Viser resultater 1 til 4 af 4
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Standard "Hvorfor nogle bliver raske og andre ikke"

Hvorfor nogle (for)bliver raske og andre ikke...

En tankevækkende bog. Jeg er selv een af dem, der næsten aldrig bukker under for en akut sygdom og har ofte spurgt mig selv om, hvad årsagen kan være. Mit liv er langt fra en dans på roser, så hvor kommer styrken/modstandskraften fra....?

"Hvorfor nogle bliver raske og andre ikke"
    Af Caroline Myss

Original titel: "Why People Don`t Heal And How They Can"
    Oversat fra amerikansk af Hanne Steinicke
    Dansk udgave: Borgens Forlag 1998
    Antal sider: 280
    2. udgave, 1. oplag 1999
    ISBN 87-7895-119-4
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Libri's avatar
    Libri er offline Bestyrer af Biblioteket på Overgangsalderen.net
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    62

Standard Re: "Hvorfor nogle bliver raske og andre ikke"

"Hvorfor nogle bliver raske og andre ikke"
    Af Caroline Myss
    Caroline Myss er Ph.D. Hun har tidligere arbejdet som journalist og forlægger, hun har læst teologi og har - som den første - doktorgrad i intuition og energilægekunst fra Greenwich University, Hawaii. Hun er bl.a. forfatter til "Sjælens anatomi", hvor hun kaster nyt lys på sammenhængen mellem overbevisning og krop, sjæl og celle.

I mere end 15 år (1997/red.) har Caroline Myss beskæftiget sig med, hvorfor nogle syge mennesker bliver helbredt, mens andre aldrig bliver raske. Hun går her - ofte i provokerende grad - tæt på de kulturelle og personlige forhold, der kan udløse psykisk og fysisk sygdom og de mekanismer, der fastholder sygdommen.

Mange mennesker får dækket et basalt følelsesmæssigt og psykisk behov gennem sygdom. Det kan være et vigtigt ubevidst redskab til at få den opmærksomhed og omsorg, de ikke kan få på andre måder. Det kan også sikre en vis form for tryghed, en beskyttet dagligdag, samt hindre dem i at blive konfronteret med det kaos, dybtgående forandringer medfører. Men sygdomme kan også give indsigt og erfaring, som ellers ikke ville være opstået og dermed udvikle og styrke.

Caroline Myss sammenfatter her sit banebrydende syn på det, der kaldes energilægekunst med vor tids nyeste bevidsthedsudvikling og giver et godt redskab til selvanalyse.
    (Fra bogens omslag)

Indhold

Introduktion: Hvad er energimedicin?

FØRSTE DEL: HVORFOR MENNESKER IKKE HELER ...

Første kapitel: Sårologi og den helbredende ild

Andet kapitel: De fem myter om heling

Tredje kapitel: Chakraerne, de astrologiske tidsaldre og forskellige former for kraft

Fjerde kapitel: Rejsens begyndelse: Vejen til individuel og symbolsk kraft

ANDEN DEL: ... OG HVORDAN DE KAN

Femte kapitel: Vejen gennem helbredelsens kaos

Sjette Kapitel: Sådan tændes den helbredende ild

Syvende kapitel: Visualisering af chakraerne

Ottende kapitel: Helbredelse ved hjælp af chakraerne og sakramenterne

Epilog: Snehvide og de syv chakraer

Tak

Indeks
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    62

Introduktion

HVAD ER ENERGIMEDICIN?

Min intention med at skrive denne bog er at give læserne et nyt syn på sundhed, især i forbindelse med hvorfor vi ikke heler og helbredes, og hvordan vi kan gøre det. Det kan se ud som om jeg forsøger at liste spørgsmålet om heling ind gennem bagdøren, eftersom jeg bruger så mange kræfter på, hvorfor vi ikke heler, men efter min mening er mange af os næsten lige så bange for heling som vi er for sygdom. Hvis du forstår hvordan frygt og andre negative følelser påvirker heling i negativ retning, vil du måske lettere kunne identificere, hvordan du selv bevidst eller ubevidst griber ind i din egen helings- og helbredelsesproces.

