Viser resultater 1 til 7 af 7
    Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard Gamle kvinder mister "fortovsretten"

Gamle kvinder mister "fortovsretten"

Følgende artikel fra 1998 er fundet i Kvinfo’s forum for køn og kultur. Artiklen er skrevet af Anne Leonora Blaakilde, f. 1961, cand. mag. i folkloristik og retorik, ph.d. stud. og forskningsmedarbejder ved Gerontologisk Institut i Hellerup.

Der er gået 8 år, siden artiklen blev offentliggjort. Er holdningerne i samfundet stadig de samme over for ældre kvinder?

Gamle damer i pyjamas

En ældre kvindelig kollega indviede mig engang i begrebet fortorvsretten: "Fortovsretten oplever du først når du bliver gammel. Når nogen kommer imod én på fortovet, indgår man normalt et stiltiende kompromis, om hvem der går til hvilken side. Det kender du godt. Sådan er det for alle mennesker. Men ikke når du bliver en ældre kvinde. Så må du vænne dig til, at det er dig, der skal gå til side. Hver gang. Du mister fortovsretten."

Hvor det i dag er kulturelt ringeagtet at være gammel, er det i dobbelt forstand ringeagtet at være både gammel og kvinde. Den ligestilling, der på mange områder har givet kvinder samme status og muligheder som mænd, træder stille og roligt ud af kraft efterhånden som alderen træder ind.

Den kulturelle forventning til alderdommen og ældre mennesker er generelt meget negativ. "Hun er 75 år, men hun er stadig fuld af liv" siger vi, og giver dermed udtryk for den almindelige forestilling om at 75 årige nærmest er halvdøde. Efter mange års kamp mod tidligere tiders opfattelse af, at kvinden af natur var manden underlegen, kan vi måske forledes til at tro at biologi ikke længere bruges til at diskriminere mellem mennesker. Men den kulturelle nedvurdering af gamle mennesker har i dag præcis samme indpakning af "naturlighed", som kønsdiskriminationen havde tidligere.

Spørgsmålet er så, om der kan siges noget om hvornår alderen træder ind. Hvornår bliver man gammel? Ingen har hidtil kunnet gøre det. Men her er et bud fra en Politiken bagside 4. juni 1997:

"SVEDETUR RETUR

Gamle damer er slet ikke så sure, som de ser ud, viser en undersøgelse fra Plymouth Universitetet i England, hvor forskerne har udspurgt 1200 kvinder fra 40-63 år om kvaliteten af deres liv. Stik mod forventningerne synes kvinderne selv, at de har det bedre efter overgangsalderen, end de havde det før, skriver den britiske avis The Guardian. Livet begynder simpelt hen efter svedeturene, måtte forskerne konkludere. Først og fremmest føler kvinderne, at deres hukommelse og koncentrationsevne er forbedret. Gamle damer er altså glade. Nu mangler vi bare at lære dem, hvordan man smiler."

Det er jo egentlig dejligt, at vi endelig får en klar definition på hvornår man er gammel som kvinde: Alderen mellem 40 og 63 år! Der er nok en del kvinder, som vil føle sig overraskede over at være blevet gjort til "gamle" ud fra denne stramme kronologiske definition, ligesom der vil være dem, der undrer sig over, hvad man så er efter de 63?

Grunden til at forskerne i dette tilfælde har defineret kvindens alderdom til at begynde ved de 40, kan naturligvis forklares ud fra et kønsbiologisk fænomen som overgangsalderen. Overgangsalderen, som definition på alderdom, er udmærket i lande, hvor kvinder har en forventet levetid på omkring 40-45 år, og hvor de derfor reelt er gamle, når de kommer i overgangsalderen.

Men i England, hvor kvinder i 1996 havde en forventet levetid på 79,7 år, må det unægteligt være lidt kedeligt at blive betragtet som gammel i halvdelen af ens liv! Mens engelskmændene, må vi tro, aldrig bliver gamle, for mænds fertilitet holder som bekendt langt op i alderen.

En anden oplivende oplysning fra den pågældende undersøgelse er, at post-menstruelle kvinder har det bedre, end de havde det mens de var i den reproduktive alder. "Gamle damer er altså glade" lyder den overraskede kommentar fra Politikens skribent, der lider af samme negative forventning til alderdommen som alle os andre. Og begejstringen er næsten ved at få absurde overtoner, da vedkommende beredvilligt mener, at "nu mangler vi bare at lære dem, hvordan man smiler".

