Viser resultater 1 til 7 af 7
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard En kage som ALTID lykkes og enhver kan bage :-)

Hej alle kageglade

Jeg synes, at inden vi er over sommerens frugtrigdom - skal I have en chance for at bage en kage med Jeres yndlingsfrugt og konstatere, at ALLE kan bage denne kage med et velsmagende resultat. Den kan simpelt hen ikke mislykkes.

Hjemme hos mig var det altid min søn som spiste flere grøntsager end frugt. Med mig er det lige omvendt... så dèn står på frugt, frugt og atter frugt.... specielt sålænge de er sommermodne og friske.

Kagen kan bages med alle slags frugt undtagen de mere vandige som f.eks. meloner, vindruer, appelsiner, hindbær o.l.

Jeg har hidtil bagt kagen med: æbler, blommer, ferskner, nektariner, blåbær, rabarbar, ribs, mango, ananas, mirabeller, abrikoser og stikkelsbær.

Først skal frugt forberedes:

Kun æbler, mango og ananas skal skrælles, ellers ikke. Blommer, ferskner o.l. skal udstenes og skæres i både.... Rabarbar skal deles i ca. 2 cm lange stykker og stikkelsbær skal have fjernet "totten" og halveres.

Den forberedte frugt i skålen (svarende gerne til 1,25 - 1,5 kg før findelingen, hellere for meget end for lidt) overdrysses med et par skefulde sukker og rystes godt sammen med den delte frugt.

De øvrige ingredienser anrettes på bordet (jeg bruger altid økologiske råvarer når/hvis jeg kan få dem)

• 300 g smør (med eller uden salt)
    • 300 g rørsukker
    • 6 store eller 8 mindre æg
    • 300 g hvede- eller speltmel
    • 2 tsk bagepulver
    • 2 pakker syltede appelsinskaller (eller pomerans)
    • 1 spsk med top vanillesukker
    • en bradepande med indvendige mål ca. 23X33 cm ca. 5-6 cm høj
    • bagepapir

Sådan går du i gang:

1. ænd for ovnen og indstil temperaturen på 225 grader (alm.ovn)
    2. mal appelsinskallerne i foodprocessor eller mindre el-kværn så de er helt findelte;
    3. pisk smør og sukker + vanillesukker cremet (med el-piskeris);
    4. tilsæt et æg ad gangen til massen er pæn, jævn og "let" ;
    5. tilsæt de malede appelsinskaller og pisk færdigt til de er jævnt fordelt;
    6. pak el-piskeren væk, den skal ikke bruges mere (vigtigt!)
    7. sigt melet iblandet bagepulveret- 1/4 del af mel ad gangen i massen og bland langsomt med en spartel, ske eller lignende. Det er vigtigt at du ikke blander for kraftigt og for længe;
    8. beklæd bradepanden med bagepapir og lad papiret "stritte" op så der dannes ligesom en høj kant;
    9. hæld dejen i bradepanden og glat ud;
    10. hæld de sukkerdryssede frugtstykker over og fordel dem jævnt over det hele og tryk dem ned i dejen med flad hånd eller et redskab;
    11. stil den fyldte bradepande midt i ovnen;
    12. skru ned til 200 grader for ovntemperaturen;
    13. bages de første 25 minutter med oven- og undervarmen;
    14. bages de næste 10 minutter kun med undervarmen;
    15. bages den resterende tid - ca. 15 minutter med både oven- og undervarmen;
    16. sæt den varme bradepande MED bageristen op på et bord og lad det svale af.

*Denne kage kan nu spiser varm med f.eks. creme fraiche eller uden noget ekstra på; den kan spises lun og den kan spises kold (hvis den holder sålænge ).

*Du kan dele den kolde frugtkage i 3 dele på tværs (korte led) og så passer stykkerne med almindelige fryseposer og du kan fryse den (må kun tøes op i stuetemperatur).

*Ellers kan den holde sig i 3 dage i stuetemperatur, men jeg selv kun har prøvet at have den stående så længe kun en gang, når jeg var alene hjemme i nogle dage. Den smager lige så godt 1., 2. og 3. dag.

*Hvis du foretrækker at bage i en springform, skal du helst halvere mængden af ingredienser, hvis kagen ikke skal "flygte" ud af den

En variation:

Du kan vælge yderligere at "berige" din kage ved at drysse groft hakkede mandler, nødder eller valnødder over dejen inden du hælder frugten over. Mine egne foretrukne kombinationer drys+frugt er følgende:

Mandler passer til blommer, nektariner, ferskner, stikkelsbær, mango, abrikoser, ananas og mirabeller;

Hasselnødder passer til æbler; Valnødder passer til ribs, stikkelsbær, rabarbar, æbler, mango, abrikoser og ananas;

Velbekomme og en rigtig herlig og varm weekend til alle

Anina
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Standard

Kære Anina

En skam, at jeg ikke er den store slikmund udi kager, for den lyder ellers lækker!

Og din opskrift må næsten være "idiotsikker", så udførligt du har beskrevet fremgangsmåden.

Jeg kan desværre ikke holde mig til opskrifter, så jeg må hellere lade være med at prøve....

KH
    Sally
    Carpe Diem

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Jeg "hører" en lille pipfugl synge, at denne kage snart bliver testet et sted i landet.... Hvis den ikke lykkes, bliver det altså første gang og ikke fordi "bagekonen" ikke kan sit kram.... men måske bageovnen skal en tur til skrothandleren

Venter spændt på "bagerapporten"
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard

Jeps - den skal testes med havens næste høst af rabarber! Der går lige nogle dage, inden der er nok, for jeg har kun få planter.

Jeg skal nok rapportere!
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    Jeps - den skal testes med havens næste høst af rabarber! Der går lige nogle dage, inden der er nok, for jeg har kun få planter.

Jeg skal nok rapportere!
    Hmm... så vil jeg gerne anbefale til overvejelse, at du enten blander store, lyse rosiner eller korender i "frugt-topping".... eller noget andet du vælger - for ellers kan den gå hen og blive for syrlig (for nogen i hvert fald)... jeg selv æææælsker suresager, men ved at ikke alle har det som jeg

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    jeg selv æææælsker suresager, men ved at ikke alle har det som jeg
    Ditto her - men for min husbonds skyld, skulle jeg måske forsøge med æbler først! :P
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    jeg selv æææælsker suresager, men ved at ikke alle har det som jeg
    Ditto her - men for min husbonds skyld, skulle jeg måske forsøge med æbler først! :P
    Forresten.... passer hakkede valnødder fantastisk sammen med rabarber. Desuden kan du altid "gemme" rabarber under en sød marengs-masse.... bagetiden og temperaturen passer nogelunde... har prøvet med godt resultat.

Bookmarks

Regler for indlæg