Viser resultater 1 til 3 af 3
    Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Hæmmer kolesterolsænkende medicin D-vitaminet?

Forskerne ved, at dannelsen af D-vitaminet falder med alderen - og det gør også koncentrationen af 7-dehydrocholesterol i huden. Uden tilstrækkelig af 7-dehydrocholesterol i huden, har sollyset intet at omdanne til D-vitaminet. Forskere anser det for sandsynligt, at det er faldet af hudens indhold af 7-dehydrocholesterol, som er ansvarlig for det underskud af D-vitamin, der normalt kommer med alderen.

Heraf følger altså, at den kolesterolsænkende medicin kaldet statins eller HMG CoA reduktase-hæmmere, der hæmmer syntesen af 7-dehydrocholesterol, også hæmmer syntesen af vitamin D.

Pr. 25. maj 2006, findes der på MEDLINE ingen undersøgelser af effekten af statiner på D-vitaminet i en tidsperiode, hvor statiner anvendtes længere end tre måneder, og kun en enkelt undersøgelse ud af tre har beskæftiget sig med effekten af statiner på D-vitamin, hvor statiner anvendtes længere end en måned - var gennemført for 15 år siden. Et mindre antal kortfristede undersøgelser viste ingen effekt.

Derimod kunne man påvise et dramatisk fald af coenzym Q10 i kroppen, som følge af behandling med statiner i 6 måneder. Der er endvidere konstateret, at niveauer af coenzymet Q10 fortsætter med at falde i over 18 måneder efter ophør med statin-behandling. Hvad vil der ske så, når de fleste læger drømmer om, at statin-behandlingen skal være permanent, eller for raske mennesker - forebyggende, dvs. forever....

Man kan forvente, at der vil gå endnu længere tid før effekten af statinerne slår igennem og forårsager et fald i D-vitaminet. Forskellen mellem Q10 og D-vitaminet er i denne sammenhæng, at mens coenzymet Q10 måles direkte i blodet, tager det for 7-dehydrocholesterol et rum tid af nå op til hudens overflade og danne de nødvendige depoter af kolesterolet, sollyset ville (ellers) danne D-vitaminet af. Hvor lang tid skal der så gå, før statinerne skader dannelsen af D-vitaminet i menneskekroppen? Sandheden er, at ingen har nogen idé om, fordi ingen har gidet at undersøge det.

Frit efter Chris Masterjohn på Cholesterol-and-health.com i 2006. Det bliver interessant at se, om nogen "gad" undersøge det de sidste 3 år....
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Re: Hæmmer kolesterolsænkende medicin D-vitaminet?

Dr. Duane Graveline skriver:

I min bog, "Statin Drugs Side Effects and the misguided war on cholesterol", og på denne hjemmeside har jeg beskæftiget mig med den vitale rolle, som kolesterol spiller i det menneskelige legeme. Dannelsen af vores vigtigste hormoner er afhængige af tilstrækkelige reserver af kolesterol, og intet er vigtigere som prækursor for syntese af D-vitaminet - calcitrol.

Forskere på området er så personligt berørte af resultaterne af deres undersøgelser, at de tør uden omsvøb udtale, at vi er midt i en epidemi af D-vitaminmangel af enorme proportioner. Undersøgelse efter undersøgelse af plejehjemsbeboere, ammende mødre, af raske mandlige og kvindelige frivillige og af forskellige børnegrupper har konsekvent dokumenteret, hvor relativt sjældent er det efterhånden at have optimale niveauer af vitamin D.

Myndigheder støtter D-vitamin-berigelse af vore fødevarer. Andre presser på indførelse af nye strategier for genopretning af D-vitaminetstatus i vores land. Den høje forekomst af D-vitamin mangel, selv hos mennesker, der tager multivitaminer tyder på, at der er et presserende behov for en kritisk evaluering af problemet og bør prioriteres højt.

Calcitrol, der er et prækursor for D-vitaminet dannes i huden af kolesterol gennem påvirkning af solens UVB stråler. Derefter bliver stoffet omdannet i leveren til en passiv form. I nyrerne afsluttes processen ved at et enzym omdanner D-vitaminet til det aktive hormonal form.