Læseren præsenteres her for en kraftig markering af forskelle mellem aldersgrupper, og den ene er tydeligvis både klogere og mere smilende end den anden. Den stærke opdeling mellem "de" og "vi" er udtryk for arrogance, nedladenhed og hån overfor en hel gruppe af mennesker - de gamle kvinder - der forudsættes at være på en bestemt måde, selvom den refererede undersøgelse oven i købet demonstrerer det modsatte.

Vi ved ikke, om den vittige hund, som har fabrikeret ovenstående tekst, er mand eller kvinde. Men det er helt sikkert, at vedkommende ikke opfatter hverken sig selv eller sin læser som gammel. "De" gamle er noget fremmed derude, "de andre" er ikke ligeså vigtige som "os" herinde i livets centrum som kender til smil og glæde. Det negative ved alderdommen, og dem der er ramt af den, kan belejligt bruges som fremhævende kontrast til ens egne herligheder.

Samme fremhævede kontrastvirkning ses virkningsfuldt anvendt i reklamen for en tv-udsendelse (se illustrationen i begyndelsen af artikel). Den er et godt eksempel på, hvordan yngre kvinder kan "bruge" ældre til at sole sig i.

De gråhårede kvinder i lyseblå pyjamas er stillet op, som en markant douche baggrund for den yngre kvinde, der er stylet med sminke og svøbt i en lille sexet kjole med pelskant. Hendes sorte nylon-strømpeben vipper let og nonchalant, mens hun tilsyneladende læser belærende op af en bog for de gamle kvinder, der er blevet bedt om at se ud som om, de beundrer den yngre kvinde og er stærkt interesserede i det, der for beskueren ligner en "godnathistorie-situation".

De ældre kvinder fremstilles ikke blot med en nedladende attitude, de fremstilles også som barnlige! Man skal altså ikke forvente sig nogen form for solidaritet, alene på grund af køn. Kvinde kan være kvinde værst, så længe alderen er imellem dem.

Men hvad med de kvinder, som nærmer sig alderdommen? Hvad med de kvinder, som allerede har kæmpet for kvinders rettigheder og status i samfundet på lige vilkår med mænd? Kvinder som har arbejdet sig frem til uddannelser og gode stillinger, som har vilje og selvværd til at træde frem på den offentlige scene? Kunne man ikke håbe at disse kvinder vil formå at kæmpe endnu en kamp, nemlig kampen for ligeværd også for gamle kvinder?

Her er et eksempel på, hvordan en sådan midaldrende kvinde, muligvis tidligere rødstrømpe, forholder sig til alderdom og gamle kvinder fra Den Bedste Tid - er måske gemt til sidst redigeret af Lone Kühlmann i 1995:

"Vi bevæger os ind i alderdommen uden rejsefører. Jeg ser ikke en guide blandt dem, der kommer før os, for jeg frygter det, de repræsenterer: Falmet hår, rynket hud, krogede rygge, liv og sind, der er gået i frø. Typisk for min generation siger jeg: Sådan bliver jeg aldrig. Ligesom vi sagde, da vi som teenagere så på vores midaldrende mødre."

Det er amerikaneren Pat Reber (f. 1947), der har forfattet ovenstående tekst. Man kan vel godt tage hende til indtægt for hvad andre jævnaldrende og jævnbyrdige danske kvinder måtte mene, da redaktøren, Lone Kühlman, har fundet Rebers bidrag værd at oversætte og bringe i en dansk antologi om hvordan "...den generation af kvinder, der nu er mellem fyrre og tres (ca.), forestiller sig, at de selv vil blive gamle."

Afstandstagen er indtrykket fra mange af bidragene i denne antologi. Nærmest hånlig afstandstagen fra de gamle, det gamle, og alderdommen. Det kan godt være at denne generation af kvinder kunne finde på at kæmpe for respekt for det at være gammel kvinde, når de selv bliver det - men ikke før.

Og kampen bliver nok sej. For både yngre og midaldrende kvinder er i øjeblikket med til at holde liv i myten om de kedelige grå damer.
    Link til artiklen:
    http://www.kvinfo.dk/side/558/article/582/
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Re: Gamle kvinder mister "fortovsretten"

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    Gamle kvinder mister "fortovsretten"

Der er gået 8 år, siden artiklen blev offentliggjort. Er holdningerne i samfundet stadig de samme over for ældre kvinder?
    Dette er et meget værdifuldt oplæg til eftertanke og en energisk debat indbyrdes os imellem - på sigt, i hvert fald....

I min optik, har der ikke ændret sig noget, i hvert fald ikke nok siden artiklen er blevet offentliggjort. Værre endnu.... det nye kvindesyn, udviklet til og adopteret af yngre kvinder i dag, hvilket gør dem illusorisk værdifulde i egne og andres øjne - bidrager endnu stærkere til et yderligere forringet ældre-kvinde-syn end tilfældet var i "gamle dage".... hvor man havde "i det mindste" respekten og autoritet indenfor sin egen familie.... Disse er nærmest helt væk i dag og et helhedsbillede på min virtuelle nethinde viser ingen ældre kvinder overhovedet.... de er helt væk, spiller ingen rolle og gælder slet ikke i nogen form for sammenhænge....

Vi må tage det systematisk op en dag, om ikke alt forlænge... for det gælder os alle, er nærværende, vedkommende og vigtigt for hver eneste af os.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard

Lige præcis! Det er desværre de sørgelige kendsgerninger.
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Guest avatar
    vivi andersen Gæst

Standard

I dag så jeg en ældre kvinder der reagerede stik modsat : hun blev stående !

Når den dag kommer hvor jeg ikke er så hurtig længere agter jeg IKKE at lade mig feje tilside .

Desuden har jeg heller ikke til sinds at betragte / behandle mig selv med ringagt .

At tillade andre at behandle en på denne måde kan MÅSKE hænge sammen med ens egen selvopfattelse.

Om kort tid bliver jeg 61 år.

Og det ER FANTASTISK at opleve hvordan forandringerne kommer .

De er ikke altid lige ønskværdige så som Tyngdelovens effekt på kroppen .

Og en morgen kan man pludselig opdage noget som ikke har været sådan før, som om det er hændt i løbet af natten .

Men samtidig bliver glæden over selve det at være i live - at kunne opleve naturen, dyrene, himlen, luften mere intens.

Og roen - denne indre ro, den er ganske enkelt skøn !

Jeg vil reverentertalt blæse på hvad andre mener om mig og mit udseende, om min måde at leve og bo på og hvordan jeg vælger at prioriterer de valg jeg står overfor hver dag .

Folk kan tage mig som jeg er - eller de kan lade være !

Sådan forholder jeg også overfor andre kvinder : jeg tager dem som de er - men tillader mig at sorterer så kværulanter og sure stødere ikke er en del af min hverdag.

Jeg griner godt og gerne sammen med andre - og det kan jeg måske fordi jeg er holdt op med at tage alting bogstaveligt .

Faktisk har jeg fundet ud af, at det er en viljes sag at være - GLAD .

For hvad betyder mere her i livet end :

at dine Kære har det godt - både de 4-benede og de 2- benede

at du kan bevæge dig ud hjemmefra på egne ben

at du er i stand til at se og høre fuglene og alt andet i naturen

at du kan glædes over hver dag med lige præcist DET vejr, der er den dag

for det er aldrig vejret der er noget galt med - men tøjet vi har på

at du ikke fejler noget alvorligt - men kun det sædvanlige der følger med når man heldigvis oplever det at blive ældre .

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af vivi andersen
    At tillade andre at behandle en på denne måde kan MÅSKE hænge sammen med ens egen selvopfattelse.
    Dav Vivi

Der er masser af "fixpunkter" for adskillige gode svar, der fremgår af dit indlæg. men lige pt vil jeg lige dvale ved "selvopfattelsen", da jeg anser dèn for at være essentiel for all erkendelse, skidt som rette....

Det er netop hvad det hele handler om.... selvopfattelsen. Vi kan hverken forvente eller forlange af andre, hvad vi ikke under os selv.... enten fordi vi fortsat ligger under for en latterlig lillepige-opdragelse, vi ikke formår at ryste af os, eller vores selvrespekt er mere tænkt end den er fortjent, eller.... eller fordi en (rette) selvopfattelse forpligter. Hmm... eller noget helt andet...

Udsigterne til en trøstesløs alderdom, hvor ingen selvpåførte løgne har en effekt længere og man hensygner dybere i dybere i en tilstand ef depression, som en skønne dag passerer den magiske punkt, hvorefter ingen (siger/skriver: ingen) længere kan se forskel på en depression og demens - dette er udsigterne for enhver kvinde, der hellere sent end aldrig skal samle gevanterne og drage ud over sig selv, netop for at finde sit eget indre værd - måske for første gang i sit liv.

Vi har gjort det altsammen før.... vi overlevede den første blødning, det første knuste hjerte, fødsler og dødsfald, skuffelser, eufori og skilsmisser... Alligevel måtte vi videre, fordi andre var afhængige af os og det ikke kunne nytte at opgive ævred og bare drive, som "drengene" har for vane når det kniber i virkelighedens verden... At kunne sætte andre og andres behov før vores egne, er vi i forvejen verdensmestre i...

