Viser resultater 1 til 2 af 2

Emne: Pilates

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    75

Standard Pilates

Nu er efterårs- og vinteraktiviteterne så småt ved at komme i gang, og man venter spændt på denne sæsons udbud af undervisning af den ene eller den anden art.

Jeg har i en del år gerne villet prøve om Pilates kunne være noget for mig, men de tilbud der har været her i området, har været alt for dyre for min slunkne pengepung.

Så udkom lokalavisen for et par uger siden med diverse idrætsforeningers tilbud, og minsandte om ikke en af foreningerne tilbød Pilates - og det til en yderst favorabel pensionistpris, nemlig 500 kr. for en times undervisning om ugen helt frem til april 2009!

Se, det var noget, jeg kunne forholde mig til, så jeg troppede op til første prøvetime i går for at se, om det nu også var noget for mig. Jeg regnede med, at der ville være overfyldt den første gang, men der var mødt sige og skrive 3 (TRE!) damer - to nybegyndere inkl. jeg selv samt en fortsætter!

Instruktøren startede med at fortælle, hvad Pilates gik ud på. Øvelserne udgår fra og styrker de dybe bugmuskler, lænd, hofter og lår. Øvelserne styrker, samtidig med at de fokuserer på åndedræt, afspænding og koncentration og giver en flot holdning og balance. Pilates bygger mere på ro og harmoni end på sved og anstrengelser.

Herefter lavede vi nogle opvarmningsøvelser, og så gik vi ellers i gang med at arbejde med de slatne mavemuskler! I dag kan jeg sandelig godt mærke, hvor de "dybe, tværgående" mavemuskler ligger!

Med kun 3 elever, bliver det til effektiv instruktion for hver enkelt af os, så det er jo rigtig fedt! Da undervisningen forgår i en idrætforening, behøver der ikke være 12 på et hold, som det normalt skal være på et aftenskolehold. Så det fortsætter, uanset hvor mange elever, der møder op.

Jeg har ellers i en lang periode benyttet et af byens motionscentre, men hvor er jeg dog træt af at hive i de jern, så undskyldningerne for at blive hjemme blev flere og flere....! Derfor vil jeg nu prøve noget andet, og valget er så faldet på Pilates - og ih, hvor jeg glæder mig til den flade mave og de stramme lår!

Nå, der er vist lange udsigter, tror jeg.

Der skal arbejdes hårdt, før en effekt vil vise sig, så jeg håber, jeg kan bevare gejsten. Hvor er det dog svært at koordinere åndedræt samtidig med bækkenvip og indsugninge af maven - det er knibeøvelser, der vil noget og som er de tre grundelementer i alle pilatesøvelser!

Det bliver spændende, hvilken effekt, det på sigt giver. Jeg har en veninde, der har dyrket Pilates i nogle år, og hun er meget begejstret, og hun garanterer mig, at koordineringen kommer med træningen, så det håber jeg er korrekt også i mit tilfælde, for jeg må indrømme, at jeg føler mig klodset, når jeg ser, hvor elegant instruktøren laver de forskellige øvelser!

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Standard Re: Pilates

Veee Jeg tror, at "man" ofte kombinerer Pilates med Callanetic.... I hvert fald mener jeg at have set adskillige annoncer for træning på aftenskolerne, hvor man nævner "Pilates tilsat lidt Callanetic" eller omvendt.

Hmm....kunne være, man skulle lige finde Callanetic-bogen frem igen. Det kan man træne når som helst og hvor som helst, fordi udadtil er det næsten ikke til at se for andre, hvad man har gang i.... når man er nogenlunde ferm til det, hvilket jeg faktisk var i sin tid... (snøft).
    Callanetics:

Callanetics blev udviklet af amerikaneren Callan Pinckney, som efter tolv år med klassisk ballet og en medfødt ryglidelse blev nødt til at finde en alternativ måde at træne på.

Callanetics er baseret på elementer fra ballet, yoga, moderne dans, tai-chi og mavedans.

Træningen består af en masse små præcise bevægelser, som udføres meget langsomt. Nogle øvelser træner kroppens største muskelgrupper og gør dem fastere og nogle af øvelserne styrker de små stabiliseringsmuskler omkring de største led. Dette giver hurtigt en mere styrke og større smidighed.

Indimellem udføres strækøvelser, venepumpeøvelser og enkle selvmasseringsteknikker. Under hele forløbet vil der være mulighed for, at stille spørgsmål, for derved at øge bevidstheden om sammenhængen mellem en smidig stærk krop og træningsformer.

På grund af de langsomme og rolige bevægelser er der ingen risiko for skader og det er derfor velegnet til folk med div. skavanker og handicap, f.eks. ømme skuldre og stiv nakke, alle rygproblemer, kredsløbsforstyrrelser, tennisalbue, musearm, gigt, sclerose, fibromyalgi o.s.v. På små hold vil undervisningen blive tilrettelagt efter elevernes kunnen og behov.

Kilde...
    Tillyke med fortsættet Bliv ved, og jeg er sikker på, at du vil ikke fortryde.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Bookmarks

Regler for indlæg