"Et flertal af personer på overførselsindkomst vil stemme blåt. Det overrasker både politikere og valgforsker. Kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionister og efterlønnere ville hellere sætte deres lid til Løkke end til Thorning, hvis der var folketingsvalg i morgen.

I en megafonmåling foretaget for Politiken og TV 2 er en gruppe personer på offentlige indkomstoverførsler i den arbejdsdygtige alder blevet spurgt om, hvem de ville stemme på, hvis de skulle sætte deres kryds i morgen. Det forbavser valgforsker på Aarhus Universitet Søren Risbjerg Thomsen.

»Det havde jeg ikke troet. Man skulle alt andet lige tro, at rød blok var den, der først og fremmest var garant for, at dem på indkomstoverførsler har ordentlige forhold. Normalt har rød blok ejerskab til socialpolitikken; den står for at beskytte de svage i samfundet«, siger han."
Kilde: Politiken.dk

Denne tendens er ikke ny. Allerede tilbage i 2006 (4.07.2006) skrev vi på dette forum... i emnet Folketingsvalg. Demokrati eller bedrag?

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
Når den jævne borger uden formue stemmer borgerligt....

Om nogen tid vender jeg tilbage med et indlæg med mine betragtninger om de jævne, hverdagsmennesker uden de store indtægter, uden formuer og ikke født med sølvske i munden. Mennesker, der lige har nok til dagen og vejen, men ikke nok til at spare nævneværdigt op til tynde tider på sine ældre dage.... - og som alligevel stemmer borgerligt.....

.... stemmer på dem, der kun varetager egen og de lige"værdiges" interesser og dem, der mener at de svage, de syge og de fattige er værdiløse - uden tanke på hvem det er, der ved at trælle livet igennem - bærer de "rigtige" på sine skuldre og kyser hånden, der pisker dem. Og alligevel stemmer de på dem.....

Er det angsten for at blive slået i hardkorn med de mindre "pæne" og de "sølle", der gør, at man forsøger at lægge størst mulig afstand til andre i samme situation ved at sætte sit kryds ved dem, man ellers selv så gerne ville have tilhørt? Er det fordi man gerne vil skabe en illussion af, at høre sammen med de "stræbeværdige" - at man, anført af de "pæne" sætter efter sine egne og slutter sig til hyllekoret mod dem, man selv tilhører..... almindelige, hverdagsmennesker?

Hvad mon grunden er, at almindelige, hverdagsmennesker i den grad saver den gren de selv lever på og tager til takke med sølle krummer fra de "pænes" bord, de selv (hverdagsmenneskerne) har dækket til med gods og guld....

Dette og et par andre spørgsmål vil jeg skrive om en dag, om ikke så længe - når jeg har fået tid til ikke at skulle rejse mig fra computeren, før jeg er helt færdig med at tænke og skrive om èt af de vigtigste spørgsmål, som gang på gang får mit blod til at fryse til is af forundring og angst for den fremtid, vi almindelige hverdagsmennesker er ved at blive manipuleret til at skabe - på vores egen bekostning og til gavn kun for de få..... der ikke er os....

Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv og kan derfor umuligt gøre mig håb om at kunne fremkomme med enegyldige svar.... jeg vil derfor, med kyshånd lytte til andres bud på, hvad årsagen kan være til, at vi ikke længere er solidariske med hinanden og vælger heller at logre for de mægtige - vi selv efterhånden havde limet fast til taburetterne...
Dengang var det "den jævne borger", dog trods alt i job og trods alt uden at mangle brød på bordet. I dag spreder tendensen sig videre, ud af frokoststuerne på arbejdspladserne, og videre fra de sites på internettet, hvis varemærke netop er jagten på og fordomme mod folk på overførselsindkomster.

Nu er det også nogle af de "nyere" og "nyslåede" førtidspensionister, der slutter sig til hylekoret og på ellers før så dedikerede sites, lyder flere og flere fordomme mod dem, der endnu ikke er i varmen. Mod "Carina'er". Mod de unge på kontanthjælp. Mod de psykisk syge unge, der "sikkert" er hypokondere.... og "skal tvinges i arbejde eller uddannelse".

Kort sagt: jagten er gået ind på alle "de andre" også blandt sociale klienter, der overser at når man skider i egen rede, skider man på sig selv.

Er du selv sygemeldt, kontanthjælpsmodtager, fleksjobber eller førtidspensionist, der er blevet "jaget" eller mobbet af andre, i ellers samme situation som din, på et eller andet internetforum, kan du sende din beretning her.

Opdateringer følger hen ad vejen.... see you.

• Flere relaterede overskrifter:
Folk på støtten stemmer blåt frem for rødt
Thorning ramt af vælgerlavine. Selv offentligt forsørgede er blå.
Danskere på støtten vil sætte blå kryds
Uventet støtte til blå blok
Valgforsker: Det er forbavsende. Danskere på støtten vil sætte blå kryds
Nu er selv CEPOS bange for, at de nye "blå vælgere" vil sætte sig på magten i den blå blok