Det står efterhånden klart for mig, at det er både vildledende og potentielt farligt at gå ud fra at alle ønsker heling. Sygdom kan fx være en effektiv måde at opnå en opmærksomhed, som du ikke kan få på anden måde - som "fiskestang" kan sygdom således være direkte indbydende. Sygdom kan også udtrykke det budskab, at du trænger til drastiske forandringer i dit liv. Og da forandring er et af livets mest skræmmende aspekter, vil du måske være mere bange for forandring end for sygdom, og derfor udvikle et mønster, som består i at udskyde og forhale nødvendige forandringer.

En væsentlig misforståelse, der præger den holistiske kultur af i dag, er at tro at al sygdom skyldes personlig negativitet, enten i form af tragiske tidligere oplevelser, negative holdninger der forurener os i krop og sind, eller dårlig karma fra tidligere liv. Negativitet er imidlertid ikke den eneste kilde til sygdom; den kan også opstå som svar på en bøn. Den kan fysisk lede os til indsigter og viden, som vi ellers aldrig ville have opnået. Den kan også være en katalysator til udvidet personlig bevidsthed eller til forståelse af livets højere mening.

Selvom sygdom er aldrig så skræmmende, er den også en invitation til at træde ind i mysteriernes verden. Vores liv består af en række mysterier vi er bestemt til at udforske, men som ikke er beregnet på at blive afklaret. Det er meningen at vi skal leve med de spørgsmål vi har om vores liv; vi skal ligefrem bruge dem som følgesvende, og lade dem føre os ind i vores naturs dybeste afkroge, hvor vi kan opdage det Hellige. Jeg håber at denne bog vil hjælpe dig til at "reframe" (Refraiming: at sætte et begreb, en situation etc. i en ny "ramme", dvs. anskue den på en radikalt anderledes måde der giver ny og anderledes mening. O.a.) sygdom og andre udfordringer i livet på måder der giver ny mening, og sætter dig i stand til at bore dybere i dine egne mysterier og nå længere på din personlige vej til åndeligt mesterskab.

Sygdom kan hjælpe dig til at finde din essentielle hellighed, din enhed med Gud, menneskeheden og alle levende skabninger, men du behøver ikke at blive syg for at kunne forstå din ånd og hele dit liv. Jeg oplever at folk begynder at se og forstå sig selv som hellige, når de stifter bekendtskab med det jeg kalder energimedicin. Ifølge energimedicinen er menneskeånden en manifestation af energi. Vi har alle sammen syv energicentre i kroppen; det er disse centre, der kaldes chakraer i den hinduistiske terminologi. Hvert chakra svarer groft set til et område i den fysiske krop. Jeg ynder at betragte chakraerne som "energetiske" computerdisketter eller databanker, der samler information af enhver art. I mit arbejde har jeg opdaget, at disse syv energicentre svarer til de forskellige livsspørgsmål og udfordringer, som den katolske kristendoms syv sakramenter og Livets Træ i den jødiske Kabbala-tradition også er beregnet til at hjælpe os med.

Vores ånd udvikler sig til modenhed og større selvforståelse gennem syv åndelige udviklingsfaser. På vores vej gennem disse faser opnår vi forskellige former for personlig kraft. Chakraerne - og deres modstykker i sakramenterne og i Livets Træ - markerer en indre, åndelig udviklingsproces. De danner udviklingstrin på vores personlige vej mod at vække en højere bevidsthed. Ved at lære chakraernes sprog og pleje disse åndelige kvaliteter kan vi på en gang styrke vores fysiske krop og blive bedre til at helbrede sygdom eller bevare sundheden.

Hos en mand ved navn Ben, som deltog i et af mine seminarer, mens han kæmpede mod prostatakræft, vakte det omgående genklang, da jeg forklarede sammenhængene mellem chakraerne, sakramenterne og Livets Træ. For ham dannede de et nyt helbredelsessprog. Herefter anvendte Ben konstant billed sproget fra seminaret, som jeg også beskriver i denne bog, i sin fortsatte helbredelsesproces. Hver gang han mødte op hos sin læge for at blive behandlet, udtalte han forinden en bøn eller et mantra, hvori han påkaldte kraften i chakraerne, sakramenterne og Livets Træ for at "aktivere" sin krop. Inden der var gået et halvt år, var kræften i remission.

