Viser resultater 1 til 9 af 9
    Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Vi spilder millioner på vitaminpiller

"Over halvdelen af danskerne spiser vitaminer og mineraler som tilskud, men vi har for det meste ikke brug for det. "

Det skriver Politiken.dk i dag.... Læs hele denne "artikel" her...

»Generelt behøver vi ikke spise vitaminpiller. Alt for mange mennesker spiser dem for en sikkerheds skyld, og hovedparten har slet ikke brug for det, fordi de allerede får den nødvendige dosis gennem kosten« - citeres ph.d. Susanne Gjedsted Bügel, lektor på Life, Institut for human ernæring på KU, assisteret trofast af "fødevarepolitisk" medarbejder i Forbrugerrådet, Camilla Udsen.

Hvad mon en "fødevarepolitisk" medarbejder betyder i det virkelige liv? Udtaler Camilla Udsen sig "politisk" eller "sundhedsfagligt"?

Og ph.d. Susanne Gjedsted Bügel er jo medlem af "forebyggelsensgruppen!! Skal vi nu "forebygge" med kost alene? Også de, som kun har 800 kr om måneden at leve for og for hvem en multivitaminpille fra supermarkedet kan betyde en hel del? Eller hvad med os andre, hvoraf en meget stor gruppe ikke kan handle kvalitetfødevarer.... og i stedet må nøjes med pesticid-grønt og skod-hakket fra slagteren? Kan de også få vitaminer nok fra kosten?

Lad mig kort og godt sige det på denne måde: Jeg er dødtræt af "eksperter" uden jordforbindelse og specielt er jeg træt af livstidssikrede hobby-forskere, som spilder vores tid og vores skattekroner på intetsigende, resultatsløs og meningsløs "forskning" i noget, som viser sig kun at gavne dem selv, fanden og lægemiddelindustri!

Hvad ved en "ernæringseksperten" om vitaminerne og mangeltilstandenes medicinske vinkel inkl. årsagssammenhæng? NADA!

Hvad sådan èn "ekspert" hellere burde gøre er noget ganske modsat! Undersøg det kæmpeforbrug af lægemidler og find ud af - hvilke vitamin- og mineralmangetilstande udvikler alle mennesker, som på den ene eller anden måde forbruger lægemidler! Var det ikke en god sag for "fødevarepolitisk" medarbejder i Forbrugerrådet, Camilla Udsen at undersøge i stedet?

Du! Camilla! Er du klar over, at syreneutraliserende midler, som medicingiganterne tjener formuer på, forårsager mangel af calcium, kobber, jern, zink, magnesium og kalium ved regelmæssig indtagelse? Eller har du for travlt med alle disse aviser og blade du samarbejder med?

Du! Susanne Gjedsted!! Er du klar over, at mavesårsmedicinen (f.eks. Cimetidin, Ranitidin) forårsager direkte tab av B12-vitamin, D-vitamin, calcium, jern, zink og folinsyre? Mens syrepumpehæmmere som Nizax o.l. - ja, ikke alene B12 kommer man til at mangle som følge af regelmæssig indtagelse, men også homocystein bliver faretruende høj.... og dette medfører (det burde du jo vide kære Susanne) - blodpropper af ikke-kolesterol-oprindelse... Så når du påstår at man kan spise sig til det man har behov for - kan jeg LOVE DIG FOR, at man kan ikke bare spise sig til nok af den folinsyre, der skal til at kunne neutralisere alt det homocystein, som syrehæmmere er årsag til... Man er nødt til at supplere op med en vitaminpille fra Matas eller helsekostbutikker.... er man ikke?

Se flere eksempler på mangeltilstande forårsaget af lægemidler.

Du! Susanne Gjedsted! Kender du måske nogen, som slet ingen medicin bruger? Eller er i en helt perfekt forfatning fra fødsel til dødsdag? Findes den slags mennesker overhovedet? Hvor?! I kaffegrums?

