Viser resultater 1 til 3 af 3
    Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Fluor i Greve Kommune

Den kommunale tandpleje i Greve Kommune er meget glad for fluor. Sådan reklameres der for fluor på Greve Tandplejes hjemmeside:

Fluor
    Fluorbehandling

Hvis man har et begyndende hul, er emaljen lidt i opløsning. Fluor'en går ind og erstatter de opløste dele af emaljen og heler dermed det begyndende hul.

Du kan få fluor på tænderne på flere måder:

• Brug fluortandpasta hver dag
    • Tandplejen kan fluorpensle dine begyndende huller hver 6. måned

I Greve Kommune er der også fluor i vandet, ca. 1ppm (parts per million). Dette er det optimale fluorindhold for at beskytte tænderne mod huller. Det betyder, at alle borgere i Greve Kommune automatisk får en daglig beskyttelse mod huller ved at bruge vand fra vandhanen. Derfor er der også flere børn uden huller i tænderne i Greve end gennemsnittet i Danmark.

Hvis du vil vide, hvor meget fluor, der er i vandet, dér hvor du bor, så følg dette link til Greve Vandværk, hvilket alligevel ikke fører nogen vegne... Greve Vandværk konsekvent nægter at informere om fluor, ved lige så konsekvent ikke besvare skriftlige henvendelser.

En del børn og unge i Greve har fået lidt for meget fluor indbygget i deres tænder. Det kaldes dental fluorose. I de fleste tilfælde ses det som hvide pletter rundt om på tænderne. Tænderne fejler ikke noget, og er endnu mere modstandsdygtige overfor syrepåvirkninger end ellers. I få tilfælde viser det sig som brune pletter på tænderne. Hvis det er meget slemt, kan vi hjælpe dig med at blege misfarvningerne.

Det var "dengang" (i 2009), i dag (2015) er informationen om fluor på Skoletandplejens hjemmeside, ikke længere så detaljeret:

Fluor er godt for tænderne, det forstærker tændernes emalie. Brug derfor tandpasta med fluor, helt fra første tandfrembrud.

Fluor'ens helende virkning.

Hvis man har et begyndende hul, er emaljen lidt i opløsning. Fluor'en går ind og erstatter de opløste dele af emaljen og heler dermed det begyndende hul.

Hvordan man får fluor på tænderne.

Du kan få fluor på tænderne på forskellige måder, enten ved

• brug af fluortandpasta hver dag, eller
    • Tandplejen kan fluorpensle dine begyndende huller hver 6. måned.

Naturligt fluor i vandet.

I Greve Kommune er der også naturligt fluor i vandet, ca. 1ppm (parts per million). Dette er det optimale fluorindhold for at beskytte tænderne mod huller. Det betyder, at alle borgere i Greve Kommune automatisk får en daglig beskyttelse mod huller ved at bruge vand fra vandhanen. Derfor er der også flere børn uden huller i tænderne i Greve end gennemsnittet i Danmark.

Dental fluorose.

En del børn og unge i Greve har fået lidt for meget fluor indbygget i deres tænder. Det kaldes dental fluorose. Det ses oftest som hvide pletter rundt om på tænderne.Tænderne er endnu mere modstandsdygtige overfor syrepåvirkninger og fejler ikke noget. I få tilfælde viser det sig som brune pletter på tænderne. Vi kan hjælpe dig med at blege misfarvningerne, hvis det er meget slemt.

Jamen dog.... Greve Tandpleje er glad for, at der flyder fluor i vandrørene i Greve Kommune. Man angiver mængden af fluor i vandet i ppm de fleste levende sjæle ikke aner hvad er. Men det hjælper en del, når man bliver oplyst om, at 1 ppm er lig med 1 mg/Liter. D-e-t e-r m-e-g-e-t!!

Dermed opklares nemt hvorfor "en del børn og unge i Greve har fået lidt for meget fluor indbygget i deres tænder." Dvs. fluorose. Alligevel anbefaler Greve Tandpleje brugen af tandpasta med fluor.... selv om den mængde fluor, man i forvejen får i sig med drikkevandet og madlavningsvandet er mere end rigeligt til at dække de fluor-behov, der påstås at skulle være nødvendig til at holde tænderne fri for huller, hvilket er en forbandet skrone!

