Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Jul 2008
    Lokation
    Odense

Icon_31 Mine Julefarvoritter.

Mine Jule-farvoritter.

For rigtig mange år siden smagte jeg de bedste vaniljekranse, bagt af en sød pige som jeg kendte. Jeg er ellers ikke sådan til småkager - og da hun bød på en hjemmebagt vaniljekrans tænkte jeg at det ville simpelthen være uhøfligt af mig at takke nej. Jeg tog en bid af den sprøde lille krans, og i vantro udbrød jeg - jammen kan en vaniljekrans virkelig smage så godt? - har du selv bagt dem? - hvad er det for en opskrift? den må jeg altså bare have. Hun svarede at det var hendes mormor's opskrift. Jeg svarede, jammen de er jo lige runde og lige store, de er alle ens-hvordan har du dog båret dig ad - og de smager vildt godt af vanilje. Jo- sagde hun, jeg står skam også og måler hver eneste ud, inden at jeg sætter enderne sammen. Jammen du godeste, hvor havde hun dog kælet for disse fantastiske vaniljekranse - som jeg efterfølgende ubehersket guffede i mig.

Jeg fik opskriften - gav familien en smagsprøve - og nu forholder det sig altså sådan at jeg hvert år til jul bager 4 dobbelt portion, da de er blevet så eftertragtede og ingen af os gider at spise andre end Lisa's mormor's vaniljekranse.

Jeg vil gerne dele opskriften med Jer:

Mormors Vaniljekranse:

250 gr mel
    125 gr kartoffelmel
    275 gr smør
    185 gr sukker
    1 lille æg
    1/2 pakke vanilie.

(Meget finthakkede mandler kan tilsættes efter ønske - kan godt anbefales)

Dejen stilles i køleskab til den er kold. Bages ved 190 grader i ca 6-7 min.

Jeg bliver også lige nød til at give Jer denne opskrift der vandt en konkurrence her for år tilbage, og blev kåret som Danmarks bedste vaniljekranse - den er nemlig også bare lækker.

Danmarks bedste vaniljekranse.

250 gr smør
    250 gr sukker
    1 æg
    375 gr mel
    1 stang vanilje.

Hak hele vaniljestangen. Smuldr smør i melet. Tilsæt vanilje og sukker. Saml hurtigt dejen med ægget. Dejen lægges koldt til næste dag. Kør dejen gennem kødmaskinens kageplades lille stjerne. 10 cm lange stykker, formes til kranse, der bages cirka 8 minutter ved 200 grader øverst i ovnen.

KH
    Linda

Jeg leder videre - har et par gode opskrifter i "gemmeren"
    " Lykke er et godt helbred og en dårlig hukommelse." (Ingrid Bergman)

Registreringsdato
    Jul 2008
    Lokation
    Odense

Standard Re: Mine Julefarvoritter.

Specier med chokolade og nødder

de er STÆRKT vanedannende

ca. 120 stk

Dej:

500 gr mel
    300 gr smør
    150 gr sukker
    250 gr brun farin
    2 æg
    100 gr hakkede nøddekerner
    100 gr finhakket mørk chokolade
    3 tsk natron

Mel sigtes med natron. Alle ingridienserne æltes sammen til en ensartet dej.

Dejen deles i 4 lige store dele der formes til kugler, derefter trilles ud til ca 30 cm lange pølser.
    Læg dejen i køleskabet eller fryseren, så kan man bage kagerne når man har lyst.

Specierne skæres ud i ca 3 mm tykke (tynde) skiver, og bages på midterste rille i en 200grader varm ovn i ca 8 min.

Når specierne er afkølet lægges de i en lufttæt kagedåse.
    God fornøjelse.

Linda
    " Lykke er et godt helbred og en dårlig hukommelse." (Ingrid Bergman)

Bookmarks

Regler for indlæg