Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Disease Mongering eller Klunseri i Sygdom

Begrebet Disease Mongering er efterhånden godt kendt i det store udland. Disease Mongering sker når store medicinalvirksomheder vil sikre fremtidig indtjening og forsøger at sikre den gennem at isolere almindelige, "brugte" symptomer og lave dem om til selvstændige nye diagnoser. Disse nye diagnoser udvikler de (eller genbruger) lægemidler til, helst lægemidler der kan patenteres (= høje udsalgspriser) og så fortsætter bussiness af usual.

For at forretningen skal kunne fortsætte er der brug for kunder. De primære kunder (de "nysyge" patienter) og sekundære kunder (de læger der skriver recepter). For at udbrede budskabet til begge "kundegrupper" skal der bruges ubegavede journalister, bladhuse til falds og ellers det store reklame-apparat medicinalindustrien enten selv ejer, eller ejer en part af, eller blot binder til sig gennem at placere store ordre, der gør disse reklamefirmaer afhængige og (lidt efter lidt) ude af stand til at undværre de store kunder.
    For at udbrede budskabet til begge "kundegrupper" skal der bruges ubegavede journalister, bladhuse til falds...
    I Danmark er det BT ("Danmarks Sundheds Avis"), Ekstra Bladet og Politikens "Tjek-sektionen", der er førende formidlere af Disease Mongering allias Klunseri i Sygdom.

Alle disse "kommunikationsfolk" er beskæftiget i "indbildnings-branchen" og deres primære opgave er at indbilde den enkelte borger, den enkelte læge, hele lægestanden og politikere - at sygdomme hærger samfundet og det kan kun stoppes med en massiv medicinering af de "syge" og de raske (de sidste "forebyggende" selvfølgelig ).

Denne kunst i at "overbevise" udøves så elegant, at der stort set ikke findes værn imod den, heller ikke en lang, krævende, akademisk studieforløb danner tilstrækkeligt værn mod overgrebet, som gør læger til (ja, stort set) dræbere, frem for helbredere.... Som jeg skrev et andet sted: "Det lader til at almindelige mennesker, dem lægerne angiveligt skulle være så overlegne... er i den grad ligestillede med den hovmodige lægestand når der skal sluges råt og ukritisk, hvad det behager medicinalindustrien at bilde dem ind. Alle de endeløse år på lægestudier og en fornem akademiker-titel har ikke væbnet lægestanden mod (egen) naivitet, manglende kritisk sans og værnet den mod videnskabeligt uredelige manipulation. Problemet er blot, at den almindelige lægmand skriver ikke recepter. Det gør lægerne. Også når de ordinerer giftige og unødvendige lægemidler til mennesker, der før eller siden (i realiteten) dør af dem. Vel at mærke efter at samfundet og patienterne har betalt regningen på apoteket, og lægen har fået sin løn."

Disease Mongering eller Disease Mongers er begreber der blev indført første gang af den sundhedsvidenskabelige forfatter Lynn Payer i hendes bog Sygdom-Mongers: Hvordan Læger, Lægemiddelproducenter og forsikringsselskaber får dig til at tro, at du er syg (1992). Payer definerer sygdomsmongering som et "forsøg på at overbevise, i bund og grund raske mennesker om at de er syge; og syge mennesker - om at de er meget mere syge." Denne strategi er også blevet kaldt "the corporate construction of disease" af Ray Moynihan, Iona Heath og David Henry i British Medical Journal. "Der er en masse penge at tjene på at bilde raske mennesker ind, at de er syge" siger de. Farmaceutiske virksomheder er meget optaget af at sponsorere selvopfundne definitioner af sygdomme og formidle dem til både lægestanden og almindelige mennesker.

Disse fornemme, fremmedlydende begreber Disease Mongering og Disease Mongers vil kun trænge igennem til sprogkyndige og abstrakttænkende mennesker. Dem som i forvejen er rimeligt beskyttede mod propaganda... Vi trænger derfor til vores egne, "skandinaviske" udtryk der kan illustrere Disease Mongering og Disease Mongers. Hvad med....

SygdomsKlunseri
    eller
    SygdomsKlunsere
    eller
    Klunseri i sygdom

Iflg. Den Store Danske er en klunser en person der samler brugte ting, metal, papir, tøj (kluns) og andre kasserede effekter - til genbrug. (...) En klunser kaldes også manden med 7-tallet efter formen på den stok, der blev anvendt til at rode op i affald med.

Hvorfor ikke? Sygdomsklunsere roder jo i de forslidte, "brugte" symptomer på alskens "funktionsforstyrrelser", hvilke sædvanligvis er almindelige led i livets tilskikkelser, der jo driver over når "stressoren" driver over, eller når problemerne bliver bearbejdet og livet vender tilbage på sporet efter dramatiske begivenheder såsom dødsfald, skilsmisse, andre kriser eller skuffelser... Men nej, det gælder om at "fange" symptomerne inden folk er kommet igennem problemerne, og så gøre dem (symptomerne) til en hel, helst meget alvorlig sygdom - folk kan selvfølgelig ikke undgå at ønske at få behandlet "medicinsk", vel?

