Debat: Overgangsalderen
Dato: 27. december 1999
Fra: Jonna
Overskrift: Underlivsundersøgelse 1 x om året for ofte ?

Jeg er i overgangsalderen, er 48 år, og har haft store problemer med depressioner og hukommelsessvigt o.s.v., hvorfor jeg i samråd med min læge startede behandling med Activelle. D.v.s. 3 måneder med østrogen/gestagen hver dag uden pause. I den tredie måned tages ved siden af Activelle Perlutex 5 mg i 10 dage, for at starte en menstruation.

Jeg har nu i 14 dage taget Activelle - og fik i går en pletblødning som jeg også har i dag - samt lette menstruationssmerter.
Min egen læges kompagnon sagde i morges, at dette er OK.

Har nogen af Jer erfaring med disse hormoner ?

Det der undrede mig da jeg talte med ham i morges er, at jeg bad om en henvisning til en gynækologisk undersøgelse. Jeg har af min gynækolog fået at vide, at undersøgelse 1 gang om året i min alder er fint.

Min læges kompagnon siger nu, at det er noget pjat - at det er til ulejlighed for gynækologen, hvis ikke man fejler noget. Jeg synes det er forvirrende med forskellig meldinger i offentligheden og forskellige opfattelser hos gynækolog og læge. Gynækologen er jo "ekspert" på sit felt - en alment praktiserende læge kan i sagens natur ikke vide alt.

Er det "hysterisk" at gå til gynækologisk undersøgelse een gang om året ?

Det er mit liv det handler om, og ofte læser man jo at "kræft der opdages i tide ..." o.s.v. kan helbredes. Nogle kræfttyper kan man jo ikke mærke, før de har udviklet sig.

Er det virkelig at belemre systemet, at gå til gynækologisk undersøgelse een gang årligt ??

Venlige bag-julehilsener fra Jonna - 48 år.

Debat: Overgangsalderen
Dato: 28. december 1999
Fra: Anonym
Overskrift: SV: Underlivsundersøgelse 1 x om året for ofte ?

Jeg mener, at det er meget fornuftigt, at få en gynækologisk undersøgelse 1 gang om året. Men til gengæld mener jeg ikke, at det behøver, være hos en gynækolog. Jeg tror, at ens egen læge saktens kan foretage undersøgelse og celleprøve på en forsvarlig måde. Men hvis du er mere tryg ved at konsultere en gynækolog, mener jeg, at du har ret til en henvisning. Det skal din læge ikke bestemme.

Bemærk: Dette emne er gendannet (forklares her)