Side 1 af 2 12 Sidste
Viser resultater 1 til 10 af 20
    Guest avatar
    anbe* Gæst

Standard Hormonplaster - dosenring - bivirkninger

Ny her – vil lige fortælle lidt om baggrunden for at jeg har meldt mig til her, og så høre om der er nogen der har bivirkninger ved at bruge vivelle dot.
    I slutningen af januar kom jeg i en alvorlig personlig krise, alt styrtede sammen om mig, og da jeg var startet på nyt job måneden før følte jeg mig meget alene. Jeg fik voldsom hjertebanken, var bange for at være alene – vågnede ca. hver ½ time, om natten med denne hjertebanken.
    Gik til min læge, han sendte mig videre til sygehus, tog diverse prøver, men alt var ok, men min voldsomme uro blev ved – blev bekymret for om det var angstanfald, talte med min mand om det, blev enige om, at der var grund til at konsultere en psykolog, hvilket jeg så gjorde.
    Psykologen kunne finde 100 grunde til vi skulle tale sammen, havde mistet min ældste veninde alt for tidligt, fået tvangsindlagt min mor, årsagen til min krise, årsagen til jobskifte osv.,
    Men først af alt, så bad hun mig læse en bog om overgangsalder, den hed– ”det vi ikke taler om” Jeg lånte den på biblioteket, læste lidt, men gik så i stå, synes kun den handlede om, det vi ikke taler om, og det passede ikke for mig og mine veninder.
    Næste gang hos psykologen måtte jeg så indrømme, at den bog havde jeg ikke læst, men lovede så at forsøge – læste videre i bogen samme dag, og lige pludseligt, kunne jeg da godt se, at sådan som jeg havde det, meget vel kunne skyldes overgangsalder, og som et lyn fra en klar himmel startede hedeture så jeg aldrig har oplevet noget lignende.
    Jeg blev enig med mig selv om, at sådan kunne jeg bare ikke have det, gik til lægen og bad om hormoner, hvilket jeg så fik udleveret uden videre. Jeg havde en tid hos min gynækolog(udskiftning af hormonspiral) i starten af maj, og ville så tage pillerne(activelle) indtil jeg fik talt med ham. I løbet at 1 uges tid, kunne jeg tydeligt mærke bedring, alle symptomer forsvandt, blev fyret fra psykologen.

Min gynækolog sagde at de piller jeg havde fået hos lægen, måtte jeg under ingen omstændigheder tage, når jeg gjorde det fik jeg dobbelt dosis af norethisteron, da jeg jo stadigt havde min spiral. I stedet skulle jeg have et plaster – vivelle dot, og fortsætte med hormonspiral.
    Det er jeg så startet på, stadigt ingen hedetur, men uro i kroppen, let hjertebanken, og meget pirrelig overfor omgivelserne(min mand)
    Har talt med gynækologen igen, der siger jeg skal forsøge med mindre dosis først, klippe en tredjedel af plasteret fra, og se om det hjælper, gør det ikke det, skal jeg forsøge at øge dosis, ved at bruge 1 1/3 plaster.

Hører gerne om andres erfaringer
    Hilsen anbe

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej anbe

Som du ved, er vi ikke så aktive for tiden og der kan gå lidt tid imellem de enkelte har kigget forbi. Det bliver dog anderledes fra sidst på sommeren, og da overgangsalderen, selv med hjælp fra hormontilskud - er en størrelse, der ikke lader sif forudsige vandtæt fra periode til periode.... vil enhver af os med mellemrum have brug for et sted at læsse af og modtage feedback fra andre, der udmærket kan forestille dem, hvordan du har det....

Jeg er ude på job, med min bærbare i skødet... så det bliver kun kort, indtil jeg er på min pind engang i morgen aften.... og så regner jeg med, at der er en eller to, der dukker op her før mig og kan kommentere på dit indlæg.

