Debat: Overgangsalderen
Dato: 3. marts 2000
Fra: Jonna
Overskrift: Hormonbehandling - hvad skal jeg tro ?

Jeg håber at få lidt afklaring fra den eller de af Jer, som har været i min situation. Jeg er gået i overgangsalder for 1/2 år siden (måske før - men blodprøve viste det tydeligt i sommer).

Jeg havde det forfærdeligt, græd konstant, intet lys forude, irritabel udover det acceptable o.s.v. I samråd med min læge valgte jeg hormonbehandling med Activelle. Dem skulle jeg tage 3 måneder uafbrudt - og herefter Perlutex de sidste 10 dage af den 3. pakke for at starte en menustruation.

Jeg har haft det fint med Activelle, humøret og livsmodet kom igen - jeg tog Perlutex i de 1o dage, men ville gerne undersøges af min gynækolog, nu jeg var påbegyndt hormonbehandling.

I mandags var jeg hos gynækologen. Han stoppede med Activelle da de er bedst egnet til efter menstruationen er ophørt - og gav mig Østrodial 1 mg. Dem har jeg så taget fra mandag aften.

Ingen menstruation endnu ! Kan det være rigtigt ?

Oveni dette er mit humør forfærdeligt igen, jeg græder konstant bare en puster til mig. Min mor gik tidligt i overgangsalderen og lider af kraftig knogleskørhed. Jeg er total forvirret nu. Troede gynækologen vidste bedst - men gør han det ?

Det er min krop - og mit liv - så er det vel mit valg hvilket præparat jeg trives med ?

Hvad gjorde du, der har været ude for det samme ? Kan jeg forlange af få Activelle igen - eller ??

Min egen læge skønnede jo det var fint nok, når jeg tog Perlutex for at fremkalde en blødning.

Blødningen er bare ikke kommet - fordi jeg er påbegyndt med Østridaol 1 mg ??

Tak for svaret og hav en dejlig weekend !
Venlig hilsen Jonna

Dato: 6. marts 2000
Fra: allou
Overskrift: SV: Hormonbehandling - hvad skal jeg tro ?

Prøv med Klimalet/Divina evt. Klimaxil - alle præparater som kan bruges både i og efter overgangsalderen. Jeg har det fint med med Klimalet.

Dato: 30. april 2000
Fra: Erika
Overskrift: SV: Hormonbehandling - hvad skal jeg tro ?

Hej Jonna

Jeg kan godt genkende det meste af det du beskriver omkring din overgangsalder. Jeg fik det på samme måde som dig. Folk skulle bare sige "BU" til mig, så vrælede jeg en halv dag efter. Jeg blev utroligt nærtagende og fik til sidst diagnostiseret en depression, med sårbarhed og uforklarlige angst, som fulgte i kølvandet på depressionen.

Jeg opdagede i øvrigt, at lige før en hedetur fik jeg det i et par sekunder enormt psykisk dårligt.

Da jeg havde opdaget forbindelsen mellem nedturene og hedeturene fik jeg af min læge ordineret DIVIGEL hormongelé, som jeg smører på maven hver morgen. Sideløbende hermed skal jeg tage PERLUTEX ca. hver anden måned, for at sætte en blødning i gang. Det er ikke altid, at der kommer en blødning, men det skyldes blot, at der ikke er opbygget en slimhinde i livmoderen endnu, som kan blive afstødt.

Jeg håber, at du har fået det bedre,ellers synes jeg, du skal prøve at gå til din læge og fortælle ham/hende, hvor dårligt, du egentlig har det!

Held og lykke.
Erika

Bemærk: Dette emne er gendannet (kan læses mere om her)