Det lader til, at greve-tandlægerne (og de fleste andre tandlæger i landet) her og andre steder agerer kyndige i almen medicin, idet de har den frækhed at skrive direkte på hjemmesiden, at fluorosens eneste udtryk er pletter på tænderne, underforstået - et kosmetisk problem. Det er meget værre end som så....

Fluorosis er ikke kun kosmetik... fluorosis ødelægger også andre knogler i kroppen, foruden tænderne. At fluor ikke styrker knoglerne og forebygger ikke knogleskørhed, ved efterhånden selv den træge, danske lægestand. Læs bl.a. i Ugeskrift for Læger (og her, indlæg nr. 3), og se de værste konsekvencer for knoglerne her.

Der er ingen trøst at hente i at se på sit barn og tro, at det nok skal gå. Det ser jo meget godt ud, ikke? Intet tegn på forvredne knogler, vel? Jamen, fluor ophobes i kroppen, og børnenes helbredsmæssige inkl. de sociale, psykologiske og psykiatriske konsekvenser heraf vil dukke op senere, længe efter at forældrene er begravet to meter under jorden.

Hvad Greve Kommune angår, og andre kommuner som praler af den masse dejlige fluor i drikkevandet... ville det være spændende at foretage en statistisk undersøgelse af enkelte generationer af borgere, med henblik på hvordan det er gået dem i deres voksne liv. Hvor mange er på overførselsindkomster og hvor mange har fået en grund-, mellemlang- eller akademisk uddannelse - alt dette i sammenhæng med deres alder de har flyttet fra kommunen for at uddanne sig, eller om de blev boende hjemme imens og hvor længe osv.

Hvorfor det? Jamen, det er ikke uden grund at drikkevandet i Stalins arbejdslejre og i Hitlers koncentrations- og arbejdslejre var tilsat fluor, for at gøre fangerne "rolige, føjelige og nemmere at styre". Derfor.

Meget mere om fluor her.
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Re: Fluor i Greve Kommune

Jeg er ophørt med at bruge tandpasta (og andet) med fluor for mere end 30 år siden, da min søn blev født. I denne anledning blev jeg helt "hysterisk" med hvad han skulle spise, drikke og hvilke remedier, der kom i kontakt med hans krop - indvortes og udvortes skulle bruges eller afvises. Kan huske, at da jeg så hvor "matte" mælkeflasker blev efter korttidsbrug, kasserede jeg dem alle og rejste til Tyskland for at købe sutteflasker af glas... I dag er jeg glad for at jeg gjorde det, idet det ser ud til at der er hormonforstyrrende stoffer i babyflasker, mens myndigheder ikke vil reagere på det. Senere, da knægten blev større, husker jeg fortsat det kæmpe opgør med Skoletandplejen om at de ikke måtte anvende fluorlak eller udlevere fluortabletter til min søn! Og når jeg nu alligevel var ude med riven, fik de også besked på, at skulle der dukke op et hul i tanden - måtte de ikke behandle ham, men bare sende ham hjem med en seddel. Jeg skulle nok selv finde ud af at få min søns tænder passet uden kviksølvamalgam og uden fluor!!

Der er så blevet klaget over mig til kommunens socialforvaltning og anklagen lød på "forsømmelse af forælderansvaret ved at hindre barnet i at modtage den bedste behandling". Ja, ja... lige så snart jeg beredvilligt indvilligede i at underkaste mig ethvert påbud som måtte komme i denne anledning forudsat, at kommunen udsteder en skriftlig, juridisk bindende garanti for den "bedste behandlings" langtidseffekter på helbred.... gik luften ud af balonen. Selvfølgelig kunne myndighederne ikke udstede den slags garantier, sagdes der. Og så var den sag lukket.

Hvad drikkevandet angår, har vi haft en osmose-renser med fluorunit, hentet privat fra USA og den har været i brug næsten lige til den nu voksne "baby" flyttede hjemmefra som 19-årig. Men så var min vandrenser også godt slidt. Den er blevet erstattet af et par andre i den mellemliggende tid. Den sidste og faktisk også den nemmeste i brug/vedligehold er Gravity Filter (Four Cartridge) with Fluoride Removal ("dødt" link, se EDIT herunder) til den beskedne sum af £ 176 fra UK. Prisen pr liter rent vand er 5-6 øre - en lille formue billigere end selv det billigste købevand på flasker som sælges jo uden garanti for fuldstændig "fluor-frihed".

Med kapacitet på 100 ltr/dag får jeg rigeligt med sundt vand til både kaffe, andet drik og til all madlavning og til at..... skylle efter tandbørstningen.

EDIT/ Hjemmesiden der forhandler vandrensere, herunder fluor-vandrensere, konstant ommøblerer deres hjemmeside http://www.freshwaterfilter.com, så de specifikke links til deres produkter, hurtigt kan blive ugyldige. Derfor er det bedst at søge efter fluor-vandrensere internt på hjemmesiden, i stedet for at følge specifikke links herfra. Søg først med ord: Gravity Filter og når du er på siden med Gravity Filters - søg efter Fluoride Removal Cartridge, fordi du kan vælge fluor-filtre til flere af de allerede eksisterende vandrensere-modeller, hvoraf Gravity Filter er kun en fritstående bordmodel. Der findes også andre vandrensnings-indretninger samme sted, man kan indbygge sin vandforsyning, enten for hele boligen, eller kun til køkkenet.

Jeg bør nok lige indskyde, at min søn har ikke haft huller i tænderne, hverken i mælketænderne eller i de blivende. Godt nok skulle han i tandbehandling mange år senere, men det var da han fik smadret sine fortænder under boldspil. Mine egne huller i tænderne stammer fra min barndom inkl. både fluorlak og tabletter samt fluorholdige tandplejemidler. De var alle med til at smadre min skjoldbruskkirtel og har pådraget mig en livslang stofskiftesygdom. Efter ophør med fluor i mit lille hjem da min søn blev født og en total udrydning af kviksølvamalgam i 80-erne fra mine tænder, har jeg ikke haft en eneste tandskade som følge af carries!
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jun 2007

Standard Re: Fluor i Greve Kommune

Tja... når man leder efter noget på nettet (googler), så falder man ofte over noget helt andet...

Og denne gang var jeg så "heldig" at falde over noget interessant om flourid i vand.

De skriver nemlig, at for meget flourid ØDELÆGGER TANDEMALJEN, MEN SANDELIG OGSÅ SKELETTET. (Gad vide, om det også er medskyldig i knogleskørhed.)

Prøv at læse her:
    "Flourid indbygges i skelet og tænder. Flourid har en gunstig virkning på tandemaljen og forebygger "huller i tænderne" (caries). Indhold over 2 mg/l kan dog svække tandemaljen (flourose).

http://www.b-svand.dk/PDF_filer/Hvor...ndsanalyse.pdf

http://www.b-svand.dk/

Læs også om, hvor mange andre skumle ting, der er i vores drikkevand.

Eks. må det hellere være mere basisk, men ikke under ph7.

Klorid er et andet "spændende" indhold.

Men nu fatter jeg så ikke, hvorfor tandlæger absolut påfører flour i den grad, når vandværker fraråder det.

Bemærk forresten, HVORNÅR disse grænseværdier er blevet vedtaget.

Og hvorfor er det et lille vandværk i Bønsvig Stavreby, der "fortæller" mig, at for meget flourid er skadelig for mine tænder?

Hvorfor er det ikke tandlægerne?

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Lignende emner

1. Te, fluor og skjoldbruskkirtel
    By Anisa in forum Fluor
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 16-07-09, 11:23
  2. Te, fluor og skjoldbruskkirtel
    By Anisa in forum Fluor
    Nyeste indlæg: 16-07-09, 11:23
  3. Fluor og børn (Tandpasta må ikke synkes!)
    By Tante Ana in forum Fluor
    Nyeste indlæg: 13-07-09, 15:45
  4. Kvinde angriber kommune på Youtube
    By adminVB in forum Ultrakort om alt mellem himmel og jord
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 07-06-08, 07:53
  5. Jod og stofskifte ( og fluor )
    By Anisa in forum Fluor
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 27-11-06, 19:02

Bookmarks