Et godt eksempel er indbilde mange kvinder (helst alle) at såfremt deres kroppe ikke kan levere 8 orgasmer pr nat (helst hver nat) - er det tegn på en sygdom, en sygdom med hel egen diagnose og en skræddersyet behandling (læs om det her) de bare skal tage imod tilbuddet om, hvis de vil være lykkelige og "rigtige" kvinder.... Ellers er deres nederlag deres egen skyld (selvfølgelig). Navnet på denne fine, nye diagnose er "Female Hypoactive Sexual Desire Disorder" (HSDD) eller på go` gammel dansk "kvindelig seksuel dysfunktion"

Et andet godt eksempel er de berømte statiner over en halv million danskere er nu i (over)behandling med.... Kolesterol-tallet er udslagsgivende her, men hvem husker at kolesterol-tallet har undergået adskillige "justeringer" tiderne igennem, hvor i "gamle dage" var kolesterol-tallet 8-9 helt OK, hvor det i dag helst skal være nede på 4 eller lavere... I 2002 var det dog OK med et kolesterol-tal på 5. Hvorfor denne forskel? Ja, de europæiske kardiologiske selskaber har dengang nedsat den grænse, som hidtil (dengang) har angivet kolesterol-tallet på 5 som værende i orden.

Hmm.... det vil sige, at det ikke er den empiriske lægelige erfaring, som har bestemt, hvornår vores kolesterol-tal er for højt. Det gjorde de europæiske kardiologiske selskaber i 2003/2004 på et af de mange, af medicinalindustri sponsorerede kongresser.... Inden den gang, var vi reelt mange hundrede tusinder i Danmark, som ikke var i risikozonen. Den kom vi først i, efter at de europæiske kardiologiske selskaber har bestemt sig for, hvor vores kolesterol-tal skal ligge... Hold da helt op, hvor måtte lægemiddelindustrien have klappet i hænderne af lutter glæde og dollarstegn i øjnene. Så mange nye, dejligt syge kunder til at aftage deres produkter! Altsammen takket være vores æreværdige Sygdomsklunsere!

Af en eller anden mystisk årsag døde folk ikke af blodprop eller hjertesygdom i samme grad som de gør nu, tvunget ud i salt- og fedtfattigt kosthold, og med kroppe fulde af statiner...

Der er sørme også læger der nu vil sætte raske mennesker (med lavt kolesteroltal) i "forebyggende" behandling med statiner, blot fordi de har et forhøjet CRP-tallet. Og dette selv om alle, der lever fedtfattigt, mere eller mindre får "automatisk" et forhøjet CRP-tal, der under alle omstændigheder lader sig nemt nedbringe ved indtagelse af blot 1000 mg almindelig C-vitamin pr dag. Men nej! Statiner skal der til. For resten af livet! Forebyggende! Dette er et lysende eksempel på Disease Mongering - på dansk: SygdomsKlunseri!

Først træng igennem (helst udenom) lægernes sunde fornuft og deres basale medicinske viden; gør så den almindelige befolkning hunderæd for blodprop-døden - og sælg så "forebyggende" lægemidler som de var bolcher. Denne "opgave" løses netop af Disease Mongers (SygdomsKlunsere: medicinalindustri og deres håndlangere - i skjul bag deres hvide lægekitler.

Vær særlig opmærksom på at også de fleste patienforeninger i stor stil assisterer medicinalindustri i SygdomsKlunseri med Diabetesforeningen og Hjerteforeningen som ubestridte ledere i "projektet". Blot følg deres opfordringer og ikke mindst - deres kostanvisninger - og du vil meget hurtigt komme i behandling med lægemidler til at rette op på, hvad disse petientforeningers "råd og vejledning" har ødelagt af dit helbred. Problemet er blot, at disse lægemidler vil yderligere forværre, hvad "råd og vejledning" allerede har ødelagt - og du vil således blive en "evighedspatient" du alene vil bære omkostninger for - både i form af tab af livskvalitet og livslængde, og en tom pengepung. Der er kun samfundet og den enkelte borger til at betale for, at Disease Mongers og SygdomsKlunsere kan leve i sus og dus!

Relateret: Sex, løgne og medicinalindustri... af Ray Moynihan
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Re: Disease Mongering eller Klunseri i Sygdom

• Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Lignende emner

1. Viden om helbred og sygdom
    By admin in forum Helbredsrelateret - Links
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 11-08-09, 00:16
  2. Hashimoto's sygdom
    By Anisa in forum Stofskifte - thyreoidea relaterede sygdomme
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 26-09-08, 21:15
  3. Løn suppleret op pga. sygdom
    By Helga in forum "Løst og fast" - blandet landhandel
    Svar: 3