Viser resultater 1 til 9 af 9
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Godt brølt løvinde....

Det er en udbredt misforståelse ude i samfundet - altså den del af samfundet, som enten af naturlige eller aldersmæssige årsager ikke aner hvad de taler om, når de hårdnakket påstår at overgangsalderen er en naturlig tilstand, der af enhver bør bæres med værdighed og uden at pive. Jeps, naturlig tilstand er det, men det er f.eks. forstoppelse også og her er der ingen som kunne finde på at fraråde/skramme folk fra at bruge laksativer.

Personligt mener jeg, at enhver selv må træffe en beslutning om at skaffe sig en lindring gennem hormontilskud eller lade være.....men jeg vil ikke se stiltigende på, når et helt køn forsøges skræmt med langt fra færdige, videnskabelige statistikker.

Godt brølt løvinde.... fik jeg at vide efter at have postet et protestindlæg på ND i maj sidste år under overskriften: "En ny dommedagsprofeti":
    -----------------------------------------------

Overskrift: En ny dommedags profeti.....

Så kom den igen.... Et nyt advarsel mod hormontilskud. Og igen afleverer man Sorte Per til kvinderne. Vurdær selv; vælg selv; ta`alt ansvaret selv o.s.v. o.s.v.

Af en eller anden mystisk årsag bagatelliserer man igen, det der får kvinderne til at be`om hormontilskud. Man kalder der "naturlige gener" eller "bare" "nogle" hedeturer, man burde kunne leve med. Det er jo bare nogle småting. Man overser hårdnakket de mange kvindeskæbner, som overgangsalderen i 5, 10, 15 år har invalideret fysisk, socialt og mentalt. Man hvad fa`en, man har jo trådt på os før, man bliver ved med at træde på os fortsat.

Og Kræftens Bekæmpelse? De er ved at gå i selvsving - så er den galt med de naturlige C-vitaminer, og senere måske de syntetiske; så er de naturlige hormonlignende stoffer måske lige så skadelige som medicinsk hormontilskud; så er der 6-om-dagen, men kun til mænd - kvinderne kan jo få for mange c-vitaminer og disse giver jo også øget forekomst af brystkræft (????). Vellønnede forskerdamer og herrer står sig med alskens formodninger, ufærdige statistikker og pseudovidenskabelige postulater uden at pege samtidigt på hvor hen kan vi vende os til for at prøve at finde en lindring i en forfærdelig hverdag og søvnløse nætter år efter år.

I gamle dage, hvor vi nåede at krepere i barselssengen eller af det daglige slid længe før overgangsalderen har grebet godt fat i os - havde vi intet synligt problem. Vi døde gerne og mange inden. Men i dag lever vi længe nok til at nå opleve helvede på jorden på vore gamle dage, de dage som vi så frem til medens vi knoklede i dobbelte jobs hjemme og ude. De dage som vi drømte om at bruge på at læse andet end pixibøger, lytte til god musik, skrive alle udskudte breve til barndommens venner, sy, hækle og brodere til vi segnede om og faldt tilfredse i søvn efter lange, meningsfulde dage. Men nej, heller ikke nu kan vi få lov til at gøre hvad vi savner, for nu har vi hænderne fulde med bare at komme igennem dagen, badet i sved, blussende af varme, med depressionen lurende bagved hver morgenstund og omgivet af uforstående øjne, familiens og andres. "Tag dig sammen kælling, hvor svært kan det være?"

At se sig omkring og blive tvunget til at erkende, at kvindesynet er lige så fjendtligt som før. I dag er det dog bedre kamoufleret end før, og frem for alt kommer en stor del af fordømmelsen nu og også fra medsøstrene. Enten dem der ednu ikke har prøvet mosten eller dem, der ikke mærker noget til det. Hvorfor fa..en skal vi altid heppe på autoriteter og svigte hinanden i processen?

Kræftens Bekæmpelse? Hvis de anvendte en brokdel af deres midler til at forske i overgangsalderen og frem for alt i overgangsalderens mange følgesygdommslignende tilstande - ja, så kunne de på denne måde også bidrage til kræftens bekæmpelse ved at finde en recept på, hvordan bevarer man sin tilværelse intakt uden at ty til hormonerne. Desuden kunne de sætte ressourcerne ind på at udarbejde fyldestgørende statistiker som kunne tegne et ægte billede af overgangsalderens mange og horrible påvirkninger af krop, sind og det sociale miljø - så de og andre, en gang for alle vill ophøre med at bagatellisere alle de mange årsager til, at valget så ofte står mellem liv og hormoner eller løkken.

Ja, piger - lykkedes det ikke at tryne os i vore yngre dage, er der frit spil for alle nu. Kan vi ikke bankes på plads på anden måde, kan man i det mindste få os selv til at kværke vores liv, psykisk helbred og livskvalitet med vore egne hænder.

Ikke flere pengebidrag til disse levebrøds budskabsspredere fra min lomme.

Måske burde vi, os der er slemt tilredte skabe en hjemmeside hvor alle kvinderne i overgangsalderen fik muligheden for at skrive en dagbog hver. En ærlig dagbog om hvor galt kan det gå for dem af os, der ikke slap let igennem menopausen. Vi er helt sikkert grueligt mange flere end vi selv tror og verden trænger mere end nogensinde til sobre oplysninger.

Rigtig mange kram til alle, der har det svært.
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: Godt brølt løvinde....

Citer Oprindeligt indsendt af admin
    Måske burde vi, os der er slemt tilredte skabe en
    hjemmeside hvor alle kvinderne i overgangsalderen fik
    muligheden for at skrive en dagbog hver. En ærlig dagbog
    om hvor galt kan det gå for dem af os, der ikke slap let
    igennem menopausen. Vi er helt sikkert grueligt mange
    flere end vi selv tror og verden trænger mere end
    nogensinde til sobre oplysninger.
    Hm... Det har jeg faktisk glemt at jeg har skrevet dengang (maj 2004)...

Er det ikke det vi er i gang med nu...? Den store "rigtige" hjemmeside, der snart kommer kommer også til at rumme plads til artikler skrevet af os selv, dagbøger for dem der vil det o.s.v.

Jeg har ved Gud glemt, at jeg skrev om det allerede den gang. Det må være skæbnen, der lige minder mig om noget

Guest avatar
    Sissan Gæst

Standard godt brølt

Kære A.
    Jamen, det er sgu da godt brølt!! Du er godt skåret for tungebåndet og du ved, hvad du vil sige uden at væve. Det er jo lige sagen i en nøddeskal, som du beskriver det, for mange af os kvinder i o.a.

Ingen kan forstå det, før de selv har prøvet det! Men...de ku` jo prøve!! Eller indrømme, f eks at "nej, det kan jeg ikke sætte mig ind i, jeg har jo ikke prøvet det på min egen krop. Men, når du siger, at det er slemt, så tror jeg på dig."

Der er det, at i visse situationer, så forstår man, at man ikke forstår.
    Og det er i orden, når bare seriøst tror på, at det kvinder i o.a. fortæller, bl a om det hede helvede, den er altså go` nok. Ikke noget piveri, men facts. Det bliver jo til piveri, når man i sit helvede ikke bliver taget alvorligt.

Du har nok haft tankerne om dette forum i underbevidstheden, mon ikke
    KH Sissan

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: godt brølt

Citer Oprindeligt indsendt af Sissan
    Kære A.
    Jamen, det er sgu da godt brølt!! Du er godt skåret for tungebåndet og du ved, hvad du vil sige uden at væve.
    Kun når jeg er gal i skralden
    Ellers er jeg den rene

Guest avatar
    Sissan Gæst

Standard

Ti hi, nogen har hentet smileys!!

KH Sissan

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: Godt brølt løvinde....

Måske burde vi, os der er slemt tilredte skabe en hjemmeside hvor alle kvinderne i overgangsalderen fik muligheden for at skrive en dagbog hver. En ærlig dagbog om hvor galt kan det gå for dem af os, der ikke slap let igennem menopausen. Vi er helt sikkert grueligt mange
    flere end vi selv tror og verden trænger mere end nogensinde til sobre oplysninger.
    Hm... Det har jeg faktisk glemt at jeg har skrevet dengang (maj 2004)...

Er det ikke det vi er i gang med nu...? Den store "rigtige" hjemmeside, der snart kommer kommer også til at rumme plads til artikler skrevet af os selv, dagbøger for dem der vil det o.s.v.

Jeg har ved Gud glemt, at jeg skrev om det allerede den gang. Det må være skæbnen, der lige minder mig om noget
    Hmm.... og nu skriver jeg så igen.... om dette nye site, der snart udkommer i en version nr. 2 og vil rumme alle de muligheder, man drømte om dengang, på tilfældige debatsider på Nettet og hvor begrænsninger har været så mange flere end her... hvis man vel at mærke kan finde sig i kravet om at behandle hinanden ordentlig og med tillid....

