Side 1 af 2 12 Sidste
Viser resultater 1 til 10 af 13
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Migræne - vi får varige hjerneskader

Anne Bülow-Olsen skriver i MigræneNyt november 2004:
    Migræne har mistet sin uskyld
    Vi troede, at migræneanfald gik over, og så var vi lige så gode som før. Nu kommer rapporter fra anerkendte læger om at vi akkumulerer skader. Eller med andre ord, jo flere anfald vi har, jo større er risikoen for at vi udvikler varige sakeder i hjernen eller i ansigtsnerven. Vi har også øget risiko for karforsnævringer og højt blodtryk.

Migræne har mistet sin uskyld. Et anfald er ikke bare nogle timer med pinsler. Det er en akkumulerende sygdom - noget som for hvert anfald giver endnu en lille skade eller risiko for skade, som ikke går væk af sig selv.

Hjerneskaderne kan være (små) skader i det hvide hjernevæv, formentlig fordi blodtilførslen under anfald er nedsat, så dele af hjernen dør. Skaderne er "subkliniske" - d.v.s. vi bliver ikke synligt påvirkede. Vi kan stadig tænke, tale og bevæge os. Vores synsevne nedsættes fordi synsbarken (i den bageste del af hjernen) ikke fungerer optimalt. Den enkelte migræniker opdager det måske ikke, fordi det kommer snigende, og vi ser da stadig det meste. Hjerneblødninger og blodpropper i hjernen er velkendte følgevirkninger af højt blodtryk og højt kolesteroltal - endnu to alvorlige former for hjerneskader, som kan være permanente.

Hvis migrænikerne har en tendens til at udvikle en serie skader i hjernen som ikke reparerer sig selv efter anfaldet er ovre, bør alle sejl sættes til for at undgå anfald.

Vi ved ikke om hjerneskaderne kommer af migrænen eller fra midicinen. Ingen af undersøgelserne har opdelt migrænikere i triptanbrugere, håndkøbsmedicinbrugere, migrænikere på forebyggende medicin og "naive" migrænikere (lægernes betegnelse af migrænikere som ikke holder sig til en bestemt type medicin). Så vi ved faktisk ikke, hvad der skyldes migrænen og hvad der skyldes medicinen.

Migrænikerforbundet håber, det fra nu af vil stå med flammeskrift på indersiden af migrænikernes og migrænelægers øjenlåg, at det altid er bedre at undgå et anfald end at behandle det. Vi må have forskning i hvordan vi undgår anfald, og migrænikere skal informeres om hvad de selv kan gøre, så vi ikke udsætter os selv for en øget risiko for hjerneskader.
    http://www.migraenikerforbundet.dk
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Vi får varige hjerneskader

Fra MigræneNyt november 2004:
    Citer Oprindeligt indsendt af Anne Bülow-Olsen
    En serie fordrag ved 15th Migraine Trust International Symposium i London, 20-23 september 2004 handlede om, at migræne måske kan ses som en progressiv sygdom - dvs. at man ikke kan antage at hvert enkelt anfald forsvinder uden at efterlade varige mèn. Dr. Lipton fra New York havde undersøgt tilfældige migrænikere, og fandt at i løbet af et årudviklede 3% af dem vedværende migræne - dvs. migræne mere end hver anden dag. Særlige risikofaktorer for at udvikle migræne næsten hver dag var at være kvinde, være overvægtig, snorke, have gigt, et stort forbrug af håndkøbsmedicin og kaffe, være udsat for stress og mange migræneanfald ved undersøgelsens begyndelse.

Dr. Ferrari fra Holland rapporterede at han havde fundet ændringer i den hvide del af hjernen hos mange migrænikere og at der var størst risiko for disse ændringer hos de migrænikere, som havde mange anfald.

Dr. Drummond fra Perth i Australien postulerede, at i hvert fald nogle migrænikere har en skade i de nerver, som styrer blodgennemstrømningen i ansigtet.

Migrænikerforbundet finder at det er bekymrende at der nu synes at være data som viser, at migræne ikke er så uskadelig som hidtil antaget. (...)

Migræne er ved at blive en sygdom som (hidtil antaget) ikke "går over igen".