UVB konvertering af kolesterolet til D-vitamin forløber ikke altid uhindret. Mørkhudede mennesker kan udvkle D-vitaminmangel nemmere end mennesker med lys hud. Også alderen hæmmer kolesterolomdannelse til D-vitamin. Vores dage går med at finde alle former for solbeskyttelse, hvilket også hindrer UVB i at omdanne kolesterolet til D-vitamin.

Uden solen, har man brug for omkring 4000 IE af D-vitamin dagligt. Dette svarer til at skulle drikke 40 glas mælk eller indtage 10 multi-vitaminer dagligt, bare for at dække det daglige behov for D-vitamin. De fleste af os vinder omkring 20.000 IE af D-vitamin efter blot 20 minutter tilbragt i sommersolen. Der skal meget kolesterol til at dække syntesen af D-vitamin i denne størrelsesorden. Talrige undersøgelser dokumenterer, at de fleste af vores samfund ikke lever op til betingelserne for dannelsen af tilstrækkelig D-vitamin via kosten eller sollyset.

Og nu skal vi også til at overveje konsekvenserne af anvendelsen af statiner i et samfund, der allerede er overbebyrdet med en epidemi af D-vitaminmangel. Kolesterol skal være til rådighed i vores kroppe i tilstrækkelige mængder, for at kolesterolets UVB-konvertering til D-vitaminet overhovedet kan finde sted. Vi er alle genetisk velsignet med et "naturligt niveau" af kolesterol. Hvad er naturligt for en person kan være helt utilstrækkeligt til en anden.

Ind i denne mangfoldighed af individuelle forskelle kaster vi statiner i flæng, i et misforstået forsøg på at nedbringe alle menneskers naturlige niveauer for kolesterol, til et kunstigt lavt niveau.

Jeg kan ikke forestille mig noget mere forværrende vores allerede enorme epidemi af D-vitaminmangel. Der er næppe tvivl om, at tilgængeligheden af statiner i de seneste to årtier har ydet et stort bidrag til dette problem.

Duane Graveline MD MPH
    Forh. USAF Flight Kirurg
    Forh. NASA Astronaut
    Pensioneret praktiserende læge
    http://www.spacedoc.net/
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Standard Re: Hæmmer kolesterolsænkende medicin D-vitaminet?

Og her kommer en dansk oversigtsartikel om Vitamin D-mangel. Omsider.

Artiklens overskrifter er:

• Metode
    • Hvor høj skal koncentrationen af 25-hydroxyvitamin D være?
    • Hvad er vores 25-hydroxyvitaminniveau?
    • D-vitamin i kost
    • D-vitamin fra solen
    • Hvor meget D-vitamin skal vi så indtage?
    • Tolerabilitet for D-vitamin
    • Behandlings forslag ved D-vitaminmangel
    • Hvilke D-vitaminpræparater kan købes?
    • Perspektiver

Artiklen kan downloades som pdf-fil, eller bare læses på Ugeskrift for Læger

Der mangler bare, mener jeg - statin-vinkel - på artiklens budskab.... I Danmark er statiner pt de mest solgte/anvendte lægemidler. Man anslår, at 500.000 danskere er i statin-behandling i dag.... Set i dette lys - ja, kan man have sine tvivl om, hvor vidt det påvirker anstrengelserne for at hæve D-vitaminstatus i befolkningen....

Billederne viser molekylestruktur for D-vitaminet og for kolesterol. De kunne nærmest være "tvillinger"..... ikk`?
    (det er kolesterol, der ses øverst)

Til overlæge Henrik Hey m.fl. afsendt d. 23.06.2009

Kære Henrik Hey m.fl.

Tak for artiklen "Vitamin D-mangel" på Ugeskriftet.dk

Jeg tilhører en glemt patientgruppe med thyreoideasygdomme. D-vitaminet er et emne, der optager mig meget, idet D-vitaminmangel ser ud til at være et af symptomerne på hypothyreose - betragtet ud fra mine erfaringer. Flere af mine medsyge har oplevet en bedring i thyreoidea-sygdomen, som følge af en selv-iværksat tilskud af D-vitaminet, der så har - i en del tilfælde - resulteret i en nedsættelse af den daglige dose af thyreoidea-hormonet, simpelthen fordi behovet for hormonereplacement var faldet i takt med, at D-vitamintilskuddet fortsatte.