... ja, tillid... for det er kun en brist i tilliden, der kan få os spredt for alle vinde og kunsten er ikke at give efter for mistillid, mistanker om "skumle" hensigter eller andet rubbish. Kunsten er, at fastholde alle de gode minder om de gode, positive gaver i ord man har foræret til hinanden... og holde stand mod egne små orme, der lever af at fortære ens selvværd og afskærer os derved fra tætte og varme bånd til andre mennesker.

Jeg savner Sissan.... den "gamle" Sissan fra før hendes "orm" gjorde det af med hendes tillid.... Jeg savner også Sissan efter at tillidsproblemerne er begyndt at indfinde sig... selv om det var svært, var det (for mig) ikke nok til at overskygge "resten" af denne fine kvinde, om hvem jeg har langt højere tanker end hun selv gjorde....

Hmm... jeg savner også andre fra den helt spæde begyndelse. Men sådan er det jo.... man kan ikke regne med, at livet står stille. Heller ikke Netvenskaber - dem der var og dem, som kommer. Internettet er stort og der sidder tusinder af kvinder på vor alder, uden at ane at vi kan mødes her.

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard

Kære Admina

Tillid, er når man tror på den andens gode hensigter. Selvtilliden er tilliden til sig selv. Jeg synes godt at man kan spørge ind til hensigten med noget, der er skrevet uden at det er en brist i tilliden. Til tider er det nødvendigt med lidt selvransagelse og at spørge ind til, hvad man tror er eller kan være problemet. Selvransagelse er ikke det samme som en bristet selvtillid.

Jeg sidder og tænker på, at i daglig tale er det naturligt at spørge ind til hvad den anden mener, med det de siger. Vi bruger formuleringer som " Jeg forstår ikke helt hvad du mener" " prøv at uddybe lidt nærmere". Det må være nøjagtig det samme på forum, at spørge ind til, hvad hinanden mener, hvis der er noget der kan misfortås. Dette behøver ikke at have noget med mistillid at gøre.

Det jeg mener er, at mistilliden først opstår, når der er lukket af for yderligere kommunikation. Ormene begynder først at fortære selvtilliden, når vi bliver trængt op i en krog og ikke kan eller har lyst til at kommunikere.

Skumle tanker og andet mistillid opstår ofte ved mangel på komunikation. Derfor er det vigtigt at der er " rum" til den åbne dialog, og det vil jeg da mene at der er her på forum.

Tanker Bea

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Bea
    Kære Admina

Tillid, er når man tror på den andens gode hensigter. Selvtilliden er tilliden til sig selv. Jeg synes godt at man kan spørge ind til hensigten med noget, der er skrevet uden at det er en brist i tilliden. Til tider er det nødvendigt med lidt selvransagelse og at spørge ind til, hvad man tror er eller kan være problemet. Selvransagelse er ikke det samme som en bristet selvtillid.

Jeg sidder og tænker på, at i daglig tale er det naturligt at spørge ind til hvad den anden mener, med det de siger. Vi bruger formuleringer som " Jeg forstår ikke helt hvad du mener" " prøv at uddybe lidt nærmere". Det må være nøjagtig det samme på forum, at spørge ind til, hvad hinanden mener, hvis der er noget der kan misfortås. Dette behøver ikke at have noget med mistillid at gøre.

Det jeg mener er, at mistilliden først opstår, når der er lukket af for yderligere kommunikation. Ormene begynder først at fortære selvtilliden, når vi bliver trængt op i en krog og ikke kan eller har lyst til at kommunikere.

Skumle tanker og andet mistillid opstår ofte ved mangel på kommunikation. Derfor er det vigtigt at der er " rum" til den åbne dialog, og det vil jeg da mene at der er her på forum.

Tanker Bea
    Søde Bea

Nåe jeg skriver som jeg gør, er det fordi jeg har erfaret kun alt for mange gange, at mange misforståelser og konflikter opstår når een eller begge parter er sårbare på netop dette punkt (selvtillid/selvværd).

Man møder mennesker, forskellige mennesker og der er en udtalt forskel i - hvor kort eller lang lunte man har, før en situation eksploderer i en reaktion, en del gange langt over hvad den evt. udløsende faktor "berettiger" til. D.v.s. når vi fortolker "den andens"/"de andres" motiver - gør vi det ofte med udgangspunkt i den opfattelse af eget værd vi har af os selv.