Som medicinsk intuitiv forklarer jeg folk deres fysiske sygdommes natur og de energetiske dysfunktioner, der er til stede i deres krop. Jeg aflæser det energifelt, der gennemtrænger og omgiver kroppen; jeg opfanger information om dramatiske barndomsoplevelser, adfærdsmønstre og endog overtro, som altsammen kan påvirke personens fysiske helbred. Ud fra den information jeg opfatter intuitivt i deres energifelt, herunder chakraerne, er jeg i stand til at rådgive dem omkring behandlingen af deres tilstand på såvel det fysiske som det åndelige plan.

Hensigten bag energimedicin er at behandle krop og ånd i samme grad. Efterhånden som du lærer chakraernes sprog, vil du kunne genkende de følelsesmæssige, psykologiske og åndelige stressfaktorer der påvirker dit helbred, og som svarer til dine fysiske symptomer. Din sundhed påvirkes ligeledes af din selvagtelse, dine parforhold og andre menneskelige relationer, dine reaktioner på dybtgående eller traumatiske oplevelser eller minder, samt den måde du håndterer din energi på i dagligdagen.

Energimedicin er faktisk af ældre dato; dens principper og teknikker var givetvis kendt af de gamle hinduistiske, kinesiske og shamanistiske healere. Hvad der efter min mening er nyt, er min sammenfatning af de østlige åndelige chakra-teorier og vestlige åndelige sandheder og etik til et nyt energisprog. Selve ordet energi har antaget en del betydninger i den seneste tid, men jeg bruger det om både fysisk og åndelig energi. Østlig metafysik og vestlig teosofi har på forskellige måder beskrevet en række energi-"hylstre" eller lag, der omgiver og samvirker med den fysiske krop. Når mystikere fortæller os at vi er langt større end vi ved, taler de til dels om dette energifelt. Vi besidder alle sammen et sådant energifelt, og det rummer værdifuld information om vores fysiske, psykologiske og åndelige tilstand og behov.

Som intuitiv er jeg i stand til at læse dette felt, og jeg kan se en tydelig forbindelse mellem fx energitab i bugspytkirtlen og udvikling af sukkersyge eller for lavt blodsukker. Jeg kan også spore en sådan udvikling til specifikke områder i personens liv - fx stress som følge af for meget ansvar eller frygt for det. Og ved at lære chakraernes sprog kan også du, efter min mening, blive bedre til at se fysiske og åndelige energiforbindelser og benytte denne perception til at forebygge eller helbrede sygdom ved at foretage diverse ændringer i livet.
    Du kan også lære at bruge symbolsyn til intuitivt at tolke kraftsymbolerne i dit liv, til at afsløre hvor du har investeret din personlige energi, til at afdække den dybere mening med dit livs udfordringer ud over de rent konkrete begivenheder, og til at finde frem til, hvad alt dette har med dit helbred at gøre.

Denne bog giver et kort kursus i chakraernes sprog, kortere end i min tidligere bog, Sjælens anatomi (Borgen, 1997), således at du kan have en nem oversigt over energiens sprog ved hånden, når du går i gang med dit eget helingsforløb. Hvis du har læst Sjælens anatomi eller Helbred og livsstil (Politiken 1991), kan du bruge oversigten over chakraerne som en genopfriskning. Chakraerne er beliggende på linje med rygsøjlen, fra dennes nederste punkt til issen, som tegn på at vi stiger op mod det Guddommelige ved gradvist at mestre den materielle verdens forførende dragning. I hver fase opnår vi en mere forfinet forståelse af personlig og åndelig kraft, eftersom hvert chakra repræsenterer en åndelig lektie eller udfordring, der er fælles for alle mennesker. Selvom chakra-systemet er udviklet i Østen, og danner basis for hinduistisk, buddhistisk og taoistisk lære, svarer de energiformer de beskriver ganske til den energi der er defineret af Kabbalas sefirot, og som de kristne sakramenter er bestemt til at håndtere.

