Jeg var ellers ikke klar over, at selv i vores tid, kunne maden forurenes med bly, kadmium (og Guderne må vide med hvad ellers) fra køkkengrej fremstillet af stentøj og glaseret keramik....

Havde det ikke været for julegave-tiden, havde jeg ikke fundet ud af at jeg tør ikke bruge mine egne to slow-cookere, jeg har købt forleden, men nåede ikke tage i brug før jeg også ville købe en i julegave til min søn.

Det er påfaldende at når det kommer til mine egne behov, er jeg overhovedet ikke lige så forsigtig, som når jeg skal anskaffe noget til mit barn. Godt nok tæt på de to meter og for længst voksen, men "barn" alligevel, og lige som i gamle dage, da jeg altid tænkte i forurening, rent vand, økologi og lignende, for at sørge for at han ikke blev "forurenet" af skidt beklædning, pesticid-mad, fluor-drikkevand og amalgam i tænderne... Også denne gang begyndte jeg at tænke i safe materialer, da jeg skulle vælge den slow-cooker han skulle have af mig i julegave. Jeg blev i hvert fald overrasket, ubehageligt, da jeg først kom i gang med at undersøge markedet for safe slow-cookers.

Det første som følge deraf skete her i mit lille hjem er, at begge mine fine slow cookers ikke alene blev omgående smidt ud, men jeg har også smadret begge de indre potter i småstumper... Jeg skulle ikke have på samvittigheden at nogen henter dem fra "genbrugeren" hvor jeg bor, og genanvender dem til deres børn...

Mine to slow-cookers var købt på Amazon.co.uk VonShef Automatic Electric Slow Cooker Stainless Steel - Removable Oval Oven to Table Dish with Toughened Glass Lid - en mindre og en større. De ankom forøvrigt med et britisk el-stik, så jeg har anskaffet en el-omformer for at kunne tilslutte dem vores danske strømforsyning. Bare hvis nogen bliver fristet alligevel...

Selv om trademark "VonShef" er ejet af et britisk selskab Designer Habitat Ltd, ser det ud til at deres enorme sortiment af køkkenudstyr og maskiner er fremstillet i Kina. Det var også Made in China der stod på kasserne, da mine slow-cookers blev leveret med posten. Men lad os starte med begyndelsen af dagen i dag...

... da jeg stod op og tænkte at hvis min søns julegave skulle nå at blive leveret inden jul, måtte jeg få fingeren ud og få den bestilt i dag. Med tanke på den forkerte el-stik ville jeg hellere se om nogen af de danske netbutikker havde slow-cookers i sortimentet. Jeg fandt flere, der solgte et par modeller eller tre, men Spar-momsen.dk havde det største udvalg. Jeg valgte Crock-Pot SCV400 SLOWCOOKER 3,5 liter til kr. 479.

Problemet var blot at beskrivelsen på hjemmesiden var mangelfuld. Jeg ville gerne vide hvad var potten fremstillet af for når der står at "den aftagelige Crock-Pot kan placeres direkte på komfuret, mikroovnen eller ovnen. I tilfælde af et der er mad tilovers, kan den gå direkte ind i køleskabet eller fryseren. Potten kan også gå i opvaskemaskinen til for nem rengøring" - betyder det at både under mange timers tilberedning og ellers hvis der stadig er restmad tilbage og opbevares i køleskabet... befinder maden sig i direkte forbindelse med potten i rigtig lang tid. Hvis potten "smitter" af med uønskede stoffer, uanset fedt- eller vandopløselige - bliver maden forurenet jo længere den simrer/koger, og senere evt. opbevares på køl.

På Spar-momsen.dk, kunne man ikke se hvad potten er fremstillet af og søgte derfor videre på Nettet efter informationer for denne Crock-Pot model. Og så startede alle problemer, når jeg fandt denne information: "Removable stoneware pot with Rinse-Clean coating". Aha? Stentøj med Rinse-Clean belægning?

Hvad er Rinse-Clean belægning?

Stentøj var ellers totalt sikkert og kunne anvendes til hvad som helst, var jeg vant til at tænke, og har aldrig før hørt om stentøj belagt med noget for nemmere rengøring. Hvad er Rinse-Clean coating?

Det fandt jeg ikke ud af, men jeg fandt ud af noget andet, jeg i forvejen har vedtaget med mig selv, og havde overholdt når levnedsmidler skulle købes ind - køb aldrig levnedsmidler fremstillet i Kina. Det blev nu udvidet med køb heller ikke produkter fremstillet i Kina, som maden kommer i direkte berøring med.

Med alt respekt for kinesere og Kinas mange tusind-års gammel og ærværdige historie... de sidste års beruselse af det kapitalistiske koncept indenfor Kinas industri og eksport har lokket så mange kinesiske virksomheder til at springe hvor gærdet er lavest når omkostninger skulle skæres til benet, at selv mange kineserne helst køber deres levnedsmidler i udlandet.

De fleste har nok glemt melamin-forfalsket komælk, tilsat melamin for at hæve protein-procenten i (og dermed hæve prisen på) kinesisk mælk, som i form af mælkepulver blev bl.a. også eksporteret til modermælkserstatning-producerende industrigiganter i resten af verden, så også andre spædbørn end de kinesiske skulle have glæde af den melamin-forurenet modermælkserstatning.

Jeg har ikke glemt det, og siden har jeg læst flere tvivlsomme nyheder om fødevaresikkerheden i Kina, som endda har fået helt sin egen Wikipedia-side, selv eksporteret fra Kina foder til kæledyr er ikke gået fri. Søger man med søgeord som Chinese food contaminated with, bliver antallet af hits ganske overvældende...

... så når jeg ser at en stentøjspotte til en slow-cooker er belagt med Rinse-Clean coating, eller beskrives som "let at rengøre", samt ved at slow-cokkeren er fremstillet i Kina, går jeg selvfølgelig i gang med at lede efter flere oplysninger.

For at gøre en lang historie kort... fandt jeg ud af en hel del, for det meste deprimerende og som kan sammenfattes med ganske få ord citeret fra hjemmesiden Ecodeals.co.nz fra New Zealand, i afsnittet "Stoneware": "Again, some low-quality stoneware pieces can contain lead (mostly from China), so be sure you purchase from a reputable company. Stoneware made in the USA and Canada is lead-free."

Og på bloggen US Wellness Meats i artiklen The Hidden Danger in Your Slow Cooker, i afsnittet How to Protect Your Family from Lead Exposure står bl.a.: "Avoid “Made in China”: Do not buy glazed plates or cooking items that come in contact with food that are made in China – they have less regulation on chemical contamination", efterfulgt af flere værdifulde References.

Nu har jeg skrevet til Spar-momsen.dk:

Hej hos Spar-momsen.dk

Jeg er interesseret i denne slowcooker: http://www.spar-momsen.dk/shop/crock...ker-4228p.html til et par julegaver, eller tre.

Jeg ved CrockPot trademark ellers hører hjemme i USA, men før bestillingen vil jeg gerne vide om den er fremstillet i Kina?

Hvis den er fremstillet i Kina, vil jeg gerne høre om Spar-momsen.dk har andre slowcookers, der ikke er fremstillede i Kina?

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen

Hvis det viser sig at Spar-momsen.dk ikke fører slow-cookers fremstillet i lande med høje krav til industrielle materialer/processer, vil jeg spændere et par timer på at lede efter sunde alternativer, men hvis det ikke lykkes mig, hurtigt at finde - da er det bye bye til slow-cooker i vores respektive hjem... Så bliver det en stegeso af ovnfast glas, eller den klassiske Römertopf. De kan anvendes på nøjagtig samme måde, blot i en ovn indstillet til 75-100 grader inden man drager hjemmefra om morgenen. Det er selvfølgelig øv at man ikke kan forudindstille kogetiden, og det er selvfølgelig øv at man skal komme hjem direkte efter jobbet, men til gengæld bliver maden garanteret blyfri.

Godt nok findes også andre fine stegesøer, bl.a. den fine og dyre Le Creuset, men den er emaljeret og så længe jeg endnu ikke ved, om også denne fremstilles i Kina eller andre lande uden samme bly-restriktioner som hos os, tør jeg ikke stå inde for en anbefaling. Det samme gælder køkkengrej solgt i IKEA, idet det er svært overhovedet at finde i IKEA noget der ikke er fremstillet i Kina... Så alt i alt - er noget enten emaljeret, glaseret eller af stentøj, og kommer i kontakt med mad - find først ud af om det er fremstillet i et land med restriktive forskrifter for fremstilling af køkkengrej.

Velbekomme.