Viser resultater 1 til 5 af 5
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard HÅNDHYGIEJNE

Håndhygiejne:

Det er meget vigtigt med en god håndhygiejne. Vi rører ved alt muligt dagen igennem, og har vi fx fået bare en smule afføring på hænderne, kan man finde bakterier fra afføringen på hænderne op til tre uger efter, selv hvis man vaske sine hænder flere gange dagligt. Det er utrolig mange mennesker, der ikke vasker hænder, når de har været på toilettet. Prøv selv at lægge mærke til det, når du besøger et offentligt toilet. Og når folk ikke selv gør det, lærer deres børn heller ikke at gøre det. Det er en del af den sociale arv.

Den hyppigste årsag til smitte med forkølelse er også hænderne. Har man sagt goddag og givet hånden til en forkølet, der ikke har vasket sine hænder siden sit sidste nys, får man viruset på sin egen hånd, og vi mennesker får det så ind i os ved at pille i næse, hvilket alle mennesker gør næsten hele tiden uden at vide det.

De bakterier, der findes i støv, på arbejdspladser, i haven og alle mulige andre steder uden for sygehusene, er normalt ikke farlige. Vi har brug for at blive udsat for disse bakterier for at vedligeholde et normalt immunforsvar. Det gør derfor ikke noget, at vi bliver beskidte under arbejdet, men skidtet skal af igen, hvis huden skal ånde og ha² det godt.

De steder, hvor man bruger mange antibiotika, er der derimod stor fare for at udvikle farlige og modstandsdygtige bakterier, der kan medføre alvorlig sygdom. Det gælder først og fremmest på sygehusene. Her skal man virkelig passe på. Desværre har masser af undersøgelser vist, at læger er dårlige til at vaske hænder, før og efter de undersøger de indlagte patienter. Man har samtidig kunnet dyrke alle mulige skadelige bakterier på deres hænder, og fx også på deres stetoskoper og kuglepenne. De har alle mulige forklaringer på, hvorfor de ikke vasker hænder, oftest at huden bliver tør og sårbar. Men det er ingen undskyldning for at udsætte svage og syge patienter for smitte.

Der er også problemer, når man gør maden i stand, især når man håndterer råt kød, der på overfladen kan indeholde sygdomsfremkaldende bakterier. Har man haft fat i kød, skal man vaske hænder, inden man tager fat i anden mad eller spiser.

Almindelig sæbe og vand er noget af det bedste til at vaske sine hænder med, men på sygehusene er det ikke nok. Her har det vist sig, at spritopløsninger er mest effektive, og så kan man bruge fugtighedscreme eller anden håndcreme bagefter for at gengive huden den nødvendige fugtighed og et beskyttende fedtlag. Nogle bruger Rodalon, som også er effektivt mod bakterier, men almindelig sæbe ødelægger virkningen af Rodalon, og hjemmefra har man normalt sæberester på hænderne.

Man er simpelthen nødt til at tænke sig om, når man vasker hænder, så man får det gjort, og får det gjort på den rigtige måde. Vi må også hjælpe hinanden med at huske at vaske hænder, selvom der måske er travlthed. Indlagte patienter har fuld ret til at bede lægen vaske hænder, før han eller hun rører ved patienten, og må også gerne huske lægen på at vaske hænder igen, før han går videre til den næste patient.
    (fra dr.dk/p4)
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    63

Standard

Kære Admina

Med en lægefar og en sygeplejerskemor er håndhygiejne noget, der kommer ind med modermælken.

Men det kan ikke gentages mange gange nok - vask hænder, når du står op - inden du tilbereder morgenmad, når du kommer hjem udefra, efter toiletbesøg,inden du tilbereder mad, før du går til bordet....o.s.v.

Her i familien har vi ikke haft eet mavetilfælde p.g.a. dårlig håndhygiejne og det er en vane, der skal gives videre til børnene.

Husk også at vaske hænder efter at have rørt ved penge....

KH
    Sally
    Carpe Diem

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Standard

Jeg har løst "problemet" med håndhygejne ved køkkenbordet en gang for alle!

I en farvehandel kan man købe engangs tynde vinylhandsker, 100 stykker i en kasse for ca. 25 kroner. Man kan også købe disse på apoteket og hos materialisten - men så er de også en del dyrere.

Skal jeg til at rode med råt kød eller andet for den sags skyld - tager jeg disse handsker på før jeg skærer i kødet. Jeg bruger også handskerne når rene hænder er påkrævet ved madlavningen, anretning af frugtsalat e.l.

Fra tiden når jeg var en ung mor med hygiejne- og rengøringsvanvid - lider jeg af et eksem, som kommer hvis jeg har hænderne for meget i vand i en periode. Derfor er disse engangshandsker alletiders, også hvis man er nødt til at undgå for hyppig håndvask.

M.h.t. de øvrige behov for en god hygiejne i køkkenet - har jeg allerede i gamle dage anskaffet og siden brugt flere forskellige skærebrætter i plast...

- hvid til almindelige tilng som at smøre maddder m.m.
    - rød kun til råt kød, fjerkræ, fisk o.l.
    - sort til alt med rå grøntsager
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    Avalon Gæst

Standard

God ide, med de forskellige farver på skærebrædterne.
    Vær dog opmærksom på, at et træskærebrædt er mere velegnet til kød end et af plast. Bakterierne forsvinde simpelthed hurtigere.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Avalon
    Vær dog opmærksom på, at et træskærebrædt er mere velegnet til kød end et af plast. Bakterierne forsvinde simpelthed hurtigere.
    Hej Avalon

Det er med fuldt overlæg, at jeg fravalgte træskærebrættet, selv om det sikkert er det behageligste materiale at arbejde med ellers....

Selv om kun de færreste ved det - er "træværk" i opvaskemaskinen den visse død for samme før eller siden. Jeg ved ikke hvad det er, men jeg har læst og hørt om, at producenterne fraråder folk at vaske træ-ting i opvaskemaskinerne. For mit eget vedkommende ville jeg tillige ikke bryde mig om, at mit skærebræt får lov til at suge så meget af kemien fra tabs`en eller pulveret under opvasken.

D.v.s. at havde jeg træskærebræt - ville jeg ikke kunne lide at bruge det igen før jeg f.eks. skoldede det i kogende vand og selv med det ville det ikke altid "føles" som om det var rent nok. Din bemærkning er helt fin og helt sikkert også korrekt.... jeg har bare et problem med mine egne følelser omkring begrebet "rent og ikke rent"i forbindelse med træ-redskaber i køkkenet.

Alle mine plast-brætte bliver kun brugt en gang og smidt i opvaskemaskinen efter brug og derfor er jeg også sikker på, at de er helt rene til næste anvendelse.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Bookmarks

Regler for indlæg