Debat: Overgangsalderen
Dato: 12. februar 2000
Fra: Lillian
Overskrift: SV: Hormonspiral?????

Jeg er 43 og i overgangsalder,prøvede Trisekvens, men min mave svulmede op så jeg lignede en i 6. måned. Jeg måtte stoppe med den og maven forsvandt. Nu er jeg begyndt igen pga. hedeture. Jeg har kun taget dem i 14 dage, men maven er allerede kommet tilbage.

Jeg vil gerne tage hormoner for det holder vores tænder sunde, siger min tandlæge. Men hvad med den spiral der er kommet med hormoner i? Er der nogen der har prøvet dem?

Min gynægolog anbefaler den, men jeg vakler, og vil meget gerne høre fra nogen der har prøvet den.

Tusind tak
Kærligst Lillian

Dato: 25. marts 2000
Fra: Jette
Overskrift: SV: hormonspiral?????

Käre Lillian

Jeg er 55 år og jag prövet både plastre og piller, men uanset hvad, havde jeg problem med mensen. Den var yderst generende, altid meget kraftig og rigelig, og hvorfor skulle jeg have den, alle mine jävnaldrende veninner havde sluttet med mensen, jeg har 6 börn og skal ikke have flere, så jeg var godt trät af mensen. Så fik jeg en hormonspiral.

Allerede efter ca, et halvt år höjst var jeg fri for mensen og har ikke haft den siden. HURRA! Jeg föler mig fri og läkker og kan ikke märke noget overhovedet. Jeg har det bare så meget bedre. Med tiden er jeg blevet lidt tör i skeden, og så bruger jeg en vaginalcreme - den virker med det samme - Sådan er det med mig

Kärlig hilsen Jette

Dato: 17. maj 2000
Fra: Hanne
Overskrift: Hormonspiral

Kære Lillian

Jeg mener at hormonspiralen er genial, da den tilfører kroppen hormonet med jævn dosis. Hvis din gynækolog anbefaler den, vil jeg da foreslå at du prøver.

Desværre, selv om min bedste venninde har det fantastisk med den samme hormonspiral (Levonova), selv har jeg haft dårlige erfaringer, da jeg ikke kan tåle gestagen denne spiral indeholder.

Kort fortalt: Jeg fik en Levonova i oktober 98 og heldigvis har jeg en dejlig og forstående mand som insisterede på at gå med mig til gynækolog. Jeg kunne nemlig godt selv se at jeg var pirrelig, hysterisk, irriterende, deprimerende og ganske enkelt FORFÆRDELIG at være sammen med. Desværre var jeg ikke istand til selv at gøre noget ved det!!

Først da vi sad hos gynækologen og min mand forsigtigt beskrev hvordan jeg var, forstod jeg at det var spiralen.

Spiralen blev omgående taget ud og straks fik jeg det bedre. Mit problem er nu at jeg ikke har taget hormoner i godt 1 år, men må nu erkende, at jeg nok skal igang med et tilskud.

Hvordan og i hvilken form, skal jeg drøfte med min gynækolog til juli. Når det nu ikke kan være Levonova-spiral, hvad vil gynækologen anbefale? Mon der findes andre hormonspiraler, uden gestagener?

Hilsen
Hanne (49 år)

Bemærk: Dette emne er gendannet (kan læses mere om her)