Side 5 af 5 Første 12345
Viser resultater 41 til 48 af 48
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Linda
    Kære JS - jeg kan desværre ikke sige, at jeg gerne vil stoppe med at ryge. Jeg kan SÅ godt lide at ryge... Jeg vil ønske, at jeg på et tidspunkt får lyst til at prøve at stoppe - men ind til videre er jeg slet ikke i nærheden af at have det sådan.
    Hej Linda og alle I andre rygesøstre herinde....

Jeg har en lille solstrålehistorie, jeg gerne vil dele med Jer....

Jeg har nu røget i snart 35 år og, som Linda - nyder jeg min cigaret så godt som hver gang. Men også jeg, lige som JS m.fl. er jo modtagelige for de fornuftige budskaber om hvorfor og hvordan man bør lade være....o.s.v.

For fire måneder siden har jeg tilmeldt mig et medicinsk forsøg hvor jeg igennem de næste 5-6 år bliver tilsagt til en undersøgelse og en CT-scanning af lunger med henblik på at få fastslået rygningens egentlige indflydelse på antallet af lungekræfttilfælde over en årrække etc.

I forbindelse med den første undersøgelse fik jeg mål min lungekapacitet ved at blæse ind i en maskine, som så har målt luftmodstanden OG luftmængden ved udånding ( ). Efter at jeg havde blæst ind i denne helvedes indretning kiggede sygeplejersken med store øjne op på mig - og (så tænkte jeg "fuck..[undskyld] dèn er slem siden hun glor på mig så intens") var ved at dratte om af ubehag. Hun kiggede op igen og har bedt mig om at blæse igen. Det gjorde jeg så, så jeg næsten hyperventilerede og så stjernene....

Sygeplejersken kiggede op igen og sagde, at sådan noget har hun aldrig oplevet hos en inkarneret ryger før...."kære frue - De har en lungekapacitet som en ung kvinde".... jeg må indrømme, at det kom helt bag på mig. Selv om jeg jo ryger frivilligt og med velbehag - har jeg jo selv forventet, at der må være en påvirkning at påvise. Men ak nej, jeg trækker vejret næsten som om jeg aldrig røg.

Personligt har jeg kun et bud på en forklaring for, hvorfor jeg er så lidt påvirket af min rygning.... og svaret er....de store depotC-vitaminer og MiniTar.....

MiniTar er små plastikrør med en lillebitte metalskive inden i. Jeg så dem første gang for mange år siden på et apotek. Siden kan man købe dem også i mange velassorterede kiosker til en pris af 14,95 for 12 styk.

Hver en MiniTar kan optage tjære af 10-12 cigaretter med filter og ca. 7-8 cigaretter uden filter. Jeg har brugt dem lige siden og hvis jeg en dag er så dum, at glemme købe nye - kan jeg IKKE få mig selv til at ryge mere den dag. Jeg, som ellers ryger ca. 25-30 stykker hver dag hvoraf kun de 7-8 ryger delvis sig selv. Men når man først har set al den tjære i det lille, gennemsigtige rør - er man kureret for rygelysten indtil man igen kan få fat på de små "frælsere" igen.

Knus og kram
    Anina
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    Dinah Gæst

Standard

Kære Anina!

Jeg bliver gang på gang overvældet af dig! Altså på den gode måde!
    Du ER noget helt specielt! (Og det har du åbenbart været lige siden din tidligste barndom!! )

At du har overlevet, ja, mere end det - at du er kommet ud på den anden side af en særdeles krævende barndom og opvækst med din sunde fornuft, din kritiske sans samt omsorg for andre og tro på dig selv i behold - viser med al tydelighed, at du er gjort af et helt særligt stof!

Og hvor er det dejligt, at du har overskud - og lyst - til at dele ud af dine (u-udtømmelige?) kilder af visdom og indsigt til os andre!
    Men forhåbenlig har du også nogen, der er der for dig, når du har brug for en kærlig skulder?
    For selv om man er psykisk stærk og har et stort overskud at dele ud af, så kan der jo godt "være lavvande" en gang i mellem.

