Viser resultater 1 til 5 af 5
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard HPV-vaccine til store piger?

HPV-vaccine til store piger

Vi har hos os her på Overgangsalderen.net mindst to brugere, der har efternølere, store piger, der efter alt at dømme, endnu ikke har haft deres seksuelle-debut og netop derfor burde måske vaccineres mod livmoderhalskræft hurtigst muligt.

Man kan finde en del på Nettet om netop HPV-virus og dennes betydning for risikoen for at udvikle livmoderhalskræft senere i livet. Problemet er dog også, at selvsamme virus medvirker også ved udviklingen af mundhule- og strubekræft - hvis pigerne altså senere hen i livet (eller før) lokkes til eller bestemmer dem for at dyrke oralsex.

Oralsex er altså for de yngste piger sikkert den største "fare" idet det ofte bliver dem forklaret af ungersvende, at bare man ikke mister sin mødom - er det endnu ikke så alvorligt, at man behøver at holde sig tilbage.

Specielt for piger med en skrøbelig selvtillid (hmm... det er så de fleste i den alder) kan dette argument veje tungest - når de "overtales" og vil helst ikke "afsløre" dem selv som værende "kedelige", eller "gammeldags", eller ikke "med på moden", eller lignende sludder, hvilket dog for pigerne selv er en dødelig alvor, desværre også i den bogstaveligste betydning senere hen.

Nu er denne HPV-vaccine desværre ikke gratis. Herhjemme koster vaccinen knap 3.500 kroner, en svimlende høj sum for langt de fleste af dem, der kunne have glæde af den.

"HPV-vaccinen Gardasil har skabt debat i Danmark, efter at det viste sig, at overvejende kvinder i landets velstillede kommuner ville eller kunne betale for vaccinen. Indtil videre er omkring 4.300 kvinder blevet vaccineret og har selv betalt de 3.466,95 kroner. HPV-vaccinernes tilskudsstatus er endnu ikke afgjort." Kilde: stillingsbanken.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2007/UFL_EKCMA_2007_21/UFL_EKCMA_2007_21_52316 ("dødt" link til Ugeskrift for læger 21/2007)

"HVOR EFFEKTIV ER VACCINEN?
    Kliniske forsøg viser, at vaccinen forebygger kræft i livmoderhalsen og kræftforstadier i skamlæberne, og den kan nedsætte omfanget af forstadier i skeden, der stammer fra HPV-type 16 og 18, som er hovedårsagen til omkring 70% af alle tilfælde af livmoderhalskræft i Europa.

Vaccinen har desuden vist sig effektiv mod lette celleforandringer i livmoderhalsen, som skyldes HPV-type 6, 11, 16 eller 18 samt kønsvorter, som i 90% af tilfældene skyldes HPV-type 6 og 11."
    (Kilde: vaccinemodkraeft.dk/muligheder/vaccinationforetages.php - "dødt" link)

Hvad skal vi gøre?

Der må retfærdigvis tilføjes, at heller ikke HPV-vaccinen har undgået energisk polemik omkring kontraindikationer/bivirkninger i medierne.

Specielt i USA og Australien har der været adskillige turbulenser hvor der skabtes frygt for HPV-vaccinen som følge af dødsfald og bivirkninger tilskrevet vaccinen.

"BIVIRKNINGER SKABER FRYGT FOR HPV-VACCINE
    Dødsfald og alvorlige bivirkninger hos amerikanske kvinder vaccineret mod livmoderhalskræft har skabt stor utryghed i USA. I Australien er 25 skolepiger blevet dårlige på grund af vaccinen."
    Læs mere...

Ovenstående bør dog helst ses i lyset af, at på tidspunktet for offentlig omtale af formodning om HPV-vaccinens uønskede effekter - allerede 70.000 australske kvinder og 2 millioner amerikanske har været vaccineret.

Set i dette lys og samtidigt at forestille sig (som kvinde og mor) udsigten til en fremtidig kraftsygdom i livmoderen, vaginaen, i skamlæberne eller i struben eller mundhulen - hos sine, i dag endnu ikke voksne døtre. Mon ikke de fleste af os ville alligevel tage chancen på vores pigers vegne?

Vi ved jo udmærket godt, at vi kan ikke forvente at vores piger skal eller vil dyrke sikker sex for resten af deres liv og ellers blive insemineret den dag de gerne vil have børn. For sålænge der er drenge og mænd til med intakt forhud - er der også HPV-virus i hobetal på spring til at inficere vores døtre og give mange af dem en kræftsygdom senere i livet.

