Viser resultater 1 til 5 af 5

Emne: TERM-modellen og arbejdsskadeerstatninger (Claus Rasmussen)

Chefen admin's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2005

TERM-modellen og arbejdsskadeerstatninger (Claus Rasmussen)

Med udgangspunkt i Rosas udmærkede indlæg (klik her), hvor forholdet omkring økonomi-lægernes holdning til arbejdskadeerstatninger er dukket op, som trold af en æske - har jeg følgende kommentarer:

Citer Oprindeligt indsendt af Rosa Se indlæg
    Her anklager lægen ligeledes både politi, praktiserende læge og embedslæge for at have tilsidesat deres pligter. Ligesom han i stor stil mistænkeliggør kollega, som på et tidligere tidspunkt har skrevet en objektiv speciallægeerklæring. Denne lægekollega har forholdt sig til sit indgående kendskab til patienten efter indlæggelser på afdelingen.

Det er nærmest alle grupper, som forsøger at hjælpe disse patienter igennem et forløb, som nu mistænkeliggøres, idet de iflg. lægen alle tjener på det, hvorfor de ikke kan være objektive, men har valgt at følge op på patienterne absurde krav, uanset berettigelse eller ej.

Altså i denne patients tilfælde konstaterede lægen, at forværringen af hendes smerter igennem årene udelukkende var noget, som foregik i hendes hoved, dvs. årsagerne var psykiske, og at det var patientens bevidste valg om at ville være syg, fordi hun derved kunne tjene på det, samtidig med at hun fik en offentlig forsørgelse..... Ikke mindst set i lyset af, at lægen samme dag som hans politianmeldelse af patienten - havde flere artikler i Jyllands-Posten ang. netop "Patienter på pengejagt"
    Ups... her var altså noget, der bare ikke kunne passe, vel? Det var, ganske enkelt for fantastisk til at være sandt, eller var det? Rosas link ender blindt for de fleste, fordi man skal have, vist nok, et udvidet abonnement på at kunne finde og læse visse links. Men papir forgår altså heller ikke så nemt, og netop i to gamle udklip fra Jyllands-Postens Erhvervssektionen fandt jeg begge artikler, begge offentliggjort d. 17. juli 2006 med overskrifterne: "Syge beskyldes for pengejagt" og "Pengene bestemmer over patienterne". Begge skrevet af journalisten Bo Jørgensen.

I artiklen: "Pengene bestemmer over patienterne" interviewer Bo Jørgensen den ledende overlæge på reumatologisk afdeling på Sygehuset Vendsyssel i Hjørring, Claus Rasmussen. Iflg. journalisten, mener Claus Rasmussen, at der er en nær sammenhæng mellem patienters uafsluttede økonomiske sager - f.eks. mod deres forsikringsselskaber - og deres chancer for at blive raske igen. (...) Mange patienter holdes fast i deres sygeroller i håb om at få høje erstatninger, som de kan få, hvis de forbliver i sygerollerne. (...)

Claus Rasmussen citeres yderligere for at have sagt under interviewet: "Jeg mistænker sjældent patienter, hverken for at lyve eller at overdrive deres symptomer. Men undersøgelserne tyder desværre på, at erstatningssystemet forhindrer de raskmeldinger, som man ser hos sammenlignelige patienter uden udsigt til erstatninger. Jeg er bevidst om, at jeg lægger mig ud med både patientforeninger, fagforeninger og erstatningsadvokater ved at påstå, at de ofte anbefaler patienter, at gå efter pengene i stedet for hurtigst muligt vende tilbage til arbejdsmarkedet. Men tallene påviser et endog meget stort misforhold, der kun kan skyldes, at patienterne forhindres i at blive raske."

Denne undersøgelse Claus Rasmussen henviser til er en uofficiel privat analyse af forhold omkring 1.100 nordjyder med ondt i ryg og nakke. Det kalder jeg for en fuld legitim udlægning af sludder for en sladder. Så er det sagt. Det er bare tragisk, at en TERM-læges hjemmesyssel kan i den grad slå kæmpe ringe i vandet og komme til at skade omdømmet og rygtet for tusinder af sagesløse, der reelt ikke kan bevise deres "uskyld" på anden måde, end ved at opgive deres erstatningskrav, idet nu, iflg. Claus Rasmussen - alene denne kendsgerning at en patient har en erstatningssag verserende - har en direkte betydning for indholdet af de diagnoser patienterne modtager fra de økonomiserende TERM-læger.

For det var ikke det sidste Claus Rasmussen har sagt i denne sag den gang i 2006. På ingen måde. Han fortsætter og og allerede den 3. september 2008 er læge Claus Rasmussen på banen igen, hvor han vil undervise de jydske fysioterapeuter om pengenes betydning for helbredelse eller mangel på samme for deres (fysioterapeuternes) rygpatienter. Mon fysioterapeuterne vil fremover afvise patienter med en uafklaret erstatningssag, men henvisning til Claus Rasmussens teorier.... For ellers kan jeg ikke rigtig se formålet med, at fysioterapeuterne skal præpareres til at have fokus på netop det....

Nuvel, det var den ene artikel. Iflg. den anden artikel: "Syge beskyldes for pengejagt" er det ikke kun patienterne, der skovler profit ind på skadeerstatninger til de syge patienter, der kunne blive raske meget hurtigere, hvis der ikke var disse erstatningssager til at sinke dem. At ansættelseschefen i Dansk Arbejdsgiverforeningen er rørende enig, kan vist ikke komme bag på nogen...

Iflg. Claus Rasmussen skriver journalisten Bo Jørgensen følgende: "Store honorarindtægter får advokater, forsikringsselskaber, fagforeninger og patientforeninger til at fastholde masser af patienter i deres sygeroller i stedet for at hjælpe dem tilbage i arbejde hurtigst muligt. (...) "En stor nordjysk patientundersøgelse (disse 1100 jyder med ondt i nakke og ryg/red.) påviser, ifølge Claus Rasmussen, at patienter med udsigt til at få større erstatninger f.eks. i forbindelse med arbejdsulykker er betydelig længere sygemeldte end patienter, der ikke har sådanne udsigter.

Årsagen er ifølge overlægen, at kun hvis patienterne forbliver sygemeldte, har de mulighed for at få udbetalt store erstatninger fra deres forsikringsselskaber. Undervejs genererer sagerne store honorarer til behandlere og rådgivere.

Ansættelseschef i Dansk Arbejdsgiverforening Flemming Dreesen er enig i kritikken: "Folk, der er kommet ud for en arbejdsskade, skal selvfølgelig sikres fuld ud. Men systemet i sig selv skal ikke sygeliggøre folki. Man kan bestemt ikke udelukke, at behandlere og rådgivere i nogle tilfælde fastholder folk i deres sygeroller udelukkende af økonomiske årsager", siger han. "Det er som om, at man i en række af den slags sager mister overblikket og helt glemmer at tage hensyn til, hvad der er det mest optimale for patienten", tilføjer Flemming Dreesen, der er medlem af Ankestyrelsen - den sidste klageinstans."

Kilde: Jyllands-Posten, d. 17.o7.2006, "Patienter på pengejagt"

Sikke noget, sikke noget.... Ankestyrelsen? Det lover altså ikke godt for de arbejdsskadede... Ikke alene er de "omringet" af de læger, der ellers kun burde have fokus på patienten ("gør ikke skade" siger Hippokrates i Lægeløftet), men nu også klageinstanserne, arbejdsgivere og fra næste måned også jydske fysioterapeuterne - skal nok få bugt med disse uvårne patienter, der bare skal have fingeren ud, opgive deres erstatningssager og afsted til arbejdsmarkedet, hvor Dansk Arbejdsgiverforening allerede venter med en bred, venlig og varm omfavnelse...

Har I hørt om det før?

Superbruger Zuzan's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2007

Re: TERM-modellen og arbejdsskadeerstatninger

Min tanke er nu.... HVEM er på pengejagt?

Er det at være på pengejagt, hvis man har mistet sit arbejde pga. en arbejdsskade?

Er det pengejagt at ville have mad på bordet?

Eller er det pengejagt, når forsikringsselskaber og deres læger UNDERKENDER skader? Forsikringsselskaber og lægerne får jo mad på bordet, ligegyldigt hvad, men det gør de arbejdsskadede IKKE.

Så vil jeg da spørge om, HVEM der får noget ud af at påstå, at sultne og hjemløse pga. arbejdsskader skulle være på pengejagt?

Er det lægen eller forsikringsselskabet?

Gad vide, hvad fagforeningerne, tillidsmænd og sikkerhedsrepræsentanter siger til, at de tilskadekomne mødes af fysioterapeuter, læger mv. med den indstilling?

Gad vide, hvad borgerne i Danmark siger til et "forsikringssamfund", som ikke dækker, når skaden er opstået?

Mon ikke stemmerne vil gå til de partier, der synes, det offentlige skal behandle de syge borgere og ikke lade det være op til forsikringsselskaber, om man kan få behandling eller ej.

Og fysioterapeuterne... hvad mon de siger til det? Skal de være med til at "raskmelde" syge borgere?

