelstyrelsen opfordrer til, at lægerne er opmærksomme på mistanken om risikoen for søvnforstyrrelser, hukommelsestab, forstyrrelser i seksualdriften, depression og sjælden lungesygdom.

Lægemiddelstyrelsen råder patienter i statinbehandling til at fortsætte behandlingen og ved tvivlsspørgsmål kontakte lægen.

Lægemiddelstyrelsen opfordrer desuden læger og patienter til at indberette observerede bivirkninger.

Produktresuméer kan hentes via link i faktaboksen til højre på siden.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til Doris Stenver, telefon: 4488 9247 eller Forbrugersikkerheds vagttelefon: 4488 9757.

Lægemiddelstyrelsen den 22. juli 2008 (opdateret den 24. juli 2008 ).
    http://www.medstat.dk/

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    57

Det er faktisk underligt at i alle de år jeg har taget de piller, der er jeg ALDRIG blevet tjekket for andet end mit kolesteroltal Jeg er aldrig blevet spurgt om HVORDAN jeg havde det, så evt. bivirkninger kunne opdages......
    Jeg opdagede, eller rette fik mistanke til at der KUNNE være noget galt da jeg læste om statiner.

Efter jeg er stoppet med dem, er mine muskelsmerter næsten væk, jeg har ikke tænkt mig at begynde på dem igen
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

Kæresten her er også lige stoppet med dem han har heller ikke hørt om nogen bivirkninger andet end fra mig der har læst om det her...

også fra anina der holdt et længere foredrag for ham, men han ville sgi ikke stoppe med det uden at have snakket med lægen om det, men i går fortalte han lige at han ikke havde taget dem siden aninas foredrag he he ...

han vil så stoppe med dem og se om han kan mærke nogen forskel indtil han skal til lægen den 28 og så snakke med lægen om det der, han har en meget sød og lydhør læge... jeg er spændt på at se om han kan mærke forskel og om det er dem der gør at han husker af h til og at han hele tiden er så svimmel at han går og falder ...

jeg skal nok huske at holde jer opdateret om han kan mærke nogen forskel og anina jeg glemte at skrive til dig at han har hørt dig og at han er stoppet med dem

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    57

Min pap tager dem også, han havde spurgt sin læge ang dem, og fået det svar at selvom at der var bivirkninger så var det bedst at forsætte med dem, pga af nyrene og lign ???

Jeg sagde til ham at var jeg ham så stoppede jeg, han er 75 år og hvis hans tal stiger så fred med det, bare han har det godt og det har han ikke for tiden, så jeg er spændt på om han får det bedre, jeg har fået det bedre ved at stoppe for 3 uger siden
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Statiner og kræftrisiko?

Kolesterol-skrækken

Der er gennem nu mange år skabt en enorm forskækkelse i befolkningen for kolesterol. Det er rigtigt, at meget forhøjet kolesterol medfører en øget risiko for hjerte- og kredsløbssygdomme, især i den lille del af befolkningen, der har en arvelig tendens til stærkt forhøjet kolesterol. Men for langt de fleste hænger kolesterol i blodet sammen med en usund livsstil med det forkerte fedt i kosten (og for lidt af det gode), med overvægt og for lidt motion. Rettes dette op med en sund kost, daglig motion og vægttab vil langt de fleste få et kolesterolniveau, der er helt normalt og med den rette fordeling mellem det 'gode' HDL-kolesterol og det 'dårlige' LDL-kolesterol, der kun er dårligt, hvis man mangler de nødvendige antioxidanter i kosten, først og fremmest fra grønt og frugt, samt hvis man bliver alt for belastet af kemiske stoffer i miljøet og kosten. De fleste vil også ved hjælp af et kosttilskud af fiber i form af Minolest, Guarmin eller Guarform kunne sænke i hvert fald moderat forhøjet kolesterol til det normale, hvis de samtidig sørger for at spise det rigtige fedt og ikke for meget af det samt får daglig motion.

