Viser resultater 1 til 4 af 4
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Bortført af far (Kirsten Chesnut's historie)

EDIT/Bemærk. 12 år efter at dette emne er startet, viser det sig at alle kildehenvisninger fører til kilder, der i mellemtiden forsvandt fra Nettet. De gamle kilder er dog arkiveret på Web.Archive.org, så alle døde links er nu udskiftet med de arkiverede. Vær opmærksom på, at de arkiverede links fører til ikke-mobilvenlige side-visninger, og derfor bedst kan læses med tablets eller stationære PC'er.

Kirstens egen løbeseddel

Min søn og jeg beder om din hjælp

Hvad får et menneske til at ydmyge sig og gå i sultestrejke foran Christiansborg ? Det gør afmagt og en hidtil forgæves kamp for at generhverve retten over min søns og mit eget liv. På 4. år kæmper jeg sammen med min advokat for at få danske myndigheder til at indse den uret de har begået mod min søn og mig, men trods velmenende ord gør de INTET for at hjælpe.

Indtil 3. juni 1998 var jeg en af offentligheden ukendt 40-årig nyskilt mor til en søn på 8 år. Jeg boede i USA, var uddannet som advokatsekretær, havde været sælger for et stort edb-firma og var i gang med en universitetsuddannelse som socialrådgiver. Jeg havde fuld rådighed over huset, hvor min søn og jeg boede, havde en god økonomi og en god pensionsordning. Helt normalt.

Mit eneste problem var, at min eks-mand endnu ikke helt havde forliget sig med, at vores ægteskab var ophørt og gjorde alt muligt for at skabe juridiske og økonomiske problemer for mig. Vi havde ganske vist indgået et fuldstændigt forlig om alle praktiske forhold ved retten i vores hjemby, men det respekterede min eks-mand ikke. Han forsøgte at lægge en lænke om min fod, så jeg end ikke kortvarigt måtte rejse ud af vores hjemstat med min søn uden hans skriftlige tilladelse, men det lykkedes ikke for ham ad rettens vej.

I god tro og i forvisning om, at alle formaliteter var i orden tog jeg sammen med min søn den 3. juni 1998 på den sædvanlige og i forliget aftalte sommerferie i Danmark for at besøge min familie. Men det som var tænkt som en afslappende sommerferie blev et mareridt, som jeg ikke vil ønske for nogen.

Min eks-mand og hans foretagsomme advokat havde nemlig i al hemmelighed forberedt en udspekulert plan, som de nu uden tøven iværksatte. Via amerikanske og danske myndigheder blev jeg uden videre, og i al hemmelighed, anklaget for børnebortførelse og mødt med et krav om at returnere til USA aldeles omgående. På hvilket grundlag? Ikke andet grundlag end nogle ugyldige retsdokumenter fremsendt af min eks-mands advokat. Kan jeg dokumentere og bevise det? Ja. Hjælper det? Nej.

Men de danske myndiqheder kunne vel hurtigt se, at der ikke var noget grundlag for anklagen mod mig? Tilsyneladende ikke, for trods mine gentagne opfordringer til at kræve fuldgyldig dokumentation blev der i største hast afsagt en kendelse ved fogedretten i Aalborg, hvorefter jeg skulle anholdes og min søn øjeblikkeligt udleveres til min eks-mand i USA. I lyset af den omhu, hvormed man i USA undersøger alle danske dokumenter vedrørende Tvind, er det ufatteligt, at det var og er umuligt at få danske myndigheder til at undersøge noget som helst. Nogle måneder efter fogedrettens dom blev min søn bortført til USA, og jeg har nu ikke set ham i 3 år, dårligt nok talt med ham.