Og skal disse "såkaldt" raske borgere tilbage til en arbejdsplads, som har skadet dem? Og VIL denne arbejdsplads genansætte den medarbejder - nu med forringet helbred?

Hvordan i alverden skal denne skadesplagede tidligere medarbejder så få mad på bordet?

Det system hænger jo slet ikke sammen.

Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold (Siw, 10 år).

Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele. (Peter 8 år)

De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen. (Christian 8 år)

Superbruger Anina's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    62

Iflg. Claus Rasmussen skriver journalisten Bo Jørgensen følgende: "Store honorarindtægter får advokater, forsikringsselskaber, fagforeninger og patientforeninger til at fastholde masser af patienter i deres sygeroller i stedet for at hjælpe dem tilbage i arbejde hurtigst muligt. (...) "En stor nordjysk patientundersøgelse (disse 1100 jyder med ondt i nakke og ryg/red.) påviser, ifølge Claus Rasmussen, at patienter med udsigt til at få større erstatninger f.eks. i forbindelse med arbejdsulykker er betydelig længere sygemeldte end patienter, der ikke har sådanne udsigter.

Årsagen er ifølge overlægen, at kun hvis patienterne forbliver sygemeldte, har de mulighed for at få udbetalt store erstatninger fra deres forsikringsselskaber.
    Hallooo! Siden hvornår forsikringsselskaberne bare serverer arbejdsskadeerstatninger på et sølvfad? Hva`?! Og er det ikke indlysende, at større erstatninger tilkendes kun, hvis skaderne inkl. efterfølgende invaliditet m.v. er tilsvarende større?

Hvad er det for en slags logik, der får en læge, der ellers ikke kunne få sin autorisation medmindre han aflagde Lægeløftet.... til at sidde der i det jydske og lege en blanding af økonom/adfærdspsykolog og politiker?

Jeg tror, jeg vil kontakte Danske Fysioterapeuter og bede dem om et svar på spørgsmål om - hvad i alverden har de brug for at blive forelæst i, af en reumatolog, i sundhedsøkonomi baseret alene på vedkommene læges egne fordomme, udøvet i bedste separatistiske stil, over for en patientgruppe, der hører til dem, der måske er den hårdest ramte, som følge af ulykke eller en skæbnesvanger arbejdsskade?

Som om vi i forvejen ikke havde økonomiske indpiskere nok af i samfundets styre. Nu skal også læger med på vognen? De burde i stedet bruge tiden og ildhu på at dygtiggøre dem selv, så flere blev raske eller så meget bedre og så meget hurtigere, at de kunne genoptage deres arbejde eller tiltræde i anden stilling på arbejdsmarkedet..... Det er hvad de fleste syge ønsker, så hvad fanden er problemet - Claus Rasmussen!? "Ehlers" burde være dit mellemnavn!

Sådan en fætter ville jeg, i hvert fald ikke, betro hverken mig selv eller mine. For lidt læge og for meget økonomiminister! Ledende overlæge på reumatologisk afdeling på Sygehuset Vendsyssel i Hjørring, Claus Rasmussen.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    62

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Jeg tror, jeg vil kontakte Danske Fysioterapeuter og bede dem om et svar på spørgsmål om - hvad i alverden har de brug for at blive forelæst af en reumatolog, i sundhedsøkonomi baseret alene på vedkommene læges egne fordomme, udøvet i bedste separatistiske stil, over for en patientgruppe, der hører til dem, der måske er den hårdest ramte, som følge af ulykke eller en skæbnesvanger arbejdsskade?
    Danske Fysioterapeuter
    Nørre Voldgade 90
    1358 København K

Til Afdelingschef Nina Holten - nh(at)fysio.dk

Som en menig borger og evt. fremtidig bruger af fysioterapi i offentligt eller privat regi, samt på vegne af nuværende og fremtidige fysioterapibrugere, tillader jeg mig herved at spørge om formålet med en bestemt kursustype, jeg ser er udbudt for fysioterapeuter i Aalborg d. 3. september 2008 iflg. dette link - klik HER!

Jeg ser, at overlæge Claus Rasmussen, reumatolog på Vendsyssel Sygehus skal deltage med et foredrag om "Betydningen af uafklaret økonomisk kompensation for forløbet af rygsmerter". Idet jeg er bekendt med Claus Rasmussens årelange heksejagt på svært skadede arbejdsskadepatienter og kender efterhånden en del til Claus Rasmussens argumentation og mål for hans opmærksomhed, kan jeg ikke, med min bedste vilje forestille mig, hvilken fordel eller mål skulle danske fysioterapeuter opnå ved at acceptere og iværksætte denne "viden", de i givet fald erhverver dem ved at deltage i dette foredrag?

