Viser resultater 1 til 10 af 10
    Guest avatar
    ann-vibeke Gæst

Standard Et lille digt til refleksion!

Det her digt lavede jeg i -97 (ann-vibekes befrielsesår) ;-)
    Melodien ku' jeg ikke finde, den sku' være meget speciel syntes jeg...

Den kom ca et år efter, i forbindelse med en frustrerende oplevelse...
    Desværre (eller heldigvis) kan jeg ikke lægge melodien på her ;-)

Jeg publicerer det her, fordi det er mit indtryk at i alle reflekterer over det i hører (læs: læser) herinde...

Jeg var lænket.

Jeg var lænket til mine egne helt forkerte valg.
    Det var grunden til at jeg gik og følte mig så halv.
    Da jeg end´lig rev mig løs fra de snærende bånd
    kunne jeg omsider handle i frihedens ånd
    Men først sku` al min tro og alt mit håb slås helt ihjel
    - jeg sku lære at jeg må ta´ ansvar for mig selv

For så, så jeg noget jeg ikke skulle ha² set
    så alle mine tanker fik en dårlig kvalitet.
    Og jeg hørte noget jeg ikke skulle ha² hørt,
    så vidste jeg, at jeg af store ord var ble´t forført.
    De bristed´ illusioner skulle styrke min svage sjæl
    - jeg sku´ lære at man kun kan stole på sig selv

Den sandhed som blev splintret skulle hjælpe at forstå
    vi selv kan vælge om vi bliver eller om vi vil gå.
    Den frihed og den styrke som vi søger har vi inden i
    allerførste skridt det er at glemme og tilgi´.
    Den frihed som vi opnår giver vinger til vores sjæl
    vi skal lære at forblive tro imod os selv.

mvh/ann-vibeke

Guest avatar
    Pipaluk Gæst

Standard

Hej Ann-Vibeke.

Er det ikke med digte, som med billedkunst - enten kan man lide det eller man kan ikke lide det.
    Jeg har ikke forstand på kunst - - - men det er vel heller ikke en forudsætning for at kunne lide det.
    Jeg kan godt lide det du har skrevet og jeg får lyst til at høre hvad grunden til det digt, var.
    Så hvis du har lyst - fortæl, fortæl.
    Det virker som du har haft nogle barske oplevelser, men har klaret dig godt igennem og er kommet ud i den anden ende med "livet i behold", ja endda som om du har lært noget.

Knus til dig fra Pipaluk.

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    63

Standard

Kære Ann-Vibeke

På et eller andet tidspunkt forstod jeg ordene "Gud giver os ikke større byrder, end vi kan bære" og det har mange gange trøstet mig.

Vi må først og fremmest lære os selv at kende, ellers er det umuligt at give noget til andre.

Du har fundet din egen vej - dine digte og de er guld værd!

KH
    Sally
    Carpe Diem

Guest avatar
    Joanna Gæst

Standard

Hej ann-vibeke
    Et rigtig godt digt, der fortæller om indsigt, og forståelse.... og livet går videre,
    med en indre styrke, som kan bruges i fremtiden.
    Dejligt....
    k.h.
    Joanna

Guest avatar
    ann-vibeke Gæst

Standard

Tusind tak for responsen alle 3 ;-)

Jo Pipaluk - enten kan man li' det man ser/hører/læser - om det er kunst eller ej kan lægges til diskusion...
    Asger Jorn (tror jeg han hedder) sku' være en dygtig kunstner, jeg kan bare ikke li' hans (i mine øjne) forstyrrede malerier...

Umiddelbart forud for digtet havde jeg afsluttet 10 års samliv med en manio-depressiv alkoholiseret og utro (med barn til følge) samlever (det er først for et par år siden jeg fandt ud af, at han er manio-depressiv - trods min psykiatriske erfaring)

Det var tarot-kortene der åbnede mine øjne...pegede på det jeg sku' se...

Mange mener jeg har haft et hårdt liv...
    - sådan ser jeg det ikke. Jeg har haft nogle prøvelser der gav mig en mulighed for vækst - en mulighed jeg snuppede ;-)
    Mine prøvelser har gjort mig til den jeg er i dag...et (forholdsvist) godt resultat... hehe...

Jeg flyttede fra mit barn (alkoholiserede) far efter 17 år...og røg lige fra asken til ilden...
    Først da jeg i oktober - 97 bad om nøglen til min lejlighed - ku' jeg begynde at lære mig selv at kende...
    Indtil da havde jeg været Cykelsmedens barnebarn - Gurlis datter - Gittes søster - Erik kone - Hans Jørgens kæreste - Mortens mor...interessant ikk'?

