Viser resultater 1 til 5 af 5
    Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    69

Standard Ældre kvinders overvægt

Dette er en trådstart på en række indlæg, der hen ad vejen bliver føjet til. Desværre bliver det ikke hurtigt og ofte nok, men det kommer....

Denne tråd vil udelukkende henvende sig til de ældre kvinder, der magter at omlægge sin tankegang omkring - hvad er "rigtigt" og hvad er "forkert" at spise, for at opnå en permanent omlægning af vægten. Dette indebærer, at man er nødt til at forkaste de fleste, politisk korrekte kostråd - medierne flyder over med og konstant forsyner os med mere og flere "fornuftige" (kostråd), til trods for hvilke - de fleste af os - madamer - bliver federe og federe. Faktisk begynder der at danne sig et mønster - og således, jo bedre man overholder de "fedtfattige" kostråd - jo flere bliver overvægtige.

Motion er en god ting. Ingen tvivl om det og man bør motionere så længe man magter det. Man bliver bare ikke slankere af det. Ikke permanent i hvert fald. Og den dag gigten (eller andre skavanker) gør det af med muligheden for at løbe, eller styrketræne, eller danse, eller hvad man nu gør for at motionere.... kommer kiloerne snigende tilbage og denne gang.... denne sidste gang man taber kampen mod folderne - denne gang opgiver man. Nu trykker alderen for alvor og alt håb er ude.

Eller er det?

Nej, håbet er ikke ude. Det er de forskruede kostråd der er - ude! De har ikke bragt kvinderne andet end endeløse op og nedture. Vægttab og vægtøgning på skift. De nu halvgamle kroppe orker ikke længere at tilpasse sig i det uendelige.... Man bliver træt bare ved tanken om endnu et forsøg, man egentlig godt ved - er til ingen verdens nytte. For hvad er tilværelsen værd, hvis man skal til sit sidste åndedrag tælle kalorier og forsage alt det - man bliver skræmt fra at spise. Med trusler om hjertedød, blodpropper, kolesterol osv. Sikke et livets efterår at se frem til.... det er sgu for uhyggeligt! Det kan man ikke og.... det skal man ikke!

Så! Hvis her er gæster, der har styrke og selvværd nok til at modsætte sig de moderne, politisk korrekte kostråd-fra-helvede - er der håb. For dem.

Men det kan altså ikke nytte, først at hoppe begejstret på min limpind og senere, bare ved den mindste hovedpine, fordøjelsesbesvær (omlægning) eller "ondt-i-ryggen", at springe fra, fordi denne autoritetstro frygt for at gøre tingene på anden måde end man får besked på, har igen overmandet denne, før så optimistiske madame, som nu lige pludselig alligevel ikke synes om at være ulydig.

Eller værre - kiloerne rasler ikke væk i en fart - derfor må det altsammen altså være snyd! Og i stedet for at tænke sig om og give kroppen den fornødne tid til at tilpasse sig og "lære" at fungere sundt igen - vil man tværtimod, helst have at en mangeårig overvægt skal forsvinde som dug for solen på et par måneder, som belønning for, at man har jo troet på det.

Wrong! Sådan spiller klaveret ikke! Man skal ikke tro på mig! Man skal tro på sig selv og på det man selv beslutter! Og så give dèn tid. Ubegrænset tid.

Ingen ved sine sansers fulde brug kan jo forvente, at den fejlfunktion i næringsomsætningen, man havde opbygget over en lang årrække - skal, som ved et trylleslag.... lige på nogle få måneder kunne forvandle sig til en sundt fungerende næringsomsætning, vel? Hvis man håber og tror det - kan man lige så godt opgive på forhånd. Det vil nemlig ikke ske, og i stedet for at byde sig selv endnu et nederlag - kan man lige så godt fortsætte som man er.

Er man derimod fast besluttet på at tænke stort og logisk, over det gådefulde ved de gængse kostråd og betragte disse objektivt, som de er - virkningsløse og (hvis man graver dybere) også helbredsskadelige.... samt er villig til at smide badevægten ud og ellers gå i gang uden tidsfrister - vil man nok med tiden opdage, at miraklernes til er altså ikke forbi, så længe vi lever.

