Debat: Overgangsalderen
Dato: 29. januar 2000
Fra: Bente
Overskrift: overgangsgener.

Jeg har vejrtrækningsproblemer, føles som en slags lammelse af brystkassen og der er ikke astma, stemmeproblemer eller koncentrationsbesvær.

Endvidere stor træthed og hævelse af skjoldbruskkirtlen i de sidste 14 dage af cyklus. Er der nogen som har tilsvarende gener?

Jeg led af de samme gener under og lang tid efter graviditet. Jeg har meget brug for at høre om jeg er helt alene med fænomenerne.

Hvad kan være galt? Min læge siger, at jeg ikke har astma og heller ikke stoftskiftesygdom.

Præcis ved ægløsning har jeg INGEN gener. Kender nogen et svar eller lignende tilfælde?

Debat: Overgangsalderen
Dato: 15. marts 2000
Fra: Katrine
Overskrift: SV: overgangsgener.

Hej Bente

Jeg blev helt "glad", da jeg læste dit indlæg med hensyn til træthed, fordi jeg i november første gang oplevede denne ernorme
træthed, som jeg næsten ikke kan overskue. Jeg spekulere på, om det er normalt. Jeg har været ved lægen, og der ikke noget, som kan umiddelbart kunne konstatere bortset fra lidt forhøjet blodtryk.

Ellers lyder det spændende, at dine symptomer forsvinder ved ægløsning. Det kunne tyde på, at du måske danner for lidt progesteron til at række for resten af cyklussen?

Desuden synes jeg, at du bør insistere på yderligere undersøgelse af din skjoldbruskkirtel, selv om lægen siger noget andet.

Det er IKKE normalt, at skjoldbruskkirlen hæver i den sidste halvdel af cyklussen, og efter graviditeten. Hvis du i virkeligheden lider af en autoimmun sygdom i skjoldbruskkirtlen, kan det forklare alle dine symptomer, selv om stofskifteprøverne er normale. Få målt antistofferne for Hashimoto's stofskiftesygdom. Desværre er det ikke en standardprøve og derfor bliver det hos mange syge ikke opdaget, at de har Hashimoto's.

Hilsen fra Katrine

• Bemærk: Dette emne er gendannet (forklares her)
• Flere af de gendannede gamle indlæg findes i Overgangsalder Arkiv 1999-2005