Lise Weber Egholm: Krav er et udtryk for respekt

Født på Frederiksberg d. 7. september 1948, Lise Weber Egholm er fhv. skoleleder på den berømte Rådmandsgades Skole på Nørrebro i København. Hun blev uddannet som lærer i 1971, forfatter i 2012 og ellers debattør.

Jeg har opdaget Lise Egholm gennem artiklen i Altinget "Krav er udtryk for respekt" i 2006. I 2012 udgav Lise Egholm bogen Fordi du SKAL! på Gads forlag og jeg tænkte "YES! Denne person må og skal med i Bemærkelsesværdige kvinder her på vores hjemmeside."

I introduktionen til Lise Egholms bog Fordi du SKAL! på Gads hjemmeside kan bl.a. læses at "Lise Egholms valgsprog er Kys, Krav og Kommunikation. Og så enkelt er det faktisk."

Om bogen skriver forlaget bl.a. at "denne bog er til inspiration for alle os, som indimellem mangler mod og vilje til at stå ved det, vi mener og gøre noget ved det, vi synes, er forkert" og "det er en bog om, hvordan man trods modstand bevarer energien og viljen til at tage kampene, når de skal tages."

Bogen formidler summen af Lise Egholms erfaringer som lærer og skoleleder, men grundprincipperne lyder såmænd temmelig universelle, gerne alment gældende for ethvert anstændigt menneskets gang på Jorden. For en bedre verden. For et bedre liv for alle. Ellers ville bogen Fordi du SKAL! være meningsløs...

Så meget desto større min forbløffelse og ubehag efter at have modtaget gårsdagens opringning fra en ven: "jeg ved at du er en stor fan af Lise Egholm, men har du mon set forsiden i Berlingske i dag?"

Nu er Berlingske ikke den avis jeg ellers opsøger så ofte, om overhovedet. Efter at Lisbeth Knudsen ikke længere er chefredaktør blev Berlingske befolket med skribenter og bloggere, jeg helst er fri for at læse, men heldigvis er det meste anbragt bag betalingsmuren og udbredelsen af Berlingskes budskaber bliver heldigvis temmelig begrænset til læsere, jeg alligevel helst er fri for at befinde mig i samme stue med. Så nej, jeg har ikke set forsiden af Berlingske online i går, mandag d. 8. januar, men det gjorde jeg så i dag og så Lise Egholms budskab midt på forsiden:

KOMMENTAR
Er #MeToo-kampagnen anført af en flok sex-frustrerede kvinder, der føler sig frastødt af enhver tilnærmelse og aldrig har fået en ordentlig orgasme?

FOR ABONNENTER

Overskriften inde i bladet er ordvalget noget mindre krænkende, omend lige så fordømmende:

Stop #MeToo-kampagnen, og lad os hjælpe de virkelige ofre.

Lise Egholm opfordrer Berlingskes læsere frejdigt til at vaske tavlen ren og komme videre. Jens Hages tegning vist i Berlingske tidligere, mener Lise Egholm, er skøn og i præcis streg gengiver hele problematikken: "man ser fire velbjergede kvinder stå og råbe om deres krænkede følelser, mens en tørklædeklædt kvinde går knuget forbi med en blodstribe efter sig."

Sammenfattet må Lise Egholms budskab til de "velbjergede" hvide kvinder være, at de skal blot lære at nyde at blive gramset på af mænd (som er jo mænd), tillige med at disse velbjergede kvinder skal lade mændene give dem "en ordentlig orgasme" - så er den skid slået. #MeToo er fortid og nu kan vi alle sammen koncentrere os om de virkelige problemer.

Hvad der er mon blevet af "alle os, som indimellem mangler mod og vilje til at stå ved det, vi mener og gøre noget ved det, vi synes, er forkert" eller "hvordan man trods modstand bevarer energien og viljen til at tage kampene, når de skal tages" må guderne vide, men en ting er sikker som amen i kirken:

Ingen ekskluderende personer vil nogensinde blive hyldet i Bemærkelsesværdige kvinder her på vores hjemmeside. Bogen Fordi du SKAL! er plukket ud af bogsamlingen og behørigt anbragt i kvarterets container til papiraffald.

At hvad? At Lise Weber Egholm ikke kan gøre for, hvad Berlingskes redaktører finder for godt at fremhæve for at få flest læsere til at bide på krogen?

Nope. Den køber jeg ikke! Lige som undertegnede, også Lise Weber Egholm er en gammel rotte og burde derfor vide at det kan tage et helt liv at skabe respekt om sig, mens kun et øjeblik at miste den igen. Lise Weber Egholm har truffet sit valg da hun ikke har trukket sin KOMMENTAR tilbage på grund af disse overskrifter. Hun har truffet et valg om, at uanset hvilke overskrifter hendes kommentar forsynes med - vil hun have den i avisen. Koste hvad det koste vil?

Jeg har intet problem med at være alene om at reagere på denne måde, på en gammel kællings hamskifte fra inkluderende til ekskluderende. Hun må så finde sig i - at lige som hun ekskluderer millioner af kvindeskæbner benyttet som bollemadrasser af magtens mænd, går jeg nu hende kunsten efter og ekskluderer hende fra min liste over rollemodeller for anstændige mennesker.

Misbrug af mennesker må under ingen omstændigheder bagatelliseres, heller ikke af Lise Weber Egholm, der - åbenbart i modsætning til flere af os andre - selv nyder "enhver tilnærmelse" og svømmer i "ordentlige orgasmer".