Breaking News:
Lavt stofskifte er ikke længere en sygdom.

Lavt stofskifte er nu officielt omdefineret fra en sygdom til en ubalance, alle selv kan gøre noget ved, med god hjælp fra en hær af alternative behandlere, som naturopater, heilpraktikere, kostvejledere, diætister, livsstilseksperter, foredragsholdere og forfattere, der alle har det tilfælles at de så gerne vil hjælpe dem der er syge af lavt stofskifte, tilbage til livet.

Det er muligt at selv om det ikke var de syges skyld at de udviklede lavt stofskifte, men det er dog sørme deres egen skyld at de ikke opnår bedring, medmindre de lader sig hjælpe af alle disse velmenende behandlere, foredragsholdere og forfattere.

Der er gået forretning i lavt stofskifte og markedet er nu byggemodnet til de allerede praktiserende patient-hjælpere og de kommende, der allerede myldrer frem i stort tal, vores små danske forhold taget i betragtning.

Normalt ville jeg hjertens gerne sælge min egen sjæl i bytte for en bedst muligt skæbne for syge af lavt stofskifte, uanset om hjælpen til deres bedring var leveret af Fanden Himself. Men der er en overset skyggeside ved forretningen lavt stofskifte.

Forretningen lavt stofskifte skal passes, plejes og markedsføres efter alle kunstens regler og skal være mere effektiv og helst langt mere gennemslagskraftig end konkurrenternes, så den får sørme ikke for lidt når behandlere fremhæver hver sit "speciale" som den optimale løsning, og hvad er værre - på hver sin måde begrunder de hvorfor netop deres "speciale" er bedre end andres til at bringe stofskiftet på det "rette spor".

Denne, allerede uigennemtrængelig jungle af (mis)informationer om lavt stofskifte, bliver endnu tættere, og snart bliver det så umuligt for almindelige syge at finde rundt i, at markedet for lavt-stofskifte-vejledere vil vokse endnu mere. Er du en af de desperate patienter, der lider af lavt stofskifte, afvist af din læge og længes efter hjælp, parat til at gøre hvad som helst, og betale hvad som helst for at få hjælp, overvej grundigt hvilke hænder du lægger din skæbne i.

Vær også meget opmærksom på, at endnu et nederlag kan gøre det helt af med dit sidste håb, og at du derved ikke længere vil være i stand til at fastholde din motivation for at fortsætte med at stræbe efter en bedring. I en række nederlag, som hos de syge af lavt stofskifte kan være meget lang, vil et af nederlagene blive det sidste, der fører direkte ud i erkendelsen af at der ikke er noget at gøre, og at tiden er inde til at resignere. Dette er den mest grusomme effekt af fejlslagen alternativ behandling, såfremt den blev introduceret med diffuse (dvs. uforpligtende) løfter om bedring.

Åbenlyst at love en bedring er en overtrædelse af lovgivningen, så åbenlyse løfter holder de alternative behandlere sig fra, men vær alligevel opmærksom på at løfter kan afgives indirekte, diffust eller på anden måde kamufleret, for at forlede dig til selv at tænke at du ved godt at behandlingen måske ikke virker, men at du vil give den en chance alligevel.

Det betyder at du skal påtage dig 100% ansvar for din henvendelse til en alternativ behandler, og du har ingen klagemuligheder, medmindre den alternative behandler er RAB-certificeret, og det fremgår tydeligt på forsiden af behandlerens/klinikkens hjemmeside.

Vær altid skeptisk når en alternativ behandler ikke er RAB-certificeret. Ikke fordi RAB-certifikat sikrer "klienten" mod fejlbehandling, men først og fremmest fordi man er sikret klagemuligheder, hvis man havner lige vidt efter længere tid og mange penge, uden tilstrækkelig effekt på den sygdom, behandleren ellers har ladet "klienten" forstå, at kunne hjælpe "klienten" med.

