Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Kinesisk melamin i modermælkerstatninger

Hmm... jeg har lige skrevet et bombastisk indlæg i vores tråd om kviksølv i tænderne (link), hvor jeg slår på trommen for at fosvare vores døtre og svigerdøtre mod "amme-terror" startende på barselstuerne og fortsættende i de små hjem, via emsige sundhedsplejersker der tilbeder "amme-religionen" for enhver pris.

Så var det, at jeg tænkte på at se efter, om der fortsat var de samme modermælkerstatnings-produkter på marked, som den gang jeg var en nybagt mor... Og jow. De findes fortsat.... men ikke længere så tillidsvækkende, som den gang mit barn var nyfødt. Æv.

Jeg kom nemlig forbi en artikel på Politiken.dk Giftstof i kinesisk slik på Vesterbro - og derfra videre på Nettet - denne gang for at se, hvad der skrives i verden om modermælkerstatningsprodukter. Jeg kan fandeme love for, at jeg fik en aha-oplevelse af den slags, man helst er foruden! Og var jeg en nybagt mor eller bedstemor i dag - ville jeg vende vrangen ud på mig selv, for at finde andre modermælkserstatninger end producerede af Nestlè eller Mead Johnson - hvilke jeg ved, også forsyner største parten af det danske marked for modermælkserstatninger. Og jeg ville end ikke drømme om, at vende tilbage til Nestlès og Mead Johnson`s produkter FØR der foreligger et KVALITETS CERTIFIKAT, som sikrer, at INGEN af deres modermælkserstatninger er fremstillet af kinesisk mælkepulver eller af mælk fremstillet i Europa, hvor mælkekvæg er fodret med kinesiske foderstoffer - 100% eller som tilsætning.

Indtil der foreligger en betryggende garanti mod anvendelsen af disse råstoffer af kinesisk oprindelse - ville jeg udelukkende anvende økologiske babynæringsprodukter eller andre, hvor producenterne er i stand til at levere disse garantier. Eller - ville jeg gøre det, som man gjorde i gamle dage, hvor man selv, hjemme i køkkenet havde fremstillet egnede mælkeblandinger til de børn, hvor mødrene ikke selv kunne amme dem. De fleste af os, der selv var flaskebørn har jo overlevet og trivedes, selv om der ikke var nogen Nestlè og Mead Johnson til at sørge for pulveret på dåser.... så hvad er problemet? Jo, problemet er, når børnene ikke kan tåle de almindelige mælkeblandinger uanset om de opblandes af pulveret eller af komælk. Og netop bl.a. Mead Johnson sælger særlige produkter, som er egnet til at give allergiske børn.... Men hvad nytter det, når der foreligger en reel risiko for, at disse indeholder melamin? Som de amerikanske modermælkserstatninger? Og i disse tider, hvor et enkelt produkt kan have været flere steder på kloden, før det færdige produkt ender på hylderne hos købmanden?

Vores allesammens store ulykke er vist sket den gang, hvor grådige aktionærer har lugtet profitten da den store og mægtige Kina har tilbudt alt mellem himmel og jord af råstoffer og færdige produkter - til lavere priser (= større profit) til den samlede industri på kloden. Kineserne kunne levere alt og altid til den "rette" pris. Hvilken købmand ville kunne stå imod denne enorme fristelse? Ikke mange, vel? Og når kineserne kunne efterkomme denne eksplosive efterspørgsel kun ved at fifle med varerne - ja, det havde ingen interesse for de grådige at undersøge og der skulle først dødsfald og sygdom blandt kinesernes egen befolkning, før nogen vågnede her i den vestlige verden og begyndte interessere sig for, om der tilfældigvis ikke også var importeret giftige varer til vores egne forbrugere.

Så var det giftigt legetøj. Så var det giftig imprægnering af tekstiler m.v. Så er det nu også giftig babymad! HVORFOR FANDEN SKAL DET ALTID GÅ UD OVER BØRN?! Vi har ikke for mange af dem, vel?