Men her ender historien ikke. Min eks-mand og hans advokat sørgede samtidig for, at jeg i USA - og uden min viden og tilstedeværelse - blev idømt 6 måneders fængsel for børnebortførelse. Jeg kan derfor ikke vende tilbage til USA og kæmpe for min søn. Fængselsdommen blev for et halvt år siden annulleret af den amerikanske ret, men på grund af passivitet i Civilretsdirektoratet blev den genindført på min eks-mands initiativ. Kan jeg dokumentere og bevise det? Ja. Hjælper det? Nej.

Min eks-mand ønsker nemlig at forhindre mig i at vende tilbage til USA, for mens jeg har været fanget i Danmark, har han med sin advokats medvirken tilegnet sig forældremyndigheden over min søn og i øvrigt tilranet sig alt mit jordiske gods i USA i form af ejendom og penge. Jeg har den amerikanske centralmyndigheds ord for, at retsgyldigheden af de dokumenter, der blev fremsendt til Danmark, og som er årsagen til min ulykke bør undersøges til bunds, men de danske myndigheder er totalt afvisende. Kan jeg dokumentere og bevise det? Ja. Hjælper det? Nej.

Så du/I dokumentarudsendelsen om Pernille Jørgensen, som selv måtte hente sine børn i Egypten? Min historie er den samme. Men i mit tilfælde drejer det sig bare om Danmark og USA, der begge har underskrevet Haagerkonventionen, som skal sikre børn internationalt. Politikerne vil så gerne have befolkningen til at tro, at internationale konventioner løser alle problemerne, der kan opstå i disse børnesager. Virkeligheden er en helt anden! Jeg har som sagt ikke set min søn i mere end tre år, dette på trods af, at USA og Danmark gensidigt har tiltrådt konventioner, der skulle sikre at vore børn ikke mister en forældre. Pernille Jørgensen ville hellere ingen gøre noget for eller høre på. Først da det kom offentligt frem i medierne og for åben skærm, hvordan myndighederne arbejder, når det drejer sig om børn, kom der politikere og embedsfolk på banen. Det eneste politikerne og myndighedeme åbenbart har respekt for er medierne. De har overhovedet ingen respekt for det enkelte individ og dets rettigheder.

Min advokat Jytte Thorbek har i de sidste 3 år arbejdet ihærdigt for at skaffe mig oprejsning, men alt har hidtil været forgæves. Hun beskriver alle detaljer i min sag i en bog, som udkom den 23. april d. å. Bogen hedder ´Strejftog på juraens slagmark´, og den vil forhåbentlig medvirke til, at der kommer en offentlig debat om min sag.

Efter næsten 4 års kamp, gik jeg i sultestrejke foran Christiansborg den 3. april hvor jeg stod i 10 dage. Den 30. april modtog jeg et brev fra Civilretsdirektoratet, at man bare ville lukke sagen. 1. maj returnerede jeg til Cristiansborg og er i total sultestrejke indtil de respektive myndigheder erkender deres fejl og re-etablerer min søns og mit liv.

Vil du hjælpe mig med, at trænge igennem til myndighederne? På forhånd tak og med venlig hilsen

Kirsten Chesnut mobiltlf: 22932409

Jeg fandt Kirstens løbeseddel på Chesnutsagen.dk/baggrund. Løbesedlen er ikke dateret (jeg tror den er fra sidste år) og det er svært at se, om der er sket videre skred i sagen til Kirstens og hendes søns fordel.

Flere baggrundslinks:
    Chesnutsagen.dk
    Justitsminister Lene Espersen udtaler følgende i anledning af mødet med Kirsten Chesnut den 27. september 2002. (Justitsministeriet)
    Støt Kirsten Chesnut (Østrogen.dk)
    Demokratiet i gyngen (Journalisten.dk)

....og mange flere. der er i alt 758 træf på Google når man søger på "Kirsten Chesnut".
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Icon4 Re: Bortført af far (Kirsten Chesnut's historie)

Man kan i hvert fald ikke beskylde "øvrigheden" for at gøre forskel på folk....

Jeg har det altid lidt "blandet", når jeg læser om Kirsten Chesnut eller nu også denne om Linda og Sally Eid. Tanken begynder at spøge oftere og oftere - hvad fanden er meningen med at have, betale for og sikre et samfund, hvis det handler modsat anstændighed, og ikke vil tage vare på de basale værdier, der ellers udgør selveste forskellen mellem et samfund og en jungle?

Lige som flertallet af mænd, også flere af deres kvindelige efterligninger er temmelig u-dygtige til at forvalte det levende samfund, for levende mennesker.

Kvinder der lefler for, stræber efter, tilegner sig den maskuline værdisæt og adfærd i politik, staten, retsvæsenet og i kommunerne - de falder hellere døde om, end de lovgiver, dømmer, eller træffer beslutninger i andre kvinders berettiget favør!

Der er ikke det hensyn, de tager, eller lovenes ånd, de overholder, når de vil bevise - koste hvad det koste vil - at de er værdige medlemmer af embedsværkets 'old boys club'. Ingen skal kunne, med henvisning til deres køn, bestride deres afgørelser i sager, hvor kvindelige forældre er modpart.

Kvindelige embedspersoner, der på livstid bærer ansvaret for en drengs skæbne, der havde mærket ham for livet, tilhører alle creme de la creme af den danske embedsstand, sikret for livet et liv i prestige, velstand og bekvemmelighed, så rundhåndet betalt af fælleskassen, med bidrag fra os alle, også fra deres andet offer - Kirsten Chesnut. Og alligevel kunne alle disse samfundets penge ikke række til kompetencer nødvendige til at kunne levere en fejlfri, juridisk sagsbehandling, udøvet af disse kvinder, oprindeligt i dyre domme givet en uddannelse på samfundets regning?

Helle Thor - daværende dommerfuldmægtig i Retten i Holstebro, nu Chef for skifteretten og fællessekretariatet, Retten i Viborg. Anne Birgitte Moldrup Thalbitzer - daværende kontorchef i Civilretsdirektoratet, nu landsdommer samt hendes daværende direktør i Civilretsdirektoratet Dorrit Sylvest Nielsen [nu afdød] (Kilde).

Flere kilder: I 2002 udgav advokat dr.jur. Jytte Thorbek bogen 'Strejftog på juraens slagmark'.

I bogen gennemgår Jytte Thorbek otte sager som hun i de seneste år [inden 2002] har været professionelt involveret i. Sagerne er valgt ud fra et ønske om at give offentligheden et kendskab til hvordan det administrative og dømmende system i Danmark fungerer i praksis. Efter forfatterens mening er der i behandlingen af de omtalte sager begået alvorlige fejl. Kirsten Chesnuts sag er beskrevet på siderne 69-97, med eksmandens navn Ronald ændret til "Bill" og sønnens navn Christian ændret til "John". Bogens Chesnut-kapitel 'Danmark som farligt ferieland' kan læses her.

Sidst, men ikke mindst justitsminister Lene Espersen, der allerede om 7 år (2025) vil hæve både den fulde politiker- plus ministerpension (i alt ca. 700.000/år) oven i evt. fortsat lønindtægt eller andre pensioner ved siden af. Kunne Espersen ikke, i det mindste takke alle os, ved at sikre en dreng og en kvinde, et liv i fred og ro?

Ni år efter at den danske stat lod ham bortføre til udlandet, sagde Christian Chesnut om genforeningen med sin mor:

»Jeg følte, at jeg nu havde, hvad jeg havde savnet... Det føltes, som om alting forsvandt. Alt det onde... I det øjeblik jeg så hende da jeg kom ud af udgangen, så var der intet andet. Jeg så hende og jeg ville hen til hende... Det var en stor lykkelig følelse«. (...)