Vores andet store problem er, at thyreoideasygdom medfører, helt naturligt, en stigning af kolesteroltallet. Selv om jeg ikke anser et forhøjet kolesteroltal for det ubetingede onde, gør mange læger det, og flere af os med thyreoidea-sygdomme bliver (for)søgt sat i behandling med statiner, lige som i resten af samfundet.... Seneste efterretninger i pressen lyder på, at statinerne er nu det lægemiddel i Danmark, der sælges mest af og at 500.000 danskere er nu i statin-behandling.

Det er efterhånden min overbevisning, at hverken vi eller samfundet nogensinde kan få genrejst det rette D-vitaminniveau, så længe statiner modvirker disse forsøg. For det gør de. Specielt da vores metoder til måling af D-vitaminstatus - er ikke finjusterede nok til at skelne imellem statiner og D-vitaminet i blodet.... vil resultater hos de statin-behandlede vise højere D-vitamin end det er i virkeligheden. Disse mennesker vil derfor leve med en D-vitaminmangel og får ingen hjælp, eller ikke hjælp nok.

Det samme gælder CRP-taller hos patienter med de autoimmune thyreoideasygdomme. Hos dem er CRP-tallet altid forhøjet. Og også her presser vores læger på at sætte de syge i en forebyggende behandling med statiner. For dem som i resten af samfundet - gælder det så, at forbruget af statiner øges og flere mennesker, nu også de ellers raske - skræmmes ind i statin-behandlingen, hvormed betingelserne for behandling af D-vitaminmangel yderligere forringes....

Det er tankevækkende, hvor få undersøgelser findes af sammenhængen mellem forbruget af statiner og D-vitamin. Der er kun en binding til forskel mellem kolesterol-molekylet og D-vitamin-molekyle.... Måske netop dette er samtidigt et svar på, hvorfor forskes der så uendelig lidt i netop denne sammenhæng.... Alene denne underprioritering burde vække interesse (mistanke?) hos frie forskere. Men hvor mange frie forskere har vi egentlig tilbage....

Ja, at opfordre til at udforske denne vinkel på den fremtidige strategi for bekæmpelse af D-vitaminmangel i befolkningen er ligestillet med opfordringen til at stikke hånden direkte i en hvepserede. Jeg ved ikke om De og Deres kolleger overhovedet orker at undersøge disse sammenhænge mellem statinernes udbredelse og en ellers "uforståelig" stigning i D-vitaminmangel i befolkningen. Men jeg tror ikke, at nogen af os overhovedet kan komme videre, før nogen gør det, og gør det ordentligt.

Med venlig hilsen

!Klik her for at finde flere omtaler af kolesterol-relaterede emner.
    Tak for at du viser mig tillid og læser mit indlæg. Jeg håber, at mine indlæg kan hjælpe med at bevare håbet om bedring.
    Jeg har studeret lavt stofskifte og behandling med "naturlig thyroid" på fuldtid siden 2005. Jeg skriver selv de fleste af mine tekster, på baggrund af kilder arkiveret i respekterede, konventionel-medicinske databaser.
    Kommentarer er desværre lukket p.g.a. spam, men du kan kommentere i alle emner i "Stofskifte-butikken" ved at benytte Kontakt os.

© Til Stofskiftesupport.dk: undlad venligst at "låne" vores tekster. Læs venligst om vores Ophavsret og Copyright.
    Alle, der ønsker et indblik i menneskelivet med stofskiftesygdom - er velkommen til at læse i over hundrede tusinde af personlige indlæg på vores anden hjemmeside - Forum for Stoffskiftesykdommer i Norge.

Lignende emner

1. C-vitaminet og Kræftens Bekæmpelse
    By Tante Ana in forum Kræft for ulydige
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 14-10-08, 20:42
  2. Middelalderens medicin
    By Tante Ana in forum Sundhed og sygdom - løst og fast om....
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 02-10-08, 23:10
  3. Statiner - kolesterolsænkende lægemidler
    By Tante Ana in forum Kolesterol / cholesterol
    Svar: 16
    Nyeste indlæg: 10-08-08, 16:21

Bookmarks

Regler for indlæg