Jeg sku' blive 45 år før jeg befriede mig fra mine egne forkerte valg...
    - tænk at jeg ikke havde gjort det før...hvilken gave at gi' sig selv...

Sally, hvor er det et dejligt budskab: Gud giver os ikke større byrder end vi kan bære... ;-)

Ja Joanna, jeg har altid hørt:
    'Nå...du er så stærk, du skal nok klare det...' og
    'Hende har jeg ondt af, men du er så stærk'
    Og ofte har jeg tænkt: 'De sku' bare vide, hvor svag jeg kan føle mig'
    ...men de havde ret...jeg ER stærk...

Tak...fordi i gad læse mit digt...
    Og tak...fordi i læste helt hertil ;-)

mvh/ann-vibeke

Guest avatar
    Dinah Gæst

Standard

Hej ann-vibeke!

Det er guld værd, at du kan sætte ord på dine tanker og følelser på denne måde!
    Og det er en gave for andre at læse dine digte, så vi kan reflektere og få vores egne subjektive oplevelser.

Nu, hvor jeg også har læst din baggrund for netop dette digt, forstår jeg det endnu tydeligere, eller rettere: forstår det på dine premisser. Jeg synes, at digtet udtrykker din erfaring og erkendelse på en flot måde.
    Jeg kan godt lide det! (Og ku' også godt tænke mig at høre det med melodi! )

Kh
    Dinah

Ps. Jeg er helt vild med Asger Jorn! Har en del af hans billeder hængende (indrammede reproduktioner, forståes! ), og jeg bliver aldrig træt af at studere dem - finder hele tiden nyt, selv efter mange år! Og farverne er fantastiske!

Guest avatar
    ann-vibeke Gæst

Standard

He he...Linda...du ved ikke, hvad du ønsker...

Endnu mens min (på allemåder dejlige) søn boede hjemme, sagde han (mere end én gang)
    'Det kan godt være, at du kan spille guitar mor, men du kan fanme ikke synge'
    - og når jeg hører mig selv på bånd, ved jeg hvad han mener...

Der er nu noget af det der lyder meget godt, men hans syntes jeg lød så trist...
    - han forstod ikke at mine tekster var mol og ikke sku' synges i dur...

Lige præcis den melodi har jeg ikke ku' lægge på hjemmesiden (jeg kan ikke spille den på klaveret og kan ikke få guitaren-lyden ind som midi-fil)

Asger Jorn:
    Jeg husker for en dl år siden...jeg var på Louisiana for at nyde Salvador Dali, som jeg finder meget interessant og med bløde streger...
    I den sidste ende af galleriet blev Asger Jorn præsenteret...
    - jeg oplevede det meget voldsomt og ødelæggende for min ellers så gode oplevelse...

Og når det kommer til stykket kan Salvador være endnu mere forskruet end Asger...ingen af dem er/var vist helt 'normale' inde mellem ørerne...

Tak for din respons Linda ;-)

mvh/ann-vibeke

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    63

Standard

Kære Ann-Vibeke

Ordene "Gud giver os ikke større byrder, end vi kan bære" skal FØLES, ERKENDES og FORSTÅS og da jeg læste din reaktion, kom jeg til at tænke over, hvorfor vi i de fleste tilfælde "kun" bliver prøvet til grænsen og hvorfor VI ikke udvikler psykoser og andre psykiske sygdomme.

Måske er disse sygdomme et værn mod ubærlige forhold?

Den "sindssyge" er jo mange gange skærmet mod den virkelig, vi "normale" forholder os til - måske er det derfor man siger at grænsen mellem at være et geni og en tosse er minimal...

Blot nogle strøtanker...

KH
    Sally
    Carpe Diem

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    63

Standard

virkelighed....skulle der stå...

KH
    Sally
    Carpe Diem

Guest avatar
    ann-vibeke Gæst

Standard

Kære Sally!
    Jeg er ikke et eneste øjeblik i tvivl om at alle sygdomme i sindet er flugt fra ubærlige virkeligheder...

Hvor ofte har vi ikke tænkt: 'NU kan jeg ikke klare mere' ?
    - og vi klarer det, kommer videre og er blevet stærkere...

mvh/ann-vibeke

Bookmarks

Regler for indlæg