Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Standard Te, fluor og skjoldbruskkirtel

Green Tea, Fluoride & the Thyroid

August 1999 - Open Letter

"Te har et meget høj fluorindhold. Fluor-niveau i te er meget højere end den maksimale tilladte grænseværdi for forurenende stoffer (MCL), der fastsætter grænseværdien af fluor i drikkevandet.

Teblade akkumulerer mere fluorid (fra forurenet jord og luft) end nogen andre spiselige planter (1,2,3). Fluorindhold i te er steget dramatisk i løbet af de sidste 20 år (4).

At drikke en kop te med fluorindhold som nævnt ovenfor (7.8mg) ville betyde en fluorid indtagelse langt højere (!) end den dosis, der faktisk blev ordineret som medicin til behandling af hyperthyroidisme (-> over-funktion skjoldbruskkirtlen) i adskillige årtier og i flere lande - specielt for at reducere thyroidea overaktivitet! [(2 -10 mg NAF / dag => 0.9mg - 4.5mg F-)] (19,20,21,22)

I maj 1930 rapporteredes om 1158 patienter med hypersthyreose (Høj-Stofskifte-Sygdom) der blev succesfuldt behandlet inden for 6 år med enten natriumfluorid eller fluorothyrosine indtaget oralt af patienterne. Blandt fluorholdige lægemidler senere frigivet på markedet var Pardinon og Tyrosin (23, 24). Disse oplysninger kan verificeres i en ældre Merck Indeks (25). Lægen Gorlizer von Mundy behandlede hyperthyroid-patienter i mere end 30 år med bade i fluorholdigt vand, med koncentration af fluor på 30ccHF i 200 l vand. Senere fluorider ansås ikke for "pålidelige nok" til at blive anbefalet som en antithyroid medicin (26).

Skjoldbruskkirtelhormoner er ekstremt vigtige for reguleringen af stofskifte og udviklingen af hjernen. Hver celle i kroppen er afhængig af skjoldbruskkirtelhormoner for regulering af cellernes metabolisme.

Mange af symptomer beskrevet og dokumenteret i omfattende litteratur, der omtaler kronisk eller low-grade fluor forgiftning, som værende direkte relateret til skjoldbruskkirtlens funktioner og sygdomme. Et af de mest fremtrædende træk ved preskeletal fluorose er den umådelige træthed rapporteret af de fleste syge. En svaghed og træthed normalt forbundet med lav aktivitet i skjoldbruskkirtlen (2).

Det er først i de sidste to årtier, at endokrinologi var i stand til at definere de nu over 150 symptomer og forbindelser, der kendetegner hypothyreose. Næsten alle korrelerer de med de kendte symptomer på fluorforgiftning. (74) De fleste af de dobbeltblinde testresultater af fluorforgiftning fundet i Moolenburgh's undersøgelse af vand, der indeholder 1ppm fluor - som førte til forbud mod fluoridation af vandværksvand i Holland - er nu anerkendte symptomer på hypothyreose (lavt stofskifte/red.) (75).

Virkningen af fluor på skjoldbruskkirtlen er blevet studeret så udførligt, at det sindsoprivende hvordan eksperter på thyreoideasygdom fra Harvard og University of Toronto kan hævde, at fluorider ikke påvirker skjoldbruskkirtlens funktion, især når de reelt er blevet anvendt som medicin til behandling af højt stofskifte (hyperthyreose/red.) (76)

Denne videnskabeligt uforståelig holdning trodser al den viden, der er opnået gennem de sidste 70 års forskning i sammenhæng mellem fluor og sygdomme i skjoldbruskkirtel. Man kan ikke finde nogen omtale af fluorider i nogen af den aktuelle "officielle" litteratur om thyroidea-sygdomme. Og dette på tros af, at fluor-indtagelsen og forekomsten af dental fluorose i den grad er stigende, som tilfældet er!"

Læs hele artiklen Green Tea, Fluoride & the Thyroid (Homepage: Parents of Fluoride Poisoned Children (PFPC))
    Tak for at du viser mig tillid og læser mit indlæg. Jeg håber, at mine indlæg kan hjælpe med at bevare håbet om bedring.
    Jeg har studeret lavt stofskifte og behandling med "naturlig thyroid" på fuldtid siden 2005. Jeg skriver selv de fleste af mine tekster, på baggrund af kilder arkiveret i respekterede, konventionel-medicinske databaser.
    Kommentarer er desværre lukket p.g.a. spam, men du kan kommentere i alle emner i "Stofskifte-butikken" ved at benytte Kontakt os.