Et eksempel til skræk og advarsel:

Citat fra et spørgsmål: "Jeg er en kvinde på X år, som i øjeblikket er kørt lidt af sporet. Jeg mangler motivation til motion og mangler motivation til at spise sundt. I øjeblikket slås jeg med nogle problemer såsom økonomien, en stofskiftesygdom som driller (har for lavt stofskifte, som desværre også gør, at jeg tager på, og i perioder gør sygdommen mig også i dårligt humør pga. træthed og gør mig inaktiv) (...). Hver eneste dag “gokker” jeg mig selv i hovedet over at jeg er for tyk, grim/er ikke god nok/ gør alting forkert osv. – selvværdet er helt i bund:"

Citat fra behandlerens svar: "Når du har et lavt stofskifte, så vil jeg først og fremmest sige, at det selvfølgelig er aller vigtigst, at du får balanceret det først. Et balanceret stofskifte og hormonsystem er en stor del af grundlaget for, at vi kan finde en god balance med vores energi og spisning. Vær nysgerrig på dine symptomer og lyt til kroppen.

For at gå lige til sagen, så vil jeg faktisk opfordre dig til at åbne lidt op for nysgerrighed omkring, hvad din træthed og mangel på motivation forsøger at fortælle dig? Som sagt… alle fysiske symptomer gemmer ofte på nogle lærerige budskaber, og måske har du i virkeligheden fået et lavt stofskifte som et budskab fra din krop om, at du er nødt til at sætte farten ned og blive opmærksom på noget?

En af de værste ting, vi kan gøre, når vi har sådan nogle fysiske symptomer, er at forsøge at overdøve dem. Måske forsøger din krop faktisk at få dig til at bremse op, komme ned i gear, slappe mere af og give mere slip på alle de ting, du føler, at du burde gøre?

Et lavt stofskifte kan selvfølgelig opstå af mange årsager, men ofte er det også tæt relateret til længerevarende stress – og i hvert fald kan man sige, at hvis du har et lavt stofskifte, gokker dig selv i hovedet hver dag for at du ikke er god nok og samtidig stresser over, at du “burde” motionere meget mere, så hjælper det bestemt ikke din krop til at komme ovenpå igen."
(...)

"Måske skal du i virkeligheden tillade dig selv at koble totalt af for en periode, så du kan komme helt derned, hvor din krop har ordentlig ro til at regulere sig selv. Måske skal du i virkeligheden gå trætheden og din lave motivation fuldstændig i møde med åbne arme, og arbejde med det, frem for at arbejde imod det?

Måske går du konstant rundt og føler, at der er en masse ting, du “burde” gøre (for at være god nok), så du faktisk ikke kommer helt ned i det parasympatiske/afslappede nervesystem, hvor din krop virkelig kan regenerere?"
(...)

"Vores hjerne skal faktisk opleve en vis mængde nydelse hver dag, for at vi kan fungere, og hvis den ikke gør, så begynder den måske at tro, at vi er i en nødsituation og at vores overlevelse er truet, og så aktiverer den vores stressnervesystem som bl.a. over længere sigt kan give rod i hormonsystemet.

Det er måske bare en intuition, jeg har, men måske savner din krop og hjerne mere dyrkelse af lyst og nydelse i hverdagen? Måske savner du at give dig selv lov til at gøre de ting i dit liv, du har lyst til, og mærke mere lyst og nydelse i din hverdag?"

Hører man lignende fra alternative behandlere, er tiden inde til at tage benene på nakken, og det kan kun gå for langsomt! Ellers er emnet langt fra udtømt. Jeg kommer tilbage med flere råd om, hvad man bør være obs på, når man vil forsøge alternativ behandling af lavt stofskifte.

Inspireret af Dorte Toft, låner jeg hendes standard-forklaring på manglende link til kilden: Hvis nogen skulle savne en link til ovenstående citat, så er forklaringen, at jeg af princip ikke linker til ting, der ikke bidrager til viden, men til det modsatte.