De kærligste hilsner,
    Linda

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Lotte
    Mine smøgerstatninger bestod af gulerod- agurke- & bladselleri stave, havregryn m. skummetmælk og mini-skefuld sukker, æbler, jordbær, m.m. Alt sammen noget der ikke burde give mere af mig
    Hej Lotte
    Det er lidt svært at forestille sig, men mange vegetarer som indtager ikke flere kalorier end man skal....er faktisk overvægtige. Nogle kan man se det på, mens andre "holder vægten" meeeeeen.....deres fedtprocent er lige så høj som de var synligt overvægtige - fedtet sidder blot i kroppen omkring indre organer og denne form for overvægt er den aller farligste.

Hvad der er alfa og omega er en for lav andel af protein i kosten. Vegetabilsk protein er fint nok, men dennes muskelopbygende egenskaber er ikke så udtalte. Det samme gælder stofskiftet - der skal noget mindre energi til at forbrænde vegetabilsk protein end hvis proteinet er animalsk.

Et tankeeksperiment: hvis du sørger for at erstatte hver cigaret du ellers ryger med et stykke stegt/kogt kylling - 20-30 gr. ad gangen - vil du ikke alene ikke tage på ved rygestop, men højst sandsynligt vil du endda gå ned i vægt på sigt. I hvert fald lige så længe som du "ryger" kylling . Hvis du derimod erstatter cigaretterne med grønne snaks - vil din organisme geare ned og begynde at lagre energi i form af kropsfedt til "dårlige tider", da endnu ingen kan præstere en større anstrengelse på blegselleri alene - alt dette i anledning af, at proteinandel i kosten er for ringe.

En del af svaret findes i de "råstoffer" kroppen bruger til at frembringe den ene eller den anden form for væv til regenerationsprocessen. Det er ikke så svært at omdanne kulhydrater til kropsfedt som at omdanne proteiner til det samme. Jo flere proteiner man indtager jo højere bliver ens stofskifte. Derimod skal der ikke så meget energi til at forbrænde kulhydrater og vand (= grøntsager) og omdannelsen af disse til fedt er også rimeligt enkelt. Til gengæld kan man næsten ikke tage på af at spise en tørstegt snitzel 6 gange om dagen, hvis hver vel at mærke, er ledsaget af godt grønt og stænk af en god olie. Og sådan kan man blive ved.

Jeg tror selv på, at hvis vi kvinder var dygtige nok til at justere kulhydraterne ned og proteinerne op med alderen - ville langt færre af os have "omfangsproblemer" end tilfældet er.

Lidt senere vil jeg også skrive lidt om den praktiske belastning i den daglige tilværelse (et arbejde, en kæreste, 3 (?) papbørn og måden man får sig selv til at overleve/fungerer på, har også en stor betydning for vores (over-)vægt. Jeg tager i hvert fald hatten af for dig og et af dine indlæg som handler netop om dette efterlod mig fuldstændigt forpustet. Jeg håber at det er en god kæreste du har....som du slidet i det .

Knus. Anina
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    Lotte* Gæst

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    Mine smøgerstatninger bestod af gulerod- agurke- & bladselleri stave, havregryn m. skummetmælk og mini-skefuld sukker, æbler, jordbær, m.m. Alt sammen noget der ikke burde give mere af mig
    Det er lidt svært at forestille sig, men mange vegetarer som indtager ikke flere kalorier end man skal....er faktisk overvægtige. Nogle kan man se det på, mens andre "holder vægten" meeeeeen.....deres fedtprocent er lige så høj som de var synligt overvægtige - fedtet sidder blot i kroppen omkring indre organer og denne form for overvægt er den aller farligste.

Hvad der er alfa og omega er en for lav andel af protein i kosten. Vegetabilsk protein er fint nok, men dennes muskelopbygende egenskaber er ikke så udtalte. Det samme gælder stofskiftet - der skal noget mindre energi til at forbrænde vegetabilsk protein end hvis proteinet er animalsk.
    Kære Anina

Ja, det er lidt underligt med alt det der med mad-valg og vægtstigninger eller ej. Det er noget af en jungle at hitte ud af. Jeg tror du har ret i at vi skal spise mere kød.

Jeg har en kollega som af og til tager en "bikini-kur" og hun spiser meeeeeget kød i den tid hun er på kur. Hun spiser desuden kæmpestore portioner råkost/salat - ja faktisk mere end der kan ligge på en stor tallerken, og jeg forstår ikke hvordan hun kan spise så meget mad? Så er der mellemåltiderne De består af f.eks en blendet banan med kærnemælk, eller en tallerken hytteost med syltetøj....... Ja jeg kunne altså slet ikke spise så meget som hun gør.

Jeg er faktisk begyndt at tænke over om der kan være lidt om snakken i forhold til Atkins kuren? Jeg så en udsendelse om det for noget tid siden hvor jeg tænkte, at noget af det der blev sagt lød ganske fornuftigt. F.eks blev der sagt, at hvis kroppen får tilført rigeligt med fedt og animalsk protein hver dag, "gemmer" den ikke på det sparsomme fedt den får tilført når vi efterlever de [sunde] råd vi får tudet ørerne fulde af. Altså fedtfattig og grøn kost.

Jeg har levet efter disse ting i flere år nu, og forstår jo ikke at jeg blir` ved med at vokse udad selvom jeg spiser sundt, fedtfattigt og grønt.
    Jeg spiser sjældent kage, fastfood, slik, chips, osv. Derfor ved jeg ikke hvad jeg skal skære væk efterhånden? Hvis jeg skærer noget væk, får jeg slet ikke noget mad mere, og det går jo ikke.

Gad vide om vægtøgningen er et beskyttelses skjold man opbygger på grund af andre ting????

Ja Anina, det er et utroligt hektisk liv med 3 papbørn m. problemer, men kæresten er det hele værd :-) og børnene bliver vel voksne en dag???

Kærlig hilsen Lotte

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Anina

Kære Anina

Ja, det er lidt underligt med alt det der med mad-valg og vægtstigninger eller ej. Det er noget af en jungle at hitte ud af. Jeg tror du har ret i at vi skal spise mere kød.

Jeg har en kollega som af og til tager en "bikini-kur" og hun spiser meeeeeget kød i den tid hun er på kur. Hun spiser desuden kæmpestore portioner råkost/salat - ja faktisk mere end der kan ligge på en stor tallerken, og jeg forstår ikke hvordan hun kan spise så meget mad? Så er der mellemåltiderne De består af f.eks en blendet banan med kærnemælk, eller en tallerken hytteost med syltetøj....... Ja jeg kunne altså slet ikke spise så meget som hun gør.

Jeg er faktisk begyndt at tænke over om der kan være lidt om snakken i forhold til Atkins kuren? Jeg så en udsendelse om det for noget tid siden hvor jeg tænkte, at noget af det der blev sagt lød ganske fornuftigt. F.eks blev der sagt, at hvis kroppen får tilført rigeligt med fedt og animalsk protein hver dag, "gemmer" den ikke på det sparsomme fedt den får tilført når vi efterlever de [sunde] råd vi får tudet ørerne fulde af. Altså fedtfattig og grøn kost.

Jeg har levet efter disse ting i flere år nu, og forstår jo ikke at jeg blir` ved med at vokse udad selvom jeg spiser sundt, fedtfattigt og grønt.
    Jeg spiser sjældent kage, fastfood, slik, chips, osv. Derfor ved jeg ikke hvad jeg skal skære væk efterhånden? Hvis jeg skærer noget væk, får jeg slet ikke noget mad mere, og det går jo ikke.

Gad vide om vægtøgningen er et beskyttelses skjold man opbygger på grund af andre ting????

Ja Anina, det er et utroligt hektisk liv med 3 papbørn m. problemer, men kæresten er det hele værd :-) og børnene bliver vel voksne en dag???

Kærlig hilsen Lotte
    Hej Lotte
    Sikken en god snak vi kan få ud af dette her og....hvad er endnu vigtigere - til glæde for flere her og der..... Jeg vil nok helst undgå at bruge betegnelsen "Atkins" fordi folk i almindelighed trækker ordet "fedt" ud af sammenhængen og slår løs på hinanden med stegt flæsk i tonsvis, postulerende at "det kan umuligt være sund" og
    det har de ganske ret i. Det er IKKE sundt, men det er heller ikke stegt flæsk med persillesovs Atkins pladderer for....i hvert fald ikke som jeg forstår det.
    Jeg vender frygteligt tilbage, når jeg er hjemme igen fra jobbet .
    Knus . Anina

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej alle tøser

Kan I huske Lotte?

Lotte var bl.a. med til at opfinde de "fedtfattige" sammen med os andre rygere....

Sidste vi har hørt fra Lotte var kort før hun skulle på en ekstremt velfortjent sommerferie. Siden har hun ikke været omkring, men taget i betragtning, at Lotte skriver kun fra jobbet og på det tidspunkt havde hun yderligere opgaver, da hun afløste for mange af sine kollegaer i sommerferien - inden hun selv skulle afsted - ja, så er det ikke noget at sige til, at man kan komme fra det meste..... ikke "kun" stedet her....

Jeg har så skrevet til Lotte for at høre om det er blevet nemmere siden, men svaret tyder altså ikke på, at eftersommeren har været med Lotte....
    Citer Oprindeligt indsendt af Admina
    Hej Lotte

Sidst i juni er lang tid, men ikke lang nok til at glemme dig. Og så kommer man til det punkt, der hedder "ingen nyheder er langt fra nødvendigvis gode nyheder". Den lange tavse tid fra et livsstykke som du kan få een til at undres om alt er som det skal være eller om der er grund til at bekymre sig..... med eget liv, kæreste med børn og et travlt job er alt muligt.

Håber du snart kan svare og berolige.
    Knus
    Admina
    Hej Admina

Tja, intet nyt er jo nødvendigvis ikke altid godt nyt. Jeg har sørme ikke glemt dig/jer, men der er så meget..........

Min O.A. er der ikke så meget at byde ind med den er jo som den er. Der er okay dage, også er der sorte dage. Ikk´?

Så er der jo alt det andet du hentyder til.....

Suk........ Eget liv, kæreste med problembørn, travlt job, osv....... Nu er der så kommet et mere oveni!! Jeg har ad omveje fundet ud af at kæresten har rod i økonomien. Dette på grund af gammel gæld med sin ekskone OG at han i 3 år har valgt at betale for sin ene datters efterskole + lommepenge og transport (4500 kr. pr. md.) hvilket betyder at han nu i over 3 år har ladet være med at indbetale til flere financeringsselskaber. (Han var også arbejdsløs, men har lige p.t. et sæsonjob på 5 mdr. som slutter om en uge) Dette har medført en gæld som han ikke engang kan afdrage renterne af......

Alligevel synes han at børnene skal have store lommepenge, og at den yngste også skal på efterskole på samme udgifter. Skidt med at hans eget liv ender i et bundløst hul.... Siger han. Jeg prøvet at forklare at hans liv også er mit liv, og at hvis vi skal have en fremtid sammen må vi finde en løsning. Jeg får kun nogle lidt vattede svar som jeg ikke rigtig kan bruge til noget.....

Jeg aner efterhånden ikke hvad jeg synes om det hele???? Jeg elsker ham meget højt og kan ikke forestille mig en fremtid uden ham, men jeg synes ikke jeg har en glad hverdag mere. Der er hele tiden store problemer med enten det ene eller det andet af hans ting.

Ting som jeg finder ud af sådan lidt pø om pø, for han holder kortene tæt ind til kroppen, og fortæller bestemt ikke mig noget. Jeg må trække det ud af ham, også ved jeg endda ikke om han fortæller mig sandheden?

