Side 1 af 2 12 Sidste
Viser resultater 1 til 10 af 11
    Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    58

Standard Hjemmelavet brændenælde salt

Der er næsten ikke den ting brændenælder ikke er godt for.

Oftest når brændenælderne at vokse mig over hovedet ( det gør de såmænd nok også i år inden jeg får set mig om. Men i dag har jeg alligevel fået taget mig sammen til at luge nogle af de, endnu forholdsvis små og nye brændenældeplanter.

Og i stedet for at smide dem på kompostbunken, så prøvede jeg at skylle dem, tørre dem ved svag varme i ovnen, pulverisere dem i blenderen, og blande dem med groft køkkensalt. Så nu har jeg krydderurtesalt af brændenælde.

Tænker at eksperimentere med det i bl.a. farsretter og grøntsagsretter. Måske i brød. I så fald skal det sikkert være ren brændenælde. Så må nok hellere lave en stor portion tørret brændenælde, som så kan bruges og blandes efter behov.

Kærlig hilsen
    Carmen
    Husk, når du sender kærlighed ud, at ramme dig selv først.

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    75

Standard Re: Hjemmelavet brændenælde salt

Det lyder spændende.

Holder du os opdateret med resultaterne?

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    58

Citer Oprindeligt indsendt af Anne Se indlæg
    Det lyder spændende.

Holder du os opdateret med resultaterne?

Knus, Anne
    Det kan du tro

Kærlig hilsen
    Carmen

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    58

Startede med noget så simpelt som frikadeller, hvor jeg i stedet for alm. salt brugte salt m/ brændenælde. Ud over det havde jeg revet en gulerod og kommet i farsen.

Umiddelbart synes jeg det var svært at bedømme om smagen var meget anderledes.

Jeg havde lavet rigeligt fars, så resten er kogt til kødboller, som vi så får i morgen som boller i karry. Jeg tænker at resultatet kan virke anderledes når det er kogt, frem for stegt.

Blandingsforholdet i saltet var iøvrigt ca. 35 g. tørret brændenælde til ca 5-600 g groft salt. ( altså i hele portionen - som kom i en bøtte. Så det er altså ikke kommet i farsen alt sammen

Før jeg tørrede nælderne, vejede jeg dem til at veje ca. 320 g. Og efter tørringen var der sølle ca. 35 g. Godt brændenælderne er gratis, og der er rigeligt af dem.

Ca. sidst i den kommende uge skal jeg have bagt en del brød, så da vil jeg prøve at komme det i noget af det. Så vender jeg tilbage.

Kærlig hilsen
    Carmen

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Brændnælde er meget sund og indeholder masser af det vidunderlige grønne stof - klorofyl alle har godt af. Men som smagsgiver er brændnælden ret beskeden. Medmindre man knuser saltet med den tørrede brændnælde og med andet tørret krydderurt, som f.eks. rosmarin... For så bliver det smagsfuldt. Eller anden urt, eller tørret hvidløg osv.

Carmen? Når du skal til at bage brød - og hvis der er en mose eller andet, hvor der gror dunhammere - pil nogle af de lange dunhammerblade af planten, vask dem og læg dem pænt tæt sammen på bagepladen/bagepapir - lige eller krydsende - og så læg brødet ovenpå dunhammerlaget...

Eller, hvis du bager brød i bageforme, læg et par dunhamerblade i bunden af de smurte forme, inden du hælder dejen i. Du vil blive overrasket, hvor aromatisk kan brødet blive af denne "trick".

Dunhammerblade kan høstes og fryses til senere brug, hvis man kan lide smagen
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    58

Ja den metode med at knuse saltet sammen med urterne, kunne jeg også have valgt. Men jeg kan bedst lide groft salt, og det salt jeg har, syntes jeg ikke var groft nok, til at jeg ville knuse det yderligere. Så derfor valgte jeg at blot at blande.

Jeg kunne også have tørret brændenælderne sammen med saltet, altså blandet det mens de var friske, og så knuse det sammen, når det var tørt.

Jeg har bestilt noget meget groft salt - en hel sæk, så jeg tænker at lave flere forskellige urtesalt. Og så kan jeg bedre knuse det sammen, når saltet er ekstra groft, synes jeg.