Vil det sige, at danske fysioterapeuter skal fremover dele deres interesse i patienten mellem vedkommendes reelle behov for fysioterapi og patientens øvrige baggrund i forhold til årsagerne til deres patientsituation? Kan det så også betyde, at danske fysioterapeuter fremover skal foretage en bedømmelse af patienterne i forhold til patienternes "arbejdsskadebaggrund" og dernæst tilpasse den fysioterapeutiske indsats, alt efter om fysioterapeuten mener/vurderer, at den pågældende patient skal have sin fysioterapeutisk ydelse tilpasset eller begrænset, endsige nægtet - hvis vedkommende er berettiget til og ansøger om en arbejdsskadeerstatning?

De må venligst bære over med alle disse spørgsmål, men disse er udelukkende fremkommet på baggrund af efterretninger om, at overlæge Claus Rasmussen nu også skal undervise fysioterapeuter i.... ja, i hvad? At det ikke er reumatologi, fremgår klart af tilmeldingsinformation iflg. ovenstående link. Hvad handler det så om, for danske fysioterapeuters fremtidige forhold til deres patienter? Og kan man i fremtiden, som fysioterapi-patient på den offentlige eller private klinik for fysioterapi, fortsætte med at have tillid til, at man bliver betragtet alene og udelukkende som syg patient med behov for fysioterapi? Eller bør vi fra nu af indstille os på, at danske fysioterapeuter vil tilrettelægge deres indsats afhængigt af, om vi har eller ikke har en verserende erstatningssag i anledning af en arbejdsskade eller tilsvarende?

For at være hudløs ærlig, har jeg meget svært ved at se formålet med Claus Rasmussens foredrag for fysioterapeuterne i Ålborg, medmindre man reelt er indstillet på at lade Claus Rasmussens betragtninger indgå i fremtidig vurdering og behandling af patienterne.

Som den direkte forklaring på min henvendelse, tillader jeg mig herved at henvise til denne kilde: http://www.overgangsalderen.net/foru...ad.php?t=10768 , hvori også denne henvendelse til Danske Fysioterapeuter vil være at finde som indlæg nr. 4.

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen
    Overgangsalderen.net
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    62

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg

Vil det sige, at danske fysioterapeuter skal fremover dele deres interesse i patienten mellem vedkommendes reelle behov for fysioterapi og patientens øvrige baggrund i forhold til årsagerne til deres patientsituation? Kan det så også betyde, at danske fysioterapeuter fremover skal foretage en bedømmelse af patienterne i forhold til patienternes "arbejdsskadebaggrund" og dernæst tilpasse den fysioterapeutiske indsats, alt efter om fysioterapeuten mener/vurderer, at den pågældende patient skal have sin fysioterapeutisk ydelse tilpasset eller begrænset, endsige nægtet - hvis vedkommende er berettiget til og ansøger om en arbejdsskadeerstatning?

De må venligst bære over med alle disse spørgsmål, men disse er udelukkende fremkommet på baggrund af efterretninger om, at overlæge Claus Rasmussen nu også skal undervise fysioterapeuter i.... ja, i hvad? At det ikke er reumatologi, fremgår klart af tilmeldingsinformation iflg. ovenstående link. Hvad handler det så om, for danske fysioterapeuters fremtidige forhold til deres patienter? Og kan man i fremtiden, som fysioterapi-patient på den offentlige eller private klinik for fysioterapi, fortsætte med at have tillid til, at man bliver betragtet alene og udelukkende som syg patient med behov for fysioterapi? Eller bør vi fra nu af indstille os på, at danske fysioterapeuter vil tilrettelægge deres indsats afhængigt af, om vi har eller ikke har en verserende erstatningssag i anledning af en arbejdsskade eller tilsvarende?
    Det ser ud til, at Danske Fysioterapeuter indirekte havde besvaret mine spørgsmål.

Danske Fysioterapeuters holdning fremgår klart og tydeligt af den praksis, deres medlemmer udøver i deres virksomheder....

Fysioterapeuterne er ikke længere kun terapeuter. De er nu også blevet en "part i sagen" i deres patienters sociale forhold samt patienternes forhold til myndigheder.

Læs meget mere om TERM-modellen -> HER!

Lignende emner

1. Svar: 4
    Nyeste indlæg: 18-09-08, 18:02
  2. TERM-modellen - en sorteringsmodel
    By Rosa in forum Rosa om TERM-modellen
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 05-08-08, 13:30
  3. ME/CFS og TERM-modellen historisk
    By Rosa in forum Rosa om TERM-modellen
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 25-07-08, 11:36
  4. TERM-modellen - og hjertesygdom