Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard "Latter for livet" - en bog

I 1988 har Allen Klein udgivet "Latter for livet" - Humorens helbredende kraft.

Fra bogen:

"Tænk på sidste gang du skrupgrinede så du fik ondt. Du har måske hoppet op og ned, rokket frem og tilbage eller knækket helt sammen. Din mund stod sikkert vidt åben og tårene trillede måske ned ad dine kinder.

Og det er kun hvad der sker udvendigt på kroppen. Du har også arbejdet dig selv godt og grundigt igennem indeni. Dr. William Fry Jr. har studeret mange af latterens fysiologiske virkninger. Ifølge ham har undersøgelser vist at latter påvirker de fleste, for ikke at sige alle kroppens vigtigste fysiologiske systemer. Kredsløbet blev f.eks. motioneret ved at puls og blodtryk steg og faldt igen. Den tunge vejrtrækning førte til et grundigt luftskifte og god motion for luftvejene. Musklerne slap af med nogle spændinger ved at trække sig sammen og afslappes igen Og endelig blev der udskilt endorfiner i blodbanen, stoffer beslægtet med opium, og som er ansvarlige for den "høje" følelse f.eks. langdistanceløbere oplever.

Hjertelig latter har vist sig at være nært beslægtet med aerobic. Dr. Fry mener ligefrem at tyve sekunders grin giver hjertet samme motion som tre minutters kraftig roning.

Latter har yderligere nogle fordele. Til forskel fra andre motionsformer - kræver latter ikke særligt udstyr eller udførligt program. Den er lettilgængelig, bekvem og gratis"

Bogans Forlag 1991
    ISBN 87-7466-212-0
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Guest avatar
    Gæst

Standard

Ja - ingen tvivl om, at det er sundt med et billigt grin

Jeg har dog svært ved at få smilet frem, når jeg ser en flok mennesker i en rundkreds stå og lattergrine ( kursus ) det virker meget kunstigt og anstrengende i mine øjne

Men en god film eller en god vittighed - jeg sad en dag herinde ved computeren og læste en vittighed som fik mig til at "skraldgrine" så min mand troede jeg var blevet "tosset" - han sad i stuen

Sine

Bookmarks

Regler for indlæg