Forrige år var jeg på sådan et vikingemarked på Trælleborg, og da købte jeg brændenældesalt. Og det husker jeg som noget med lidt mere smag i, end det jeg selv har lavet. Så det er da ikke utænkeligt, at de har brugt en anden metode. For rent faktisk, synes jeg at det jeg har lavet, er meget mere grønt af brændenælder, end det de havde lavet. Så egentlig syntes jeg at mit eget burde smage af mere end det gør.

Vi har da en lille brand dam/mose ved siden af forsamlingshuset, så det vil jeg da prøve, det med dunhammere

Kærlig hilsen
    Carmen

PS smagen var ikke meget anderledes i de kogte kødboller. Men man kunne tydeligt se at der var en masse grønt i

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    58

I dag har jeg forsøgt med mælkebøtte salt

Skar de friskplukkede, og skyllede mælkebøtte blade i mindre stykker, og puttede dem i blenderen sammen med ca 15 mælkebøtteblomsterhoveder. Blendede dem lidt, kom groft øko havsalt i ca. hvad der kan være i en suppekop og blendede lidt igen. Mængden af mælkebøtter tror jeg svarede til ca 5 mælkebøtteplanter.

Alt sammen bredte jeg ud på en bageplade og tørrede ved 100 g i ovnen til jeg syntes det havde fået nok. (Indrømmet - jeg glemte at tage tid, så man må prøve sig frem ) Skal det være energirigtigt, kan man sikkert tørre det ved eftervarmen, hvis man i forvejen har brugt ovnen.

Hmmm, måske hvis man kun laver en lille portion, man så kunne bruge halogenovnen ?

Lige nu har jeg en stor portion i ovnen med persille ( både stilke og selve persillen )

Kærlig hilsen
    Carmen

Registreringsdato
    Jul 2008
    Lokation
    Odense

Hej Carmen

Det er altså bare så spændende at følge med i, især når jeg tænker på de gode virkninger af både brændenælde og mælkebøtte - men hvad er det for noget med dunhammere??? Kan man lave salt på dem eller hur??

KH
    Linda

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cm.../grp=8/menu=3/
    " Lykke er et godt helbred og en dårlig hukommelse." (Ingrid Bergman)

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    58

Citer Oprindeligt indsendt af Linda Se indlæg
    Hej Carmen

Det er altså bare så spændende at følge med i, især når jeg tænker på de gode virkninger af både brændenælde og mælkebøtte - men hvad er det for noget med dunhammere??? Kan man lave salt på dem eller hur??

KH
    Linda

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cm.../grp=8/menu=3/
    Jeg har ikke prøvet de der dunhammerblade endnu, ikke engang været ude og kigge efter dem selvom der sikkert er nogen ved vores branddam/gadekær. Så da må jeg blive dig svar skyldig - ihvertfald ind til videre.

Foreløbig har jeg vist også ukrudt nok på vores egen grund

Kærlig hilsen
    Carmen

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Citer Oprindeligt indsendt af Linda Se indlæg
    men hvad er det for noget med dunhammere??? Kan man lave salt på dem eller hur??
    Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Når du skal til at bage brød - og hvis der er en mose eller andet, hvor der gror dunhammere - pil nogle af de lange dunhammerblade af planten, vask dem og læg dem pænt tæt sammen på bagepladen/bagepapir - lige eller krydsende - og så læg brødet ovenpå dunhammerlaget...

Eller, hvis du bager brød i bageforme, læg et par dunhamerblade i bunden af de smurte forme, inden du hælder dejen i. Du vil blive overrasket, hvor aromatisk kan brødet blive af denne "trick".

Dunhammerblade kan høstes og fryses til senere brug, hvis man kan lide smagen
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Side 1 af 2 12 Sidste

Lignende emner

1. Jod beriget salt og lavt stofskifte
    By Anisa in forum Jodmangel
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 20-03-09, 12:44
  2. Fluor tilsat salt, mælk og drikkevandet....
    By Tante Ana in forum Fluor
    Svar: 7
    Nyeste indlæg: 14-12-08, 01:24
  3. Det du IKKE ved om salt og binyrerne!
    By Tante Ana in forum Ældre kvinders sundhed og sygdom
    Svar: 6
    Nyeste indlæg: 09-09-08, 17:49

Bookmarks

Regler for indlæg