Om melamin i de amerikanske modermælk-erstatningsprodukter i næste indlæg....
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, opgivet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Re: Kinesisk melamin i modermælkerstatninger

Citer Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se indlæg
    Så var det, at jeg tænkte på at se efter, om der fortsat var de samme modermælkerstatnings-produkter på marked, som den gang jeg var en nybagt mor... Og jow. De findes fortsat.... men ikke længere så tillidsvækkende, som den gang mit barn var nyfødt. Æv.

Jeg kom nemlig forbi en artikel på Politiken.dk Giftstof i kinesisk slik på Vesterbro - og derfra videre på Nettet - denne gang for at se, hvad der skrives i verden om modermælkerstatningsprodukter. Jeg kan fandeme love for, at jeg fik en aha-oplevelse af den slags, man helst er foruden!
    Nu er det sådan, at man sædvanligvis får lov til at tygge på argumentet, at det der sker i udlandet er i udlandet, og derfor er vores egen hellige grav velforvarret. Det har nok været sandt før globaliseringen, som vore egne (flertals) politikere har så ihærdigt arbejdet for de sidste 7-8 år. I dag er billedet ganske andet og det som sker på forbrugermarkedet i USA - kan sagtens ske her hos os. Vi kan ikke vide hvor, af hvem og af hvad de produkter vi importerer er fremstillet.... Kan huske for en del år siden har "man" afviklet den danske filial af f.eks. Nestlè og flyttede virksomheden ud af landet. Dermed er vi ikke længere i stand til at kontrollere det, som foregår i produktionsledet, hvor vi før, i det mindste kunne følge råvarernes rute fra "jord-til-bord". Og nu er det USAs tur til at nyde globaliseringens tvivlsomme (på forbrugerområdet) velsignelser...

FDA (Fødevaremyndighed i USA/red.) har fundet spor af melamin i modermælkerstatninger - alligevel opfordres forældre til fortsat at anvende produkterne til flaskebørn.

Spor af den industrielle melamin er blevet påvist i prøver af bedst sælgende i USA modermælkserstatninger, men de føderale tilsynsmyndigheder insister på at produkterne er sikre. Food and Drug Administration (FDA) oplyste i oktober, at de ikke var i stand til at fasttslå minimumniveauet for indholdet af melamin modermælkerstating, som værende sikkert for spædbørn, men en af FDAs topembedsmænd erklærede offentligt, at det ville være en "farlig overreaktion" af forældrene, at ophøre med at anvende disse produkter til deres børn, som er jo
    "afhængige af dem".

"Indholdet af melamin i mælkeerstatinger vi har opdaget er meget lav," sagde Dr. Stephen Sundlof, direktør for FDA's Center for Food Safety and Applied Nutrition. "Derfor bør forældrene ikke ændre børnenes kost, hvis de anvender et bestemt produkt, idet dette er i barnets bedste interesse."

Melamin er fundet i kinesiske mælkepulverprodukter i langt større koncentrationer, hvilket officielt har kostet mindst tre babyer livet, og mindst 50.000 babyer er blevet syge.

Tidligere, af Associated Press offentliggjorde tests, i henhold til Freedom of Information Act, viser, at FDA har fundet melamin i en stikprøve af et stortsælgende modermælkeerstatningsprodukt tillige med Cyanurinsyre, kemisk beslægtet med melamin - i et andet mælkepulverprodukt.

Endelig har en tredje producent af modermælkeerstatninger afsløret over for Associated Press, at deres egen, interne undersøgelse havde påvist spor af melamin i deres modermælkserstatning.

De tre virksomheder - Abbott Laboratories, Nestlè og Mead Johnson - dækker tilsammen over 90% af marked for modermælkeerstatning i USA.

FDA og andre eksperter udtalte at forurening af modermælksprodukter med melamin er sket under fremstillingsprocessen, snarere end tilsigtet.

Den amerikanske regering i stilhed påbegyndte kontroltestning af indenlandsk produceret modermælkserstatninger i september, kort efter at efterretninger om melamin-forurenet mælkepulver i Kina er blevet kendt i offentligheden.