Det lader til, at du, præcist som flertallet af os her og andre derude - er blevet overrumplet af denne nye tilstand.... lige netop når du skulle til at nyde livet (formoder jeg). Hvis den omtalte bog er skrevet af Gail Sheehy - har jeg en endu een bog om samme emne af hende på beddingen og anmeldelsen af den kommer her på et tidspunkt i løbet af 2-3 dage.... en guldgrube af erfaringer, "fif" og solidt viden om kvindens overgangsalder skrevet af en kvinde.... ikke af en eller anden mandlig gynækolog, der mangler en del, for at kunne forestille sig hvordan man har det, når hormonerne stormer i øst og vest i ens krop.... + de særlige tanker man gør sig, når fodfæstet skrider for øjnene af een.... og man kan risikere påstemplet adskillige betegnelser - lige fra hypokonder til psykisk ustabil eller værre endnu.

Vi har her et arkiv med adskillige "brugte" indlæg hvortil der kun er privat adgang.... jeg vil skaffe dig adgang om lidt og sender en PrivatBesked og når du er derinde, sørg for at benytte søgefunktionen i toppen af skærmen og søg på de udvalgte ord, der har en relevans for dig. Du kan enten søge i arkivet alene eller på hele forum og enten på enkelte indlæg eller hele emner (tråde).... prøv dig frem. Jeg er ikke sikker på, at du finder alle svar her og nu, men hen ad vejen kommer der flere nye bidrag med nye input. Desuden nu jeg ved hvad du søger efter - vil jeg søge efter det samme på Nettet sammen med dig

Vi "ses" i morgen
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Guest avatar
    Sisse Gæst

Standard

Pas. - Rent bortset fra at jeg bestemt ikke synes om at man klipper i plastre, det må man ikke af hensyn til doseringen, dels kan noget af det virksomme stof løbe ud, miste virkning, dels er det svært helt reelt at vide hvor meget du så får.
    udover det, så er jeg blank som en rund 5´er.
    Sisse

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard

Kære anbe.

Velkommen hertil!

Min overgangsalder er jo forlængst overstået, men jeg kan sagtens genkende dine symptomer.

Jeg kender desværre ikke plastret - kun Activelle, som jeg fik en del år. Det fungerede perfekt, og jeg havde overhovedet ingen overgangssymptomer mere.

Jeg håber, du finder noget, der kan hjælpe dig.

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard

Kære Anbe

Desværre kender jeg ikke noget til hormoner og hormonplastre, jeg har ganske enkelt prøvet at undgå dette. Jeg ved ikke rigtigt om jeg er i overgangsalder, men jeg har da svedeture engang imellem og psyken driller også. Jeg kom i kunstig overgangsalder da jeg fik fjernet livmoderen som 27 årig, og jeg ved ikke om jeg så slipper lidt lettere over dette nu. Lægen ved det heller ikke.

Som du kan se, er jeg ikke til stor hjælp med hensyn til kendskabet til hormontilskud.

Hvis der er andet, vil jeg gerne skrive og lære dig bedre og kende. Det er altid dejligt, når der kommer nye med på vores forum. Vi har ligget lidt i dvale på det sidste, men Forum skal nok komme op og stå igen, det er jeg ikke i tvivl om.

Skriv, hvis du har noget på hjerte og lad os snakke om løst og fast.

Knus Bea

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Sisse
    Pas. - Rent bortset fra at jeg bestemt ikke synes om at man klipper i plastre, det må man ikke af hensyn til doseringen, dels kan noget af det virksomme stof løbe ud, miste virkning, dels er det svært helt reelt at vide hvor meget du så får.
    udover det, så er jeg blank som en rund 5´er.
    Sisse
    Jeg tror, at det kommer an på hvordan den pågældende plaster er "indrettet". På det sidste så jeg et par midler på plastre, hvor det virksomme stof var en integreret del af klæbestoffet og er Anbes plastre af den slags - behøver det ikke ligefremt at sive ud.

Derimod er jeg 200% enig i, at man ikke sætter patienten til at klippe i "medicinen" når doseringen driller..... Så små marginaler kan have en betydning når det først kommer til hormonbalancen, at det burde være lægens ansvar alene - hvad Anbe klæber på huden og hvad hun kan regne med at få ind i systemet.

Heldigvis lyder det, som om Anbe har det bedre og har overskud til at eksperimentere... Men tænk hvis det var modsat...