Jeg vil gennemgå chakraernes sprog, både i begyndelsen af bogen, og mere udførligt hen mod slutningen. Jeg nævner må¬der hvorpå deres energi kan anvendes i helbredende øjemed, og teknikker til udvikling af symbolsyn; og jeg fremsætter endvidere en større symbolsk kontekst for heling. Selvom det er første gang jeg skriver om dette begreb, har jeg efterhånden brugt det i mine seminarer et stykke tid. For at udtrykke det enkelt: jeg ser vores åndelige udviklingshistorie som en række kraft- (eller energi-) kulturer, som groft sagt svarer til flere astrologiske tidsaldre. En astrologisk tidsalder varer ca. to tusind år, og under hver periode udvikler den menneskelige bevidsthed sig på nye måder. I hver af disse tids aldre var en bestemt energiform fremherskende, og den påvirkede folks liv, helbred og åndelige livssyn. Hver tidsalder har bidraget til menneskehedens viden gennem distinkte betragtninger over virkelighedens natur og menneskeåndens kraft-betragtninger, som stadig påvirker os på krop og sjæl i dag. Som hjælp til at forstå den kraft eller energi, som kendetegner de enkelte tids aldre, vil jeg endvidere gøre brug af astrologiens symbolik.

Vædderens tidsalder strakte sig fra ca. 2000 f.Kr. til Kristi fødsel, som indvarslede Fiskenes tidsalder. Og som enhver der kender musicalen Hair vil vide, er vi i øjeblikket på vej ind i Vandmanden s tidsalder. Vædderen, et ildtegn, repræsenterer antændelsens, den oprindelige skabelsesakts ild, det er selve Dyrekredsens begyndelse, og for mig at se gav det stødet til adskillige kulturer og civilisationer. En enhed af stammekultur, -tænkning og -lov begyndte i Vædderens tidsalder, som afløser for den mere primitive stammekultur, der havde været fremherskende i den foregående Tyrens tidsalder. Vædderens tidsalder var præget af dominans over de fysiske omgivelser, af lovgivere fra Hammurabi til Moses, og i den blev grundlagt de sociale og kulturelle fundamenter, hvorpå den næste æras følelsesmæssige, psykologiske og åndelige udvikling blev baseret.

Fiskenes tidsalder var præget af dualisme; den menneskelige bevidsthed undergik en voldsom opdeling i modpoler, som mellem vestlig og østlig kultur, kirke og stat, krop og ånd (denne spaltning kom klarest til udtryk i manikæisk tænkning), videnskaben om magnetisme, og selv politisk polarisering mellem venstre og højre. Samtidig gjorde vi os fri af stammesindet for at udvikle en klarere selvfølelse; renaissancen lovpriste individet, kunstnere og komponister begyndte at signere deres arbejder, og folk begyndte at føre dagbog. Lovbegrebet videreudvikledes fra stammeregier til individets rettigheder, som udtrykt i Englands Magna Carta, USAs forfatning, og nyere lovgivning, der sigter mod at løsne op for sociale og religiøse begrænsninger.

Idet vi træder ind i Vandmandens tidsalder med det tyvende århundredes afslutning, bevæger vi os fra astrologiske perioder repræsenteret ved fisk og andre dyr, til en der kendetegnes ved et menneske: vandbæreren. Hvis splittelse var Fiskenes tema, er helhed og enhed Vandbærerens; i dennes tidsalder kommer vi til at stræbe efter at opdage en åndelig enhed. Verdens religioner har indledt indbyrdes tilnærmelser uden fortilfælde, og vi har tilsyneladende udviklet en global markedsplads, global teknologi og global bevidsthed om social retfærdighed og nødvendigheden af at bevare miljøet, trods åbenlyse krænkelser af begge dele. Det omkvæd, der første gang lød ved det demokratiske konvent i Chicago i 1968: "Hele verden ser til!" er blevet lige så profetisk som Marshall McLuhans beskrivelse af den fremspirende verdenskultur som en "global landsby." Denne nye, verdensomspændende stammeenhed vil erstatte den langt mere begrænsede stammekultur fra Vædderens tidsalder.

