Viser resultater 1 til 5 af 5
    Registreringsdato
    Jun 2007

Standard "Food Inc." Hvorfor skal vi foretrække økologisk mad?

Jeg sad og så Jon Stewart på Dr2 - den 20. juli, og hans gæst havde lavet en film, der hed "Food Inc.", og så talte de ellers om fremstilling af mad og om menneskers (u)sundhedstilstand.

Konklusionen i deres samtale var, at nutidens kost - i modsætning til for 50 år siden - indeholder stort set kun sukker, salt og fedstoffer.... ALLE andre næringsstoffer er VÆK!!!!

Og selvom vi lever længere end for 50 år siden, så "belønnes" vi i stedet med diabetes, fordi fødevareindustrien ønsker at tjene mest muligt.

Jeg håber, vi får filmen at se i Danmark, selvom den sikkert får mange til at miste appetitten på den "normale" kost.

Men som han siger, så "stemmer" vi jo 3 gange om dagen, når vi indtager vores måltider... eller sagt med andre ord, så bør vi købe økologisk alle sammen, hvis vi ønsker at ændre fødevareproducenternes produktionsmetoder.

Så hermed en opfordring til at stemme ved hjælp af jeres indkøbsvaner.

Se en trailer fra filmen "Food Inc." her og læs mere:

http://robertkennerfilms.com/films/f...il_current.php

Som LA Times skriver om filmen, så har McDonald's fremstillingsmetoder af mad bredt sig til landbruget og derfor fremstilles billigere, men usunde fødevarer, og derfor har de fattigste flest helbredsproblemer. (frit oversat)

I interviewet sagde Robert Kenner, at vi gennemsnitligt spiste 300 flere kalorier pr. dag sammenlignet med for 50 år siden.

Det giver mig følgende selvopfundne teori:

Jamen, hvis kroppen ikke får de nødvendige næringsstoffer - mineraler, vitaminer osv., - så "skriger" kroppen jo på mere mad. Kroppen KRÆVER at få de nødvendige næringsstoffer.

Og jeg tror på, at hvis vi hver dag kunne have et kæmpe brunchbord med frit valg på alle "hylder", så ville vi ubevidst vælge det, som vores krop havde brug for.

Men mangler det, så kræver kroppen mere og mere af "sult" efter sund næring.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Re: Hvorfor skal vi foretrække økologisk mad?

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg
    Jeg sad og så Jon Stewart på Dr2 - den 20. juli, og hans gæst havde lavet en film, der hed "Food Inc.", og så talte de ellers om fremstilling af mad og om menneskers (u)sundhedstilstand.
    Jeps, den har jeg også læst om....

"Food Inc." er titlen på en dokumentarfilm, der har haft premiere i juni i år, i USA. Filmen er allerede blevet kaldt for supermarkedernes "Dødens gab", da den tegner et skræmmende billede af fødevarernes vej "fra jord til bord". Vel at mærke industrifremstillede fødevarer.

Inden jeg så et par trailere til filmen, troede jeg at det var Michael Moore, der havde produceret filmen. Men nej. Denne gang er det en anden ophavsmand - Michael Pollan, der står bag denne debatskabende film. Som det også er Michael Pollan, der har udgivet adskillige, lige så debatskabende bøger om mad, i USA.

Man siger i Danmark, at det plejer tage ca. 10 år, før amerikanske trends når til Danmark. Men efter en særlig opmærksom indkøbstur i et af danmarks største supermarkeder i går - tror jeg, at denne film kunne lige så godt beskrive vores egne forhold på madområdet. Filmen kommer i løssalg først til september (2009), så jeg venter... Foodincmovie.com

"Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jul 2008
    Lokation
    Odense

Icon_32 Re: "Food Inc." Hvorfor skal vi foretrække økologisk mad?

IF YOU KNEW, YOUR DONT WANNA EAT IT !!

OG - JO JO - DET SKER OGSÅ I DANMARK!!!!

Linda
    " Lykke er et godt helbred og en dårlig hukommelse." (Ingrid Bergman)

Registreringsdato
    Jul 2008
    Lokation
    Odense

Standard Re: "Food Inc." Hvorfor skal vi foretrække økologisk mad?

Jeg ved ikke om det er en garanti for dyrevelfærd at vi køber økologisk. Omend så slipper vi da i det mindste for alle de giftstoffer dyrene er opfodret med, eller markerne er sprøjtet med. Jeg for mit vedkommende vil hellere undvære kød, jeg ikke ved hvor kommer fra.

På Fyn har vi mange gårdbutikker. Nu har jeg fundet en hjemmeside, der guider os rundt i hele landet, så hvis det skulle have vagt interesse, ja så se om der ligger en gårdbutik i dit område.

http://www.ecoweb.dk/gaardbutik/sjael.htm

Jeg håber at der er mange der ser den dokumentarfilm. Hvis dette samfund skal tage en drejning i den rigtige retning, såvel for sundhed som for dyrevelfærd, er vi nød til at beslutte os for ikke at støtte op om denne groteske industri.

Kh

Linda
    " Lykke er et godt helbred og en dårlig hukommelse." (Ingrid Bergman)

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: "Food Inc." Hvorfor skal vi foretrække økologisk mad?

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    "Food Inc." er titlen på en dokumentarfilm, der har haft premiere i juni i år, i USA. Filmen er allerede blevet kaldt for supermarkedernes "Dødens gab", da den tegner et skræmmende billede af fødevarenes vej "fra jord til bord". Vel at mærke industrifremstillede fødevarer.
    Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg
    Og selvom vi lever længere end for 50 år siden, så "belønnes" vi i stedet med diabetes, fordi fødevareindustrien ønsker at tjene mest muligt.

Jeg håber, vi får filmen at se i Danmark, selvom den sikkert får mange til at miste appetitten på den "normale" kost.
    Overgangsalderen.net Kontakt os:

Hej. Jeg læste tilfældigvis følgende: http://www.overgangsalderen.net/foru...ad.php?p=71130 ... og vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at "Food, Inc." bliver vist d. 5/5 i mange i biografer i hele landet. Se mere på www.doxbio.dk

Betragt det som en servicemeddelelse.

Det gør vi så....
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Lignende emner

1. Hvorfor KUGLEDYNE og hvorfor HER?
    By Tante Ana in forum Sundhed og sygdom - løst og fast om....
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 18-09-08, 17:00

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg