Viser resultater 1 til 6 af 6
    Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    68

Standard Værd at vide om indkaldelse til Funktionelle Lidelser

En person skriver:
    I overmorgen skal jeg på Skejby Sygehus i forbindelse med udredningen for Kronisk Træthedssyndrom (ME). Jeg skal til en af deres psykiatere og have undersøgt/udelukket om det er en depression der forårsager alle symptomerne, har lægerne sagt. Fint nok så langt - selvom jeg bliver noget nervøs, da jeg i foråret var inde hos en forfærdelig psykiater i Aalborg, Eva Blach. Skrækkelig oplevelse.

Men så i dag fik jeg brev fra Sygehuset, at det er på Afdelingen for funktionelle lidelser og psykiatri. Overlægen er selveste Per Fink som har opfundet TERM-modellen og underviser alm. læger i at Fibromyalgi, ME osv. er hysteriske kvinders opfundne sygdomm.

Hyl og piv .... hvad kan jeg nu forvente??? Hvad nu hvis de siger "funktionel lidelse"? Gælder alle de andre undersøgelser så ikke længere??? Jeg er HELT slået ud - og nu er jeg ikke længere nervøs - jeg er rystende angst for samtalen! Håber ikke det bliver en Eva Blach om igen ....
    Hejsa

Jeg forstår godt du er nervøs. Men, bare vent... Per Fink skal nok vise sig at være en utrolig sympatisk person (ellers ville alle jo løbe skrigende væk fra starten). De er ikke psykologer for ingenting på stedet.....

Jeg vil råde dig til, hvis de vil have dig til at underskrive en kontrakt om behandling, at du nægter. Den er de nemlig meget flinke til hurtigt at stikke ud.

Det er først ved nærlæsning, at man finder ud af at man binder sig til at deltage i et randomiseret forsøg. Dvs. efter lodtrækning. så.. behandlingen ved du ikke engang om du får ??? Kommunen kan, efter min bedste overbevisning, ikke tvinge dig til at være fosøgskanin...

Her "glemmer" de at fortælle dette, og at det kun er som et forsøg, at det videnskabsetiske råd har givet godkendelse til.

Det har ganske vist foregået i mange år, men der er givet en fornyet tilladelse til forsøgsperioden fra 2007-2009. De har med andre ord ikke nok dokumentation til at opnå en godkendelse af behandlingen.

Ligesom Lyrica kun er godkendt til epilepsi, og ikke mod smertelidelser. Og virker som et tricyklisk antidepressiva.. iflg. USA er det et nyt designerdrug, altså at sammenligne med Ecstasy og lign.

Klinikkens (for Funktionelle Lidelser) behandling indebærer i stor stil anvendelse af medicin, enten antidepressiva eller Lyrica, afhængig af, om du lider af smerter eller "bare" af depression.

Her ved jeg godt, at kommunerne henviser til dem som en mulighed for at blive rask, eller i hvert tilfælde få det bedre. Og hvis du nægter at deltage, erklærer klinikken dig som værende uvillig til at "samarbejde" om en bedring. Men den holder ikke. For al deres dokumentationsmateriale er skrevet af dem selv, så de må jo være inhabile, synes jeg. ?

Jeg har nærlæst deres standardkontrakter, og i dem står der kun under "evt. bivirkninger", at du kan risikere at få lidt irritation omkring indstikstedet, når du har fået taget blodprøve. Intet om risiko ved evt. medicin.

Og her kan du så henvise til Helsinki-aftalen om medicinforsøg: "Patienten SKAL informeres om alternative behandlingsmuligheder, samt om den her tilbudte medicin og dens bivirkninger". Så, efter min mening, er det først herefter, at patienten kan bedes om at give sit samtykke.

Så husk: underskriv intet med det samme, ifald det bliver aktuelt, men udbed dig betænkningstid (og forhør dig evt. nærmere her, hvis der er noget du kommer i tvivl om). Og kommunen skulle vist ikke have stor mulighed for at vinde en sag, hvor de i den grad tilsidesætter lovgivning om din sikkerhed og dine rettigheder som patient ????? De skal mig bekendt følge lovene..

Bare uhyggeligt, at jeg først kom til at tænke på at vi kunne anvende denne mulighed, fordi jeg så udsendelsen om de kræftpatienter, som havde fået "forkert" medicin, og var nægtet den rigtige, som kunne have hjulpet... Stakkels de mennesker, der er blevet ofre for det.