For hver astrologisk tidsalder er den åndelige bevidsthed modnet, og omfatter stadig større bevidsthed om os selv, om ånden i andre livsformer, og om den større magt der omgiver os. Vi er nødt til at undersøge den rolle hver af disse tidsaldre har spillet, og derigennem forstå hvordan vi har optaget deres holdninger og overbevisninger, og hvordan og hvor de hæmmer vores anstrengelser for at hele os selv individuelt, fysisk og åndeligt. Efterhånden som de astrologiske tidsaldre er skredet frem, har de indlemmet forskellige skiftende tankebaner og forskellige former for fysisk og åndelig kraft. Jeg har betegnet disse holdninger og kræfter som stammekraft, Individuel kraft og symbolsk kraft. Ved at forstå hvad der kendetegner de kraftformer der gør sig gældende i de enkelte astrologiske tidsaldre, bliver vi i stand til at indse at vi besidder mange forskellige perceptionsevner; stamme synet er fint sensorisk; det individuelle syn strækker sig videre til emotionel og psykologisk tolkning, som føjer relativitet til perceptionen; og symbolsyn når op i det arketypiske syns upersonlige verden. Stammekraft, der kendetegnede Vædderens tidsalder, er dybest set gruppebevidsthed, som primært identificerer sig med tilhørsforhold til familie, etnisk gruppe, religion og nation. Stammekraftens styrke - tryghed, orden, loyalitet, identitetsfølelse - kan sagtens blive dens svagheder - stivhed, konformitet, patriarkalisme, xenofobi (fremmedfrygt). Stammebevidsthed fokuserer på det ydre og overser derved mange interne individuelle og åndelige behov; den er således dybest set et fint sensorisk perceptionssystem.

Omvendt er individuel kraft forbundet med vores emotionelle og psykologiske identitet, som udtrykt i Fiskenes tidsalder, i hvilken videnskab og kunst blomstrede, og værdien af den individuelle genialitet tiltog. Den individuelle krafts svagheder er overdrevent fokus på selvet, narcissisme og en tendens til at polarisere godt og ondt, mand og kvinde, øst og vest, viden og intuition, venstre og højre hjernehalvdel.

Endelig er det den symbolske kraft, der gør det muligt for os at anskue tingene upersonligt, at betragte både historien og vores eget liv med den overliggende, forenende vision der kendetegner Vandmandens tidsalder, som kalder os til at opdage bevidsthedens indre kraft. Denne spirende astrologiske tidsalders energi drager os mod at skabe en kultur hvori ånd og energi har højere prioritet end kroppen og materien, og til at forstå at energien i vores sind, krop og ånd er den samme som Guds eller det Guddommeliges energi. Men selvom vi er på vej ind i Vandmandens tidsalder, er vi stadig forbundet med den evolutionsenergi, de forgående tidsaldre rummede.

Evnen til at anskue kraft og energi på disse tre måder hjælper os frem til en helt ny perception af vores individuelle valg i livet, hvordan de påvirker vores ånd og vores helbred, og hvordan vi kan hjælpe os selv til at genvinde sundheden og kalde vores ånd tilbage.

I den menneskelige histories store, bragende sammenhæng kan vi se en genspejling af vores egen åndelige udvikling og vores behov for at tilpasse os forandringer. Vanskeligheder og sygdom er en nødvendig del af vores åndelige udvikling. Ligesom vi ser tilbage på verdenshistorien og skaber mening ud af tilsyneladende usammenhængende begivenheder, kan vi skabe mening af forstyrrelser og udfordringer i vores dagligdag.

Det er min intention og mit håb at al denne information til sammen vil give læserne et middel til at møde sygdom uden frygt, og modigt indlade sig på forandringer. Jeg håber at denne bog vil give dig nye og gavnlige måder at betragte dig selv, din sundheds udfordring og dit helbredende potentiale på. Jeg vil i særdeleshed gerne have dig til at danne et nyt billede af dig selv i nutidens kulturelle kontekst, og dermed nå frem til at betragte dig selv symbolsk. Herved er jeg overbevist om at du vil kunne tænde den helbredende ild, der ligger skjult i menneskeåndens dyb og venter på at blive taget i brug; den vil lede dig til de helbredende skridt, der er rigtige for dig.

Den helbredende ild, der har grebet os som individer, er ligeledes i aktion overalt på planeten; vi mennesker tvinges af en kraft, der er meget større end os selv til at hele os selv, vores kultur, vores miljø - kort sagt til at blive en bevidst art. Det er derfor så mange af os nærer et ønske om at blive sunde og bevidste - og plages af vores manglende evne til fuldt og helt at nå dette mål. Måske vil vi, gennem en forståelse af den dynamik, der præger denne nye kultur, vi er blevet en del af, bedre kunne blive sunde mennesker og dermed begynde at opfylde vores bestemmelse.