Vi er alle forskellige. Velhavende og fattige. Med stærke og svage sider. Med store forskelle i organfunktion, fordøjelse, robusthed eller mangel på samme. Vi er ikke maskiner, som alle er fremstillede efter tal og tegninger og er perfekt ens på samlebåndet. Vi er forskellige. Og så længe vi er forskellige - vil der ikke kunne opstilles nogen entydig form for "standard-norm" for hvad vi har brug for af vitaminer, og ej heller - om vores kost er nok eller ikke, til at dække behovet.

Gad vide hvor Susanne Gjedsted har fået sin "viden" fra? Statistikker = evidensbaseret "forskning" (igen-igen)?

Det er ret så påfaldende efterhånden, at det absolut meste af sundhedsrelateret stof, der kommer fra danske aviser, med Politiken på en af de første pladser - er konsekvent rettet MOD alt der hedder "selvhjælp" til opretholdelse af helbredet. Mon der er her en forbindelse med Medicinalindustriens lobbyarbejde i EU? og den selvsamme industriens evindelige jagt på nye "lægemidler" samt opretholdelse af "markedet", hvilket i virkeligheden kræver, at vi alle er mere eller mindre syge. Måske er det derfor, at vi ikke må holde os selv sunde og raske... ved egen hjælp?

Noget "mystisk" er der også i, at denne Politikens "artikel" ikke har en forfatter... Hmm... skjult annonce-artikel for vitaminernes konkurrenter?
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Re: Vi spilder millioner på vitaminpiller

Citer Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se indlæg
    Det er ret så påfaldende efterhånden, at det absolut meste af sundhedsrelateret stof, der kommer fra danske aviser, med Politiken på en af de første pladser - er konsekvent rettet MOD alt der hedder "selvhjælp" til opretholdelse af helbredet. Mon der er her en forbindelse med Medicinalindustriens lobbyarbejde i EU? og den selvsamme industriens evindelige jagt på nye "lægemidler" samt opretholdelse af "markedet", hvilket i virkeligheden kræver, at vi alle er mere eller mindre syge. Måske er det derfor, at vi ikke må holde os selv sunde og raske... ved egen hjælp?

Noget "mystisk" er der også i, at denne Politikens "artikel" ikke har en forfatter... Hmm... skjult annonce-artikel for vitaminernes konkurrenter?
    He, he... Skøøønt ikke at være alene om den slags (mis)tanker...

På Kostbloggen TANKER OM KOST, blandt kommentarer til samme emne - skriver en af kommentatorer følgende:
    Politiken tjek har utrolig travlt med at miskreditere og mistænkeliggøre alternative syn på helse.

Det er ærgerligt for alle dem, som kunne leve et langt bedre liv ved at gå bort fra kostpyramiden, sørge for et tilstrækkeligt indtag af vitaminer, mineraler og sporelementer og ved at få nok sol (vel at mærke uden brug af solcreme med giftige kemikalier).

Formålet med Politiken tjek har vel fra starten været at hjælpe læserne ved at afprøve og sammenligne produkter. Og netop der er det man i dag går forkert i byen, for når det gælder livsstil og helse er der ikke tale om sammenligning. I stedet går man direkte på manden og nedgør det, man nu skriver om. Det er utroværdigt og spørgsmålet trænger sig på, hvad mon der er Politiken tjeks virkelige dagsorden?
    Det spørger jeg også om!

Læs Kostbloggerens kommentar: Vildledning fra det offentlige til dagens artikel i Politken, og du kan ikke undgå at blive klogere på emnet.

Kommentarer på andre "guldkorn" fra Politikens fallerede TJEK-segment:

»Naturprodukter fulde af skadelige stoffer« Politiken igen-igen.

Om lysterapi. Politiken igen-igen.

Politiken med på propaganda vognen
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2007

hovedparten har slet ikke brug for det, fordi de allerede får den nødvendige dosis gennem kosten
    Gad vide, om det er undersøgt, OM der overhovedet er ret meget næring i den frugt og de grønsager, vi kan købe?!