© Til Stofskiftesupport.dk: undlad venligst at "låne" vores tekster. Læs venligst om vores Ophavsret og Copyright.
    Alle, der ønsker et indblik i menneskelivet med stofskiftesygdom - er velkommen til at læse i over hundrede tusinde af personlige indlæg på vores anden hjemmeside - Forum for Stoffskiftesykdommer i Norge.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Re: Te, fluor og skjoldbruskkirtel

Jeg tror ikke at der findes undersøgelser alene beregnet på at undersøge virkningen af fluor fra grøn te. Og når man spørger om symptomer på virkningen af fluor i grøn te, mundskylninger og af at drikke fluoriseret vand - kender jeg ikke noget specifikt til grøn te - men ellers ja. Mennesker bliver syge af for meget fluor. Bl.a. stofskiftesyge.

Problemet er, at der i en enkel kop almindelig grøn te findes mellem 0,3 til 0,4 mg af fluor. Det vil kræve ca. 10 kopper for at ramme den anbefalede daglige max-dose af fluor (min personlig "fordom" er dog 0 fluor af fluorid sodium type, hvilket er den mineralske jeg anser for at være en giftig forurening).

Men dette forudsætter (det med de ti kopper som fluor-sikker grænse), at man kun får fluor tilført kroppen fra sin grønne te. Dvs. intet fluor fra tandpaste. Intet fluor fra tandbehandling. Intet fluor fra mundskyl. Intet fluor fra teflon-pander. Intet fluor fra hyperthyeose-medicinen (mange præparater indeholder fluorsalte netop fordi de lammer skjoldbruskkirtlen). Dvs. for at fluorid fra grøn te ikke skal bidrage til den totale mængde af den daglige tilførsel af fluor til kroppen - skal man ellers leve et 100% fluor-frit liv. Det gør desværre kun de færreste.

Hvis man så godt kan lide grøn te og ikke vil undvære den, er der lidt at gøre alligevel, uden at få mere fluor i sig i processen. Man kunne prøve Hvid Te. Selv om denne te ofte kaldes for luksus te og er dyr, passer det ikke helt, når man påstår, at den skal komme fra bestemte steder/egne i verden. "Hvid te" i virkeligheden er meget unge teblade, der plukkes mens de endnu er meget små - dvs. prisen er påvirket af, at der ikke kan høstes så meget af den ad gangen.

Fordelen ved den "hvide te" er, at netop fordi bladene er så unge og små - er de næsten helt fluor-frie, fordi de nåede ikke at optage fluor fra jorden før de blev høstet. Jo yngre teblade er, jo mindre fluorid i dem (og omvendt: jo ældre er teblade på høst-tidspunktet - jo mere fluor i dem). Noget andet og godt er også, at den hvide te har mange flere helsebringende egenskaber end selv den grønne, og indeholder tillige mange flere antioxidanter og bioflavonider, end den grønne. Der er lutter fordele ved den.

Noget andet man kan gøre er, at finde grøn te-produkter, der bevisligt stammer fra Japan. Japansk undergrund/jord er meget mindre fluorid-holdig end i andre te-producerende lande. Om det er den eneste grund til, at japansk grøn te indeholder så meget mindre fluorid end andre - ved jeg ikke, men jeg har læst meget og flere anbefalinger af alle japanske sorter/produkter og særlig: Sencha, Gyokuro, Matcha, som værende så godt som fluorid-frie.

Og sidst men ikke mindst - kan man også forbedre det totale "fluor-regnskab" ved at anvende filtreret vand til madlavning, drikkevand og brygning af te, hvilket under alle omstændigheder altid giver en bedre udnyttelse af teblade + en meget bedre smag/helsevirkning.
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Lignende emner

1. Virkning af fluor på skjoldbruskkirtel
    By Anisa in forum Fluor
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 18-11-09, 15:41
  2. Te, fluor og skjoldbruskkirtel
    By Anisa in forum Fluor
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 16-07-09, 11:23

Bookmarks

Regler for indlæg