Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard TERM-modellen, tarmsygdomme og Jakob Axel Nielsen

Et lys er gået op for vores sundhedsminister Jakob Axel Nielsen, som citeres for at have kaldt Crohns sygdom og Colitis - for "mareridtsagtige".

Antallet er patienter er to- til tredoblet siden 1990’erne, så i alt 25.000-30.000 danskere nu lider af tarmsygdommene Crohns sygdom og Colitis. Sygdommene er belagt med tabu, mener overlæge Pia Munkholm fra Herlev Sygehus.

»Det tabu skal væk,« siger sundhedsminister Jakob Axel Nielsen. Han vil skabe opmærksomhed omkring sygdommen og efterlyser mere forskning i det, som han kalder ’en mareridtsagtig sygdom’. Læs mere....

Hmm.... spørgsmål dog er - hvorfor og hvor længe går patienterne udiagnosticerede og ubehandlede før sygdommen har fået så meget fat, at den begynde at ses, nærmest med det blotte øje og lægerne så omsider får fingeren ud?

Det store problem er, at hvis det stemmer, at antallet af kroniske tarmsygdomme netop er to- til tredoblet siden halffemserne - passer det nogenlunde med den danske TERM-modellens fødsel og den massive uddannelse af de praktiserende læger i netop at foretage et skøn og iværksætte den "rette" behandling af patienter, hvis tarmproblemer blev i overensstemmelse med TERM-modellens principper - diagnosticeret som værende.... somatoforme. Dvs. ikke fysiske, men psykisk funderede funktionelle lidelser.

Det ville være både givtigt og interessant, hvis man (sundhedsministeren Jakob Axel Nielsen?) kunne forsøge at finde ud af, hvor mange patienter havde rendt deres praktiserende læge på døren i årevis, uden at blive sendt til videre udredning og spist af med anbefalinger af "lidt mere havregryn til morgenmaden, lille De"? Jeg kender nemlig til en del lignende tilfælde, hvor patienterne forsøgte at kurere, den af lægen opkaldte tarmlidelse for "irriteret tyktarm" med havregryn, mens deres fysiske tarmsygdom blot blev værre og værre, til de nærmest var døden nær.

Og når sundhedsministeren Jakob Axel Nielsen nu så gerne vil "aftabuisere" tarmsygdomme, kan han passende begynde med at granske årsagerne til disse sygdommers eksplosive vækst i befolkningen. Mon det ikke ville kunne afsløres, at praktiserende læger, trænet (i "somatiserings-paranoia") af liaison-psykiatere fra Århus (og efterhånden også i andre landsdele) reelt havde hindret tusindsvis af patienter i rettidigt at blive udredt for deres tarmsygdom og derved har mange patienter nået til den kroniske fase, hvor en helbredelse ikke længere er muligt? Og hvor mange mennesker mon render i dag med reducerede tarme og stomier, af samme årsag? TERM-lægernes selvbestaltede samfunds-økonomiske-sind, som havde invalideret tusindsvis af mennesker, hindret dem en gang for alle i at genoptage deres arbejde og til sidst - sendte dem ud på førtidspension eller bare på en varig kontanthjælp "med loft" og nogle sikkert også på kirkegården?

Jeg spørger bare!!

Er der ikke nogen, som snart vågner op ( sundhedsministeren Jakob Axel Nielsen ?) og stiller sig selv det spørgsmål: hvorfor fanden er der så mange, der får tilkendt førtidspensionene på et psykisk grundlag? Og i så fald: hvad er der blevet af fysiske sygdomme, når de slet ikke længere afspejles i førtidspension-statistikkerne? Er svaret ikke snart lysende klart - at TERM-modellens udbredelse i de indledende faser af patient-forhold til sundhedsvæsenet er nu så omfattende, at de fleste fysiske sygdomme snart er omfattet af TERM-modellens diagnose-regime - funktionelle lidelser?

Jeg spørger bare!!