Sundlof oplyste, at der har været en del rapporter om fremkaldte af melamin sygdomme hos mennesker i USA, forårsaget af melaminets evne til at binde kemiske stoffer i urinen, hvilket kan føre til dannelsen af blære- og nyresten samt, i ekstreme tilfælde - nyresvigt.

Melamin er anvendt til fremstilling af bl.a. plastemballage til fødevarer og kan derfor smitte af på, hvad vi spiser. Melamin er også tilstede i industrielle rengøringsmidler, anvendt til renholdelse af udstyr i fødevareindustri, hvilket kan komme til at forurene produkter under fremstillingsprocessen.

Sundlof informerede Associated Press om, at testresultaterne "indtil videre tyder på, at produkterne udgør ingen fare for den offentlige sundhed og set ud fra sundhedsperspektiv for børn - er produkterne helt og aldeles uskadelige."

Det er en forsikring, noget forskellig fra den nultolerance FDA havde proklameret så sent som den 3. oktober, hvor det hedder: "FDA er i øjeblikket ude af stand til at etablere en minimumsgrænse for tilstedeværelse af melamin eller melamin-relaterede forbindelser i modermælkserstatning, som ikke rejser tvivl med hensyn til folkesundheden." FDAs videnskabsfolk forsikrede, at de ikke kunne angive et acceptabelt niveau for melamin niveauet i modermælkserstatning, fordi videnskaben ikke havde haft tid nok til at forstå de kemiske følger for spædbørns "underudviklede" nyrer. Plus, den yderligere komplicerende faktor, at modermælkserstatninger ofte udgør en nyfødt barns eneste kost.

FDA tilføjede dog, at deres holdning betyder ikke, at når forbrugerne udsættes for det påviste indhold af melamin og melamin-relaterede forbindelser i modermælkserstatning - vil dette medføre en helbredsskade for spædbørn.

Alligevel - da meddelelsen om disse melamin-fund i modermælkerstatninger nåede den amerikanske Congress - blev det omgående vedtaget, at mælkepulverprodukter med et hvilket som helst indhold af melamin er forbudt at sælge i USA.

F.eks. The Grocery Manufacturers Association fortalte sine medlemmer, at "FDA kunne ikke fastslå et sikkert niveau for melamin og lignende forbindelser i modermælkserstatning, og således kan det konkluderes, at de ikke vil acceptere nogen påviselig indhold af melamin i produkterne."

Det var først da Associated Press henvendte sig med spørgsmål om kontrol af melaminindhold i produkterne solgt indenfor USA, at FDA oplyste, at selv om FDA ikke kunne angive en helbredssikker eksponering for spædbørn - ville FDA dog acceptere nogle mængder af melamin i mælkepulverprodukter. Denne udmelding rejser en tvil om, hvorvidt beslutningen om at acceptere meget lave koncentrationer er truffet efter at spor af melamin i modermælkeerstatninger er blevet afsløret på det indenlandske marked i USA.

Den næstkommende søndag efter denne udmelding har Sundlof nægtet at FDA nogensinde skulle have sagt eller antydet, at den indenlandske modermælkserstatning skulle være helt fri for melamin. Han sagde derimod, at FDAs tidligere udtalelser om modermælkserstatning var blevet misfortolket.

I Kina ham man forsætlig blandet melamin i skummetmælken for at påvirke kontrol af indholdet af protein til at vise et højere priteinindhold end det rent faktisk eksisterende. Biprodukter af således præpareret mælk endte i modermælkserstatning, kaffe creamers, industrielt bagværk som div. kiks, kager m.v.

Læs resten af artiklen FDA Finds Traces Of Melamine In US Infant Formula -- Encourages Parents To Continue Use Of Said Formula på hjemmesiden Informationliberation.com og TÆNK SELV!

Søg på ordet melamin og se andre kilder til bekymrningen. Tag ikke vores "nyhed" for pålydende. Find ud af det selv.
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, opgivet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Lignende emner

1. Chinglish - Engelsk/kinesisk
    By Zuzan in forum "Løst og fast" - blandet landhandel
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 28-06-08, 12:06

Bookmarks

Regler for indlæg