Når jeg har lært mennesker, som har søgt heling, om chakraernes, sakramenternes og Livets Træs symbolske sprog, og om den kulturelle kontekst for personlig heling, har jeg set det forstærke en tro på Guddommelig vejledning. Når folk bliver fortrolige med disse metafysiske symboler, hjælper det dem tilsyneladende med at opnå kontakt med den helende energi i deres egen ånd.

Jeg mødte Ellie for fire år siden ved et seminar i Europa, på et tidspunkt da jeg allerede var dybt optaget af lighederne mellem sakramenterne, Livets Træ og chakrasystemet. Jeg anede ikke at Ellie skulle blive det første menneske jeg skulle dele den information med. I en privat samtale fortalte hun mig, at hun havde oplevet gentagne tilfælde af kræft, som begyndte otte år tidligere. Hendes første tumor havde vist sig i venstre ben. Den var en lille, ondartet vækst, men da den var blevet fjernet operativt, fik hun at vide at den ikke havde bredt sig, og at alt var i den skønneste orden. Godt fire år senere opdagede hun endnu en tumor, denne gang i armen. Efter operationen fik hun at vide at også den var indkapslet, men nu rådede hendes læge hende til at holde omhyggeligt øje med sin krop. På det tidspunkt, da vi mødte hinanden, var Ellie ved at forholde sig til en tredje tumor, som også sad i benet, tre år efter nummer to. Hun vidste at denne ligeledes var ondartet, og nu befandt hun sig i en tilstand af ren og skær rædsel over at hvad hun end gjorde, kunne hun tilsyneladende ikke bryde dette mønster med at frembringe den ene ondartede tumor efter den anden. Derudover var hun besat af frygt for, at hver eneste smerte hun oplevede i kroppen, uanset hvor den sad, kunne være tegn på endnu en tumor.

Ellie var dybt forvirret, for hun vidste at hun gjorde alt hvad der skulle til for at holde sin krop ren og i orden. Hvis kost, motion, terapi, yoga og holistiske behandlinger af enhver art ikke virkede, hvad var der da tilbage at gøre? Var der en Gud som virkelig lyttede, og i så fald, hvor var denne Gud i hendes liv?

Ved adskillige lejligheder har jeg i mit arbejde savnet de rette ord, og dette var en af dem. Fordi jeg ikke kunne komme på andet at sige, fortalte jeg Ellie at jeg ofte havde stillet de samme spørgsmål, og svaret var aldrig kommet på en måde jeg havde forventet. Jeg fortalte hende, at når jeg arbejdede med klienter, med chakrasystemet som mit eneste referencepunkt, havde jeg ofte følt at modellen, gammel og hellig som den var, ikke var fuldkommen. Men en dag, mens jeg underviste en gruppe elever, så jeg på den skitse over syv cirkler jeg havde tegnet på tavlen, og i stedet for at se chakrasystemet, greb jeg mig selv i at tænke på de syv kristne sakramenter. Kort efter havde jeg en tilsvarende intuition om Livets Træ, som det beskrives i den jødiske Kabbala-tradition. Jeg blev slået af undren over sammenhængen mellem disse tre hellige traditioner, og erkendelsen af at det Guddommeliges stemme viste mig den hellige energistrøm gennem menneskekroppen.

Jeg beskrev foreningen af disse tre åndelige traditioner for Ellie, og tilføjede at denne forening skal betragtes gennem en symbolsk linse, hvis vi vil have adgang til deres kraft. Jeg bad hende om at fortolke dåben, det første sakramente, som hendes evne til at se hele sit liv og alle mennesker i det, sammen med hendes forhold til selve denne jord, som en gave hun er blevet bedt om at modtage. Jeg foreslog at hun tilføjede ikke blot Shekinah-begrebet (Shekinah: Hebraisk for "nærvær", dvs. Guds nærvær; vendingen betegner i den jødiske tradition især Guds nærvær i templet i Jerusalem. O.a.), der repræsenterede en forening med det menneskelige fællesskab, men også Gaias energi - selve naturens livskraft. Mens jeg talte til Ellie, lukkede hun øjnene, og jeg kunne fornemme hvordan hun intenst fulgte mine ord. Jeg gav hende besked på at mærke denne forbundethed med jorden og med sit liv, og sende den ind i sit første chakra, med et billede af at hun nu påny forbandt sig fuldt og helt med livets system.

