Viser resultater 1 til 2 af 2
    Libri's avatar
    Libri er offline Bestyrer af Biblioteket på Overgangsalderen.net
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard Bøger! Bøger! Hurra for Antikvariat.net!

Hurra for www.antikvariat.net !!

Jeg ved ikke hvilken type mennesker gemmer sig bag alle antikvariater og hvor godt/beskedent man kan leve, i dagens Danmark, af at sælge gamle bøger. Det er i ethvert henseende, helt sikkert ikke kun en dans på roser.

Men hvilken redning for mig og andre bogorme.... at der er mennesker, der fortsat finder og sender ud i cirkulationen - bøger, vores overfladiske tid koster os, idet habitterne med de bærbare under armen og Bluetooth i øret - hellere skyder dem selv, end de lader gode bøger trykke eller genoptrykke!

Godt nok er der få undtagelser fra denne hovedløse tendens, hvor alt skal enten være gennemreidigeret (skamferet - for at læsernes hjerner ikke skal behøve at overanstrenge sig), eller slet ikke kommer frem. Så til alt held sidder gemte rundt om i landet - antikvariske bogbutikker med hylderne fyldt med læsestof, der derigennem bliver bevaret og sendt ud til flere læsere, hvoraf mange end ikke anede, hvor gode bøger i virkeligheden findes til rådighed, ikke mindst "takket" være vores tids dåse-anmeldere, der faktisk kun sjældent (siger jeg af høflighed) offentliggør omtale af en god bogklassiker eller bare en god bog, der ikke liiige er "på mode".

At handle gode bøger på Nettet er ALLETIDERS Og så slipper man tillige for alle disse enorme reklameplakater, der udarbejdet af reklamefolk, sagtens kan forlede sagesløse bogorme til at spændere en formue på "kejserens nye klæder", hvor reklamens budskab og bogens indhold langt fra altid stemmer overens. Mine penge har det meget bedre et andet sted. Nemlig på Nettet, på adressen http://www.antikvariat.net . Desuden er også finske, norske og svenske antikvarboghandlere tilsluttet, så mangler en titel pt hos de danske boghandlere - kan man, som regel, finde tilsvarende på svensk eller norsk.

Det er heller ikke så upersonligt, som pessimistiske romantikere frygter... Som den gang, da jeg bestilte en bunke bøger om kræft hos Lars Thur i Odder.... og som ellers altid plejer at vedlægge en minipakke med vingummibamser. Denne gang ankom bøgerne, som sædvanlig vedlagt vingummibamsen og en faktura, hvorpå skrevet med håndskrift læste jeg et spørgsmål fra den gode antikvar... om der var noget galt med mit helbred...

Heldigvis var det ikke noget "værre" end at jeg samler bøger for senere omtaler her i vores Bibliotek, og helst bøger der er for gode til at lade dem forsvinde i glemslen.... Men tænk lige på, at der sidder en boghandler et sted i landet og er så uendelig meget mere opmærksom på sine kunder, end de fleste face-to-face-sælgere overhovedet kan præstere. Og der er flere antikvarboghandlere tilsluttede Antikvariat.net, der på hver sin måde, ser mennesket bag bestillingen.

Tak skal I have!
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Libri's avatar
    Libri er offline Bestyrer af Biblioteket på Overgangsalderen.net
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard Re: Bøger! Bøger! Hurra for Antikvariat.net!

Citer Oprindeligt indsendt af Bibliotekaren Se indlæg
    Hurra for www.antikvariat.net !!

Jeg ved ikke hvilken type mennesker gemmer sig bag alle antikvariater og hvor godt/beskedent man kan leve, i dagens Danmark, af at sælge gamle bøger. Det er i ethvert henseende, helt sikkert ikke kun en dans på roser.
    Det er nok rigtigt, men en gang imellem sker der noget, som gør det alligevel lidt "dansende" for både antikvaren og bogormen. Det skete for Karen fornylig

Karen er en rigtig bogtosse og det var ikke svært (for mig) at smitte hende med en kronisk antikvariatnet-ittis for nogle år siden.

