Call Me Dad - australsk dokumentar fra 2015.

Danmarks Radio valgte at oversætte den originale titel til Vold i hjemmet - Jeg er stadig din far!, hvilket (føler jeg) trækker tænderne ud på budskabet, idet "jeg er stadig din far" lyder mere som en irettesættelse ("gør hvad jeg siger"), end en indrømmelse i ydmyghed, i en positiv kontekst - dokumentaren slår til lyd for.

Jeg er temmelig sikker på, at de mænd, dokumentaren gerne vil nå - vil ganske automatisk gå i lange buer om en titel, begyndende med "vold i hjemmet". Det ville være synd, fordi Call Me Dad leverer indsigt og håb, netop disse mænd og deres familier, så brændende har brug for.

Kan en voldelig mand forandre sig?

Call Me Dad er en historie om mænd, der enten er lige ved, eller allerede begår vold mod deres nærmeste. Dokumentaren fortæller om den fortrolige og komplekse proces, en gruppe voldelige mænd gennemgår på vejen mod erkendelser, de ellers før ikke ville være villige til at indrømme. Gennem kameraets øje fulgte jeg med ind i den omvendte verden, hvor man ser familievold med voldsmændenes øjne, mere end gennem ofrenes fortællinger.

Særligt indtryk gjorde det chok, mændene oplevede, da det endelig gik op for dem, hvor voldsom effekt volden havde på deres børn og partnere, selv om "vi andre" går automatisk ud fra at voldelige mænd altid ved hvad de gør, og at de udøver vold med det formål at forvolde smerte. Åbenbart gælder det ikke alle voldelige mænd, fremgår det tydeligt af de 57 minutter, Call Me Dad varer.

Under Men's Behavior Change Programs søsætter australiere i disse år, flere projekter for voldsramte pårørende, og for voldelige mænd, som de mænd der deltager i Call Me Dad. De frivillige medvirkende ses her.

Mændene gennemgår flere faser på vejen mod erkendelse af deres ansvar som mennesker, partnere og forældre. Undervejs falder de, og rejser sig op igen, falder af, kommer tilbage, for til sidst at finde styrken til at tage ansvaret for deres vold, forandre sig, måske for første gang i deres liv være i stand til at længes efter et fortroligt forhold til deres familier, og forhåbentlig magte at helbrede de ellers før ødelagte bånd til deres kære. "Call Me Dad og tilgiv mig, at jeg var så længe om det."

Call Me Dad kan ses på DR TV indtil d. 25. maj 2018, eller on demand på Amazon.com, eller på Vimeo, mens traileren kan ses her.

Kilder:
- DR Vold i hjemmet - Jeg er stadig din far!
- Call Me Dad
- ABC documentary 'Call Me Dad' explores what happens when violent men try to change
- A brave Australian filmmaker is tackling the issue of domestic violence from a different perspective in new ABC documentary Call Me Dad
- Call Me Dad: three violent men confronting their demons
- Documentary Call Me Dad starts conversation about men’s violence and abusive behaviour
- How abusive fathers can change