Hvorfor pludselig denne interesse for omskæring?

Site-søgning på overskrifter med ordet "omskæring" frembragte ca. 5.080 resultater (0,22 sekunder) fra Politiken.dk. En håndfuld af disse overskrifter kan ses herunder:

Flere kræver omskæring af drengebørn forbudt (17.11.2008 )
Omskæring af drenge er forældrenes ansvar (15.07.2012)
Hvorfor er omskæringsfortalerne så stille? (15.07.2012)
Forbud mod omskæring af små drenge udløser fælles religiøs front (16.07.2012)
Politiken-leder om omskæring af drenge forarger læserne (17.07.2012)
Ny dansk forskning: Omskæring af drenge kan have alvorlige følger (18.07.2012)
Nu kan det være nok! (27.07.2012)
Nordiske børneorganisationer vil lovgive mod omskæring (30.09.2013)
Stop nu med at dæmonisere omskæring af drenge (15.04.2014)
Forening efterlyser en øget indsats mod omskæring (20.06.2014)
3 ud af 4 danskere ønsker forbud mod omskæring af drenge (22.10.2014)
Hensynet til børnene fylder stadig mere i debat om omskæring (22.10.2014)
Myterne om omskæring stortrives i medierne (31.10.2014)
Læger bør nægte rituel omskæring (14.11.2014)
Ny forskning: Omskæring øger drenges risiko for autisme (9.01.2015)
Omskæring er ikke i barnets bedste interesse (12.02.2015)
Mors valg: Lad din søn omskære - eller ryg i fængsel (10.03.2015)
Jødehad spiller ingen rolle i omskæringsdebatten (16.03.2015)
Omskæring er ikke for børn (14.10.2015)
Kære mor, hvad har min forhud gjort dig? (24.11.2015)
400 læger i åbent brev til Lægeforeningen: Tag afstand fra omskæring (3.03.2016)
SF skyder beslutning om omskæring til hjørne (17.04.2016)
Omskæring af drengebørn bør klart forbydes! (10.05.2016)
Danmark bekæmper omskæring med 65 millioner kroner (18.05.2016)
Drenge der sidder i saksen (10.07.2016)
Ni ud af ti danskere vil forbyde rituel omskæring af drengebørn (11.07.2016)
Debatten om omskæring af drengebørn vækker jødehadet til live (13.07.2016)
Nyt register skal holde styr på omskæringer i Danmark (27.07.2016)

Kært barn har mange navne, og således hedder "omskæring" følgende på andre sprog, f.eks.:

• Norsk: omskjæring
• Svensk: omskärelse
• Engelsk: circumcision
• Tysk: Beschneidung
• Italiensk: circoncisione
• Spansk: circuncisión
• Fransk: la circoncision
• Finsk: ympärileikkaus
• Tjekkisk: obřízka
• Russisk: обрезание
• Polsk: obrzezanie
• Hollandsk: besnijdenis

Jeg har googlet avisoverskrifter indeholdende ordet "omskæring" på alle disse sprog og har noteret mig de nogenlunde nyeste avisartikler på hvert sprog, hvoraf så godt som alle tordner mod omskæring. Påfaldende sjælden enighed, synes jeg. Særlig da også overskrifterne nærmest er enslydende, oversat mellem de forskellige sprog. Og særlig også fordi der er så mange læger som synes at føre an i argumentations-krigen mod omskæring...

Kun ganske få græsrødder eller politikere har taget initiativer til denne mod-omskæring-torden hos os og ude i verden, hvor denne debat raser, hvorimod journalister på landsdækkende aviser og læger, i fællesskab holder ilden under bålet, og lader emnet ikke blive glemt.

Personligt har jeg en neutral holdning til omskæring, i tråd med min motto: "Lev og lad leve", så det handler ikke om mig og mine holdninger. Det handler om min forundring over intensiteten af denne debat, og om debattens konsekvente "røde tråd" som ser ud til at være påfaldende ens, uanset hvilket land debatten raser i disse år.

Hvad sker der mon?

Hvorfor debatterne om omskæring synes at være tiltagende gennem de sidste ti år? Og hvorfor antager disse debatter så verbal-voldeligt og aggressivt udtryk, som tilfældet er? "Debatten om omskæring af drengebørn vækker jødehadet til live. Facebook: Flere skriver, at det er ærgerligt, at Hitler ikke fik bugt med flere jøder."

Jøder er jo det absolutte mindretal blandt etniske/religiøse folkefærd der omskærer drengebørn, så hvorfor ikke i stedet at rette blikket mod alle verdens folk, der benytter omskæring, om ikke andet så for at skabe et overblik over omskærings-geografi. Det kunne være, at netop dette overblik kunne afsløre andre interesser end de "medmenneskelige". Interesser som nu reelt (for)fører os direkte ind i gabet på jødehad og ellers generel racediskrimination?