Hun er en pensioneret lærer, som nu bruger sin tid på at læse det hun vil og som der ikke var megen tid til, mens hun underviste. Hun handler på Antikvariat.net midst et par gange hver måned og hver gang hun modtager en bogpakke - erklærer hun frejdigt, at med alle de bøger hun er faldet for og som nu venter på at blive læst - varer det mindst 200 år før hun får tid til at dø.....

Den anden eftermiddag ringede telefonen hjemme hos Karen hvor hun sad i sofaen, endnu med nattøj på og... en..... bog i hånden. Stemmen i telefonrøret præsenterede sig som antikvar XX fra Antikvariat XX. Stemmen fortalte Karen, at ved gennemgang af bogholderiet fandt de, at Karen har handlet hos dem et antal gange i indeværende år og har betalt alle fakturaer rettidigt. De kan derfor ikke forstå, at der ligger endnu en net-faktura betalt, selv om der ikke var solgt en bog til den pris, til Karen i denne periode. Hvodan kunne det gå til? Og om hun vil have pengene overført retur, eller bare en tilgodeseddel?

Karen blev helt forfjamsket, da hun helt bestemt ikke var klar over, at hun havde betalt for en bog hun ikke har modtaget. Men stemmen ringede jo ikke for ingenting, så det måtte jo passe. Fortsat forfjamsket - foreslog Karen Stemmen, at der måtte jo være en kaffekasse eller kagekasse i antikvariatet og om pengen ikke havde det meget bedre der, end alt det rod med at sende retur osv.

Nu var det stemmens tur til at blive forfjamsket.... Jaeh.... Jo, de havde da en kagekasse, men var hun nu sikker på det. Det var trods alt 212 kroner og det kunne man jo få en eller to gode bøger for... Jo, Karen var nu helt sikker på, at det er i kagekassen pengene skulle og tilføjede så, at "der burde være en antikvarboghandler på hvert et gadehjørne og med en lang kø af bogglade til hver." Det var stemmen enig i og var nu lutter smil.... Men hvis Karen igen fandt en god bog hun gerne ville købe hos dem, skulle hun bare sige til.... og så ønskede stemmen Karen en god eftermiddag, hvilket hun så svarede på - ja tak, NU er den god... Stemmen lo højlydt, takkede omsider af og hængte på....

Nu begyndte Karen så småt at vågne op af sin bog-trance og funderede over, hvem mon hun IKKE havde betalt de 212 kroner... For godt nok er hun distræt, men ikke så distræt, at hun ligefrem opfinder en betaling, som ikke er der.

Efter en større eftersøgning fandt hun omsider frem til en faktura, hun troede var betalt, men som nu viste det sig - var godt nok betalt, men til den "forkerte" antikvarboghandel. Hun fik røde ører og nu var det hende, der tog telefonen, og ringede brødebetynget til antikvaren, med en dybtfølt undskyldning og et løfte om en straks-betaling.

Hun nåede dog ikke til løftet, før antikvaren afbrød og sagde, at jo, han var godt nok klar over denne manglende betaling, men valgte ikke at rykke og bogførte tilgodehavendet som en gave, fordi Karen var sådan en trofast kunde, der altid afsluttede fakturanummeret med en :-), som nok måtte se skægt ud på kontoudtoget.... Så nej, der var ingen problemer og Karen kunne bare roligt slappe af og nyde sine bøger... Opringningen afsluttedes med en hel del flere venlige ord. Lige så snart hun har lagt på - fik hun tøj på i en fart og for ud af døren over til mig, for at fortælle mig om dagens begivenheder...

Så kom nu ikke og sig, at internet-handel er upersonlig og kedelig. Det er den i hvert fald ikke - for os - bogorme. Og måske heller ikke for antikvarerne.
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Lignende emner

1. Spirituelle bøger
    By Joanna in forum Hos Sol
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 16-11-05, 10:48
  2. Bøger...åhh
    By Sissan* in forum Bøger vi har læst, læser eller bør (?) læse
    Svar: 10
    Nyeste indlæg: 10-04-05, 16:41

Bookmarks

Regler for indlæg