»Jeg vil ikke sige, at jeg [før] forsøgte at leve et normalt liv. Men jeg forsøgte at leve det bedste liv jeg kunne med det jeg havde.« (...) »Jeg har stadig minder om, hvad der skete, og jeg tænker på dem hver dag. Men for det meste er jeg i stand til at komme videre med min dagligdag uden at begivenhederne fra dengang dominerer mig.«

»Jeg tror vores forhold er blevet stærkere end det var engang. Vi er i stand til at tale med hinanden på den måde, vi skulle have været i stand til det for lang tid siden. Og vi er også meget tættere nu, fordi vi faktisk har set hinanden, og fordi vi har kunnet gøre de ting som en mor og en søn skal kunne gøre med hinanden. Vi har set steder sammen, vi kan bo sammen i et hus, vi kan arbejde, vi kan se film sammen, vi kan spise sammen. Alle de ting jeg har savnet.« (...) »Jeg ved, at det [minder om adskillelsen gennem ni år] aldrig vil forsvinde. Det indser jeg. Jeg forsøger at se på de gode ting, der kom ud af det. I stedet for de dårlige.« (Kilde: #1a & #1b)

Chesnut-sagen i medier:

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Icon5 Re: Bortført af far (Kirsten Chesnut's historie)

Endnu to år er gået, og i anledning af den nyeste sag om en uret, der overgår en statsborger og hvor staten ikke tager vare på sine egne - er jeg kommet til at tænke (igen) på Kirsten Chesnut og hendes skæbne.

Kirsten og Ronald Chesnut blev gift i 1986 og boede i USA, hvor de fik sønnen Christian den 19. februar 1990.

Den 1. juli 1997 bliver de separeret og får fælles forældremyndighed. Christian skal dog bo hos sin mor, og der afsættes midler til Kirsten og Christians fremtidige ferier i Danmark.

Den 2. juni 1998 tager Kirsten Chesnut og Christian på ferie hos bedsteforældrene i Danmark. Allerede dagen før starter Ronald Chesnut i hemmelighed en sag om børnebortførelse.

Den 7. juli beslutter en dommer i Aalborg, at Christian skal udleveres til sin far. Kirsten Chesnut skjuler sig de kommende måneder med Christian hos familiemedlemmer.

Den 20. februar 1999 bortføres Christian af en ukendt mand og føres via Prag til USA. Kirsten Chesnut har ikke set ham siden.

Læs evt. mere på hjemmesiden Chesnutsagen.dk

Det var længe siden, at vi har hørt noget til Kirsten Chesnut. Det ville vi gøre, hvis sagen var i mellemtiden løst tilfredsstillende. Ingen nyheder er langt fra altid gode.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005

Icon4 Re: Bortført af far (Kirsten Chesnut's historie)

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Det var længe siden, at vi har hørt noget til Kirsten Chesnut..... Det ville vi gøre, hvis sagen var i mellemtiden løst tilfredsstillende. Ingen nyheder er langt fra altid også gode....
    D. 7. februar 2009 har vi modtaget følgende info via "Kontakt os" postkassen:

Nyt om Kirsten Chesnut: Det var vist den 3/2-09 at hun var i DRs Aftenshow og fortalte, at hun nu - efter ni år - var blevet genforenet med sin søn. Han var nu blevet 18 år, og hans far i USA kunne ikke forhindre ham i at se sin mor.

Men KC mangler stadig at få et retsligt opgør med Civilretsdirektoratet og de ansvarlige justitsministre, Frank Jensen og Lene Espersen.

Jeg vil gerne i kontakt med KC eller nogle der har hendes tlf.nr. for at spørge hende, om hun vil medvirke til en dokumentarfilm.

På forhånd tak!
    P. Ibsen, 2065 1768

Historien fortalt af Kirsten Chesnut og hendes søn, ni år efter... Del 1 (PDF 133 KB) og Del 2 (PDF 128 KB)
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Lignende emner

1. Bortført af far (Kirsten Chesnut's historie)
    By admin in forum Far-Forening
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 12-02-09, 23:44

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg