Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Hvor farligt er hormonbehandling - og er der alternativer?

"Spørg Riget" - en artikelserie i Politikkens "Søndagsliv"-sektion bragt søndag den 17. oktober 2004
    Af overlæge, ph.d. Anette Tønnes Pedersen, Gynækologisk Klinik

Spørgsmål:
    Jeg er begyndt at få mange hedestigninger samtidig med, at mine menstruationer har tendens til at 'springe over'. Jeg kan vågne om natten badet i sved. Det er voldsomt generende, og jeg overvejer hormonbehandling. Jeg er dog meget i tvivl efter at have læst om risiko for både kræft og blodpropper. Hvor farligt er hormonbehandling - og er der alternativer?
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Symptomerne er karakteristiske for overgangsalderen. De skyldes, at æggestokkenes produktion af kvindelige kønshormoner svinger voldsomt. Overgangsalderen - eller klimakteriet - er årene op til menopausen, tidspunktet for den sidste menstruationsblødning.

Den gennemsnitlige menopausealder er 51 år, men det varierer meget. Nogle kvinder mærker de første tegn på overgangsalderen allerede omkring 40-års alderen. Andre har deres sidste menstruation tæt på de 60 år. Der er stor forskel på hyppigheden af klimakterielle gener og på, hvordan den enkelte kvinde vælger at håndtere dem. Nogle kvinder har ingen gener i forbindelse med overgangsalderen, andre har så svære symptomer, at det invaliderer deres hverdag.

Hormontilskud med østrogen er den mest effektive behandling til kvinder, som er svært generet af klimakterielle gener. Østrogen gives i kombination med hormonet gestagen. Dette for at undgå fortykkelse af slimhinden i livmoderen, som ellers vil kunne føre til blødningsforstyrrelser og i værste fald kræft i livmoderen. Kvinder, som har fået bortopereret livmoderen, kan nøjes med et tilskud af østrogen alene. Hormonbehandling kan gives som enten tabletter, plaster, gel til at smøre på huden eller næsespray. Gestagen kan også gives via en hormonspiral, som kun virker lokalt i livmoderhulen og derfor giver færre bivirkninger.

Hidtil har vi ment, at fordelene ved hormonbehandling oversteg ulemperne. Ud over at lindre klimakterielle gener forsinker hormonbehandling afkalkning af knoglerne og forebygger knogleskørhed hos særligt udsatte kvinder. Men de senere års forskning har skærpet vores opmærksomhed på den øgede risiko for brystkræft.
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Bookmarks

Regler for indlæg