Jeg tvivler.

Køber jeg fx. en agurk, så smager den IKKE af noget som helst... ikke engang af agurk.

Den er ikke solmodnet, men dyrket i speciel jord, hvor der sikkert mangler en masse næringsstoffer.

Som med fisk, hvor man taler, om der mangler proteiner i dambrugsdyrkede varianter.

Tja... så vil jeg altså hellere være på den sikre side og ofre lidt ekstra på vitaminer mv.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jul 2008
    Lokation
    Odense

Nå - Susanne Gjeldsted og Camilla Udsen - jammen så må vi da have den på igen igen:

Og kunne "de damer" der kloger sig på restens af Danmarks befolknings vegne da så for fanden ikke lære at bruge deres sidste sørgelige patetiske rest af sund fornuft - så vi kan slippe for, gang på gang, at rydde op efter Jeres karakterafvigende dumheder. Skam Jer dog og få Jer en sund hobby "tøser" -
    - Hvad med at kloge Jer lidt på giftstofferne, der sprøjtes med til højre og venstre, Jeres Ph.d. rækker måskè ikke???
    Hvad er sundt?

Bodil Søgaard, biolog og forskningslektor med tilknytning til Landbohøjskolen, ser anderledes på sagen. Hun fremhæver, at sammensætningen af gødningsblandinger er videnskabeligt funderet ud fra et synspunkt om, hvornår planterne har det bedst. Men, som hun siger, bare fordi planten ser ud til at strutte af sundhed, er det langt fra bevis på, at den rent faktisk gør det.

"At planterne har det bedst, betyder i denne sammenhæng, at afgrøderne vokser hurtigt og giver størst muligt udbytte. Afgrøderne kan sagtens være store og flotte uden tilnærmelsesvis at have den næringsværdi, de ville have fået ved at vokse under naturlige forhold. I øvrigt anbefaler flere og flere læger, at folk tager vitamin- og mineraltilskud, netop for at komme eventuelle mangler i forkøbet," fortæller Bodil Søgaaard.

At "drivhusgrøntsager" ikke indeholder de samme næringsstoffer som afgrøder, der har vokset under naturlige forhold, kan man i øvrigt få bekræftet ved at undersøge, hvordan en næringsstofblanding er sammensat. En kontakt til Pindstrup Mosebrug A/S, en af Danmarks førende producenter af voksemedier og næringsstof-blandinger viste eksempelvis, at tomater og agurker dyrket i Rockwool-plader ikke bliver tilsat de livsvigtige spormineraler selen og krom.
    http://www.mayday-info.dk/606.0.html

Hilsen
    Linda
    " Lykke er et godt helbred og en dårlig hukommelse." (Ingrid Bergman)

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Citer Oprindeligt indsendt af Linda Se indlæg
    Og kunne "de damer" der kloger sig på restens af Danmarks befolknings vegne da så for fanden ikke lære at bruge deres sidste sørgelige patetiske rest af sund fornuft - så vi kan slippe for, gang på gang, at rydde op efter Jeres karakterafvigende dumheder. Skam Jer dog og få Jer en sund hobby "tøser" -
    Hmm.. jeg ved ikke efterhånden, hvad kan trænge ind i hovederne på "forskerne", som bekender sig til til en "tro", de jo altid kan "bevise" som værende "videnskab", blot de har computere er med masser af regnekraft og statistikkerne omfatter mange tusinde "forsøgspersoner" hvis lægejournaler bearbejdes statistisk indtil der dukker et resultat, som tilfældigvis stemmer overens med "forskernes" tro.

Kan I huske Sydafrikas sundhedsminister, som flertallet af verdens forskere nærmest har udstedt en "fatva" over, for hendes horribelt forslag om, at HIV-syge skulle indtage hvidløg og andre kosttilskud, for at holde deres helbred ved lige?
    Sydafrikas sundhedsminister Manto Tshabalala-Msimang har lagt sig ud med forskere fra hele verden, fordi hun anbefaler hvidløg, citron og rødbede til at forebygge og behandle HIV og AIDS.

De 82 forskere fra bl.a. Sydafrika, USA og Frankrig kræver i et åbent brev til den sydafrikanske præsident, Thabo Mbeki, at Manto Tshabalala-Msimang bliver afsat pga. hendes anbefaling af kosttilskud til at bekæmpe HIV, som hele fem millioner sydafrikanere foreløbig er smittet med.

Læs mere på Berlingske.dk
    Har I fanget dèn? Dèn med, at forskere nu tror, at de kan tillade sig at kræve en demokratisk valgt minister i et land - AFSAT!

Hvad mon siger det om "forskernes" arrogante holdning til en eller anden slags "ejendomsretten" til at kunne mene noget om helbred, hvis man da selv ikke er forsker eller læge.

Er der så overhovedet noget at sige til, at der hele tiden dukker den slags skod-artikler (som journalister snart ikke tør åbent vedkende sig, som tilfældet er med den, her omtalte), hvis agenda må nødvendigvis være anden end befolkningens helbreds-bedste.

Hold da op hvor anderledes det opleves nu i forhold til i "gamle dage", når man var fuld af tillid til lægerne og medicinske forskere.... Hvor jeg læste med tilbageholdt åndræt Paul de Kruifs bøger om mikrobejægerne og innovative læger, som talte for døve ører, hvor historien først mange år efter havde bekræftet deres opdagelser og anvisninger.... De var sgu helte!

Og så i dag, hvor arrogance og en "religiøsitet" har bredt sig ud over disse faggrupper, hvor de med deres computere vitterlig tror, at den kliniske metode er yt, mens det i virkeligheden forholder sig ganske omvendt: For at kunne arbejde med medicinsk forskning ved hjælp af den, nu foragtede, kliniske metode, hvor man arbejder direkte med patienten og følger vedkommende tæt, gennem alle faser af sygdommen inkl. behandling eller behandlingerne - skal man være en DYGTIG ,velbegavet læge og et ANSTÆNDIGT menneske, der har studeret sit fag for at udøve LÆGEKUNSTEN!

Derimod forskere og læger, som foretrækker den religiøse, matematiske evidens baserede metode (= matematiske statistikker) - de kan være lige så dumme og ubegavede som et bordben - bare de kan betjene en computer, med på forhånd udviklede regneprogrammer til - som helt alene kan finde lige netop de resultater "man" ønsker at finde.... Afhængig af, hvilken vind blæser politisk hvor.... kommer disse "forskere" svansende med deres "beviser" og så er alle glade, undtagen de syge eller dem, som blot ønsker at passe på sig selv.

"Den gamle empiriske (erfaringsmæssige) tilgang til erkendelse af ny viden, som er båret af nysgerrighed og dermed lyst til paradigme skifte, har været væsentlige dyder som forudsætningen for den moderne lægevidenskabs succes. Noget som i dag er mere eller mindre afløst af den evidensbaserede medicin, som på forhånd er fastlåst i allerede vedtagne erklærede normer. Dette skaber konsensus men ikke nødvendigvis nye revolutionerende videnskabelige erkendelser."
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Citer Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se indlæg
    Hmm...

Hvor længe varer det mon, før Politiken Tjek vil advare os mod rødbeder?!

1/2 liter rødbedesaft om dagen sænker blodtrykket og virkningen holder sig 24 timer... Link til undersøgelsen fra Hypertension Journal... Så mangler det kun, at der snart kommer "forskere" på banen, for at advare os mod at spise rødbeder, for det ville jo være - øh - så synd for de store medicinale fabrikker, som jo skal tjene penge på både virkningen af deres blodtryksmedicin OG - ikke mindst - på medicinens bivirkninger - de selvfølgelig også har "lægemidler" til....

Flere links til helbredende virkning af de stygge rrrrødbeder:
    Beetroot juice reduces blood pressure
    Så lidt fra PubMed

Indlægget inspireret af rødbede-tråden

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg
    Gad vide, om det er undersøgt, OM der overhovedet er ret meget næring i den frugt og de grønsager, vi kan købe?!

Jeg tvivler.
    Personligt kan jeg ikke forestille mig, at det skulle ikke være undersøgt... Det man bør, i så fald, spørge sig selv om er: hvad er meningen, med alle disse anbefalinger af "varieret kost", som værende den bedste kilde til den fulde dækning med nødvendige næringsstoffer?

Registreringsdato
    Jun 2007

Jeg synes, der er flere "problematikker" i det her... især hvis man husker på TERM-modellen. Hvis "samtale"-modulet i TERM udskiftes med een af følgende nedenfor, så sparer man jo penge på sundhedsudgifterne, ikke?

Går man til læge og får følgende svar, så spares der jo penge.

1. Spis varieret.
    2. Spis vitaminpiller.
    3. Spis D-vitaminer
    4. Motioner noget mere.
    5. Stop rygning

Så er ansvaret (som der jo tales om overalt i skrivende stund) lagt ud på den enkelte borger, og borgeren undersøges IKKE for den egentlige skavank.

(Selvfølgelig bør man følge ovenstående 5 ting. Det er ikke det, jeg er bekymret for.)

Og borgeren, som følger ovenstående råd, er måske stadig syg... enten, fordi den rigtige sygdom IKKE findes (fordi man IKKE undersøger for det), eller fordi kostens næringsindhold IKKE er tilstrækkelig til, at man kan dækkes ind på alle områder.

Men ansvaret og skylden for eget helbred er i høj grad lagt ud på borgerne, som så kan sidde med alverdens skavanker og sygdomme og "tro" på, at det er deres egen skyld, og at de "bare kan tage sig sammen" og følge de 5 råd.

For "eksperterne" har jo ret. Det er man jo nødt til at tro på, for man kan ikke henvise sig selv til nærmere undersøgelser, hvis man ikke har råd til det.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg

Jeg tvivler.
    Er der èn, som kan spørges og som vil give et svar man kan stole på - er det Carsten Vagn-Hansen. Den forhenværende Radiodoktor, som i Danmarks Radio, mens "Spørg om sundhed" endnu var sendt - havde følgende kommentarer til netop dette emne:

Fra DR Regioner - Spørg om sundhed:
    Hvorfor får vi ikke vitaminer og mineraler nok ved at spise en varieret kost fx ved at indtage sommerens frugter og grøntsager?:

Vitaminer og mineraler har masser af vigtige opgaver i vores krop. Mangler vi blot en enkelt ting, vil vi blive syge. Det er derfor vigtigt at spise meget varieret, og vi er bygget til at spise en stenalderkost med planter, rødder, nødder, bær, frugter, fisk og magert vildtkød. Datidens kost var langt mere næringsrig og varieret efter, hvad man kunne skaffe sig.

I vor tid kan vi skaffe os det hele, men langt de fleste spiser ikke spor varieret, snarere for de flestes vedkommende meget ensidigt. Danskerne spiser 5-6 forskellige retter, som de skifter imellem, de spiser alt for store mængder af raffinerede fødevarer med hvedemel, sukker og mælk. Balancen mellem det gode fedt fra fiskeolie, plantefedt, der ikke er gjort fast, frø og nødder, og det mættede fra fedt kød og mælkefedt samt transfedtsyrer fra margarinen, er forrykket, så vi får alt for meget af det mættede og fastgjorte flerumættede (margarine).

Der er heldigvis flere, der spiser mere grønt og frugt, men højst en femtedel kommer op på de 600 gram grønt og frugt hver dag, som vi har brug for, både for at få nok af de sunde plantefibre og af diverse antioxidanter, der beskytter fedtet i kroppen mod at blive forharsket og de styrende æggehvidestoffer i cellerne DNA mod at blive skadet, så celler fx kan blive til kræftceller.