Det er herfra, at den forvirring udspringer - hvor vi pludselig står midt i virvaret og ikke fatter, at os, eller vores ord - som har været udtalt med den (gode eller neutral) hensigt vi havde... med et udløser en negativ og deffensiv reaktion fra den/de pågældende.

Når man selv ved, at man ikke havde til hensigt (ingen grund til) at angribe, kritisere, "hentyde" eller fornærme, når man selv ved at man holder af og bryder sig rigtig meget om den pågælden person - må årsagen til denne (vedkommendes) negative fortolkning ligge hos den pågældende selv.... og så er det at man spørger sig selv - hvorfor sker det, at der er nogen af os, man altid bør omgås med udstrakt forsigtighed og veje sine ord på en guldvægt? Hvorfor tolker vi/de input udefra "automatisk" som værende "kritiske" eller "fjendtlige"? Hvis det ikke er, fordi vi inderst inde mener at vi er "ikke bedre værd" - så ved jeg ikke hvorfor det ellers sker.

Jeg taler her alene om harmløse, gerne tilfældige og velmente henvendelser, man ved er i orden. For selvfølgelig er det en helt anden sag, når situationen er konfronterende og fjendtlig.... så kan enhver... med og uden højt/lavt selvværd fare ud af starthullerne og gå i selvforsvar... men hvad gør man og hvad kan man gøre - når situationen er modsat og der er ingen skjulte ærinder.... alt er velment og positiv.... og alligevel går folk på barikaderne, vil ikke lytte, skal bare selv af med en masse og efter en tid har man forlængst glemt hvad det hele begyndte med... bare fjendtlighed består og man står eftehånden på sidelinien og fatter ikke en brik.

Det er sådanne situationer, der er flest af desværre og det er ualmindeligt trælst at ville reparere det ødelagte forhold, fordi ingen forsikringer virker og den part, der føler sig "angrebet" vedholdende vender det døve øre til, spejler det hele i den selvopfattelse vedkommende selv har - hvilket ofte vil sige.... inderst inde er den opfattelse af, hvad man selv mener man "fortjener" - det meste anvedte udgangspunkt i at vurdere andres hensigter og motiver overfor os selv..... Det er i hvert fald og beklagevis mig erfaring i rigtig mange tilfælde jeg har samlet igennem mit voksne liv.

Jeg mener simpelt hen, at hvis man selv tror på, at man er "noget godt" værd - vil man ikke behøve, per automatik vælge en fortolkning (af en given situation), der går een imod.

Personligt stoler jeg på andre og dette vel at mærke - uden forbehold. Skulle det vise sig, at jeg fejlede... skal der for det første et vink med en vognstang først og bagefter - dealer jeg med mig selv om hvordan jeg vil reagere. Valget af hvad jeg vil gøre afhænger af om jeg har grund til at tro at det vil "nytte" og forholdet kan "reddes" eller.... jeg indser, at vedkommende er så fokuseret på at tolke mine forsøg med mistillid, at jeg kan finde på at opgive på forhånd.

Til syvende og sidst, kan man lige så lidt tvinge folk til at elske os - som til at elske dem selv. I hvert fald nok til, at (om)verden kan føles mere som ven end som en fjende.

Knus og hilsen

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard

Kære Admin

Jeg forstår godt hvad du mener, og kan nikke genkendende til det du skriver.

Hvad angår mig selv, så er jeg pokkers objektiv. Dette kan være en fordel og en ulempe. En fordel når jeg ser på et problem og får et svar på det, så accepterer jeg svaret, for jeg tror også på hvad folk fortæller mig, når jeg har spurgt dem om noget. Selvom jeg ikke forstår svaret helt så accepterer jeg svaret.

Omvendt kan det have en negativ virkning, fordi det kan se ud som om jeg er ligeglad med hvad andre tænker, fordi jeg bare accepterer. Personligt har bare set og hørt så meget at jeg ved hvor forskellige vi mennesker er, og jeg har accepteret at jeg ikke kan forstå alting.

Så er spørgsmålet for mig, om jeg bare skal lade være med at spørge?

Vi lader dette stå til fordel for de gode tanker, og så må vi videre.

Knus og tanker Bea

Bookmarks

Regler for indlæg