Der kan gå lidt tid før jeg kommer igen med en ny kommentar.... så her får vi lektier for, idet det meste af, hvad vi skal gå i gang med skal være SELVLÆRT. Og det skal det fordi - det man selv har lært, det holder. Mens det man blot underkaster sig og sluger råt - det holder ikke. Ved den første smule modgang (f.eks. plateau-effekt = perioder med ingen effekt), springer man fra, hyllende om løgn, snyd og bedrag. Derfor skal det være selvlært!

Opgave nr. 1 er artikel Kludder i hormonerne. Der er ikke nok at skimte eller bare læse, som man læser avisen. Nope! Denne artikel skal studeres grundigt. Som det var en skoleopgave, hvilket det jo også er... Og man skal læse den om og om igen, indtil man har forstået budskabet og er nået til det punkt, hvor man selv får lyst til at tro på det.

Opgave nr. 2 er en blog TANKER OM KOST, hvor man finder alskens artikler om netop det - der er den eneste vej frem til en frisk og rørig alderdom, med en glad og tilfreds krop som fungerer og er med på det værste.... efter at man er kommet godt i gang med at omlægge sit syn på, hvad en sund kost er (og hvad den ikke er).

Der er en del indlæg på bloggen, der er skrevet på engelsk. Den yngre blogger-generation tager vist for givet, at alle kan engelsk. Meget flatterende, men det er altså begrænset, hvor meget der hænger ved siden den sidste engelsk time for flere årtier siden. Ingen grund til at fortvivle. Vi springer bare over og går videre til de "dansktalende" artikler, hvor en, ofte anvendt forkortelse er LCHF, dvs. Low-Carb, High-Fat = Lavt Kulhydrat, Højt Fedt.

Min personlig tiltro til netop denne blogs budskaber er ubegrænset. Og allerede tifold bekræftet i praksis. Allerede den gang bloggeren var dreng - har jeg næsten levet efter principperne, der er beskrevet i bloggen. Fra jeg var 18 år og til jeg var 22 år - har jeg, stille og roligt, smidt 60 kg !!! og kom ned på 50 kg, hvilket jeg vedligeholdt ved at fortsætte med disse kostprincipper gennem hele mit unge og midaldrende liv. 50 kg var det og ikke et gram mere, og aldrig skygge af sult eller ubehag. Altid mæt og altid slank!

Og nu skal jeg til dèn igen.... sammen med jer, idet jeg har været stupid nok til at slingre væk fra sporet, da klimakteriet havde overfaldt mig, uforberedt og uvidende, som jeg var den gang for ti år siden. Tillige med stofskiftesygdommen hypothyreose og køns-hormonstormen - lod jeg mig selv falde af i svinget. 15 kg er meget når man kun er en lille skid på lidt over halvanden meter. Så nu skal jeg til at blive disse 15 kilo lettere igen - koste hvad det koste vil! Det skal nok gå. Det har jeg prøvet før og jeg vil altså ikke ind i en XL-kiste, når min tid kommer.

Så vi skal ind på bloggen TANKER OM KOST og lære om, hvorfor er er den "sunde" kost usund og hvad skal vi spise, for at frigøre vores egen krop fra behovet for at deponere kropsfedt på sidebenene.

Opgave nr. 3 kræver, at man fra nu af (!) stopper omgående med at spise almindeligt sukker i hvilken som helst forklædning. Altså: 0 (nul!) sukker!

Opgave nr. 4 kræver, at man fra nu af (!) stopper omgående med at anvende KUNSTIGE sødemidler i hvilken som helst forklædning. Altså: 0 (nul!) kunstige sødemidler! De virker nemlig præcist som sukker på vores kropskemi, selv om de ikke indeholder kalorier. Mottoen er: "Hellere sukkerløs end sukkerfri!" Og her er vores ældre "sukkerfri" tråd fra sidste år.

Betragt Opgave nr. 3 og 4 som værende et eksamen i beslutsomhed. Først når det er bestået - har man en fair chance for at komme videre i projektet, og en virkelig chance for at lykkes.

En slags prøve også er tanken om den kommende Jul

Denne "prøve" vil afsløre om man spiser for at leve, eller lever for at spise.

