Jimmy Cliff
Måske den største nulevende reggae musiker… på verdensplan.

http://www.jimmycliffonline.com/

For ca. 15 år siden, ved en af Sky juice’s første store arrangementer i Danmark havde de booket en af de største stjerner indenfor reggae musik, nemlig Jimmy Cliff (som nu er en ældre herre).

Nu kan jeg ikke huske om koncerten var i Pumpehuset eller i Nørrebrohallen… men som sædvanlig havde vi alle vore børn med os, også til selve koncerten. Jeg havde Jonas med som på det tidspunkt har været omkring 10 - 11 år. Han var vildt optaget af alt det grej der blev båret ind fra turné bussen, og rendte i hælende på alt og alle…

Da alt er opstillet på scenen, og lydmændene er på plads, løftede lydmændene som var Jimmy Cliffs egne, Jonas ind bag afspærringen fra publikum, og trakterede ham med slik og sodavand. Koncerten gik i gang og folk var ellevilde. Pludselig peger Jimmy Cliff ned på Jonas, der står ved ”ved lydbordet” – og beder ham om at styre lyden. Alle mennesker kigger hen på Jonas og lydmændene, og dem der sætter lys, sender lige et par projektører ned på Jonas, der forsøger at kravle ned under afspærringen. Han blev lidt genert af al den opmærksomhed, men en lydmand fører ham hen til det store lydudstyr, og peger på en knap på et af de store board, som Jonas kan køre op og ned med ( lydstyrken til Jimmy Cliff’s stemme) - så begyndte Cliff at synge og bandet at spille, og Jonas kørte styrken op og ned til stor moro for alle…

Da nummeret var færdigt, takkede Jimmy Cliff for den ”gode lyd” !!!!

Senere inviterede han Jonas back stage, gav ham frugt og de ”snakkede lidt sammen” – Jonas kunne jo ikke engelsk dengang. Kun yes og no!!! Han tog endda Jonas med ud i den store bus, lod ham sidde bag rattet og lege chauffør. Da Jimmy Cliff og hele hans stab af musikere skulle af sted, videre til Tyskland, vinkede alle inde fra bussen til Jonas der vinkede som en vild!!!

Hver gang jeg hører Jimmy Cliff, tænker jeg, han er en rar mand. Han gav engang min søn en rigtig god aften!!!!
Joanna