Viser resultater 1 til 3 af 3
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Er grinde-drab et delfin-drab?

I dag har jeg forvildet mig endnu længere inde på det Store Internet. Der, hvor nyhederne er mange, skrevet af mange og om mange flere forskellige emner, end vi plejer at beskæftige os med her i landet.... Det lader til, at det er Færøerne, der er mest kendt som "Danmark" ude i verden. Det var en chokerende oplevelse....

Det lader til, at Danmark er mest kendt ude i verden for drab på delfiner. Uanset hvor mange emner inkl. kongehuset eller EU/DK-relaterede emner jeg søgte på - overalt dukkede op som første hits - delfindrab, drab på delfiner, massakre på delfinder etc. etc.

Jamen, vi slår da ikke delfiner ihjel i Danmark, vel? Det er "kun" grindehvaler, der slagtes på Færørerne en gang om året, eller hur?

Hmm... sagen er, at ude i verden betragtes grindehvalen som delfin. Faktisk bruges betegnelsen "hval" overhovedet ikke på dette dyr, som slagtes på Færørerne... alle vegne kaldes "grindehvalen" for Calderon Dolphin og når man ser nærmere efter - så ja, det ligger helt klart, at selv om vi kalder Globicephala melas for en (grinde)hval er den altså ikke mere en "hval" end et marsvin. Og dette selv om vi mennesker har opstillet en klassificeringssystem, hvor Calderon Dolphins er stoppet ind i "systemet" i klassen: Odontoceti (Tandhvaler, 9 familier: fire "ægte" hvaler, delfiner og marsvin.) Enten er man en hval, eller er man en delfin, eller er man et marsvin...

En delfin bliver ikke mindre delfin af, at et folk kalder den for en hval, vel?

Så er det, at jeg nu bedre kan forstå disse frygtelige overskrifter på internettet...

Jeg er sgu ligeglad med, at det er ikke store og vigtige sites" største parten af alle disse nyheder om "barbari" er offentliggjort på. Hovedparten er postet på blogs, diverse "uvigtige" hjemmesider - mens vi er jo vant til, kun at krybe i støvet for de helt store "fine" medier.... Men det er ikke de helt store medier og de helt store vigtige politikere eller journalisterne, der går ned i butikken hvor de køber (også) danske varer. Det gør de almindelige mennesker. Hvor mange mon vælger dansk smør når ordet "Danmark" forbindes med "delfindrab"? Det er ikke nok at indgå fine eksport-aftaler. Der må også være nogen, som gider købe de varer når de står på hylderne i udlandet... Det er så den pragmatiske begrundelse på det fordelagtige i, IKKE at blive mixet sammen med delfin-drab.

Der er så anstændigheden og følelserne tilbage når man betragter billederne af blod-havet, dødskramperne.... og de små søde færøske børn, der går en lille hyggetur med deres forældre, iført deres nuttede gummistøvler vadende gennem blodpytterne... bland de mange døde kroppe.

Så er det, at man (jeg) har lyst til at spørge: hvad fanden er der galt med færingerne? Og er det virkelig det værd at et lille ø-samfund på størrelse med Vejle - skal tegne hele Danmarks omdømme ude i verden?

Det er sørme overflødigt at skændes om hvad er en hval og hvad er en delfin. Det som er afgørende er - hvordan er det mennesker ude i verden betragter det færøske grinde-drab, når dyrene som slagtes i virkeligheden tilhører delfin-familien.

Underlig følelse at sidde med, når jeg (og flere jeg kender) allerede for flere år tilbage er holdt op med at købe og spise tunfisk - ene og alene fordi tuna-fiskerifartøjer ude i verden ikke kan undgå at fange delfinerne med i nettet....

At nogen så spørger logisk om, hvorfor skulle delfiner være fredet, når så mange andre dyrearter ikke er det - kan jeg svare med et andet spørgsmål: hvorfor ikke? Vi fanger heller ikke og spiser aber, huskatte, grævlinger, svaner eller storke, vel? Har nogen her måske hørt udtrykket dansk delfin-fiskeri før? De fleste træf på søgemaskinerne - på søgeord hounting dolphins gælder Færøerne, Japan, Solomon Islands og Peru.... Om disse steder er et godt eller skidt selskab for begrebet "staten Danmark" må enhver selv gøre op med sig selv.... Jeg selv synes at det er skidt for os!
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: Er grinde-drab et delfin-drab?

Blot en lille annekdotisk kommentar: For et par år siden, vist nok til en barnedåb, mødte jeg en ægte færring; hun var kæreste med den stolte mors far og hun fortalte lidt om sine oplevelser på Færørene. I sin egenskab af sprogkyndig ud i det franske var hun for nogle år siden blevet kontaktet af greenpeace, der var i gang med at lave en film om drabene på grindehvalerne (eller delfinerne om man vil). Hun havde så glædeligt fungeret som tolk og alt var godt, lige til filmen blev vist på færørene.

Et par hardcore hvaldræbere havde set sig sur på det de så som greenpeaces fordrejning af sandheden. Især hæftede de sig ved de skrig grindehvalerne kom med, når de blev slagtet. Sådanne skrig havde de aldrig hørt før, og det viste sig at greenpeace havde tilføjet lyden for at skabe mere drama. Deres vrede gik desværre ud over tolken, som blev set på som lidt af en forræder på øen. Ja, nu bor hun så i Danmark.

Registreringsdato
    Jun 2007

Standard Re: Er grinde-drab et delfin-drab?

I Japan markedsføres delfinkød som hvalkød... Kasserede delfiner, som ikke kan bruges til at sende til udlandet, hvor turister kan svømme med dem.
    Nearly 2,000 dolphins are slaughtered in Taiji every year - stabbed with sharp poles as they desperately try to escape.

An estimated 23,000 dolphins and porpoises are killed in Japan each year, with many of the fisherman supported by the money they get for live dolphins.

Many Japanese people are not even aware of the massacre because dolphin meat is often marketed as whale.
    http://www.thesun.co.uk/sol/homepage...-dolphins.html

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Bookmarks

Regler for indlæg