Viser resultater 1 til 3 af 3

Emne: Havens frugt

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    58

Standard Havens frugt

Vi har pænt mange gamle, - og nye frugttræer/buske.

Desværre er det ikke altid vi når at få plukket frugten, inden vind og vejr, samr div. fugle og hvepse har gjirt kål på det

Men vi prøver alligevel, at få det ud af det vi nu kan. en del af vores gamle frugttræer, bør nok beskæres en hel del ( burde have været det for længe siden tror jeg )

Nå, men i dag har jeg plukket blommer og brommær. Blommerne er Victoriablommer, og ja, desværre kan jeg ikke komme helt op i toppen, og få alle med. Men en pæn stor kurvfuld blev det da til, så skal nu bestemme mig for hvad der skal laves ud af dem

1 kg brombær blev det til. der er MANGE flere, både modne, og endnu ikke modne. Men igen, burde have været beskåret for læænge siden, for det er blevet et KÆMPE vildt voksende, og ikke mindst stikkende krat. Nok 3 m. højt, og lige så bredt, hvis ikke dobbelt bredt.

Men de er så blot, vendt i lys rørsukker, og skal blot i fryseren i små portioner frysetøj. Så må jeg se om jeg i løbet af den kommende uge, kan få plukket lidt flere

Pærer og æbler, kommer der en del af også. I sær det ene af de nyere små æbletræer, har så mange æbler på, at det dårligt kan bære grenene. Må se om jeg når at få, i sær pærerne plukket, inden hunden gør det for mig Ja, grin i bare, men det er ikke destomindre, hvad der sker hvert år. Han rejser sig simpelthen på bagbenene, og plukker pærerne direkte fra træet, og guffer dem i sig.

Kirsebær. Jo, da er sæssonnen jo slut. Ihvertfald for vores. ved ikke om der findes senere sorter. Men dem nåede vi ikke at få så mange af. Dels fordi det er mega høje gamle træer.

Hyldebær, er på vej, men det varer vist lidt endnu. Fik dog lavet lidt hyldeblomst saft, tidligere på sommeren.

Hasselnødder. Når aldrig rigtig at opdage, når de er klar til at plukke. Måske fordi nødder ikke lige er mig. Men der ser alligevel ud til at være nogen på vores busk, så kan være jeg skal begynde at holde øje med den ( hmmm. må være på tide, vi har bare boet her i 11 år På den anden side, dyrene skal vel også leve.

For 2 år siden fik vi et valdnøddetræ, som var 3 år, da vi fik det. Så 5 år, er træet nu, og der er 3 nødder på Valdnødder kan jeg til gengæld godt lide, så det glæder jeg mig til, begynder at give noget mere.

Selvfølgelig er der nogen år, der giver bedre end andre. Men generelt synes jeg vi har alt for meget frugt, til at vi kan nå at få det udnyttet ordentligt.

Måske mangler jeg bare lidt gode råd, tricks, ideer til andet end bare grød, saft, syltetøj og kager ? Jeg har ikke rigtig nogen kølige steder, hvor f.eks æbler og pærer bare kan opbevares.

Kærlig hilsen
    Carmen
    Husk, når du sender kærlighed ud, at ramme dig selv først.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Re: Havens frugt

Citer Oprindeligt indsendt af Carmen Se indlæg
    Nå, men i dag har jeg plukket blommer og brommær. Blommerne er Victoriablommer, og ja, desværre kan jeg ikke komme helt op i toppen, og få alle med. Men en pæn stor kurvfuld blev det da til, så skal nu bestemme mig for hvad der skal laves ud af dem
    Syltede blommer...

1 kg faste blommer
    ½ glas eddike svarende til styrke 10%
    ½ glas vand
    ½ kg rørsukker
    10 nelliker (uundværlige)
    1 styk kanelbark

Af eddike, vand, sukker og kryderier koges lage ved sagte varme i ca. 20 minutter.

Blommerne vaskes og sten fjernes eller ikke (som man vil). Blommerne med sten stikkes med en stor nål 4-5 steder. De rene blommer stoppes tæt i rene, tørre glas med skruelåg.

Den varme lage hældes over blommerne så de er helt dækket og glassene lukkes tæt, stilles i kogende vand i en større gryde, så glassene står i kogende vand. Ikke mere end i tredje del af glassenes højde. Der skrues ned for varmen og glassene pasteuriseres i ca. 30 minutter. Kan spises efter 14 dage, men kan holde sig vinteren over i stuetemperaturen og helst i mørke.

Blommerne kan spises som tilbehør til alt det man plejer kunne spise med syltede grøntsager. De er også vidunderlige i desserter, hvor den uventede søde syrlighed overrasker selv de værste gourmeter. Selve lage kan også bruges hvor man ellers bruger balsamico, dog smagen vil blive lidt anderledes.

Man kan også lave noget af den mest velsmagende blommemarmelade, der kan holde sig til næste blommehøst og kan bruges til hvad som helst, inkl. diverse desserter.

Eller blommechutney...

Man kan også lave eddikesyltede pærer eller ovntørrede æbler, man kan gnaske i hele vinteren...

Brombær? Dem kan man skylle grundigt i koldt vand og knuse i en mikser og presse saften af gennem et klæde (eller saftpresser, men så bliver den brombærfarvet ). Saften blandes med en mængde sukker der udgør 2/3 dele af frugtens vægt, og så rører man i blandingen til alt sukker er opløst.

Rene, skoldede flasker fyldes med saften og lukkes tæt. Flaskerne stilles i en gryde med sagtekogende vand (skal buldre lidt) og blive der i ca. 20 minutter. Efter afkøling (af sig selv, ikke i køleskabet eller i koldt vand) stilles mørkt og kan holde sig vinteren over. Når man skal så have lidt saft til pynt på dessert eller til opblanding, plejer hele hytten dufte af frugtem som det var lige plukket.

På samme måde kan man gemme alle andre bær - hindbær, sure kirsebær, blåbær, modne hyldebær eller jordbær... ja, selv stikkelsbær.

Der er faktisk en del vidunderligheder man kan, når man har en frugthave. Men Carmen - hvis du synes om nogle af ideerne - sig til og jeg vil skrive lidt mere om det.

P.S. man kan også reducere sukkerindhold og erstatte det meste af sukker med stevia (supersundt og supersød). Men i så fald, skal både marmelader, safte osv. koges sagte i en åben gryde, til frugtmassen/saften er ca. halveret. Smager lige så vidunderligt, om ikke bedre... fuldstændig insulin-neutralt.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    58

Standard Re: Havens frugt

Uhmmm det lyder rigtig lækkert. Vil rigtig gerne have gode ideer, og opskrifter.

Nåe, ja, ikke fordi jeg ikke har hylderne fulde af kogebøger i forvejen, men det kan være rart, på en anden måde, at få gode ideer og råd, direkte fra andre.

Og når nu der er så meget af det, er det da synd, om alt for meget skulle gå til spilde.

Kærlig hilsen
    Carmen
    Husk, når du sender kærlighed ud, at ramme dig selv først.

Lignende emner

1. Nyttig frugt, grønt og andet for ældre og andre
    By Anina in forum Sund mad, god mad og økologi
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 04-09-08, 20:33
  2. forurenet frugt og grønt
    By Sissan in forum Sund mad, god mad og økologi
    Svar: 6
    Nyeste indlæg: 19-07-05, 20:55

Bookmarks

Regler for indlæg