Jeg selv er ved at overveje et tilbagevenden til hormontiskud.... Jeg har hidtil, med en meget god effekt brugt Progesteroncremen (regner med, at Biddi fortsat bruger det).... Det ville jeg helst også gøre, men jeg har et stort problem med den daglige rytme fordi jeg arbejder på alle døgnets tidspunkter for tiden. Det betyder, at jeg kommer i bad også på forskellige tidspunkter og Progesteroncremen (som alt andet hormontilskud) har det bedst ved at blive påsmørt ca. på samme tidspunkt hver dag - og dette kniber det meget med lige nu. Først efter sommeren er jeg igen i mere vant og regelmæssig dagsrytme, men til den tid kan jeg nå at blive helt ødelagt.... Det er allerede begyndt med hukommelsessvigt (korttidshukommelse), hedeture og irritabilitet. Når jeg tænker tilbage til midten af fyrrerne.... nope, det vil jeg ikke opleve igen og det ser ud til nu, at min egen overgangsalder er overhovedet ikke på retur endnu.

Så ja, jeg vil nok også begynde at interessere mig for disse plastre. Efter 8 år på piller - TrisekvensForte - og indtil for 3 år siden, da jeg fandt ProgestaCare.... mener jeg at have slugt piller nok. Men noget skal jeg have hvis jeg skal kunne fastholde mit job og livskvalitet.

Kære Anbe
    Du skriver bl.a. "årsagen til jobskifte".... var det en isoleret årsag eller var det "bare" det hele. Det lyder i hvert fald, som om du havde masser af gode grunde til, at din egen overgangsalder muligvis er blevet yderligere (over)stimuleret af disse negative og tunge skæbnens tilskikkelser....

Du skal vide, at du er velkommen til at oprette din egen dagbog her, så du kan skrive dig lettere om hjertet og måske på den måde lette denne uønskede stimulans, som måske gør din overgangsalder tungere, end den (måske!) ellers ville være.... Alt det, man læsser af på denne måde - vil ikke gøre dine oplevelser ugjorte, desværre. Det vil dog gøre dem mindre tungvejende og i hvert fald mindre skadelige, end hvis man beholder dem inde, godt skærmet mod andres blikke.

Der var flere her, der netop gjorde det samme og her er der ingen, der peger fingre ad hinanden for at livet ikke altid ligner et glansbillede.

Pas på dig selv og skriv, når du en dag få en ubændig lyst til at komme af med denne ufortjente "bagage".

Knus og masser af gode tanker
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    BORNHOLM
    Alder
    63

Standard

Kære Anbe
    Velkommen her, jeg bruger som Anina så rigtig skriver progestacremen, det er for mig det eneste jeg har tillid til.
    Jeg havde også en masse uro i kroppen og tog østrogen i små 2 år, som jeg trappede ned på, fordi jeg altid har været meget bange for hormoner, men ophøret bevirkede at jeg i flere nætter kunne ligge vågen, det var et h......,men af uransaglige årsager havnede jeg her i forum og blev opfordret til at prøve cremen, og jeg takker den dag i dag for det, nu har jeg ingen problemer med at falde i søvn, jeg får stadig hedeturene om natten, men det har jeg affundet mig med,de må vel klinge af på et tidspunkt
    Cremen køber jeg i Børges lille helsebiks, hvis det har nogen interesse for dig
    Held og lykke.
    Knus Biddi
    Biddi fra Bornholm

Guest avatar
    anbe* Gæst

Standard

Hej Biddi - og tak for dit indlæg

Det havde jeg godt nok ikke hørt om før, selvom jeg har læst stort set alt hvad jeg har kunnet komme i nærheden af.
    Jeg bliver da godt nok mere forvirret, for sådan som jeg har forstået det, så skyldes symptomer manglende østrogen, og progestoron - styrer blødningerne - så hvorfor hjælper progestoron så på symptomerne

Det kan da godt være der er noget jeg har misforstået?

Iøvrigt har jeg forsøgt med at klippe i plastre (brugt 2/3) i 5 dage, det blev bare værre og værre med uro og hjertebanken, så jeg gav op i går, gik tilbage til et helt, men har heller ikke lyst til at bruge mere, så nu venter jeg lige lidt og ser tiden an.
    Hilsen Anne

Guest avatar
    Sisse Gæst

Standard

Hej Anbe,
    Jeg tror nok jeg helst bare så at du gik en tur omkring lægen inden du så bruger dig selv som prøveklud igen. Det kan da ikke være meningen man selv skal stå og sjusse sig frem :!:

Det er lidt fattigt bare at lange et link ud, måske du kender det. Selvom det er en Novo side, så er der meget relevant stof.

http://www.menopause-info.dk/website/

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af anbe
    Det havde jeg godt nok ikke hørt om før, selvom jeg har læst stort set alt hvad jeg har kunnet komme i nærheden af.

Jeg bliver da godt nok mere forvirret, for sådan som jeg har forstået det, så skyldes symptomer manglende østrogen, og progestoron - styrer blødningerne - så hvorfor hjælper progestoron så på symptomerne

Det kan da godt være der er noget jeg har misforstået?

Iøvrigt har jeg forsøgt med at klippe i plastre (brugt 2/3) i 5 dage, det blev bare værre og værre med uro og hjertebanken, så jeg gav op i går, gik tilbage til et helt, men har heller ikke lyst til at bruge mere, så nu venter jeg lige lidt og ser tiden an.
    Hilsen Anbe
    Hej Anbe

Velkommen i klubben Du befinder dig præcis samme "sted" vi andre også har været... tilsyneladende paradoks og anderledes viden end den autoriserede....

Jeg kunne godt give mig til at forklare, hvad jeg/vi (nogle af os) har fundet ud af, men man kan umuligt gengive de mange div. tanker, der leder til andre tanker og tilskynder til yderligere udforskning af den del af viden, der ikke umiddelbart er tilgængelig eller oplyst af sagkundskaben her i DK, hvor div. anvisninger og definitioner følger meget tæt op ad medicinal industriens interesser. Så er lægestanden i Norge meget, meget længere fremme end os, må jeg krybe til korset og blankt indrømme.

Jeg vil derfor gerne opfordre dig til at benytte søgefunktionen her på sitet og søge på progesteron, progesteroncreme og evt. også østrogendominans. Prøv at gå systematisk til/gennem stoffet, opret evt. bookmarks - så du kan finde "kilderne" igen og derefter søg på de samme søgeord på Google. Alle sider og sider fra Danmark. Jeg kan garantere dig, at der er rigeligt at gå i gang med, men jeg kan også love dig - at man i denne anledning kommer til bl.a. at tænke nogle helt andre tanker, end man umiddelbart regner med. Disse tanker er kun forvirrende sålænge man endnu ikke har udforsket baggrundstoffet, men det kommer nok efterhånden du finder flere og flere informationer.

Indledende kan du lige kigge på denne artikel: http://www.viktoria-klinikken.newweb...us.5557.0.html

Når du har kigget på, hvad der allerede findes af info her på sitet samt div. links til materiale ude på Nettet - kan vi tage en ny snak om det... Det er ret heldigt, at her findes der en del info samlet under "samme tag". Jeg kan rolig garantere dig, at tiden brugt på at læse i gamle tråde og ulejligheden kommer mange gange tilbage.

M.h.t. dine hormonplastre, dosering m.m. kan jeg betro dig, at det er kun de færreste hormontiskud-debutanter, der er så heldige at lægens første valg af præparatet falder heldigt ud. Vi er så individuelt indrettede, at marginalerne har ofte en meget stor indflydelse på, hvad der (på)virker bedst i hvert enkel tilfælde og de fleste skal først igennem 2-4 forskellige præparater, før de finder det rette.... Dette er nemlig mere reglen end det er undtagelsen.... så fortvivl ikke.

Hmm... det kan altså ikke være en udelt dans p roser, når du oven i alt det andet - også sidder i et forholdsvis nyt job... Selv om de nye kollegaer er (måske) bedre end de forrige - er det altså ikke skolegården mere, hvor man havde det megen nemmere med at springe med begge ben i og få nye venner..... Jeg håber at du ikke føler dig alt for meget alene med det hele. Er din mand nem at tale med, eller er der også her uoverskridelige tabuer - så mange oplever livet (ægteskabet) igennem?

Vi "ses". Knus og tanker
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Side 1 af 2 12 Sidste

Bookmarks

Regler for indlæg