Hvis man helst vil have den kommende Jul med, før man vil tage et tårevædet, vemodigt afsked med sukkeret - er der nok ingen grund til, overhovedet at gå i gang med projektet. Der kommer nemlig mange flere Jul og hvis man hver gang skal græde bitre tårer ved synet af et fad med julekonfekt - ja, så er man ikke motiveret. Og så er der ingen grund til at ulejlige sig.

Samme medfart får nytårsfortsætter! Nix! Det dur ikke!

Og lige for en god ordens skyld vil jeg tilføje, at jeg elsker lige så højt mine slanke OG mine overvægtige venner..... For meningen med denne tråd er ikke at lufte mine (ikke eksisterende) fordomme mod de overvægtige, men kun at friste andre til, selv at bestemme sig for, hvad de selv ønsker i forhold til deres egen (over)vægt.

Jeg kommer igen med flere gode links ("opgaver") og i mellemtiden - knæk og bræk
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, opgivet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    69

Standard Re: Ældre kvinders overvægt

Alle er selvfølgelig velkommen til at følge med her, men dem jeg særlig henvender mig til - er vi, hvis kroppe ikke nøjes med at blive bare lidt rundere på vores ældre dage - men tværtimod - svulmer op (and counting), uden at vi nødvendigvis grovæder os til det. Og nej, jeg gider altså IKKE høre på "guruer" med deres evindelige "hvis man indtager mere end man forbrænder..." idet dette passer kun på sunde, raske og yngre. Vi andre opnår yderligere forbrændingsfald, ved at spise for småt og kulhydratrigt.

Der kan være så flere "gode" grunde til, at vores hormonbalance bliver skævvredet eller direkte slidt med alderen - at alle gængse gode råd og opfordringer, der virker fint på yngre - virker ikke på os. Undtagen - ved omlægning til Lavt-kulhydrat-kost!

Jeg har endnu ikke mødt, en eneste ældre person, der IKKE havde glæde af denne type kostomlægning, forudsat, at vedkommende virkelig og konsekvent holdt fast i den!

Ofte, når man hører Low-carb - tænker man eller hører andre kritisere, med henvisning til Atkins-diæter. Det er altså nu ikke helt det samme, selv om korrekt praktiseret Atkins er langt bedre end sit rygte. Men her er det Low-Carb på dansk, jeg gerne vil gøre opmærksom på, idet det virker, er sundt og.... det allervigtigste - byder på en god effekt, selv om man skulle lide af hypothyreose = lavt stofskifte.

Det sidste er et velkendt fænomen på de udenlandske stofskifte-foraer, hvor en del følgesygdomme til hypothyreose viser sig, afgjort at gå i bedring, når de syge permanent lægger kosten om til Low-Carb.

Så før man lægger sig på ryggen for andres fodomme og "fornuft" (ikke mindst foreninger for diabetes og hjertesygdom med deres sundhedsskadelige kostråd, som yderligere ødelægger, den i forvejen, svækkede hormonfunktion) - kan man prøve at smutte på Biblioteket og se på denne bog: Den store bog med Low-Carb opskrifter - "365 næringsrige low-carb opskrifter - en til hver dag i året. (...) Opdelt i praktiske og brugervenlig afsnit; morgenmad og brunch, supper, salater, snacks og lette måltider, hovedmåltider; herunder kød, fjer, fisk og vegetarisk retter; tilbehør og desserter."

Derved kan man selv konstatere, hvad Low-Carb i virkeligheden er og hvor varieret, ordentlig kost man kan byde sig selv, trods fraværet af de lynhurtige kulhydrater. Den basale sundhed (og vægt) forbedret at se frem til, hvis man tør tage springet og har viljestyrke. Efter sigende, er det sværere, at undværre brød og pasta, end at undværre tobakken
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, opgivet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    69

Citer Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se indlæg
    Derved kan man selv konstatere, hvad Low-Carb i virkeligheden er og hvor varieret, ordentlig kost man kan byde sig selv, trods fraværet af de lynhurtige kulhydrater. Den basale sundhed (og vægt) forbedret at se frem til, hvis man tør tage springet og har viljestyrke. Efter sigende, er det sværere, at undværre brød og pasta, end at undværre tobakken
    Vi kan også følge med på Fede-tider Bloggen hvor Henriette skriver om sin egen omstilling fra almindelig kost - til Lav Kulhydrat Kost. Henriette beskriver sig selv som en 36 årig kvinde langt ude på landet - bor sammen med teenager datter og en mindre zoologisk have.