Vi har jo alligevel allerede været igennem adskillige vaccine-kritiske begivenheder omkring børnevacciner dengang poderne var små. Jeg kan udmærket godt huske de store ord, der er blevet formidlet i pressen mod de obligatoriske vaccinationer vores børn skulle have da de var spæde og små.

Men jeg kan også huske tiden før disse vaccinationer blev omfattet af et vaccinationsprogram for alle børn. De mange titusinde af børn, der enten døde af eller blev forkrøblet af polio. Eller de mange tusinder børn, der døde af kighoste, mæslinger, ja, selv røde hunde. For pokker dog - hvorfor har vi så fandens travlt med at fremhæve de marginaler, der altid vil være der, uanset hvad vi opfinder og anvender. Desværre vil der altid være et fåtal af os, der ikke kan tåle hvad de fleste andre har godt af og er det, i så fald, i orden at anfægte hele programmet, til skade for de millioner kvinder, der ellers kunne skånes for en af de mest grufulde, pinefulde sygdomme man overhovedet kan forestille sig + en af de sygdomme, der som regel først opdages når den er fremskreden eller for fremskreden, og hvad med vores to piger?

Vil deres mødre have dem vaccineret og hvis ja, hvordan skaffer vi pengene? For tiden går jo indtil politikere bestemmer sig for at medtage HPV-vaccinen i det nationale vaccinationsprogram, eller ikke? I mellemtiden går. Store piger bliver til unge piger og bliver eksponeret for de inficerede forhuder ude i verden og så er det for sent

Hvad gør vi?

Hvad gør vi?
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Re: HPV-vaccine til store piger?

Jeg tror faktisk, at vi må lægge hovederne i blød og se om der ikke findes legater man kan søge til et formål, som netop en vaccination.... Jeg kunne godt finde på, at "udfordre" Kræftens Bekæmpelse og se om de ikke har passende legater, der kunne søges til dem, der endnu ikke er syge.... Det ville passe meget fint med deres eget formålsparagraf. Jeg tror, jeg vil forfatte en henvendelse og lægge kladden her - til offentlig skue, sammen med det svar, der forhåbentlig kommer på et tidspunkt.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    57

Jeg skriver med glæde under på "ansøgningen"
    et eller andet sted syntes jeg at vi som har unge piger i den alder skylder dem at få dem vaccineret, men hvem i alverden kan finde 3500 i budgettet til den slags "luksus"....?? Når man "kun" har en kontanthjælp og leve af? jeg kan ikke, men ved at jeg vil bebrejde mig selv HVIS min datter skulle blive ramt af en sygdom som man rent faktisk KAN forhindre, det er utroligt at vi i Danmark skal have en underdanmark som IKKE har råd til at forhindre alvorlig sygdom pga prisen.
    Det bliver spændende at se om Kræftens bekæmpelse svarer og hvad svaret så vil være....
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

Standard Re: HPV-vaccine til store piger

Hejsa

Sjovt nok da jeg læste det her indlæg havde jeg næsten lige fået en pjece om vaccinen på apotektet

og jeg har den grimme tanke at når vores tøser bliver store så vil der være en uhyggelig grim vridning i samfundet vi vil kunne se at den del af befolkningen der aldrig har prøvet at lide nød vil være en genration af karriere kvinder der ikke bliver forstyrret af noget så forstyrrende som underlivskræft, hvorimod dem der er vokset op hos enlige mødre på kontanthjælp eller lavindkomst vil være de kvinder der får underlivs kræft.

Det er sjov som man hele tiden snakker om at bryde den sociale arv, men man gør fra regeringens side ikke noget for at hjælpe folk med at bryde den sociale arv ..

Gymnasierne har en masse brugerbetaling som gør at vores børn ikke kan komme med på div ture det sig være studie ture osv , vores døtre er en andenrangs mennesker som ikke fortjener en vaccine , de skærer i boligsikringen når vores børn bliver 18 år (istedet for 21), sådan at nogen er nød til at bede deres børn om at flytte når de bliver 18 år og sådan kunne jeg blive ved om , hvordan får man mulighed for at bryde den sociale arv på den måde

Nå men jeg startede det her indlæg meget tidligt i morges (er ikke så hurtig i disse dage ) men i mellemtiden har jeg så søgt højt og lavt, legater fonde osv , for at se om der er nogen steder os uden midler kan søge for at få noget økonomisk hjælp til vores døtres vacciner, men men

i min søgen fandt jeg så ud af at man i denne måned behandler om det skal være sådan at alle skal tilbydes vaccinen .. og det håber jeg jo så at de kommer frem til at naturligvis skal vi alle have tilbudt den vaccine....

