Naturlig progesteron-krem i overgangsalderen?

Jeg er i menopause. Fikk blødninger i 11 dager. Legen min sier at slimhinnen i livmoren er for tykk. Han ga meg en Gestagen kur, 3x daglig i 10 dager i 3 mndr. Jeg vil vite om jeg kan bruke naturlig Progesteron krem i stedet - på samme måte (3x daglig 10 dager i 3 mndr).
Svar:
Livmorslimhinnen påvirkes av både østrogen og progesteron. Vekslingen mellom disse skaper kvinnens syklus og denne opphører ved overgangsalderen (menopausen). På grunn av manglende østrogenproduksjon vil oftest slimhinnen i livmoren ikke øke i tykkelse, hvis man ikke bruker østrogentilskudd. En amerikansk lege ved navn Lee, har hevdet i sine bøker at mange kvinner likevel har for høye østrogennivåer. Hans oppskrift er en krem av naturlig progesteron og en norsk lege ved navn Leif Ims har støttet denne teorien gjennom flere artikler. Selv kan jeg ikke gi konkrete medisinske råd uten å undersøke pasienter, så derfor blir svaret generelt. Uansett må du til lege for å får kremen som er reseptpliktig, hvis du ønsker å prøve denne.

-Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege
http://www.doktoronline.no/section/w...ntryId=2164527