Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Jun 2007

Standard Lindas æbleskiver - næsten

Linda har en fantastisk opskrift på æbleskiver, som kan anbefales. Jeg har næsten ikke snydt, men min version smagte herligt. Her kommer den:

Æbleskiver (Ca 30 stk)

3 æg
    3 spsk sukker (økologisk rørsukker)
    1/4 l kærnemælk
    2 dl fløde (cremefine - madlavning)
    250 g mel (Amo Hvid Hvedemel - se nedenfor)
    2 tsk bagepulver
    Revet skal af 1 usprøjtet appelsin (økologisk)

Pisk først æggehviderne helt stive.

Pisk derefter æggeblommer og sukker sammen, til det er hvidt.

Tilsæt kærnemælk og fløde.

Tilsæt mel og bagepulver, og pisk til det er uden klumper.

Bland appelsinskal i, og vend til sidst æggehviderne i.

Bag dem ved middel varme i smør, og vend dem ofte under bagningen.

Velbekomme! Det kan anbefales at beregne en lille "prøvespisningspause", men husk at gemme nogle til gæsterne.

Mere om Hvid Hvedemel.

Jeg læste på nettet, at Hvid hvedemel skulle være langt at foretrække, og undersøgte ikke nærmere om, hvad det egentlig var eller hvorfor det skulle være bedre. (Så det kommer en anden gang.)

Så jeg sprang på hovedet ud i æbleskivebagningen med en for mig helt ukendt type mel, og æbleskiverne smagte fantastisk godt - men nu har jeg jo aldrig smagt Lindas opskrift før, så jeg ved jo ikke, hvordan de "burde smage".

Så hvis man ikke "tør" binde an med hvidt hvedemel, så må man jo bruge det kendte - og usunde.

På melposen står der følgende: Flere fibre, flere vitaminer og mineraler. Fuldkornsmel malet af hele kornet. Brød bagt med hvid hvedemel smager som almindeligt hvedebrød, men har samme egenskaber som groft brød.

Så det er blevet til Lindas fuldkorns-æbleskiver med en snert af appelsinsmag, som gør dem så lækre, at man kan spise dobbelt så mange.

Velbekomme og tak for opskriften.

Pris: 20 kroner for eet kilo.
    Amo Hvid Hvedemel
    Usigtet formalet hvid hvedemel med alle skaldele og kim.

Nettovægt 1 kg.
    Næringsindhold pr. 100 g Energi 1300 kJ/310 kcal
    Protein 12 g
    Kulhydrat 59 g
    Fedt 2 g
    Kostfibre 12 g
    http://www.amo.dk/produkter/mel/amo_hvid_hvedemel.html

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jul 2008
    Lokation
    Odense

Standard Re: Lindas æbleskiver - næsten

Hejsa Zuzan

Godt at du kunne lide æbleskiverne - og super sejt at du har forbedret dem med melet og slankefløde. Skulle man have lyst til en anden smag, kan man erstatte appelsinskræl med vaniljekorn eller kardemomme.

Hi hi - jeg er sikker på at du også vil kunne lide følgende.

Opskriften på de gode æbleskiver har jeg fået af en god veninde og jeg fik også opskriften på hjemmelavet marcipan - NØJ - det er lækkert. Sidst min veninde var på besøg havde hun det dejligste hjemmelavede konfekt med.

Nå men den giver jeg så lige videre her:

Her har du opskriften på marcipan og orangegrene:

Marcipan

475 g mandler
    10 bitre mandler eller 1/2 tsk mandelessens
    125 g flormelis
    2 spsk vand
    1-2 æggehvider

Mandlerne smuttes og tørres. De males 1 gang gennem mandelkværnen (jeg bruger blenderen), og blandes derefter med flormelis, vand og mandelessens. Mandlerne males derefter 5-6 gange gennem kødhakkeren. Massen ristes ved ganske svag varme under stadig omrøring, til den er blød og sammenhængende. 1-2 æggehvider tilsættes lidt efter lidt under ristningen.

Kandiserede orangegrene

Skal af 4-6 usprøjtede appelsiner(ca 150 g)
    Lage: 1/4 liter vand, 1/2 kg sukker

De skyllede appelsinskaller dækkes med koldt vand og stilles koldt 1/2-1 døgn. De koges møre i vandet under låg ca. 1/2 time, hvorefter de afdryppes. Hvis skallerne er meget tykke, kan man nu med en teske skrælle et tykt lag af den hvide hinde bort. Skallerne klippes i centimetertykke strimler. 1/4 liter af kogevandet blandes med 1/2 kg sukker, og stilles hen til sukkeret er smeltet. Da koges lagen uden låg, til termometeret viser 115 grader, eller en dråbe stivner til en blød kugle i koldt vand. Skallerne koges derpå sagte i lagen 10 min, afdryppes og trilles i tørt sukker nogle stykker ad gangen. Det overflødige sukker rystes af. Orangegrenene tørres i stuetemperatur et par timer. De kan gemmes som de er, eller dyppes i chokolade og spises som konfekt.

Lidt yndlingsbageværk fra mig:

Norske klejner.

Ingredienser:
    500 g. hvedemel
    25 g. gær
    1 spsk. sukker
    revet skal af en citron
    2-3 tsk. kardemomme
    150 g. smør
    3 æg
    2½ dl mælk

Ca. 3 pk palmin til kogning

Glasur:
    Flormelis
    vand
    gul konditorfarve og rom essens

Mælk lunes med smørret, gær røres i. Sukker, kardemomme, citronskal og sammenpiskede æg blandes i. Bland melet i lidt efter lidt. Dejen hæves i ½ time.

Rulles ud, skæres og formes til klejner.

Koges i palmin til de er lyse brune på begge sider.

Lav en tyk glasur af flormelis og vand, tilsæt gul konditorfarve. Pynt klejnerne med glasuren.

Tips:

Klejnerne kan fryses, og lunes igen. Husk dog at ikke komme glasuren på inden de bliver frosset ned.

God Jul og god fornøjelse

Kærligst
    Linda
    " Lykke er et godt helbred og en dårlig hukommelse." (Ingrid Bergman)

Lignende emner

1. Næsten teenager
    By Pipaluk in forum "Løst og fast" - blandet landhandel
    Svar: 6
    Nyeste indlæg: 20-01-08, 21:32

Bookmarks

Regler for indlæg