Så, held og lykke. Jeg håber på at det går bedre, end du for øjeblikket forventer.

Rosa

Relevante links:
    Declaration of Helsinki (1964)
    The World Medical Association Declaration of Helsinki -> Adopted by the 18th World Medical Assembly, Helsinki, Finland, 1964 and as revised by the World Medical Assembly in Tokyo, Japan in 1975, in Venice, Italy in 1983, and in Hong Kong in 1989.
    What is the Declaration of Helsinki? (2001)
    The International Response to Declaration of Helsinki (2001)

Søgeord: Declaration of Helsinki
    ”Anspændt til det yderste for at løfte den mægtige sten og atter og atter skubbe den op ad bjergets side...."(Albert Camus om Sisyfos)

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Re: Værd at vide om indkaldelse til Funktionelle Lidelser

Citer Oprindeligt indsendt af Rosa Se indlæg
    Bare uhyggeligt, at jeg først kom til at tænke på at vi kunne anvende denne mulighed, fordi jeg så udsendelsen om de kræftpatienter, som havde fået "forkert" medicin, og var nægtet den rigtige, som kunne have hjulpet...

Relevante links:
    Declaration of Helsinki (1964)
    The World Medical Association Declaration of Helsinki
    What is the Declaration of Helsinki? (2001)
    The International Response to Declaration of Helsinki (2001)
    Kan ske, at vi måske kunne stikke hovederne sammen og skrive en slags "kompendium" til en praktisk anvendelse af budskabet i Deklarationen fra Helsinki, til brug for menig-mennesker uden øvelse i at læse kancelistsproget....
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Rosa Se indlæg
    Så, held og lykke. Jeg håber på at det går bedre, end du for øjeblikket forventer.

Rosa
    Skrevet af brugeren, som skulle fremmøde på Klinikken for Funktionelle Lidelser i fredags:

Så er jeg tilbage. Jeg har været SÅ vred og ked af det, at jeg har ikke kunnet samle tankerne om at skrive herinde. Men nu skal I bare høre ....

Lad os starte med hans konklusion (bare rolig, ingen overraskelser ) Funktionelle lidelser, behandling med Lyrica anbefales, samt gruppeterapi!!!

Psykiateren var godt nok ikke ude fra Per Finks afdeling, men de er hans samarbejdspartner og han havde kun rosende ord for dem.

Jeg sidder med så mange tanker at det er svært at formulere, så jeg tager den helt fra begyndelsen nu. Efter at have hilst på manden ude i venteværelset og vi skulle følge med ham ind, kom den første diskussion. Jeg ville have min mand med ind som bisidder - han ville ikke have bisidder med andet end under start og slut. Så måtte papirene frem, dem jeg havde printet ud om ens ret til det, samt kopi af ombudsmandens bestemmelse om det samme.

Jamen så skulle jeg bare vide, at han ikke kunne udføre undersøgelsen rigtigt fordi det både har betydning for mine svar og hans spørgsmål at der sidder en tredie part. Jeg fortalte at jeg intet havde at skjule for min mand, hvilket han fortalte alle sagde (kunne det måske være rigtigt?!). Fed start - nu var jeg allerede mistænkt for at ville skjule oplysninger. Hmp !!!

Så gik det i gang og jeg svarede helt og oprigtigt på hans spørgsmål. Efter ca 45 min virkede han til at være færdig og jeg var mildest talt overrasket - både pga. den korte tid, men også fordi der ikke havde været nogle meget nærgående spørgsmål, som kunne give anledning til at jeg ikke kunne tale sandt, med min mand ved min side. Så jeg spurgte ham hvor de spørgsmål blev af. Dem havde han skam stillet (nå!) og han kunne tydeligt høre på mine svar at jeg var påvirket af at min mand var til stede ....

.. selv nu hidser jeg mig op over den bemærkning. Hvad i alverden bilder han sig ind? Kender han mig så godt at han ved om jeg havde et andet svar på spørgsmålet?? ... grrr ... Der er en herinde som skrev at han/hun under samtale med Eva Blach, følte sig som til eksamen i sit eget liv og dumpede. Og hvor er det bare rigtigt!!