Det meget lave kolesteroltal, man i dag stiler imod, udgør også en fare. For lavt kolesterol har en sammenhæng med voldelig adfærd og død ved selvmord, også fordi lavt kolesterol påvirker humøret. Kolesterol er en vigtig byggesten for en mængde af kroppens hormoner, fx kønshormonerne. Forskning fra Schweiz tyder også på, at nogle kolesterolsænkende midler (atorvastatin, lovastatin og pravastatin) kan undertykke immunsystemet.

Kolesterolsænkende midler af typen statiner sælges der nu for milliarder af dollars. Det nyeste program i USA for hvem, der skal have denne type medicin, omfatter 18% af befolkningen. Statiner er en af de dyreste medicingrupper i Danmark. Årsagen til den udbredte brug, foruden en effektiv markedsføring over for lægerne, er en række studier, hvor man har fokuseret på den relative nedsættelse af dødeligheden og ikke den absolutte.

Sandsynligheden for IKKE at dø af blodprop i hjertet i løbet af 4-6 år forbedres kun med 1,1-1,5% for en patient med kranspulsåresygdom. Et studie, der fornylig er publiceret i The Lancet viser, at den absolutte gevinst ved behandling med simvastatin (Zocor) kun er 1,5%. For raske personer med højt kolesterolniveau i blodet er tallet nede på 0,4%. Hvis man har et gennemsnitligt kolesteroltal på 5,6, øges sandsynligheden for at overleve kun med 0,1%.

Dertil kommer, at meget tyder på, at der er en række alvorlige bivirkninger ved behandling med statiner. CARE-studiet har vist, at hyppigheden af brystkræft er 13 gange så stor hos dem, som tager statiner, i forhold til de øvrige. Den absolutte risiko for at dø på grund af en blodprop i hjertet blev nedsat med 1,1%, mens risikoen for at få brystkræft steg med 4,2%. Flere og flere får problemer med allergisk muskelbetændelse og nervebetændelse, og det kan også gå ud over leveren og øjnene (grå stær samt nethinden hos diabetikere). Et finsk studie har vist, at statinerne øger risikoen for type 2 sukkersyge.

Midlerne stimulerer også dannelsen af nye blodkar, hvilket kan være fint i fx hjertet, men meget dårligt, hvis det sker i kræftsvulster. En del af bivirkningerne kan måske henføres til, at statiner hæmmer et enzym, der er nødvendigt for dannelsen af Q10, der er et vigtigt hjælpeenzym i kroppen og et kraftigt antioxidant. Alle, der tager statiner, skal derfor tage mindst 30 mg Q10 tre gange dagligt for at modvirke denne mangeltilstand. Man har forsøgt at vise, at statiner er gode mod knogleskørhed, men et meget stort studie har vist, at dette ikke er rigtigt.

Oven i dette viser det sig, at en hel del af de hjerte- og kredsløbsproblemer, som man vil nedsætte risikoen for med statiner, skyldes noget helt andet, nemlig et for højt indhold af aminosyren homocystein i blodet. Dette kan ordnes ved at give tilskud af de billige vitaminer folinsyre, B6 og B12.

Et naturligt stof i sukkerrør, policosanol, har ved flere undersøgelser vist sig at kunne sænke kolesterol og triglycerider, samtidig med at det øger det gode og hjertebeskyttende HDL-kolesterol samt beskytter mod blodpropper. I flere forsøg har det vist sig at virke mere effektivt end de mere end dobbelt så dyre statiner, og det har ikke bivirkninger.

Essensen af alt dette er, at en ændring af livsstilen og tilskud af helt naturlige kosttilskud kan ordne problemerne, så man ikke bliver fattig af medicinen, og man undgår de mange mulige bivirkninger, også på langt sigt. I Sverige har man tage konsekvensen og indskrænket brugen af statiner.

Kilde..... Carsten Vagn-Hansen

!Klik her for at finde flere omtaler af kolesterol-relaterede emner.
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Side 2 af 2 Første 12

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg