Viser resultater 1 til 3 af 3
    Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Regioner køber 43 nye scannere

Vigtigt at vide om bl.a. CT-scanning

Jo ældre vi bliver, jo ringere bliver vores krops evne til at uskadeliggøre "forkerte" mutationer af kropsceller. At være en ældre kvinde medfører så at sige - automatisk - en stigende risiko for udvikling af de specielle kræftformer, som gør, at et stort antal af os, ældre kvinder, på et eller andet tidspunkt evt. skal scannes for kræft i æggestokke, kræft i brysterne.... eller også selvfølgelig de øvrige organer vi har tilfælles med mændene.

At blive scannet i Danmark, hører afgjort til de mere sofistikerede diagnostiske tiltag og alene ventetiden gør, at når man omsider er blevet bevilget en CT-scanning - føler de fleste, at de har vundet i lotteriet. Det har de også, men ikke ubetinget... Ikke uden at de selv er opmærksomme på de forholdsregler, der er nødvendige for at minimere risikoen for en senere, ny kræftsygdom, som følge af turen i scanneren. Det lader til, at langt fra alle scanninger, hvor røntgen-stråler er scannings "remedie" omgærdes med en omsorgsfuld opmærksomhed (af læger), så strålingen ender udelukkende, hvor den skal skabe et billede af tilstand i et bestemt organg/kropsdel. Tværtimod - scannes f.eks. hele underkroppen, når man skal kontrollere endetarmen.... eller det meste af overkroppen, når man vil se på f.eks. leveren.

Iflg. pressen i sidste uge - har Danske Regioner foretaget et stort indkøb af nye scannere til landets hospitaler. 43 scannere er det blevet til i første omgang og yderligere 66 er reserveret for året 2009. Det blev en blandet handel bestående af MR-, PET-, CT- og SPECT-scannere. 18 stykker MR-scannere, 4 stykker PET-scannere, 17 stykker CT-scannere og 4 stykker SPECT-scannere iflg. den grafiske opstilling på Berlingske.dk

MR-scanning (magnetisk resonans) er nok, efter ultralyd - den mest sundhedssikre scanningsmetode. Man skal dog være særlig obs på kontrastmidlet Omniscan, hvis man er nyresyg! MR-scanningen kan finde "ændringer" som er ikke større end et knappenålshoved.

PET-scanning (positron emissionstomografi). PET-scanning anvendes ikke alene til organ-gundersøgelser på kræftområde, men anvendes også til undersøgelser af hjernen, i forbindelse med forskning i og diagnosticering af sygdomme som epilepsi, Alzheimer, skizofreni og depression.

CT-scanning (computeriseret tomografi), kaldet også CAT-scanning, benytter røntgenstråler til at undersøge indre organer. En kraftig "strålebundt" sendes ind i patientens krop og det er organernes "tæthed", som i varierende grad slipper strålerne igennem, som er med til at danne et grafisk billede efter en matematisk beregning af disse forskelle i organernes (og tilstande i organerne som. f.eks. svulster, betændelser osv.) individuelle gennemtrængelighed.

Også i CT-scanning kan der være behov for at anvende kontraststoffer. Specielt til undersøgelser af mavetarmkanalen, hvor patienten skal drikke en større mængde af bariumsulfat. Det viser sig dog, at ganske almindelig sødmælk kan erstatte det dyre bariumopløsning og tilvejebringe lige så fine undersøgelsesresultater. Denne "alternative" løsning er meget passende beskrevet på Mejeriforeningens hjemmeside. Spørg efter mælken, hvis du kan tåle den og skal have mavetarm CT-scannes, idet barium-drink kan være ret tung at danse med. Både under indtagelsen og ofte også efterfølgende.

SPECT-scanning (Single Photon Emission Computer Tomography) bruges til undersøgelser af blodgennemstrømning i hjernen, med henblik på udredning af årsager til f.eks. hukommelsessvigt og migræne, eller for at be-/afkræfte mistanken om epilepsi og Parkinsons sygdom. Alzheimer: SPECT måler blodstrømmen og hjerneaktiviteten og producerer et tredimensionelt billede af hjernen. Zoner, der er underaktive, fremstår på billeder som huller i hjernen. SPECT-scanninger viser som regel abnormiteter 5-7 år, før Alzheimer's udvikler sig til en egentlig sygdom.

Også til SPECT-scanning anvendes injektion med et radioaktivt sporstof, hvis spor følges ved hjælp af gamma-stråling, som måler intensiteten af blodgennemstrømningen i hjernens forskellige zoner.
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, opgivet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Re: Regioner køber 43 nye scannere

Citer Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se indlæg
    Iflg. pressen i sidste uge - har Danske Regioner foretaget et stort indkøb af nye scannere til landets hospitaler. 43 scannere er det blevet til i første omgang og yderligere 66 er reserveret for året 2009. Det blev en blandet handel bestående af MR-, PET-, CT- og SPECT-scannere. 18 stykker MR-scannere, 4 stykker PET-scannere, 17 stykker CT-scannere og 4 stykker SPECT-scannere iflg. den grafiske opstilling på Berlingske.dk
    Det er nyheden om indkøb (og reservation af flere) af bl.a. CT-scannere, der har fået mig til at starte denne tråd. Specielt fordi kun de færreste læger interesserer sig for, hvor mange røntgenundersøgelser inkl. CT-scanninger deres ældre patienter har modtaget i deres levetid.

CT-scanning er nok den mindst sundhedssikre af alle scanninger, idet det karakteristiske ved røntgenstråling er, at dens effekt kumuleres i kroppen (kumulere = "beholdes i kroppen/opspares") dvs. jo flere røntgenundersøgelser inkl. CT-scanning man udsættes for, jo mere vokser "mængden" af røntgen-effekt i kroppen, med dermed medfølgende stigning i antallet af "forkerte" celle-mutationer = cancer-risiko. Fordi vores celler deler sig langsommere i vores alderdom - vil den CT-scanning man ordineres første gang på det tidspunkt i vores liv - ikke betyde den helt store fare for cancer-mutationer. Har man derimod gennemgået en eller flere klasiske røntgenundersøgelser og/eller var CT-scannet flere gange før i tilværelsen, bør lægerne alvorligt overveje at sende disse ældre til MR-scanning i stedet.

Jeg er blevet opmærksom på disse forhold omkring røntgenstrålingen-effektens evne til at "ophobes" i kroppen første gang, da jeg havde læst en masse af og om Marie Curie. Det var mange år siden. Længe før man havde set verdens første CT-scanner. Derfor kom det dog ikke som en overraskelse for mig, da jeg snublede over dr. Adriane Fugh-Bermans artikel "Kræftfremkaldende diagnose" (Link til artiklen "Carcinogenic Diagnosis") på Bioethics Forum.

Jeg har tidligere læst hendes artikler om bl.a. medicinsk "ghostwriting": Pharmaceutical companies write articles "authored" by academics... og Not in my name hvor hun tager et energisk opgør med medinalindustriens (mis)brug af forskere og videnskabeligt materiale, til promovering af deres produkter, hvilket i min verden gør hende til en yderst troværdig leverandør af oplysninger relateret til anvendt medicin. Når Adriane Fugh-Berman har et budskab - folder jeg ganske automatisk ørerne ud...

I sin artikel "Kræftfremkaldende diagnose" skriver Fugh-Berman udførlig om CT-scanningens påvirkning af menneskekroppen og anskueliggør CT-scanningens røntgen-effekt ved at beskrive den svarende til en mængde stråling, som ligger i nedre referenceområde for den stråling et offer for atombomben i Nagasaki har modtaget, som følge af nedslaget.

Det er ikke mit indtryk, at Adriane Fugh-Berman vil have CT-scanninger fuldstændig afskaffet, selv om hendes gennemgang af både strålingseffekten, bivirkninger ved kontraststofferne m.v. er skånsesløs og direkte. Hun vil have lægerne til at forholde dem kritisk, begrænse anvendelsen, anvende metoden med omhu og med omsorg for patienter.

Hun afslutter artiklen med bemærkning om, at den udprægede tavshed omkring risci ved CT-scanning er ikke et resultat af en "sammensværgelse" men lægernes uvidenhed om disse problemer. Hun henviser til en undersøgelse, der har påvist, at mindre end halvdelen af radiologer og mindre end en tiendedel af hospitalslæger er klar over cancer-risiko ved CT-scanninger. Kun meget få af lægerne er klar over hvilke strålingsdoser skal til at frembringe brugbare billeder og ligeledes kun få læger er i stand til at balancere risci ved CT-scanningen mod fordele for en diagnose. Som jeg forstår Fugh-Bermans budskab - vil hun hindre, at der skydes med spredehagl, når lægerne ordinerer undersøgelserne til brug for en diagnose. Og ydermere opfordrer hun til kun at ordinere CT-scanning i nødstilfælde, og ellers benytte MR- og ultralydscanning.

Derudover opfordrer hun til, at man bør informere patienter om risci ved CT-scanning samt, hvor der ikke er andre muligheder - at CT-scanninger gøres sikrere ved både at reducere strålingsdosis og ved at beskytte (mod stråling) de områder på kroppen, som ikke er målet for undersøgelsen. Hun tilføjer, at strålingsbeskyttende remedier såsom beklædning og skjolde , der mindsker bestrålingen af patienternes bryster, øjne og skjoldbruskkirtel - er kommercielt tilgængelige, men beklagelsesvis - ikke i obligatorisk brug.

Der er mange led i tankeprocessen, hvor man standser ved en oplysning, som så leder èn videre til den næste osv. I dette tilfælde var Adriane Fugh-Bermans artikler om "ghost writing", som førte mig videre til hendes artikel om CT-scanning - efter at jeg så nyheden fra Danske Regioner.... Man kunne jo også affærdige denne artikel med, at her er Danmark og der er USA. At der er forskel på tingene, hvorfor der er ingen grund til at male fanden på væggen og... værre endnu - skræmme folk fra at acceptere de rette tiltag til brug for at stille en diagnose.

Det lyder meget fornuftigt og troværdigt. Og dog... det som direkte triggede min interesse i dette emne var netop min egen oplevelse af CT-scanninger på et dansk hospital 2 gange - den første skulle finde (og fandt) et discus prolaps. Den anden - skulle finde en kræftknude i endetarmen.

I begge tilfælde har jeg været kørt ind i scanneren uden nogen form for beskyttelse. Dvs. første gang fik jeg hele min overkrop scannet, selv om problemet fandtes kun i lænden. Næste gang var det jo endetarmen.... men jeg fik hele underlivet med. Og som sagt - ingen blykappe over de områder, som ikke skulle undersøges. Når man så tænker på de regelmæssige lungeundersøgelser man fik for tuberkulosetjek ved den mindste host (i "gamle dage")... og senere også to røntgenundersøgelser af tarme... samt nogle stykker mammografier + evt. også nogle røntgen-billeder af ens tænder... Uha! Det er sørme ikke så få rad, nu gray (Gy) man har sparet op i løbet af et helt liv. Når man så tillige kommer i tanker om, at man har æggestokkekræft i familien - ja, så tænker man sit og tænker også på alle de andre mennesker, som har en lignende forhistorie som en selv.

Ikke en eneste gang har man spurgt mig om min "røntgen-historik" og ikke en eneste gang blev jeg beskyttet mod stråling under røntgen-undersøgelserne inkl. CT-scanninger. Og nu skal vi have 17 nye CT-scannere og flere endnu - i 2009.

Sidst men vigtigst! Vær særlig opmærksom på CT-scanning af børn!! ”Alle CT-scanners er indstillet til voksen-undersøgelser. Det vil sige, at børn modtager seks gange den radioaktive stråling, der rent faktisk skal til for at producere et skarpt røntgenbillede af deres krop. Da børnenes celler deler sig langt hurtigere end voksnes, er faren for senere at få kræft stor” (Kilde: Helsenyt.com). Tjek om også i Danmark er CT-scannere standard-indstillede til "voksenbrug", eller om man indstiller individuelt strålingsstyrken i CT-scannere med henblik på børneundersøgelser. Det er vores børnebørn, det gælder!

Det er mere end rigelig grund til at være opmærksom, fordi det ser ikke ud til, at vil kan overlade det til lægerne - at passe på os. Det lader til, at danske læger generelt er lige så uvidende om forholdsregler og beskyttelsesforanstaltninger for patienter, som de amerikanske.
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, opgivet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Re: Regioner køber 43 nye scannere

Ups! Det lader til, at der er ballade i farvandet og at Bent Hansen har forkøbt sig i et forældet udstyr. Gad vide, hvorfor Bent Hansen ikke haft læger med, direkte siddende ved forhandlingsbordet hos leverandørerne, som nu øjensynlig er sluppet af med deres lager af forældede produkter. Hvem mon nu skal aben tørres af på?

Han har ellers været så glad for at havde sparet 100.000.000 på dette samlede køb. Hmm... igen kommer det gamle ordsprog til en ny værdighed: "Man får det, man betaler for". Nogen gange kan en besparelse (her: "rabatten") være et direkte spild af penge eller overordentlig dyr at leve med. Det ved enhver praktisk begavet husmor. Men Bent Hansen er jo ikke en husmor. Han er jo en meget vigtig forhandler og en endnu mere vigtig forvalter af samfundets penge. Hold da helt op, hvor rundhåndet man kan blive... for andres penge.

He, he... Der kan kun være to grunde til den slags "handel". Bestikkelse eller dumhed. Da vi ikke lever i en Bananstat - er det kun det sidste tilbage, når man prøver at forstå, hvad der er sket... Specielt når det ikke sker første gang.

Bent Hansen købte katten i sækken (Leder i Dagens Medicin) (Læs også de relaterede artikler på Dagens Medicin)

Læger: Nye scannere duer ikke (DR)

Overlæge truer med at sige op over scannere (DR)

Røntgenafdelinger påtvinges forældede scannere (Dagens Medicin)
    Det er nyheden om indkøb (og reservation af flere) af bl.a. CT-scannere, der har fået mig til at starte denne tråd. Specielt fordi kun de færreste læger interesserer sig for, hvor mange røntgenundersøgelser inkl. CT-scanninger deres ældre patienter har modtaget i deres levetid.
    Da samtlige "nye" CT-scannere, som er på vej til Danmark, er allerede fem år forældede, kan man kun frygte, at de forældede, tekniske løsninger sparer ikke på stråligsmængden, eksponerigsbehov eller er fleksible mh. indstillingsmuligheder, i sammenligning med de ikke-forældede modeller.

Endnu en grund til selv at være obs på de fremtidige CT-scanninger man henvises til.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Lignende emner

1. Hvor køber jeg ProgestaCare?
    By louise in forum Overgangsalder og plantehormoner
    Svar: 8
    Nyeste indlæg: 15-08-06, 17:28

Bookmarks

Regler for indlæg