Jeg fortsatte denne beskrivelse gennem de øvrige chakraer, og da jeg var færdig, så Ellie ud til at befinde sig i en dyb, meditativ tilstand. Hun vendte tilbage en halv times tid senere, og talte roligt. "Jeg havde ikke gjort mig klart, at konsekvenserne af mine kampe med kræften var ved at ødelægge mere end min krop," sagde hun. "Jeg var ikke klar over, at jeg helt havde mistet forbindelsen med selve livets energi, og at selv ikke den bedste ernæring kan erstatte den. Jeg er nødt til at hele min forbindelse med livet, og ikke bare fokusere på at helbrede kræften."

Ellie gentog denne visualisering igen og igen. Hun holdt sig i kontakt med mig, og hver gang hun ringede, meldte hun om at hun kunne mærke sit fysiske system vågne til live igen. Hun sagde at hun havde skabt en struktur for sine visualiseringer, hvori hun arbejdede på at indlemme betydningen af de ting hun
    lærte af hvert chakra, sakramente og sefirah på Livets Træ. Hun besluttede at udskyde operationen en tid, fordi hun gerne ville se om hendes indre arbejde ligefrem kunne udvirke forandringer i hendes fysiske krop. I så fald ville hun vide, at hun omsider havde brudt kræftens cirkel.

Inden der var gået en måned, begyndte Ellies tumor at skrumpe; det var det signal hun havde ventet på. Hun fik tumoren bortopereret, og i sin sjæls inderste dyb var hun overbevist om, at hun aldrig mere ville få tilbagefald af kræft.

Selvom Ellies historie er et særlig dramatisk eksempel på helbredelse af en fysisk sygdom, må du huske at helbredelser kan ske ved mange forskellige lidelser, og de kan være følelsesmæssige og åndelige såvel som fysiske. De historier du vil læse i denne bog, strækker sig fra det dagligdags til det usædvanlige, med mange nuancer imellem, og du vil sandsynligvis se din egen helbredsudfordring eller livskrise afspejlet i en eller flere af dem. Jeg vil gerne have dig til at føle tillid til at der er noget i dem, der vil virke befordrende på din egen heling.

En af de væsentligste overbevisninger jeg gerne vil have dig til at antage for at hele dit liv eller din sygdom, er en tro på vigtigheden af tilgivelse. Tilgivelse frigør den energi, der er nødvendig for helbredelse. Jeg vil komme med forslag til, hvordan du kan tilgive - eller slippe - fortiden, og vil give dig nye ritualer og påkaldelser, der vil hjælpe dig til at anskue dit nuværende liv symbolsk, styrke din personlige energi, forbinde dig med Guddommelig energi, og hjælpe dig med at hele.

Selvom første halvdel af bogen indgående behandler årsagerne til at folk ikke heler og bliver helbredt, vil den anden halvdel vise dig detaljeret, hvordan du kan hele. Vi vil begynde med at se på, hvad jeg betragter som den største forhindring for heling og helbredelse i vores kultur i dag.

Caroline Myss
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    62

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Hvorfor nogle (for)bliver raske og andre ikke...

En tankevækkende bog. Jeg er selv een af dem, der næsten aldrig bukker under for en akut sygdom og har ofte spurgt mig selv om, hvad årsagen kan være. Mit liv er langt fra en dans på roser, så hvor kommer styrken/modstandskraften fra....?
    Jeg tror ikke at denne bog er for almindelige, nødstedte mennesker, der leder efter vejledning i, hvordan de kan udvikle en helbredende indstilling. Medmindre de er indstillet på at udvikle og dyrke det spirituelle de enten allerede besidder forudsætninger for, eller har en coach med spirituel indstilling, til at støtte sig.

Det undrer mig ikke så lidt, hvor egentlig akademisk denne bog er, og hvor en "lukket bog" den er for de fleste mennesker. En god kilde til indsigt, måske endda til selvindsigt, men som redskab til selvhjælp i en kritisk livssituation er den ringe.

Bookmarks

Regler for indlæg