Vil man permanent ud af kost-tyranni og et virvar af "eksperter", som hver især roder mere til, end de afklarer for de sagesløse disciple - og vil man ligeledes permanent ud af overvægten - er en konsekvent omstilling til Lav Kulhydrat Kost - den eneste vej, der holder hvad den lover. Det tør jeg lægge hovedet på blokken for.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    69

I dag er jeg faldet over en ny kogebog Aldrig mere sukkerkold

Forlag: Thanning & Appel
    Indbundet, rigt illustreret
    Pris: 269,95
    Sider: 173
    Udgave: 1
    Oplag: 1
    Udgivet: 2008
    ISBN: 9788741301303

"Aldrig mere sukkerkold er kogebogen til dig, der lidt for ofte går sukkerkold. I den får du et bud på, hvordan du holder dit blodsukker stabilt og så nemt som ingenting styrer uden om sukker og stivelse. Og hvilke gode og dejlige madvarer du kan erstatte de dårlige kulhydrater i hvidt brød, pasta og kartofler med.

Her er skønne supper, søde desserter, fantastiske fisk, godt kød og masser af farverige grøntsager og frisk frugt. Opskrifterne er til alle i familien – til dine børn og deres kammerater - til hverdag og til fest. Lige til at gå til, med enkle og klassiske retter, som det ikke tager en krig at tilberede."

Taget i betragtning, at gamle u-vaner og "overbevisninger" er noget af det sværeste at uddrive - mener jeg faktisk, at denne bog hører i den kategori, hvor gode informationer findes på en overbevisende måde, hvilket man kan anvende i sin egen omstilling til en anden og bedre måde at tænke på - når man tænker "mad" og "madlavning".

Uanset hvordan man vender det og drejer - bliver man IKKE slankere af det, man i forvejen altid har gjort på den samme måde og ved at give efter for de samme "lyster", eller ved at glæde sig til "lørdagsslik" som om man var barn endnu....

Vil man opnå et "ægte" vægttab - skal man intet forcere undt. sukker i enhver foklædning: alt sukker skal væk fra kosten. ALT!. Derudover: skal man IKKE spise mindre, man MÅ IKKE spise fedtfattigt og man skal indse - at hellere vente et år længere og beholde den nye vægt for altid - end at jage med sig selv, sulte halvt ihjel hver dag og når man ikke længere kan holde sulten ud - falde i igen og få det hele plus lidt til - tilbage på sidebenene.

Enten omlægger man for hele livet - eller kan man lige så godt bare fortsætte som man plejer, med dellerne og det hele.....

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    69

Citer Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se indlæg
    Taget i betragtning, at gamle u-vaner og "overbevisninger" er noget af det sværeste at uddrive - mener jeg faktisk, at denne bog hører i den kategori, hvor gode informationer findes på en overbevisende måde, hvilket man kan anvende i sin egen omstilling til en anden og bedre måde at tænke på - når man tænker "mad" og "madlavning".
    Måske liiige bortset fra tilstedeværelsen af pasta i nogle af menuer. At det er en fuldkornspasta - gør pastaen ikke stueren i denne sammenhæng. Pasta er og forbliver et "hurtigt kulhydrat" og som sådan egner den sig ikke til en permanent kostomlægning med sigte på et lige så permanent vægttab for folk med vores "forudsætninger". Så brug bogen MINUS pastaretter.

Tænk dig grundigt om - hvad vil du? Vil du helst fortsætte med at spise dine yndlingsretter med pasta? Eller vil du være slank? Du kan ikke begge dele. Ikke når du har netop dette specifikke problem, som gjorde dig stor til at begynde med.... Ofte uden at kalorieindtaget var større end andres. Så hvad bliver det til?

Pasta eller livet?!

Jeg fandt også en anden "kost-bog", som kan bruges til at lære spise anderledes og til inspiration i køkkenet. Denne bog er udgivet først og fremmest til mennesker med gluten-allergi. Men som med diabetes-kost (MINUS syntetiske sødemidler!!)- som er exceptionelt sund for hele familien - ligeledes med glutenfri kost. Kan man lære at kombinere alle disse "kost-principper" - er man på rette vej og tillige også slipper man for alderdommens tiltagende fordøjelsesskavanker, idet begge disse kostprincipper skåner og bevarer tarme og fordøjelsesorganer friske og duelige langt oppe i årene.

