Da jeg søgte på ordene "hypothyroidism misdiagnosis" på hjemmesiden http://www.wrongdiagnosis.com (Forkertediagnoser) fandt jeg - HOLD FAST!! - 29.200 hits! Et par eksempler af disse 29.200 links søgemaskinen har fundet til mig....

Misdiagnosis of Hypothyroidism
Hypothyroidism frequently misdiagnosed or undiagnosed
Undiagnosed Thyroid disorders
Misdiagnosis of Underlying Causes of Thyroid disorders

Det er utroligt. Man skulle tro at hypothyreose/lavt stofskifte er verdens sværeste sygdom at diagnosticere korrekt. Enten det eller.... har vores læger endnu ikke fattet, at når man vælger et speciale i endokrinologi - burde man erkende, at dette er et speciale sværest af alle og at man er aldrig færdig med at lære nyt, hvis man skal være til gavn for de syge.

Lægen Mark Hyman skrev følgende i sin bog "UltraMetabolism": "Da jeg læste medicin, mente jeg, at diagnosticering og behandling af lav skjoldbruskkirtelfunktion var simpel og lige ud ad landevejen. En patient kommer med de klassiske symptomer: træt, kold, opsvulmet, overvægtig, tør hud, bløde negle, hårtab, forstoppelse, muskelkramper, dårlig hukommelse og depression. Patientens blodtest for thyreoideahormon er unormale. Jeg giver patienten standardbehandlingen for skjoldbruskkirtellidelser, det inaktive thyreoideahormon, som kaldes T4. Jeg har løst problemet, og patienten går glad hjem. Jeg tog fejl.

Efter tyve års lægepraksis mener jeg nu, at diagnosticering og behandling af skjoldbruskkirtellidelser er noget af det mest komplicerede og vanskelige, jeg foretager mig som læge - og når det lykkes, er det den af forskellige behandlinger, jeg foreskriver, der har den mest gennemgribende virkning på patientens generelle helbred, vægt og stofskifte."

At overhovedet overlade største parten af diagnose og behandling af stofskiftesygdomme til praktiserende læger, ville i den såkaldte "virkelige verden" svare til at skulle aflevere sin bil til reparation hos en... bager, eller en gartner. Det ville ethvert fornuftigt menneske dø af grin over, ikke?

Ingen dør af grin over, at de fleste stofskiftesyge behandles af huslæger uden kompetence i stofskiftesygdomme. Hvorfor mon er dette i orden, mens det ikke er i orden at få bilen repareret hos en bager eller gartner? Jeg spørger bare.