Så jeg ved ikke hvad jeg skal?

Håber du fik lidt indblik i hvorfor jeg er så "tavs" for tiden søde Admina.

Tak for interessen

Knuser fra Lotte
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    63

Standard

Kære Admina

Ja, så er det jo, at jeg synes, at Lotte skal komme forbi og få nogle gode knus og nogle dybfølte meldinger på, hvordan hun kan komme videre med sit liv...

Hun skal bakkes op om, skal hun...

KH
    Sally
    Carpe Diem

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Jeg aner efterhånden ikke hvad jeg synes om det hele???? Jeg elsker ham meget højt og kan ikke forestille mig en fremtid uden ham, men jeg synes ikke jeg har en glad hverdag mere. Der er hele tiden store problemer med enten det ene eller det andet af hans ting.

Ting som jeg finder ud af sådan lidt pø om pø, for han holder kortene tæt ind til kroppen, og fortæller bestemt ikke mig noget. Jeg må trække det ud af ham, også ved jeg endda ikke om han fortæller mig sandheden?

Så jeg ved ikke hvad jeg skal?

Håber du fik lidt indblik i hvorfor jeg er så "tavs" for tiden søde Admina.

Tak for interessen

Knuser fra Lotte
    ØV! ØV! ig atter ØV!!!

Kære Søde Sveske Lotte

Det er ikke til at holde ud at læse.... du kunne lige så godt dele liv med en ludoman eller alkoholiker, for selv om man ikke ligefremt er "afhængig" af gæld - er virkninger af tilstanden, de daglige fortrængninger, stress og angst liggende på lur bag hver og een hverdagsting - den samme og som en vandtæt hindring (for ham) for at kunne hengive sig til, elske og stole på et andet menneske....

Hvor er det altså synd for Jer begge, men i mine øjne endda mest synd for dig..... du har jo allerede lagt en kæmpe indsats i kærestens tilværelse samtidigt at du har alt det andet, daglige at få til at gå op i en højere enhed.... og i vores alder, er der ikke længere plads til en langtidskredit på det basale, følelserne, at kunne gro sammen og være der for hinanden på sine gamle dage .... tingene må og skal ske indenfor en mere snæver horisont, end tilfældet var da vi var yngre.

Det er sikkert også nærliggende, at man stopper op ind imellem og funderer over om "gaverne" man kommer med, stille og roligt er gået hen og er blevet til "fornødenheder" og om man bryder sig om det...... og om man selv synes man har et alternativ eller om man kan gøre mere og andet end man allerede har udrettet i forhold til "sin" gældsplagede kæreste....

Jeg har fundet den gamle tråd om bl.a. overvægten du skrev sidst, også lidt om det hektiske liv du førte med "jobbet, barn, kæresten, papbørnene - men før du blev klar over det med gælden.... http://www.overgangsalderen.com/kvin...opic.php?t=362

Du har før givet mig generelt lov til at citere fra din post, så jeg regner med at det også er o.k. denne gang. Jeg skriver mere, når jeg har fordøjet nyheden fra dig og du er velkommen til at kigge forbi, når du en dag orker .... For mig at se, sidder du nu i en følelsesfælde som synes bundløs...... men bundløst er der ikke noget der er (jow...gælden måske ) Det kan dog sagtens ske, at du en skønne dag vågner op og føler dig fri og ubunden igen ..... og at tingene kan løse sig selv på denne måde for dig. Kærlighed eller ej - i mine øjne er det ikke rart at forestille sig, at du skulle tilbringe resten af dit aktive liv + evt. pensionstiden i små kår, spinkende og sparende for at betale af på en gæld, du var for klog til selv at stifte.

Ens vej gennem livet blir liflig at vandre
    den dag man forstår sin inderste sjæl:
    Det er ikke nok, at man glæder de andre,
    man skal også huske at glæde sig selv.

"Der er ikke nok" af Piet Hein

Mange knus
    Admina
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Side 5 af 5 Første 12345

Bookmarks

Regler for indlæg