Jeg tror ikke et sekund på, at hele dette virak handler om de stakkels drengebørn. Dertil er denne debat for intens, for følelsesladet og for hensynsløs i valget af virkemidler - alt mellem Hitler-kortet og påstået videnskabelig forskning i forbindelsen mellem omskæring og autisme? Jeg troede ellers at autisme er medfødt, men nej, dr. med. overlæge Morten Frisch Ph.D siger noget andet:

"Drenge, som bliver omskåret, har næsten 50 procent højere risiko for at udvikle autisme, inden de fylder 10 år. Og når det gælder den mest alvorlige autismeforstyrrelse, infantil autisme, som typisk rammer helt ned til fem år, er risikoen hos omskårne drenge tilsyneladende fordoblet. Forskerne bag studiet mener, at det måske kan hænge sammen med det traume, som drengebørnene oplever i forbindelse med omskæringen, men den bagvedliggende sammenhæng mellem omskæring og autisme er ikke kendt.

»Små børn kan fuldt ud registrere, når noget gør ondt. Den frygt, de oplever og forbinder med smerte, lagres i nogle tilfælde som et traume, der senere i livet kan udvikle sig til autisme«, siger Morten Frisch, overlæge og adjungerede professor fra Statens Serum Institut, der står bag undersøgelsen."
(Kilde)

Mig bekendt udføres rituelle omskæringer i Danmark under lokal bedøvelse, hvorimod det sædvanlige stik i barnets hæl få dage efter fødslen for at tage en blodprøve til undersøgelse for medfødte sygdomme, den udføres ikke med bedøvelse. I dag, 45 år efter husker jeg fortsat levende mit barns reaktion på smerten, forskrækkelse og gråd. Faktisk græd vi begge, men ingen af os blev autist af det. Det varmer dog mit kvinde- og mor-hjerte når jeg ser en læge der er så medfølende når børn har smerter... specielt når jeg tænker på at indtil oppe i 1970-erne opererede man spædbørn uden nogen form for bedøvelse, idet lægerne mente i fuld alvor, at så længe børn ikke havde sprog, kunne de ikke mærke smerter.... vi lader det stå et øjeblik. Ja, ja. Også i Danmark.

Forinden (i 2012) forskede dr. Frisch i andre konsekvenser af omskæring:

"De omkring 5 procent danske mænd, der er omskåret, kan have sværere ved at få orgasme. Og deres partnere kan have sværere ved at få opfyldt deres seksuelle behov. Det viser en ny dansk undersøgelse blandt 5.000 mænd og kvinder.

»Problemerne med at få orgasme er hyppigere hos omskårne mænd end ikkeomskårne mænd. Og mændenes samlejepartnere har også hyppigere problemer med at få orgasme. Og endnu mere grelt er det, at kvinderne har mellem fire og otte gange hyppigere problemer med smerter ved samleje, hvis deres partner er omskåret«, siger overlæge på Statens Serum Institut Morten Frisch, der står bag undersøgelsen." (Kilde)

Problemet er blot, at af de 5.000 adspurgte mænd, kun de 18 blev faktisk omskåret som spædbørn, og da Frisch blev kritiseret for at konkludere på så ikke-eksisterende grundlag, "forsvarede han sig med, at hans lillebitte gruppe omskårne drengebørn viser samme tendens som resten af de adspurgte, og at hans undersøgelse derfor er god nok." Øh... "samme tendens som resten af de adspurgte" der jo ikke var omskåret? Jamen, så må det betyde at de påviste problemer på lagnerne må være forekommende hos mænd i almindelighed, ikke kun dem uden forhud, eller hva'?

Hvad har de dog tænkt, de seriøse medicinske fagskrifter, siden de besluttede at blåstemple med en publikation disse højst uvidenskabelige pladder? Og hvad man ellers kan frygte af "omskæring-forskning" fra denne kant? Nogen må være alt for fast ansat, når man tør levere junk-science for pengene.

Statens Serum Institut hvor dr. Frisch er ansat, er ikke så meget "statens" som folk på gaderne tror, så hvis Instituttet ønsker at bruge egne penge til den slags forskning, er det i orden med mig, men hvad med hvis Statens Serum Instituttets rolle i denne sag, i virkeligheden er skalkeskjul for producenterne af... HVP-vaccine, som Statens Serum Institut får et cut af, hver gang staten betaler for hver dose de danske piger vaccineres med. Både dr. Frisch og hans arbejdsgiver har en bunke andre interesser bundet til debatten mod omskæring, end gemen medmenneskelighed rettet mod de søde små, forsvarsløse drengebørn.

Der er hundred- og atter hundred tusinder af lige så søde små, forsvarsløse drengebørn i verden, som dør af sult, eller dehydrering, eller misbrug i verdens konfliktområder mens du læser disse ord!

Hvorfor er de små forhuder så fandens vigtigere end de hundredtusindvis af små drenge der udånder af nød i dette øjeblik? To help the 1.7 million Syrian children and adults, we'll need $124,500 in the next 30 days. , In Africa, hunger is a constant, chronic pain gnawing away at hungry children.

Hvor henne er dr. Frischs, Statens Serum Instituttets og de 400 danske lægers medmenneskelighed for alle drengebørn i nød, ikke kun for dem uden forhud?

Jeg spørger bare! Det burde du også spørge dig selv om, og hvis du spørger hvorfor fanden HPV-vacciner skal blandes i denne sag, læs blot videre og tænk selv...

Fortsættelse følger....