....jamen, tøser! Det gør vi bare en gang til! Denne gang for vores egen skyld... vi skal afsted, finde og samle stumperne af vores selvværd vi, gennem tiderne pantsatte for at skaffe rum og omsorg for andre. Disse stumper skal samles og koges sammen igen til det, der hele tiden har været formålet - erkendelser og de ægte eksistensgrundlag, der skal give os den alderdom vi ellers kommer til at gå glip af og bliver bare gamle, udtjente zombier alle kan skubbe til efter forgodtbefindende!

Jeg håber du kommer igen Vivi og jeg håber ligeledes at du gider. Af en eller anden grund tiltrækker stedet her hverken "kværulanter og sure stødere".... Efter sommeren søsættes her nogle fora, hvor man bruger-til-bruger kan få plads til at iværksætte en personlig indre storvask for at komme af hvad man ikke ønsker at beholde/trækkes med eller - i en sparring at sætte gang i en eller anden form for søgen efter det man altid har manglet/savnet og ikke længere ønsker at undværre.... eller "bare" at dele ud af eget overskud..... alt med et fælles sigte - at finde/genfinde, støve af eller udvikle et selvværd, der ikke længere kun er det værd - som det behager ens omgivelser at bekræfte. Godt nok kan man blive heppet på også her, men arbejde med at når dertil, hvor ens eget "ord for" er nok - kommer man til at slide i selv..... ingen coach`s her, ingen kursusgebyrer, ingen forfinede teknikker og ingen forhåndsbetingelser..... kun space hvor ingen behøver at se sig over skulderen og ingen tanke latterliggøres.

Og før nogen segner under vægten at forestillinger om alt det slid, der venter forude.... fald dog ned.... vi har dèt i os allerede!

Vivi - du er en klar inspirationskilde. Post et godt indlæg af og til - og det vil ikke gå til spilde.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard

Hej Vivi!

Velkommen hertil, du kloge kvinde!

Jeg har jo haft fornøjelsen at læse mange af dine indlæg i et andet forum, og jeg glæder mig over at møde dig her! Ud fra det, du skriver i dit indlæg kan jeg også her fornemme en kvinde, jeg har masser af fælles holdninger med.

Håber du bliver hængende, for det er så dejligt at færdes blandt alle disse skønne tøser.

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    Hej Vivi!

Velkommen hertil, du kloge kvinde!

Jeg har jo haft fornøjelsen at læse mange af dine indlæg i et andet forum, og jeg glæder mig over at møde dig her! Ud fra det, du skriver i dit indlæg kan jeg også her fornemme en kvinde, jeg har masser af fælles holdninger med.

Håber du bliver hængende, for det er så dejligt at færdes blandt alle disse skønne tøser.

Knus, Anne
    Efterhånden som tiden går - går det også op for mig, at der går meget langt imellem "den middelmodige" kvinde.... at vi faktisk nok kan oppebære en meget høj rate af meget fine personligheder - blot man kan få lov til at være sig selv f.eks. et sted som dette.

Ikke for at male et glansbillede, for også vi havde oplevet et par turbulente begivenheder her - men det er afgjort vand i sammenligning med, hvad der faktisk foregår på alle de andre foraer jeg kender (og jeg kender m-a-n-g-e)....

Det bliver endnu mere "trygt" når vi har indført en "politisk præsentation" en dag i fremtiden ude i de private foraer herinde. Det bliver frivilligt om man vil præsentere sit politiske ståsted, men alligevel, selv om ikke alle gør - vil det være en slags "sikring" imod at vi kan oparbejde nag til hinanden på denne baggrund. Jeg har nemlig lært (også bl.a. her), at kvinderne sagtens kan rumme divagerende politiske opfattelser, uden samtidigt at glemme sit inderste væsen, medmindre.... de deltager i det politiske spil på mændenes præmisser. Selv når dette sker - er der fortsat mange muligheder for at konvertere basen for sit politiske ståsted fra at være "lånt" fra andre - til at blive ens egen, uden dermed at behøve at skifte side.

Hvorom alt er, har jeg lært her meget om mine medsøstre og er i tiltagende grad glad for, at jeg er ikke født som mand. Hele verdenssituationen afspejler mændenes uro og usikkerhed. De store forbrydelser mod kvindekønnet afslører det samme og ordet "mand" var aldrig mindre flatterende (generelt) end det er i dag.

Bookmarks

Regler for indlæg