Og TERM-psykiatere er langt fra færdige med at konvertere alle syge til hypokondere! Det er jo et uudtømmeligt "marked" for hver en ny syg, som slutter sig til patient-skarene. Og det bliver ved og ved! Hvor længe? Indtil alle aktuelle og kommende syge kommer ind under samme klassifikation og psykiater-hæren vil vokse på bekostning af medicinske læger?

Jamen, hvad med skatteydere? Hvis alle bliver indbildt syge - og efterfølgende "indbildt invalide".... som følge af manglende sygdomsbehandling? Hvem skal betale? Hvem skal betale SKAT? Mens Liaison-psykiatere bygger dem selv en stadig voksende patientgruppe indenfor "funktionelle lidelser" - fosser penge ud af statskassen til både disse psykiatere og til overførselsindkomster til deres ofre! Og hvem tæller de skattekroner, som aldrig mere kommer i statskassen fordi de nu syge og forhenværende skatteydere - er blevet gjort til modtagere af penge, fra at være indbetalere af penge! Men hvad rager det liaison-psykiatere? Et kæmpestort, rungende INTET!

Nej, de er umættelige! De brokker sig fortsat over, at ikke "nok" af landets borgere er blevet forflyttet fra fysiske til mentale sygdomme. Og de brokker sig selvfølgelig - ikke for deres eget, men for patienternes bedste! Jeah right!

Per Fink, ledende overlæge, lektor, Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser og Psykosomatik, Århus Universitetshospital, Århus Sygehus

Frede Olesen, professor, Forskningsenheden for Almen Praksis, Aarhus Universitet

Claus Vinther Nielsen, ledende regionssocialoverlæge, afdelingsleder, Klinisk Socialmedicin, Center for Folkesundhed, Region Midtjylland og Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet

Emma Rehfeld, overlæge, Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser og Psykosomatik, Århus Universitetshospital, Århus Sygehus

Disse fine navne står som "med-underskrivere" under en artikel i Dagens Medicin af d. 26. september 2008 under overskriften: Tusindvis af udstødte kunne hjælpes tilbage til arbejdsmarkedet

I denne artikel udtrykker "underskrivere" deres mishag med, at i en artikel i Dagens Medicin 26/08 omtales en analyse foretaget af professor i sundhedsøkonomi, Jes Søgaard, der konkluderer, at en effektiv indsats mod psykiske sygdomme som angst og depression vil kunne skaffe 10-11.000 flere i arbejde - "glemmer" professor i sundhedsøkonomi, Jes Søgaard at nævne alle de andre, iflg. liaison-psykiatere - funktionelle sygdomme. "Funktionel sygdom får mange betegnelser: I almen praksis: ’medicinsk uforklarede symptomer’ (mus), i psykiatrien: ’somatoforme tilstande’, i de medicinske specialer: ’funktionelt syndrom’ som kronisk træthedssyndrom, fibromyalgi, irritabel tyktarm, kronisk piskesmæld, duft- og kemikalieoverfølsomhed (MCS), kronisk smertetilstand uden kendt årsag, og i socialforvaltningen ganske enkelt ’manglende motivation for arbejde’."

Kort sagt - vil disse TERM-modellens fædre, mødre og nevøer - meget gerne have denne professor i sudhedsøkonomi, til at konfirmere deres årelange anstrengelser for at konvertere så mange patientgrupper som muligt - til psykiatriske patienter i den forestilling, at en (f.eks.) tarmsyg Crohn-patient kan kognitivt (og/eller med psykofarmaka) bearbejdes til den tro, at hans/hendes tarmproblem, blot er en irriteret tyktarm og derved kan den nu "raske" patient springe hoppende tilbage på arbejdsmarked og blive en rentabel skatteyder igen.

At psykiatere burde holde sig til deres eget metiè, i stedet for at rende og klæbe wannabe-medicinske diagnoser de ikke har forstand på på snart alle mulige medicinske patientgrupper - er der ingen tvivl om. At man "hedder" dr. med - er ikke ensbetydende med at man har forstand på medicin, når forkortelsen ellers dækker over en psykiatrisk speciale. Der er oceaner af almindelige huslæger, som ved mere om medicin end psykiatere. Alligevel sidder disse liaison-psykiatere i deres højborge i Århus, på Bispebjerg m.v. og bryder ind på de medicinske enemarker, kaprer patienterne og gør dem til psykisk syge! Mens disse "nyslåede" hypokonderes fysiske sygdomme, nu i stilhed, fortsat udvikler sig.... til en uoprettelig, kronisk fase hvorfra der er ingen vej tilbage!