De allerseneste resultater fra september 2004 af en metaanalyse (dvs. samling af alle forskningsresultater på området) viser at migrænikere har en 3,9 gange øget risiko for at få skader i den hvide del af hjernen, sammenlignet med den øvrige befolkning. Også unge migrænikere har denne øgede risiko, selv om de ikke har andre hjerne-karsygdomme, som normalt øger risikoen for hjerneskader.

R.H.Swartz og R.Z.Kern, 2004. Migraine Is Associated With Magnetic Resonance Imaging White Matter Abnormalities. A Meta-analysis Arch Neurol. 61:1366-1368

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Migræne giver nedsat synsevne

Fra MigræneNyt november 2004:
    Aura giver jo synsforstyrrelser, så der var grund til at se på om migrænikere med og uden aura har ændret syn, sammenlignet med ikke-migrænikere. 25 migrænikere uden aura, 28 migrænikere med aura og 24 kontrolpersoner (samme aldersfordeling i alle grupper) blev undersøgt for om deres syn var normalt. Migrænikere tilhørte "mellemgruppen" - dvs. de havde ikke migræne hver dag og de indtog ikke medicin på dage, hvor de blev undersøgt.

Det viste sig at i gennemsnit var migrænikernes syn mindre følsomt end ikke-migrænikernes. Det va4r ikke forskel på om de havde aura eller ikke havde aura. Jo flere migræneanfald indenfor de seneste 12 måneder, jo større var tendensen til at have mindre skarpt syn.

Nogle af migrænikerne havde desuden pletter i synsfeltet, som ikke var så følsomme som forventet, men der var ikke nogen sammenhæng mellem disse og antal migræneanfald.

Lægerne regner med, at det reducerede syn skyldes ændringer i hjernens synsbark (i den bageste del af hjernen) og ikke i øjet.

A.M.McKendrick og D.R.Badcock, 2004. An analysis of the factors associatet with visual field deficits measured with flickering stimuli in-between migraine. Cephalalgia 24, 389-397.

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    63

Standard

Det lyder da ikke særligt godt!

Men det lader jo så til, at man er begyndt at forske noget mere i, hvad migræne er for noget og man kan håbe at migrænemidlerne bliver bedre med tiden.

Jeg har kun haft enkelte migræneanfald i de sidste år - har måske 3-4 om året. De starter med aura-flimmer, men varer heldigvis kun få timer.

Du, Admina, er jo særdeles hårdt ramt og det bekymrer mig, at du tilsyneladende ikke rigtig kan hjælpes med forebyggende og smertestillende medicin.

KH
    Sally
    Carpe Diem

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Sally
    Det lyder da ikke særligt godt!

Men det lader jo så til, at man er begyndt at forske noget mere i, hvad migræne er for noget og man kan håbe at migrænemidlerne bliver bedre med tiden.

Jeg har kun haft enkelte migræneanfald i de sidste år - har måske 3-4 om året. De starter med aura-flimmer, men varer heldigvis kun få timer.

Du, Admina, er jo særdeles hårdt ramt og det bekymrer mig, at du tilsyneladende ikke rigtig kan hjælpes med forebyggende og smertestillende medicin.

KH
    Sally
    Jo, der er et middel som "bider" på mig.... men Imigran er et anfaldsmiddel. Det betyder, at først skal jeg "faldes an" - så kan jeg sluge en pille til 80 kroner/stk.

Efter to timer begynder den at virke og jeg bliver smertefri samt dum som et bordben hele den næste dag..... den konstruktive tankeevne er væk resten af dagen + hele næste dag

Lige nu sidder jeg også i Imigran-døs og skal hele tiden slå ordene op i en ordbog

Kram, kram A.

Guest avatar
    Pipaluk Gæst

Standard

Hej Admin.

du kender dem højst sandsynligt, men jeg skriver det alligevel - - hvis nu - - - - - -

Jeg tager maxalt for mine migræneanfald.
    De er forholdsvis nye, så det kunne jo være.
    Og så er de ikke så dyre som imigran

Det er jo bedre at lukke munden op en gang for meget.

Knus Pipalukl.

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Pipaluk
    Hej Admina.

du kender dem højst sandsynligt, men jeg skriver det alligevel - - hvis nu - - - - - -

Jeg tager maxalt for mine migræneanfald.
    De er forholdsvis nye, så det kunne jo være.
    Og så er de ikke så dyre som imigran

Det er jo bedre at lukke munden op en gang for meget.

Knus Pipalukl.
    Jow....jeg kender også Maxalt....

Hver gang der kom et nyt middel på marked - fik jeg besked på at afprøve det.... men ikke mere. Godt nok tager de hele to timer inden den (Imigran) virker - men den virker i det mindste. De andre gør ikke rigtigt. Det er jo så individuelt, hvorfor og hvordan disse anfald opstår, at det nok er lige så individuelt - hvordan div. midler virker.

Kram, kram
    Admin

Guest avatar
    Dinah Gæst

Standard

Kære Admin!

Foruroligende læsning, synes jeg.
    Har skyndt mig at printe artiklerne ud, som jeg vil sende til min migræne-ramte veninde i Vejle (samt hendes mor, som er endnu værre ramt).

Det er SYND for dig, at du døjer så meget med denne lidelse!

Jeg lider en del af almindelig hovedpine, men det er jo til at leve med...

Knus,
    Dinah

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Hejdien
    Jeg lider af voldsom migræne, jeg har fladskærm og det finder jeg også hjælper en del..

Et af mine skånebehov i fleksjob er netop fladskærm, men desværre har kommunen været 5 månder om at få den fremskaffet Crying or Very sad men den kom i går.
    Desværre er det bare sådan at den tid der er gået, har gjort at min migræne bliver trigget meget hurtigere ..

Så da jeg sidder 4 timer foran puteren på arbejdet hver dag, ja så har jeg lidt svært ved at sidde ved min egen computer når jeg kommer hjem, hvad både K10 og div forum hvor jeg syntes jeg har noget at sige, lider under..
    Hej Hejdien

Velkommen i klubben, desværre.... men du kan også prøve at søge på migræne herinde og finde indlæg af Biddi. Vores "kur" vi har sat sammen for at ledsage udskiftning af Biddis sølvplomber - viste sig også dramatisk at reducere hendes migræne, fra at være hyppig og langvarig - op til 3 dage ad gangen (hvis jeg husker korrekt) - til nu, hvor den er svag og så sjælden, at Biddi skriver at det er ikke længere "nævneværdigt".... Og dette er en statement af de helt store. Det kan man kun forstå tilfulde, når man har selv prøvet mosten....

Jeg lægger linket her, når jeg finder Biddis tråd/indlæggene igen.

Kram til dig og andre migræne-mostre
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af admin
    Jo, der er et middel som "bider" på mig.... men Imigran er et anfaldsmiddel. Det betyder, at først skal jeg "faldes an" - så kan jeg sluge en pille til 80 kroner/stk.

Efter to timer begynder den at virke og jeg bliver smertefri samt dum som et bordben hele den næste dag..... den konstruktive tankeevne er væk resten af dagen + hele næste dag

Lige nu sidder jeg også i Imigran-døs og skal hele tiden slå ordene op i en ordbog
    Halløj

Siden sidst er der sket det, at Imigran er blevet trukket fra markedet - ikke fordi der var noget galt med den, men mere fordi patentet var udløbet og derfor har man "fiksfakset" og sendte et nyt middel på marked, man fortsat kan sælge til samme høje pris....

Dette "nye" Imigran hedder Imigran Sprinter og tabletterne er nu lidt støre og trekantede. Selv om jeg regnede med, bare at fortsætte med at betale i dyre domme og ellers få den samme effekt som før - er jeg blevet glædeligt overrasket....

....Imigran Sprinter virker hurtigere (1/2 time max) end den forrige. Desuden oplever jeg ikke nogen form for bivirkninger mere, som før f.eks. små lammelser i arme og ben, trykken for brystkassen, halsbrand og "tung" mave.... jeg behøver ikke engang at gå i seng mere, hvilket jeg gjorde før, mens jeg skulle vente på, at virkningen indfandt sig først efter et sted mellem 2,5 og 3 timer.... Desuden er følelsen af "hø i hovedet" også væk nu, efter jeg er begyndt at bruge den nye version af Imigran. Så jow, jeg er nu blevet en stor fan af denne nye udførelse af et gammelt middel, og dette helet og aldeles uanset at prisen er enorm..... at blive fri for skrækkelige smerter på bare en halv time er ubetaleligt!!!
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Side 1 af 2 12 Sidste

Bookmarks

Regler for indlæg