Vi fik selvfølgelig også en lang snak om Funktionelle Lidelser kontra KTS (Kronisk Trætheds Syndrom/red.). Han ville slet ikke lade KTS være en mulighed, han gled let uden om de spørgsmål. I stedet var han fuldstændig sikker i sin "Diagnose". Det lød så flot det han sagde: det er en fysisk skade i hjernen, en alvorlig tilstand for patienten. Filteret for smerter er gået i stykker pga. psykisk påvirkning i barndommen. En undertrykt vrede og/eller det i det hele taget at have undertrykt sine følelser har forårsaget skaden. Lyrica er et fantastisk middel til at hjælpe på smerterne og han havde erfaring for at kognitiv terapi havde en gunstig virkning.

Hvordan kan han på en lille times tid komme frem til sådan en konklusion, når en psykolog gennem 12 timers samtale er kommet frem til at der bestemt ikke er fejl i min psyke/mit hoved, men at det er fysiske årsager der er skyld i mine problemer? Og hvordan kan han sige det, når han nu lagde ud med at sige han ikke kunne teste rigtigt, når min mand var med?

Nu er jeg så spændt på hvad de siger den 16/10, der hvor alle undersøgelser skal opsamles og der skal konkluderes. Vil de så rette sig efter ham? eller skal det så undersøges gennem årelang medicin og terapi før de kan sige om det er det ene eller det andet?? ...

Så nu går jeg igen i den her tidsboble og venter med frygt og bæven - nej ikke helt, nu er det ved at være erstattet med vrede. Så jeg kan love jer for jeg vil være kampberedt den dag, med nærgående spørgsmål om overlægens syn på KTS? hvor mange de giver den diagnose og hvor mange de giver diagnosen funktionelle lidelser?

Det blev vist en lang historie - og så er det endda i korte træk

Rosa

Læs meget mere om TERM-modellen -> HER!
    ”Anspændt til det yderste for at løfte den mægtige sten og atter og atter skubbe den op ad bjergets side...."(Albert Camus om Sisyfos)

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    53

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Kan ske, at vi måske kunne stikke hovederne sammen og skrive en slags "kompendium" til en praktisk anvendelse af budskabet i Deklarationen fra Helsinki, til brug for menig-mennesker uden øvelse i at læse kancelistsproget....

Det ville jeg være lykkelig for, jeg må indrømme at min hjerne ikke lige kan følge med pt og har prøvet at læse den Deklarationen fra Helsinki men af en eller anden grund vil det ikke sætte sig fast mellem ørene det jeg læser ...

Registreringsdato
    Jun 2007

Gad vide, om Helsinki-oversættelsen er trådt ud af kraft eller er overflødig?!

Prøv at læse her:

http://www.overgangsalderen.net/foru...5&postcount=11

Her er også en "forklaring" på, at TERM og andet MÅSKE kan forklares som et enormt spareprojekt.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Næ, det tror jeg ikke den gjorde... Men mon det ikke er med det, som det er med alt andet "fremmedt makværk" af internationale love, domme, traktater osv. Først skriver man under.... og så blæser man på det.

Når jeg tænker nærmere over, hvilke andre lande "plejer" køre efter samme princip... bliver det meeeget langt, at jeg skal i tankerne. Helt til Mellem- og Sydamerika, visse asiatiske stater og selvfølgelig det meste af det afrikanske kontinent.

Det er ikke noget at prale af og i virkeligheden er verden også holdt op med at interessere sig for os. Det er overordentlig sjældent, at man læser om Danmark ude i verden. En kollega, en udlandsdansker, havde et bud på en forklaring. Han sagde, at det er efterhånden blevet sådan, at har man først hørt/læst en politisk nyhed fra Danmark - har man hørt/læst dem alle. Et eller andet sted er det jo rigtig nok. Alting foregår jo i samme dur, så hvorfor skulle de udenlandske journalister spilde tiden med at rapportere om nye sager, idet hver gang er jo det den samme reaktion , der kommer fra landets politikere.

sorry
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Lignende emner

1. Alt det, du ikke må vide om kræft
    By Tante Ana in forum Kræft for ulydige
    Svar: 8
    Nyeste indlæg: 18-04-08, 15:39
  2. Link til "alt, hvad der er værd at vide"
    By Zuzan in forum Blandede - Links
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 02-03-08, 18:57
  3. Ikke værd at savne indtil videre! Det fordømte stofskifte!
    By Anina in forum Stofskifte - thyreoidea relaterede sygdomme
    Svar: 68
    Nyeste indlæg: 30-09-07, 16:57

Bookmarks

Regler for indlæg