Og her gemmer sig også en tillægs-gevinst af de store - den mentale sundhed OG funktioner. På denne kost kan man regne med at bevare sin personlighed, sin hukommelse og de øvrige kognitive færdigheder meget længere - stort set for resten af sit liv.... Hvis folk mener, at man er en bitch - ja, så bliver man ved med det. Det samme gælder englene.... selv om de sidste ville have godt af at lære at være lidt mere "bitch", sådan for balancens skyld, idet mennesker som kan modstå usunde, menneskelige omgivelser - de kan leve bedre og længere, uanset hvad de spiser.

Bogens titel er "Rask af mad" og er fyldt med gluten- (hvede) og mælkefrie opskrifter sam en god portion info om madens betydning for helbredet. Man kan "tage til sig" rub og stub, men man kan også vælge ud, hvad der føles bedst for den enkelte - undtagen selvfølgelig dem, som kan ikke tåle gluten.

Hvis du ikke kan undværre mælk - spis/drik for Guds skyld IKKE de homogeniserede mælkeprodukter. Mælkefedt, som er homogeniseret - er så smadret i centrifugerne, at fedtet er blevet så findelt, at det går direkte i blodbanen fra tarmen og udenom de organer og tarm-afsnit, som netop skal hindre det ufordøjede fedt at trænge ind i blodstrømmen. Skrækkeligt, ikk`? Men ikke desto mindre sandt. Så...

.... vil du ikke undværre mælk - spis/drik KUN økologiske mælkeprodukter, bare ikke økologi fra Arla! Arla homogeniserer nemlig deres "økologiske" mælkeprodukter. De holder nemlig længere på butikshylder når de er homogeniserede, så til helvede med os og vores tarme og blodårer.

Hvis du ikke har råd til økologiske mælkeprodukter fra f.eks. Naturmælk, Øllingegaard eller Thise - hold så helt op med at spise/drikke mælketing! Du har nemlig heller ikke råd til at miste helbred og jeg lover dig, at tarmsygdomme, mentale forringelser, medicin, tabt arbejdsfortjeneste m.m. - på sigt koster i alt meget mere, end den merpris man skal betale for uhomogeniserede, økologiske mælkeprodukter!

Det var så igen en afstikker. Jeg prøver igen: BOGEN

"Rask af mad", af ernæringsterapeuter: Marianne Jäger og Carmen Villefrance

En lille og nuttet reklame-pdf for bogen kan læses ved at klikke her!

Hos min yndlings net-boghandel koster bogen 220,66 (hmm...hvad skal de 66 ører til for mon? )

Din pris: DKK 220,66
    Du sparer: DKK 27,34 (11,02%)
    Sprog: Dansk
    Sideantal: 164
    Indbinding: Indbundet
    Forlag: Hovedland
    Udgivet: 30-04-2008
    Udgave: 2
    Levering: 2-5 hverdage - Klik her for at se bogen
    Originalsprog: Dansk
    ISBN-10: 8770700982
    ISBN-13: 9788770700986

Og "salgstalen" lyder således: "»En rigtig god bog, der rummer megen god faglig viden serveret på en nem og tilgængelig måde.« - Sådan skrev Midtjyllands Avis om Rask af mad, der udkom i efteråret. Nu er vi klar med 2. oplag af ernæringshåndbogen, der sætter fokus på sund levevis helt uden tilsætningsstoffer og raffineret sukker - til glæde for alle, der lider af fødevareallergi eller blot ønsker at leve sundere og med højere velvære i hverdagen."

God fornøjelse

Lignende emner

1. Morgianesyndromet - om kvinders selvværd
    By Libri in forum Gode bøger - kvindeemner
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 12-07-08, 00:08
  2. Kvinders sundhed - krop, psyke, harmoni
    By Libri in forum Om overgangsalder
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 08-03-07, 10:39
  3. KVINDERUM - 12 kvinders beretninger om....
    By Libri in forum Om overgangsalder
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 24-08-06, 20:15

Bookmarks

Regler for indlæg