Var det ikke noget for Dem, hr. Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen,
    at sætte deres embedsmænd til at udrede, en gang for alle?

Det ville give et eftermæle der vil noget, kan jeg love for!

I parentese bemærket, har lægerne fra Tarmlaboratoriet i Helsingør allerede i 2006 har løst den irriterede-tyktarmens-gåde hvor en udpræget FYSISK årsag er blevet udpeget som skurken. Men rager det måske liaison-psykiatere? Nope. Som det fremgår af artiklen i Dagens Medicin af d. 26. september 2008 - næsten to år efter Tarmlaboratoriets opdagelse - står "irriteret tyktarm" fortsat under begrebet "funktionelt syndrom".

Jeg fatter det ikke! Når man ikke kan tage en flaskedreng og sætte ham til at føre et tog - hvorfor tillader man, at psykiatere beskæftiger sig med fysiske sygdomme? Hva` hr. Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen??

Jeg spørger bare!!

Og til dig, du forpint tarmsyg, som kommer forbi her i din evindelige jagt efter info og hjælp - til dig vil jeg blot sige følgende:

.....fortæller din læge dig, at du har en "irriteret tyktarm" - tag benene på nakken i en allerhelvedes fart og find dig en privatpraktiserende speciallæge til at finde og stille diagnosen for dig. Så hvis det så skulle vise sig, at det er en irriteret tyktarm du fejler, kan du være sikker på, at det er ikke noget værre!

Og du, som får en Crohn-diagnose som følge af din "ulydighed" - dit liv vil derved blive reddet fra årenes pinsler og invaliditet. Fordi.....

....der er ikke noget galt i at behandle hypokondere for deres hypokondri og behandle andre, som selv priojicerer deres psykiske problemer på deres krop.

Men det er, i allerhøjeste grad SKIDT, når det går, som nu, den anden vej rundt og fysisk syge bliver FØRST betragtet som psykisk syge, indtil deres sygdom bliver SÅ forværret, at de enten dør af den eller - aldrig nogensinde bliver raske igen.

Derfor skal TERM-modellen og liaison-psykiatere væk fra de medicinske fagområder!

Der har de ikke noget at gøre, hr. Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen, vel???

Læs meget mere om TERM-modellen -> HER!

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Re: TERM-modellen, tarmsygdomme og Jakob Axel Nielsen

Citer Oprindeligt indsendt af admin Se indlæg
    Jeg kender nemlig til en del lignende tilfælde, hvor patienterne forsøgte at kurere, den af lægen opkaldte tarmlidelse for "irriteret tyktarm" med havregryn, mens deres fysiske tarmsygdom blot blev værre og værre, til de nærmest var døden nær.
    He, he... sådan en patient er jeg selv.... hvor min "irriteret tyktarm" viste sig at være en adenome familiær polypose og jeg havde en Metusalem til en kæmpe polyp med cancerforandringer siddende omgivet af junior-polypperne i min tyktarm. Havde jeg ædt havregryn, som jeg ellers fik "ordre" på - sad jeg nok i dag oppe på den lyserøde med lyren i hånden.... og sunget salmer

Jeg beskrev "hændelsen" et andet sted her....
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, opgivet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Lignende emner

1. TERM-modellen og pressefrihed
    By Bea in forum TERM-modellen
    Svar: 17
    Nyeste indlæg: 15-11-10, 11:18
  2. Svar: 4
    Nyeste indlæg: 18-09-08, 19:02
  3. TERM-modellen - en sorteringsmodel
    By Rosa in forum Rosa om TERM-modellen
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 05-08-08, 14:30
  4. TERM-modellen - og allergi