Det mener Kræftens Bekæmpelse om vaccination mod livmoderhalskræft:

Med udgangspunkt i MTV-rapporten om Human Papilloma Virus (HPV), bør vaccinen tilbydes gratis til børn i 12 års alderen, som led i børnevaccinationsprogrammet.

Hvis vaccination ikke bliver et organiseret tilbud, vil det medføre en stor risiko for ukontrolleret vaccination og social skævhed pga. vaccinens pris (ca. 3.500 kr.). Indførelsen af vaccinationen skal naturligvis følges nøje, som der er god dansk tradition for.

Både drenge og piger bør tilbydes vaccination for at bryde smittekæden mest effektivt og derned opnå størst og hurtigst effekt. Formålet med at tilbyde vaccinationen til begge køn er først og fremmest at opnå størst mulig HPV-immunitet i befolkningen. Derudover er det ud fra en retfærdighedsbetragtning udtryk for, at begge parter bør tage ansvar for deres seksualliv (HPV overføres seksuelt).

Unge kvinder mellem 12 og 25 år bør i en periode tilbydes gratis vaccination. Der er ikke med den nuværende viden grundlag for at vaccinere kvinder over 26 år.

Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke sikker viden om, hvorvidt kvinder, der er eller har været inficeret med HPV, har gavn af vaccinen. Ifølge en stor dansk undersøgelse er 30 pct. af de 15-19 årige og 40 pct. af de 20-24 årige smittet med HPV. Nogle nyere undersøgelser tyder på, at kvinder, der allerede har en HPV infektion ikke har gavn af vaccinationen.

Vaccinationen er selvfølgelig frivillig. For at kunne træffe et informeret valg om deltagelse, skal målgruppen sikres god information om HPV og vaccination. Sundhedsvæsnet bør klart anbefale, at man lader sig vaccinere.

Den ideelle gevinst ved at indføre vaccination mod HPV er at udrydde 70 pct. af de årlige 400 tilfælde af livmoderhalskræft. Tilsvarende kan antallet af kvinder, der årligt dør af sygdommen reduceres fra 175 til ca. 52. En meget stor del af de årlige 4.600 kegleoperationer på kvinder med svære celleforandringer kan også undgås.

HPV-vaccinationen kan ikke forhindre alle celleforandringer. Derfor er det vigtigt, at også vaccinerede kvinder deltager i screening for livmoderhalskræft.

Det er et personligt skøn, om man vil lade sig vaccinere, inden sundhedsmyndighederne har taget stilling til, om vaccinationen skal være gratis.

Det kan ikke anbefales, at enkelte drenge på eget initiativ lader sig vaccinere. For at opnå god effekt bør alle drenge tilbydes gratis vaccination.

Sundhedsmyndighederne stillingtagen forventes i løbet af september/oktober 2007.

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    Jeg tror faktisk, at vi må lægge hovederne i blød og se om der ikke findes legater man kan søge til et formål, som netop en vaccination.... Jeg kunne godt finde på, at "udfordre" Kræftens Bekæmpelse og se om de ikke har passende legater, der kunne søges til dem, der endnu ikke er syge.... Det ville passe meget fint med deres eget formålsparagraf. Jeg tror, jeg vil forfatte en henvendelse og lægge kladden her - til offentlig skue, sammen med det svar, der forhåbentlig kommer på et tidspunkt.
    Mon ikke svaret lige nu ville være at man ikke kunne tage stilling til det før end vi har fået at vide om HPV vaccinen bliver en vaccine der bliver tilbudt alle ???

Og gør det ikke det så .... uuuhhh jamen så gør jeg et eller andet

Ved ikke hvad men et eller andet skal der sq gøres....
    for hvad ligner det... er vores unger ikke lige så meget værd som de riges .. en ting er sikkert det første jeg gør hvis ikke de bliver alle mands eje er da at søge en §100 for at sikre mit barn et godt liv (jeg er sikker på at hendes far og brødre nok skal hjælpe med at få betalt den vaccine det har de allerede lovet )

Men tænk sig at være bistandsklient med feks tre døtre

Lignende emner

1. HPV-vaccine til danske piger
    By Tante Ana in forum HPV-vacciner
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 09-12-17, 15:07
  2. HPV-vaccine til store piger?
    By admin in forum HPV-vacciner
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 08-09-07, 22:30
  3. HPV-vaccine til store piger?
    By admin in forum Sundhed og sygdom - løst og fast om....
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 08-09-07, 22:30
  4. Tøj til store piger
    By in forum Blandede - Links
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 11-04-05, 17:11

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg