Viser resultater 1 til 8 af 8
    Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard Hovedpinepiller kan slå dig ihjel!

Her er igen en af de syndere, der slår betydeligt flere mennesker ihjel end fugleinfluenzaen.

Jeg har altid været meget påpasselig med kun at spise hovedpinepiller, når det var strengt nødvendigt. Heldigvis lider jeg sjældent af hovedpine, så er det jo nemt at være "frelst".

BT-journalist Nicoline Vestergaard skriver i dag i BT:

Helt almindelige hovedpinepiller er dødsensfarlige. Flere danskere dør hvert år af mavesår på grund af håndkøbspillerne. Nu advarer forskere om, at pillerne fordobler risikoen for hjertestop.

Hovedpinepiller i håndkøb, der indeholder stoffet ibuprofen kan være så skadelige for helbredet, at du dør, advarer engelske hjerteforskere ifølge avisen The Daily Mail.
    Britiske forskere har fulgt mere end 140.000 patienter, og blandt de personer, der regelmæssigt spiser piller med stoffet ibuprofen var risikoen for at få en alt for tidlig død på grund af et hjertestop fordoblet.
    Piller med ibuprofen bruges af rigtig mange danskere, og i 2002 havde 1,1 mio. danskere recept på medicinen, da de lider af gigt eller svære betændelsessygdomme.

Hvor mange, der køber de noget mildere pillere i det lokale supermarked, vides ikke. Herhjemme kan man blandt andet købe Ipren i håndkøb, og det er altså disse helt almindelige smertestillende piller, der nu er stor røre om.

Folk, der blot spiser et par piller i ny og næ for at slå hovedpinen ned, skal dog ikke bekymre sig.

- De personer, som er i farezonen, er dem, der spiser mange piller ofte. Specielt dem, der har hjerteproblemer i forvejen, skal passe på. Men man skal jo heller ikke glemme, at de også kan give maveblødninger for alle, siger en af bagmændene bag undersøgelsen, professor Peter Weissberg, som er medicinsk chef fra 'The British Heart Foundation' til Daily Mail.

For to år siden kom det frem, at hovedpinepiller med ibuprofen hvert år var skyld i mere end 100 danskeres død på grund af blødende mavesår.

Forskerne gør dog opmærksom på, at risikoen for at få et hjertstop er meget mindre end de mange fordele, som pillerne også kan give folk med mange smerter.
    http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=445240/
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard

Hej Anne

Jeg ved ikke om Ibuprofen er værre end almindelig acetylsalicylsyre som Kodimagnyl og lignende, der også bliver advaret imod, i forbindelse med mavesår og lignende....

Så har man med netop dette for øje opfundet panodiler i alle afskygninger, så man nu skulle være sikret imod de "fæle" midler indeholdende acetylsalicylsyre. Men netop denne bestanddel er af naturlig oprindelse, udvundet af en eller anden plante i fortiden - mens panodil-like er 1000% syntetisk skabt og, efter min bedste overbevisning - ødelæggende for leveren. Man kan bare følge med i sygehistorierne når unger prøver at tage sig af dage ved "hjælp" af panodil og lignende. Det er det mest pinefulde død man man forestille sig og en dødsprocess der strækker sig over lang tid, før man bliver udfriet.

Dette afgiftende middel Biddi bruger (NAC) nu, mens hendes sølvplombesanering står på - bruges også på danske hospitaler til at "rense" panodiler ud af kroppen på disse stakkels unger.... men kun i tilfælde hvor tidsfaktor og mængden af det indtaget middel passer - kan det lykkes at redde disse mennesker, dog med en lever, der er ødelagt for evigt, så de næsten direkte kommer på listen af ventende på en ny lever.

Personligt mener jeg, at der findes intet middel, hverken kunstigt eller naturligt - hvor det uhæmmede brug nogle af os bedriver - kan være ufarligt.... Det er lige som historien om Helsingørpiller om og om igen.... at der findes IDIOTER, som fylder sig med noget i den tro at "dobbelt så meget er lige med dobbelt så virkningsfuldt" - ville på kort tid medvirke til, at faktisk alt medicin kunne lige så godt forbydes.

At en del af disse midler er receptpligtige - gør faktisk ingen forskel.... Bare tænk på, at hver 11. person vi møder på gaderne - er "gående" på lykkepiller.... altså inkluderet både børn, gamle og andre der normalt ikke ses så ofte i gadebilledet. Af alle disse mennesker er hvert 11. fyldt op med kemien, lægerne har udskrevet for at dække over deres manglende vilje eller evne til at selv få fingeren ud....

Ibuprofen og lignende midler har nu eksisteret i årtier.... uden at skade folk i den grad, man ser i den nyere tid. Hvorfor?

Fordi midlerne bliver udskrevet i flæng..... nogle af dem er gjort receptfrie + vi er en bunke dumrianer, der fylder os op med medicin, selv når vi døjer med et mindre eller moderat ubehag - vi burde lade selv brænde ud.... Derfor.

Hvis man tror, at det hjælper en disse på tingenes tilstand, at forbyde eller "tage af hylderne".... tager man gruelig fejl. For hvis dette ikke bliver fulgt op på, med en ændring i den opfattelse af vore tærskler og at et ubehag gør os mindre "tjekkede" og mindre attraktive m.m. - skal vi nok finde andre midler til at (tror vi) - gøre vores liv lettere, mens det i virkeligheden bliver det modsatte.

Jeg har nu selv problemer med både mavesyre og en fortid med mavesår (bakterielt).... alligevel, ved optrækket til migræne (om morgenen) griber jeg med det samme til et pilleglas med Kodamider (acetylsalicylsyre m.m.), jeg ved giver mig 50% chance for at tage migrænen i opløbet. Til gengæld tager jeg ikke pille nr. to hvis den første ikke virkede og går direkte til Imigran, hvilket virker altid (lider gudskelov ikke af andre form for hovedpine). På denne måde hindrer jeg et overforbrug af både Kodamid og Imigran.... og det er godt nok for mig, selv om Kodamid indeholder også "et farligt" stof set med overforbrugets øjne.... kan jeg personlig ikke mærke, at det giver mig syrestigning eller direkte mavesmerter eller lignende..... hvorfor dog ikke det - når alle "kloge" mener det modsatte?

Panodiler ser jeg ikke engang i retning af. I min optik er denne djævlens opfindelse - en direkte gift for kroppen og dette vil vise sig før eller siden hos de fleste over-forbrugere, selv i en mindre grad af over-forbrug. Jeg han en mistanke om, at skidtet kumulerer i kroppen og når vi allermest har brug for en effektiv lever - når vi bliver ældre - kan det vise sig, at den har taget skade af dette vidunder-middel, der i min optik er meget værre end Ibuprofen.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard

Jeg bryder mig heller ikke om, at der udskrives recepter i flæng. Uanset hvad, så er overforbrug af det onde for kroppen. Det gælder alt, hvad man propper indenbords - både mad og medicin!

Det er forbistret nemt at få fat i håndkøbsmedicin i dag, hvor man kan købe det i ethvert supermarked.

Man ved jo også, at overforbrug af hovedpinemidler kan blive en skrue uden ende, da det kan give hovedpine!

Har man skavanker af den ene eller anden art, skal man selvfølgelig hjælpes, når muligheden findes. Det bør så være lægernes forbandende pligt kun at udskrive den medicin, der er behov for.

En af de ting, der undrer mig meget er, at der rundt om på plejehjemmene er en naturlig ting at fylde beroligende medicin på beboerne. Hvorfor det? Bliver man pr. automatik mere urolig af at være gammel?
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Guest avatar
    Sisse Gæst

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    En af de ting, der undrer mig meget er, at der rundt om på plejehjemmene er en naturlig ting at fylde beroligende medicin på beboerne. Hvorfor det? Bliver man pr. automatik mere urolig af at være gammel?
    Nu lige der hvor jeg slår mine folder, der er beroligende medicin ikke almindeligt, faktisk får vores beboere meget lidt medicin, enkelte slet intet.
    Men jeg ved at der indimellem er urolige, dørsøgende, agressive, delirøse, grædende beboere. Som personale synes man at man "bør" gøre noget, de pårørende siger at vi "skal" gøre noget, ellers er vi jeg ved ikke hvad, der bare sidder og drikker kaffe hele dagen.

Når den har kørt i et par uger, og de andre beboere er grusomt trætte af den der hver nat står og rusker i deres dør. Så kommer lægen, han mener da det er hans pligt at "gøre" noget, om ikke andet så for de øvrige beboeres skyld, så de kan få ro.

Andre beboere (mest kvinderne tsk, tsk) holder meget af at fejle noget, tit opstår der nærmest jalousi, fordi Maren har haft lægen/sygeplejersken til at se på sig et par dage efter hinanden, - de æder panodiler, afføringsmiler, "de små lyserøde" (Cisordinol) som bolcher, det giver nu em indhold i tilværelsen, at kunne sige "nej tak, jeg vil ikke ... jeg har så ondt i dag. - jeg tror det udspringer af at de har haft en kedelig tilværelse, levet i skyggen af en mand der alt for tit har bestemt det hele, nu skal de selv, men tør ikke.

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard

Heldigvis er der plejehjem der har fundet ud af, at en snaps er bedre end medicin.

Jeg kan godt forestille mig det du skriver om de gamle, der sygeliggør sig selv for at få opmærksomhed. Disse gamle tænker sikkert ikke på, at de få personaler der er på arbejde, skal passe mange andre, og med det tempo, der er på i dag, er det begrænset, hvor meget tid der er til den enkelte.

Andre beboere (mest kvinderne tsk, tsk) holder meget af at fejle noget, tit opstår der nærmest jalousi, fordi Maren har haft lægen/sygeplejersken til at se på sig et par dage efter hinanden, - de æder panodiler, afføringsmiler, "de små lyserøde" (Cisordinol) som bolcher, det giver nu em indhold i tilværelsen, at kunne sige "nej tak, jeg vil ikke ... jeg har så ondt i dag. - jeg tror det udspringer af at de har haft en kedelig tilværelse, levet i skyggen af en mand der alt for tit har bestemt det hele, nu skal de selv, men tør ikke.
    Det er sikkert helt rigtigt. Det er sikkert ikke de mentalt stærkeste på plejehjemmene der har den adfærd. Har de hele livet været uselvstændige og uden ret meget selvværd, kan jeg godt forestille mig, at de nu er bange og utrygge og higer efter opmærksomhed.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard Re: Hovedpinepiller kan slå dig ihjel!

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Panodiler ser jeg ikke engang i retning af. I min optik er denne djævlens opfindelse - en direkte gift for kroppen og dette vil vise sig før eller siden hos de fleste over-forbrugere, selv i en mindre grad af over-forbrug. Jeg han en mistanke om, at skidtet kumulerer i kroppen og når vi allermest har brug for en effektiv lever - når vi bliver ældre - kan det vise sig, at den har taget skade af dette vidunder-middel, der i min optik er meget værre end Ibuprofen.
    Uha, det er 3 år siden Anne har startet tråden..... Ja, så har "nogen" omsider set lyset.... "Det findes i medicinskabet eller står på toilethylden i næsten alle badeværelser i vort land. For paracetamol, som er det aktive stof i en stribe kendte og meget udbredte smertestillende midler, er meget effektivt. Men er man ikke forsigtig med dets brug, kan paracetamol også være et meget risikabelt bekendtskab. Overforbrug kan især gå ud over leveren...." Læs artikel "Pas på panodilerne" på Politiken.dk

For varmt i dag til flere kommentarer.... men en bemærkning kan man ikke komme uden om - almindelige menneskers "panodil-vaner" er lige så (nærmest) umulige at bryde, som andre forbrugsvaner - spisevaner, drikkevaner osv. Jeg har ingen forventning om at panodil-inducerede leversygdomme og panodil-selvmordsforsøg ophører, bare fordi eksperterne advarer. De har råbt "ulven kommer" så meget og så ofte - hvor de så kort efter advarede mod det modsatte - at den slags artikler, som denne i Politiken er ved at få rang af underholdning på linie med alt andet avissladder og ligegyldige nyheder. Mediet har mistet sit gennemslagskraft og folk bliver ved med at leve som de plejer.... I en dødstresset samfind er det mindre stressende at lade stå til, end at ændre noget.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jun 2007

Hvilken hovedpinepille skal man så spise?

Politiken advarer OGSÅ mod NSAID... som giver maveproblemer.

I USA har der længe været viden om leverproblemer... selv ved små doser samtidig med spiritus. (Gad vide, hvor meget spiritus man har i kroppen, når man har tømmermænd og netop tager panodiler - eller paracetamol,)

Tylenol remains a top seller, controlling about 35% of the pain killer market in North America.[4], yet acetaminophen overdose is responsible for more ER visits than any other medicine on the market.[5]
    Acetaminophen causes three times as many cases of liver failure as all other drugs combined,[6] and is the most common cause of acute liver failure in the United States,[5][7] accounting for 39% of cases. While it occurs through overdosing[4], even recommended doses especially combined with even small amounts of alcohol, have caused irreversible liver failure. [8][9] The other over-the-counter painkillers, ibuprofen and aspirin, do not cause such problems.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tylenol

I USA skriver man i alle de store aviser om advarsler mod Tylenol - som svarer til Pinex, Panodil og paracetamol.

Bl.a. her: http://www.nydailynews.com/lifestyle...duced_to_.html

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg
    Hvilken hovedpinepille skal man så spise?

Politiken advarer OGSÅ mod NSAID... som giver maveproblemer.
    Nu er det sådan, at hvis man tager 6-8-20 piller om dagen, er alt skadeligt. I sådanne tilfælde, hvor behovet for smertestillende er så højt - burde man kontakte læger for et andet smertestillende middel, hvor 1-2 tabletter kan erstatte alle de mange håndkøbspiller, man ellers bruger.

Problemet er bare det, at mange taler slet ikke med lægen om det, eller værre - lægen ikke tror på at patienten har så mange smerter og pure afviser at udskrive andet smertestillende. Og så kommer over- og misbruget af håndkøbsmedicin.

Jeg foretrækker selv, til enhver tid en maveblødning fremfor skrumpelever - billedligt talt. Mit foretrukne håndkøbsmedicin er TREO og hvis jeg skal bruge noget lidt stærkere - Kodamid, der er på recept. Begge på base af acetylsalicylsyre, der var brugt i årtusinder, udvundet af pilebark - nu fremstillet syntetisk.

Paracetamol-familien er derimod et 100% designer-drug, der udelukkende blev udviklet for at presse acetylsalicylsyre-lægemidler ud, netop med henvisning til, at disse giver maveblødning. Jo, det gør de - men så må man i forvejen være "mave-syg" eller æde medicinen i håndfulde hver dag. På den måde håndteret, bliver al medicin skadelig. Også paracetamolerne. Men da de hovedsageligt går ud over leveren - holder jeg mig til mit første valg.

Bookmarks

Regler for indlæg