Med de moderne dyrkningsmetoder, fx med brug af kunstgødning, vokser planterne også så hurtigt, at de ikke når at optage alt det, der normalt skal være i dem for, at de bliver sunde at spise. Dansk hvede indeholder fx alt for lidt protein, og når man så under fremstillingen af hvedemel fjerner hvedekimen med alle E-vitaminerne og hvedekliddet med alle B-vitaminerne, så bliver hvedemel faktisk uegnet til menneskeføde.

Flere og flere steder dyrkes grønsager på rockwool eller savsmuld, får kun kunstgødning og der er kunstigt lys om natten. De mangler jordbakterierne til at sikre optagelse af vigtige næringsstoffer, og resultatet bliver pauvert. Frugt bliver plukket grøn, frosset ned og på et langt senere tidspunkt varmet op og gasset til at blive moden i løbet af kort tid. De vitaminer, der oprindeligt var i frugten, er nu næsten forsvundet sammen med den gode smag. Lang transportvej ødelægger også meget i grønt og frugt.

Selvom man dyrker i jord, er denne jord blevet fattig på en række vigtige næringsstoffer, fx krom, selen, mangan og magnesium. Dansk jord er fx meget fattig på selen, der er et meget vigtigt stof for mange af kroppens funktioner, blandt andet frugtbarheden. Vi mangler generelt også jod, blandt andet fordi vi spiser for lidt fisk. Heldigvis er det nu vedtaget ved lov, at der skal tilsættes jod til bordsaltet. Det er dog en bedre ide at bruge havsalt, der stadig indeholder en masse gode mineraler.

Oven i alt dette er vores mad blevet fyldt med kemikalier, lige fra sprøjtemidler til et hav af kunstige tilsætningsstoffer og tungmetaller mm. Alle disse kemiske stoffer øger behovet for antioxidanter, da de fremmer dannelsen af skadelige, frie iltradikaler. Når vi taler om kunstige, kemiske stoffer, må vi også tage alle lægemidlerne med.

Endelig gør vi så det med vores grønt og frugt, at vi koger det til smat, så både vitaminer og andre vigtige stoffer som fx planteenzymerne bliver ødelagt, og det bliver svært at fordøje det hele. Eller vi steger det i smadder, pasteuriserer mm. som fører til tab af næringsstoffer.

I mere end et halvt århundrede har amerikanske og tyske læger brugt store doser af vitaminer og mineraler samt sporelementer som vigtige supplerende stoffer i behandlingen af sygdom. En del genetisk betingede sygdomme, mere end 50, kan modvirkes effektivt med meget store mængder vitaminer og mineraler. Gener bliver først skadelige og sygdomsfremkaldende, når de bliver slået til, og ved hjælp af sund levevis, kost og kosttilskud kan man forhindre sygdomme i at komme, fordi generne ikke bliver slået til.

Kosttilskud giver meget sjældent alvorlige bivirkninger, selvom man selvfølgelig godt kan overdosere. Der skal rigtig meget til, før det optræder forgiftning, og der er i de sidste ti år ikke registreret et eneste dødsfald i Danmark på grund af vitaminer. Det er meldt klart ud i den amerikanske lægeforenings tidsskrift JAMA, at man gør klogt i at tage tilskud. Det skal selvfølgelig ikke være ukritisk, for vores behov for vitaminer og mineraler er meget forskelligt, så der skal tages individuelle hensyn. Men nødvendige er de. Grundlaget bør dog altid være en sund og varieret kost med 600 gram grønt og frugt.

Kilde: http://www.dr.dk/p4/sundhed/manus/uge32.shtml ("Dødt" link siden programmet, meget belejligt for bl.a. ph.d. Susanne Gjedsted Bügel, Camilla Udsen, medicinfabrikkerne m.fl. - er blevet nedlagt hos DR.)

Bookmarks

Regler for indlæg